донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
06.04.2009 р. справа №31/127
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:
М'ясищева А.М.
суддів
Величко Н.Л., Москальової І.В.
При секретарі Жильцовій О.В.
За участю представників сторін:
від позивача : Маркєвич К.А., юрисконсульт, довіреність №02-88 від 15.01.2009р.
від відповідача: не з’явився
Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Донецькій області м. Донецьк
на рішення господарського суду Донецької області від 17.02.2009р.
у справі № 31/127 (суддя Ушенко Л.В.)
за позовом Державної екологічної інспекції в Донецькій області м. Донецьк
до відповідача відкритого акціонерного товариства "Донрибкомбінат" п.Мирний Словґянський район Донецька область
про стягнення збитків в сумі 10073,16грн.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Донецької області від 17.02.2009р. по справі №31/127 відмовлено в задоволенні позову Державної екологічної інспекції в Донецькій області до відкритого акціонерного товариства "Донрибкомбінат" про стягнення збитків в сумі 10073,16грн., заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства.
Рішення господарського суду Донецької області мотивовано тим, що у позивача відсутні підстави для звернення з позовом про стягнення збитків заподіяних Райгородській селищній раді, оскільки землекористувачем є Слов’янська ТЕС ВАТ "Донбасенерго" і відповідно до ст. 152 Земельного Кодексу України саме він може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, а збитки Райгородській селищній раді не заподіяні. Спеціально уповноваженим органом, який здійснює контроль за використанням землі є уповноважений орган влади з питань земельних ресурсів і питання щодо перевірки фактів самочинного зайняття земельних ділянок віднесено до компетенції Держземінспекції.
Оскаржуючи рішення суду, Державна екологічна інспекція в Донецькій області просить його скасувати, так як вважає, що при винесенні рішення були невірно застосовані норми матеріального та процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи. Щодо питання компетентності перевірки Інспекцією самовільного зайняття та використання земельної ділянки, Державне екологічна інспекція керується Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (1264-12) . Згідно з вимогами п."б" ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", то саме позивач безпосередньо відноситься до органів виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і відповідно інспекції належать держаний контроль за використанням і охороною земель. Також в підтвердження своїх повноважень позивач посилається на п."а" ст. 14 Земельного кодексу України, ст. 17 Закону України "Про охорону земель" від 19.06.2003р. №962-ІV. Згідно з п.7 "Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу", визначається розмір шкоди.
При перевірці субґєктів господарювання держінспектори з охорони навколишнього природного середовища використовують "Перелік основних питань для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), "Методичні рекомендації щодо порядку проведення інспекторських перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства". В ході здійснення державного екологічного контролю перевіряється наявність: документа, що посвідчує право власності, право постійного чи тимчасового користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації; рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про надання земельних ділянок у власність чи користування; проекту відведення земельної ділянки-матеріалів вибору земельної ділянки для розміщення обґєкта; погодження природоохоронного органу щодо вибору та обстеження земельних ділянок (акт вибору, акт обстеження); проектної документації з розділом ОВНС та висновком державної екологічної експертизи (для обґєктів, що їй підлягають); технічної документації щодо використання і охорони земель. Позивач посилається на ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", п.9 ст.5 Положення про державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі.
Таким чином, позивач вважає, що перевірка проведена з додержанням чинного законодавства та інспекція має право проводити перевірку з контролю за використанням і охороною земель. Позивач не погоджується з тим, що господарський суд відмовив йому в задоволенні позовних вимог, посилаючись на ст. 152 Земельного кодексу України, зазначивши, що саме землекористувач (Словґянська ТЕС) може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю. В обгрунтування своїх вимог позивач посилається на ст. 96, 102-1 Земельного кодексу України, ст. 413 ЦК України
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, судова колегія встановила:
Державної екологічної інспекції Донецької області з 06 по 12 червня 2008р. була проведена перевірка водойму –охолоджувача №2 Словґянської ТЕС ВАТ "Донрибкомбінат", щодо дотримання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, про що складено акт перевірки. В акті перевірки зазначено, що перевірка є плановою і проводилась в присутності начальника риб ділянки СлавТЕС №2.
Водойм–охолоджувач №2 належить Словґянській ТЕС ВАТ "Донрибкомбінат" і є об’єктом комплексного призначення. Рибгосп ВАТ "Донрибкомбінат" здійснює рибгосподарську діяльність на водоймі –охолоджувачі №2 Слов’янської ТЕС згідно режиму рибгосподарської експлуатації водойми –охолоджувача №2, затвердженої Головрибводом та погодженим з Донецькою держрибінспекцією та Державним управлінням екології та природних ресурсів Донецької області.
При здійсненні перевірки було встановлено, що ВАТ "Донрибкомбінат" самовільно без правовстановлюючих документів зайняло та використовує земельну ділянку площею 0,4397га земель Райгородської селищної ради для обслуговування риб ділянки "СлавТЕС №2" і на цій ділянці підприємством в 1987р. були збудовані бетонно –цегельна споруда складу, яка розташована на відстані 21,5м від водоймища площею 476кв.м. та бетонні пірси загальною площею 96кв.м. Тому такими діями порушені вимоги ст. 125, 126 Земельного Кодексу України.
За результатами перевірки складений протокол про адміністративне правопорушення від 06.06.2008р. за порушення начальником риб ділянки СлавТЕС №2 ВАТ "Донрибкомбінат" природоохоронного законодавства.
13.06.2008р. був складений припис про усунення порушень вимог природоохоронного законодавства №06-1629/1, яким ВАТ "Донрибкомбінат" приписувалось зокрема у встановленому законом порядку отримати правовстановлюючи документи на земельну ділянку Райгородської сільської ради, на яких розташовані об’єкти рибділянка "СлавТЕС №2".
Рішення господарського суду відповідає приписам чинного законодавства з огляду на наступне.
В акті перевірки дотримання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища зазначений об’єкт перевірки, який не належить відповідачу та встановлені порушення ВАТ"Донрибкомбінат", який не був суб’єктом перевірки. Крім того в акті перевірки зазначено, відповідач самовільно зайняв та використовує під своїми спорудами земельну ділянку площею 0,4397 га, яка належить Райгородській селищній раді.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка на праві постійного користування належить Слов’янської ТЕС ВАТ"Донбасенерго", що підтверджується листом Слов’янської районної державної адміністрації Донецької області № 01-33/312 від 15.02.2007р. Згідно до ст. 152 Земельного Кодексу України саме землекористувач може вимагати усунення будь - яких порушень його прав на землю.
Тому господарський суд обґрунтованого не прийняв до уваги посилання скаржника на те, що відповідач самовільно без правоустановчих документів використовує земельну ділянку, яка належить Райгородській селищній раді.
Відповідно до п.7 "Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу", затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.07р. №963 (963-2007-п) розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Державною інспекцією з контролю з контролю за використанням і охороною земель та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам -територіальними органами Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000р. N1619 (1619-2000-п) .
Згідно постанови КМУ №1958 від 25.12.2002 (1958-2002-п) р "Про утворення Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель" утворена в складі Державного комітету по земельних ресурсах Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель як урядовий орган державного управління, яка є урядовим органом державного управління і діє у складі Держкомзему і йому підпорядковується.
Зазначеною постановою КМУ затверджене Положення "Про державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель", яким передбачене, що основними завданнями Держземінспекції є організація та здійснення державного контролю за використанням і охороною земель.
Таким чином,господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що спеціально уповноваженим органом, що уповноважений здійснювати контроль за використанням землі є уповноважений орган влади з питань земельних ресурсів і питання щодо перевірки фактів самочинного зайняття земельних ділянок віднесено до компетенції Держземінспекції.
Керуючись ст. ст. 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, судова колегя
ПОСТАНОВИЛА:
Рішення господарського суду Донецької області від 17.02.2009р. по справі №31/127 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Головуючий А.М. М'ясищев Судді: Н.Л. Величко І.В. Москальова
Надруковано: 5 прим.
1. позивачу
2. відповідачу
3 у справу
4 ДАГС
5 ГСДО