КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.04.2009 № 33/310
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Капацин Н.В.
суддів: Пашкіної С.А.
Калатай Н.Ф.
при секретарі:
За участю представників:
від позивача - Сименюк І.Ю. (довір. № 1669/9/10-011 від 03.04.09)
відповідача Гладишко Ю.П. (довір. від 14.01.09)
Арбузов О.О. (довір. від 14.01.09)
Протасова М.В. паспорт СН № 899961 від 23.10.1998
третьої особи 1. Іщенко Р.А., (довір. № 31-28020-02-2/05 від 31.01.08)
Ярова П.О. (довір. № 31-28030-01/26 від 13.02.09)
2. Мельниченко С.В. (довір. № 18-22/1904 від 24.03.09)
Пилипенко О.Г. (довір. № 18-22/12761 від 23.12.08)
Сарапін І.М. (довір. № 18-22/1904 від 24.03.09)
3. не з’явився
прокуратури Шевченко О.В. (довір. № 100 вих. від 22.01.09)
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Української аграрної біржі
на рішення Господарського суду м.Києва від 04.12.2008
у справі № 33/310 (суддя Шевченко Е.О.)
за позовом Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м.Києва
до Української аграрної біржі
третя особа позивача Міністерство фінансів України Державне казначейство України ВАТ "Державний експортно-імпортний банк України"
про стягнення 371668258,95 грн.
за участю прокуратури Голосіївського району м. Києва
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.12.08р. у справі № 33/310 задоволено позовні вимоги Державної податкової інспекції у Голосіївському районі міста Києва, стягнуто з Української аграрної біржі на користь Державного бюджету України 642 497 081,65 грн., із яких 262 538 215,47 грн. основного боргу, 379 735 078,34 грн. пені, 19 088,37 грн. відсотків, 25 500 грн. державного мита та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Рішення суду першої інстанції ґрунтується на тому, що для закупівлі сільськогосподарської техніки (комбайнів і запасних частин до них) Українська аграрна біржа 08.05.1996 року уклала зовнішньоекономічний контракт купівлі-продажу № 6/3076 UKR з компанією "Кейс Корпорейшн" (США). Фінансування вказаного контракту здійснював Український експортно-імпортний банк на підставі агентської угоди від 19.09.1996 року, укладеної між Кабінетом Міністрів України, представленим Міністерством Фінансів України та Укрексімбанком.
За рахунок кредиту, наданого Укрексімбанку, як агенту Кабінету Міністрів України, Укрексімбанк надав кредит Украгробіржі в розмірі 66 300 000дол. США на умовах кредитної угоди від 24.07.97 № 18/03-149. Згідно з пунктом 12.3.2 кредитної угоди Украгробіржа взяла на себе зобов’язання повернути кредит, сплатити комісії та відсотки, відшкодувати видатки, пов’язані з обслуговуванням кредиту, відповідно до пунктів 7-9, 11 кредитної угоди.
За інформацією Укрексімбанку Украгробіржа мала сплатити планові платежі з погашення та обслуговування кредиту в розмірі 78 576 123,11 дол. США, в тому числі сума основного боргу 60 300 000 дол. США, відсотки – 11 563 254,01 дол. США, комісія за зобов’язання – 9 297,29 дол. США, комісія за надання кредиту – 32 363 дол. США, відсотки за прострочку – 466 283,52 дол. США, 200 925,29 дол. США – витрати держави на конвертацію валюти і платежі до Пенсійного фонду.
Загалом Украгробіржа перерахувала в рахунок погашення та обслуговування кредиту 15 234 540,73 дол. США.
Станом на 01.10.08р. загальна заборгованість Украгробіржі перед державним бюджетом складає 55 618 421,46 дол. США.
За затримку проведення розрахунків по основному боргу Головне управління державного казначейства України у м. Києві нарахувало пеню, яка станом на 01.10.08р. складає суму 379 735 078,34 грн.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Українська аграрна біржа звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить Київський апеляційний господарський суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.08р. у справі № 33/310, прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог Державної податкової інспекції у Голосіївському районі міста Києва.
В апеляційній скарзі відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права.
Розгляд апеляційної скарги призначено на 14.01.09р. У зв’язку з відсутністю представника Державного казначейства України розгляд апеляційної скарги відкладено на 28.01.09р. З метою витребування додаткових документів, дослідження документів в судовому засіданні оголошувалася перерва до 09.02.09р., 18.02.09р, до 25.03.09р., до 13.04.09р.
Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін і третіх осіб, колегія суддів встановила наступне:
08.05.1996 року між Українською аграрною біржею і компанією "Кейс Корпорейшн" (США) укладено зовнішньоекономічний контракт купівлі-продажу № 6/3076 UKR, за умовами якого Українська аграрна біржа придбала зернозбиральні комбайни, запасні частини і іншу сільськогосподарську техніку. Згідно з додатковою угодою № 8 від 20.12.99 до контракту № 6/3076 UKR від 08.05.96 поставка сільськогосподарської техніки мала здійснюватися до 31.12.2000 року (додаток № 4, а.с. 66-80).
В протоколі № 14 (69) засідання Валютно-кредитної ради Кабінету Міністрів України від 14.09.96 вказується на доцільність закупівлі зернозбиральних комбайнів виробництва компанії "Кейс Корпорейшн" для задоволення потреб агропромислового комплексу України (т. 2, а.с. 147).
19.09.96 між Кабінетом Міністрів України, представленим Міністерством фінансів України, з однієї сторони, та Державним експортно-імпортним банком України, як фінансовим агентом, з другої сторони, укладена агентська угода (т.2, а.с 112), згідно якої Кабінет Міністрів України доручає, а фінансовий агент приймає на себе обов’язки виконувати агентські (посередницькі) функції по залученню зовнішніх кредитів (іноземних кредитів, кредитних ліній), що залучаються та/або обслуговуються фінансовим агентом згідно з відповідним рішенням Кабінету Міністрів України та наданню позичальникам внутрішніх кредитів, повернення яких іноземним кредиторам гарантовано Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України, з метою підтримки вітчизняних сільськогосподарських товаровиробників та забезпечення сільського господарства високопродуктивними комбайнами та тракторами, прийняв постанову від 15.07.97 № 753 (753-97-п) "Про надання гарантій Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України щодо забезпечення погашення кредитів, які залучаються для фінансування закупівлі Українською аграрною біржею зернозбиральних комбайнів та тракторів", якою постановив надати гарантії Кабінету Міністрів України на суму кредиту 66,3 млн. дол. США на користь Експортно-імпортного банку США в рамках Гарантійної структурної угоди від 10.05.95, укладеної між Міністерством фінансів України, що діяло від імені Кабінету Міністрів України та Експортно-імпортним банком США, що діяв від імені Уряду США за зобов’язаннями Державного експортно-імпортного банку України як агента Кабінету Міністрів України згідно з міжбанківською кредитною угодою з американським банком (з урахуванням відсотків та всіх витрат, пов’язаних з обслуговуванням кредиту), в рамках якої буде здійснюватись фінансування 85 відсотків зовнішньоторгівельного контракту купівлі-продажу № 6/3076 UKR від 08.05.96, укладеного між Українською аграрною біржею та компанією "Кейс Корпорейшн" на поставку сільськогосподарської техніки.
Пунктом 7 постанови від 15.07.97 № 753 (753-97-п) Кабінету Міністрів України зобов’язав Українську аграрну біржу за погодженням з Міністерством фінансів України укласти з Державним експортно-імпортним банком внутрішню кредитну угоду про умови та порядок обслуговування кредитів, що залучаються для фінансування зовнішньоторгівельного контракту купівлі-продажу № 6/3076 UKR від 08.05.96 на суму 72,3 млн. дол. США, передбачивши забезпечення зобов’язань щодо повернення кредиту шляхом укладення угоди про заставу сільськогосподарської техніки, що повинна надійти згідно з контрактом, та сільськогосподарської продукції майбутніх врожаїв, зобов’язано Украгробіржу у двотижневий термін після підписання внутрішньої угоди укласти відповідні договори з користувачами техніки.
Пунктом 8 цієї постанови на Украгробіржу покладені функції державного агента із залучення кредитів для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", поставки її сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб’єктам господарювання і укладення з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на п’ять років.
Разом з тим, пункт 9 вказаної постанови передбачав, що сільськогосподарські товаровиробники та інші суб’єкти господарювання, які отримують сільськогосподарську техніку компанії "Кейс Корпорейшн", розраховуються з Українською аграрною біржею шляхом поставки до державних ресурсів зерна.
24 липня 1997 року Українська аграрна біржа, як державний агент із залучення кредиту для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн" уклала кредитну угоду з Державним експортно-імпортним банком України № 18/03-149 для фінансування 85% контракту № 6/3076 UKR від 08.05.96, 100% страхової премії, 85% вартості комісії за надання кредиту та 85% вартості юридичних послуг (т.1, а.с. 55).
Розділ 4 кредитної угоди передбачає, що Кредитор (Укрексімбанк) надає Позичальнику (Украгробіржа) кредит, Позичальник повертає кредит, сплачує відсотки, комісії та відшкодовує витрати, пов’язані з обслуговуванням кредиту, на умовах, викладених у внутрішній кредитній угоді.
Пункт 2.6 кредитної угоди передбачав розмір кредиту 66 300 000 дол. США, а розділом 8 цього договору визначено порядок погашення кредиту, а саме з 15.06.98 по 2002 рік 10-ма рівними піврічними платежами. За умовами кредитної угоди Украгробіржа мала повернути кредитні кошти до 31.12.2002 року.
До матеріалів справи додано лист Укрексімбанку № 16-301/6062 від 29.11.02, яким банк направив (не узгоджений з Позичальником) графік платежів по кредиту за кредитною угодою № 18/03-149 від 24.07.98 (т. 2, а.с. 93).
Використання Українською аграрною біржею іноземного кредиту здійснювалось шляхом оплати експортеру іноземним кредитором товаророзпоряжувальних документів за відвантажену експортером сільськогосподарську техніку за зовнішньоторгівельним контрактом купівлі-продажу № 6/3076 UKR від 08.05.96, укладеним між Українською аграрною біржею та компанією "Кейс Корпорейшн", згідно з умовами безвідзивного документарного акредитиву, що був відкритий банком за заявою Української аграрної біржі, який авізувався та виконувався в Нью-Йоркському відділенні банку Сос"єте Женераль.
За рахунок кредитних коштів компанії "Кейс Корпорейшн" за поставлену техніку були здійснені платежі на загальну суму 66 299 999,48 дол. США, а з урахуванням округлень на 52 цента сума платежу складає 66 300 000 дол. США.
Згідно з судово-бухгалтерською експертизою Київського науково-дослідного інституту судових експертиз № 172/506/507 від 18.04.08р. у господарській справі № 37/424 і копій платіжних документів, наданих Київському апеляційному господарському суду, Міністерством фінансів України з державного бюджету на погашення іноземного кредиту, крім суми основного боргу 66 300 000 дол. США, оплачено 11 563 254,01 дол. США відсотків, 9 297,29 дол. США – комісії за зобов’язаннями (винагорода на користь Експортно-імпортного банку США за надання гарантії), 32 363 дол. США – комісія на користь іноземного кредитора за надання кредиту.
За рахунок бюджетних коштів іноземному кредитору на його вимогу було сплачено відсотки за прострочені платежі на суму 466 283,52 дол. США, на конвертацію валюти і оплату одного відсотка до Пенсійного фонду України здійснені платежі в загальній сумі 204 925,29 дол. США.
За вказаним експертним висновком № 172/506/507 від 18.04.08р., складеним на підставі первинних документів видатки, із державного бюджету на оплату сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн" за контрактом 6/3076 UKR від 08.05.96 і пов’язані з цим інші видатки склали загальну суму 78 576 123,11 дол. США. (т. 3, а.с. 38-55).
Державна податкова інспекції у Голосіївському районі міста Києва, Міністерство фінансів України, Державне казначейство України не надали розшифровки видатків із державного бюджету та узагальнених показників щодо платежів із державного бюджету на оплату кредиту і витрат по обслуговуванню кредиту по оплаті сільськогосподарської техніки, поставленої в Україну за контрактом купівлі-продажу 6/3076 UKR від 08.05.96.
Відповідно до пункту 12.1.2 кредитної угоди № 18/03-149 облік заборгованості по кредиту, відсотків, комісії та інших платежів, які пов’язані з обслуговуванням кредиту веде ВАТ "Державний експортно-імпортний банк".
ВАТ "Державний експортно-імпортний банк" до суду першої інстанції (т. 2, а.с. 100-104) та на вимогу Київського апеляційного господарського суду (т. 5, а.с. 26-29) надав детальну розшифровку видатків із державного бюджету за кредитною угодою, укладеною між ВАТ "Державний експортно-імпортний банк", Кабінетом Міністрів України, банком Сос"єте Женераль та Експортно-імпортним банком США, позичальником за якими є Українська аграрна біржа. Згідно з цією довідкою платежі складають суму 78 543 760,11 дол. США. (т.5, а.с. 29), із яких 66 300 000 дол. США основний борг, 11 563 254,01 дол. США відсотки, 9 297,29 дол. США комісія, 671 208,81 дол. США інші (платежі інобанку по реструктуризованій частині боргу, відсотки за прострочку).
В силу статті 20 Закону України "Про державний бюджет України на 2005 рік" органи державної податкової служби України визначені органами стягнення простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.97 № 753 "Про надання гарантій Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України щодо забезпечення погашення кредитів, які залучаються для фінансування закупівлі Українською аграрною біржею зернозбиральних комбайнів та тракторів" (753-97-п) Міністерство агропромислового комплексу України, Міністерство фінансів України, Державна акціонерна компанія "Хліб України" 30.01.98 видали наказ № 28/23/9 (зареєстровано в Мінюсті України 31.03.98 за № 215/2655 (z0215-98) ), яким затверджено Порядок передачі сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб’єктам господарювання сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", проведення розрахунків за отриману ними техніку і поставки до державних ресурсів сільськогосподарської продукції (далі Порядок), згідно з яким Украгробіржа куплену сільськогосподарську техніку мала поставити сільськогосподарським товаровиробникам шляхом укладення з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на 5 років.
Пункти 2.1, 2.2 Порядку встановлюють, що користувачі техніки розраховуються з Украгробіржею за отриману техніку шляхом поставки до державних ресурсів продовольчого зерна, а у разі відсутності продовольчого зерна користувачі техніки можуть проводити розрахунки з Украгробіржею за отриману техніку непродовольчим зерном, насінням соняшнику, цукром і іншою сільськогосподарською продукцією та продуктами її переробки.
Пунктом 6 Порядку встановлено, що відповідальність за поставку техніки користувачам, своєчасні розрахунки за отриману техніку та своєчасні повні розрахунки за надані іноземні кредити покладаються на Українську аграрну біржу.
До матеріалів справи залучені акти, складені між Українською аграрною біржею та Головним управлінням Державного казначейства України, про підтвердження надходження до державного бюджету грошових коштів на погашення іноземного кредиту, залученого під державні гарантії за період з 1998 року по 2004 рік та листи Державного казначейства України про надходження коштів до державного бюджету в рахунок погашення заборгованості Української аграрної біржі (додаток № 1 до справи, а.с. 83-222).
Рішенням Господарського суду міста Києва від 19.03.04 у справі № 41/127 зобов’язано Державну акціонерну компанію "Хліб України" підписати реєстр зведених актів передачі-приймання сільськогосподарської продукції на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.03 № 735 "Про затвердження Порядку зарахування вартості поставленої сільськогосподарської продукції в рахунок погашення простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії" (735-2003-п) (додаток № 1 до справи, а.с. 223-241).
Також за актами передачі-приймання на погашення видатків державного бюджету Українською аграрною біржею Міністерству фінансів України передані векселі на суму 3 000 000 дол. США.
На підставі цих актів, листів Державного казначейства України, реєстрів Українською аграрною біржею складено зведений розрахунок з держбюджетом за період 1997-2008 роки станом на 01.09.08 за сільськогосподарську техніку виробництва компанії "Кейс Корпорейшн", із якого слідує, що Українською аграрною біржею погашена сума 156 476 911,17 грн.
Крім того, за рішенням Господарського суду міста Києва від 13.02.07 у справі № 35/8 у державну власність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.04 № 362 (362-2004-п) передана сільськогосподарська техніка на загальну суму 13 241 623,96 грн. (додаток № 1 до справи, а.с. 7-10).
В ухвалі Вищого адміністративного суду України від 27.03.08 по даній справі вказується, що за характером спірних правовідносин та суттю спору дана справа відноситься до господарської юрисдикції та підлягає розгляду господарськими судами.
Оскільки, зобов’язання відповідача по даному спору ґрунтуються на кредитній угоді № 18/03-149 від 24.07.97, постанові Кабінету Міністрів України від 15.07.97 № 753 "Про надання гарантій Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України щодо забезпечення погашення кредитів, які залучаються для фінансування закупівлі Українською аграрною біржею зернозбиральних комбайнів та тракторів" (753-97-п) даний спір є цивільно-правовим.
Відповідно до статті 14 Цивільного кодексу цивільні обов’язки виконуються в межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Частина 1 статті 533 Цивільного кодексу передбачає, що грошове зобов’язання має бути виконане в гривнях, а частина 1 статті 546, частина 1 статті 548 Цивільного кодексу встановлюють, що виконання зобов’язання може забезпечуватися, зокрема, неустойкою, виконання зобов’язання (основного зобов’язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом. Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов’язань" (543/96-ВР) передбачається, що за прострочку платежу платники грошових коштів на користь одержувачів сплачують пеню у розмірі, що встановлюється за згодою сторін.
Кредитна угода № 18/03-149 від 24.07.97 не передбачає нарахування і стягнення пені за несвоєчасне повернення кредитних коштів та інших платежів.
Крім того, пункт 8 кредитної угоди передбачає строк погашення кредиту з 1998 року по 2002 рік, позовна заява ДПІ у Голосіївському районі міста Києва надійшла до Господарського суду міста Києва 13.05.05, тобто, на цей час позивачем пропущено строк позовної давності для стягнення пені, визначений частиною 2 статті 258 Цивільного кодексу України.
Безпідставним є посилання суду першої інстанції на Інструкцію про порядок нарахування та погашення пені, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 01.03.01 № 77 (z0240-01) , оскільки пункт 2.1 цієї Інструкції передбачає нарахування пені на суму податкового боргу.
Предметом спору по цій справі є погашення кредиту і відшкодування видатків державного бюджету на оплату сільськогосподарської техніки і погашення іноземного кредиту.
Повертаючи справу № 05-5-33/5060 до Вищого господарського суду України Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 27.03.08 (т.1, а.с. 121) вказав, що даний спір не являється публічно-правовим і не витікає із податкових зобов’язань суб’єкта господарювання.
Разом з тим, Українська аграрна біржа коштів із Державного бюджету не отримувала, оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.97 № 753 (753-97-п) виділення бюджетних коштів не передбачалося, а фінансування зовнішньоекономічного контракту, укладеного між Українською аграрною біржею та компанією "Кейс Корпорейшн" на поставку сільськогосподарської техніки та запасних частин, здійснювалось за рахунок залученого іноземного кредиту.
За рахунок власних коштів біржа оплатила суму 32 362 дол. США (платіжне доручення № 1 від 14.08.97) всі інші платежі здійснювалися із державного бюджету на виконання гарантійних зобов’язань Кабінету Міністрів України 85 % і Міністерства фінансів України – 15%.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 14.12.95 № 1002 "Про порядок відшкодування збитків державного бюджету, що виникли внаслідок настання гарантійних випадків за іноземними кредитами, одержаними юридичними особами України під гарантії Уряду України" (1002-95-п) передбачено, що у разі здійснення гарантом платежів для покриття заборгованості юридичних осіб України за іноземними кредитами, одержаними під гарантії Уряду України, відповідальність позичальників перед державним бюджетом виникає в межах витрат державного бюджету.
Пунктом 8 постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.97 № 753 (753-97-п) на Українську аграрну біржу, за її згодою, покладено функції державного агента із залучення кредитів для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", поставки її сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб’єктам господарювання і укладення з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на п’ять років, а постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.98 № 2057 (2057-98-п) встановлено, що починаючи з 1998 року сільськогосподарські товаровиробники та інші суб’єкти господарювання, які отримали сільськогосподарську техніку американських фірм "Джон Дір" та "Кейс Корпорейшн" за рахунок кредитів США, наданих під гарантію Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України, розраховуються за отриману техніку (з урахуванням сплати відсотків та всіх витрат, пов’язаних з обслуговуванням кредитів) власними коштами.
До матеріалів справи залучені спільні акти Української аграрної біржі і Державного казначейства України, які підтверджують надходження до державного бюджету грошових коштів в погашення заборгованості Української аграрної біржі по іноземному кредиту та листи Державного казначейства про зарахування до державного бюджету коштів, які надійшли від користувачів сільськогосподарської техніки.
Станом на 31.12.2008 за даними Української аграрної біржі до державного бюджету надійшло 158 389 637,58 грн. та повернуто у державну власність комбайни згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.04 № 362 (362-2004-п) на загальну суму 13 241 623,96 грн. (додатки до справи, т. 5, а.с.5). Загальна сума надходжень від Української аграрної біржі станом на 31.12.08 складає суму 171 631 261,54 грн.
Апеляційним судом видатки державного бюджету обраховуються за курсом НБУ на дату здійснення платежу, оскільки для оплати валюти (доларів США) іноземному банку Укрексімбанк купував валюту з віднесенням на відповідача видатків для купівлі валюти, платежів до Пенсійного фонду. За період з 16.12.97 по 15.06.02 видатки державного бюджету склали суму 354 578 112,07 грн.
Українською аграрною біржею надано детальний документально обґрунтований розрахунок погашення боргу до державного бюджету.
Згідно зі зведеним реєстром здійснених розрахунків з державним бюджетом за сільськогосподарську техніку виробництва компанії "Кейс Корпорейшн" (додатки до справи, т. 5, а.с. 2) погашення заборгованості здійснено шляхом оплати грошових коштів, поставки зерна до державного резерву, передачі векселів на загальну суму 158 389 637,58 грн.
Показники розрахунків Української аграрної біржі в основному співпадають з розрахунками надходження активів до державного бюджету, наданими Державним експортно-імпортний банком станом на 01.10.08 (т.5, а.с. 26, т. 8, а.с. 120). У разі розходження інформації судом апеляційної інстанції застосовані надані відповідачем докази.
Зокрема, різниця в показниках Біржі і Мінфіну за 2008 рік спростовується відповідачем копіями листів Державного казначейства України, якими підтверджується розмір грошових надходжень від сільськогосподарських товаровиробників в рахунок погашення боргу Української аграрної біржі (т.8, а.с. 120, додатки до справи, т.8, а.с. 164-181).
Крім того, на погашення заборгованості Української аграрної біржі апеляційним судом у відповідності з пунктом 6 постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.04 № 362 (362-2004-п) зарахована вартість сільськогосподарської техніки, переданої до державної власності на підставі рішення Господарського суду міста Києва від 13.02.07 у справі № 35/8 на загальну суму 13 241 623, 96 грн.
Таким чином, загальний розмір погашення Українською аграрною біржею заборгованості станом на 31.12.08 складає суму 171 631 261,54 грн., а непогашена заборгованість за кредитним договором № 18/03-149 від 24.07.97 дорівнює сумі 182 946 850,53 грн., яка підлягає стягненню з відповідача.
Апеляційним господарським судом залишаються без задоволення позовні вимоги Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Києва щодо стягнення з відповідача грошових коштів оплачених Укрексімбанком за рахунок коштів держбюджету поза рамками кредитної угоди № 18/03-149 від 24.07.97 (в розмірі 15% вартості сільськогосподарської техніки, поставленої за контрактом 6/3076 UKR від 08.05.96), оскільки обов’язок відшкодувати видатки державного бюджету на Українську аграрну біржу покладаються в силу кредитної угоди № 18/03-149.
Цивільно-правовими угодами не регламентована відповідальність Української аграрної біржі щодо видатків державного бюджету за іноземним кредитом, наданим під гарантію Міністерства фінансів України (т.5, а.с. 30). Безпідставним є посилання позивача на угоду про обмін від 03.11.2000, укладену між Сос"єте Дженераль та Кабінетом Міністрів України в особі Міністерства Фінансів України, оскільки за цією угодою не виникає обов’язку Української аграрної біржі відшкодовувати видатки державного бюджету.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.08 по даній справі підлягає зміні, позовні вимоги Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Києва задовольняються частково на суму 182 946 850,53 грн.
Не заслуговують на увагу доводи Української аграрної біржі, викладені в апеляційній скарзі щодо функції Української аграрної біржі, як державного агента, щодо закупівлі сільськогосподарської техніки іноземного виробництва, оскільки за кредитною угодою № 18/03-149 від 24.07.97 Українська аграрна біржа взяла на себе обов’язок повернути грошові кошти, спрямовані на закупівлю сільськогосподарської техніки (п. 12.3.2 кредитної угоди), контролювати стан проведення розрахунків сільськогосподарськими товаровиробниками за отриману техніку.
Відповідно до статті 1054 Цивільного кодексу України за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов’язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов’язується повернути кредит та сплатити проценти.
Безпідставними є доводи Української аграрної біржі про те, що у відповідності до пунктів 2, 6 Порядку передачі сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб’єктам господарювання сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", затвердженого спільним наказом Міністерства сільського господарства і продовольства, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії "Хліб України" від 30.01.98 № 28/23/9 (z0215-98) обов’язок і відповідальність за своєчасність та повноту розрахунків за отриману сільськогосподарську техніку покладено на сільськогосподарських товаровиробників та інших суб’єктів господарювання, які фактично отримали сільськогосподарську техніку, оскільки накази, постанови та інші розпорядчі документи не призводять до виникнення цивільно-правової відповідальності у суб’єктів господарювання.
Не ґрунтуються на фактичних обставинах справи твердження Української аграрної біржі про те, що судом першої інстанції не з’ясовано співвідношення вартості сільськогосподарської техніки, яка за митними деклараціями становить 151 163 191,22 грн., та обсяг необхідного фінансування, оскільки проведення такого аналізу покладено на Біржу при укладенні кредитної угоди № 18/3-149 від 24.07.97. Разом з тим, на дату укладення кредитної угоди (24.07.97) сума 151 163 191,22 грн. за курсом НБУ 1,857 за 1 дол. США еквівалентна 81 401 826,18 дол. США.
Інші доводи Української аграрної біржі враховані апеляційним судом при прийнятті постанови по даній справі та спростовуються доданими до справи письмовими доказами, нормативними документами та поясненнями представників позивача, третіх осіб і прокуратури.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101- 105 Господарського процесуального кодексу, суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Української аграрної біржі задовольнити частково.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.08р. у справі № 33/310 змінити.
Резолютивну частину рішення викласти в наступній редакції:
Позов Державної податкової інспекції у Голосіївському районі міста Києва задовольнити частково.
Стягнути з Української аграрної біржі (м. Київ, вул. Саксаганського 1, к. 222, код ЄДРПОУ 23389377) на користь Державного бюджету України 182 946 850,53 грн. основного боргу, 25 500 грн. державного мита та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
В іншій частині позову відмовити.
3. Видачу наказу на виконання даної постанови доручити Господарському суду міста Києва.
4. Повернути Українській аграрній біржі з Державного бюджету України, зайво сплачене державне мито, в розмірі 3 825 грн., сплачене за подачу апеляційної скарги платіжним дорученням № 3823 від 09.12.08р. про оплату державного мита на суму 12 750 грн., яке знаходиться в матеріалах справи № 33/310.
5. Матеріали справи № 33/310 повернути до Господарського суду міста Києва.
Головуючий суддя Капацин Н.В. Судді Пашкіна С.А. Калатай Н.Ф.
21.04.09 (відправлено)