ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого-судді Городечної М.І.
суддів Юркевича М.В.
Кузя В.Л.
розглянувши апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області № 10-08-03427 від 10.11.2008 року (вх. № 258 від 21.11.2008 року)
на рішення господарського суду Чернівецької області від 30.10.2008 року
у справі № 3/199
за позовом Відкритого акціонерного товариства "Чернівецьке АТП –17754", м.Чернівці
до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області, м.Чернівці
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача –Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс", м.Чернівці
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача –Ляхомський Д.М., м.Чернівці
про визнання частково недійсним наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року.
за участю представників сторін: від позивача –Драбчук В.С., від відповідача –Кушнірюк Ю.Д., від 3-х осіб - не з‘явились.
Представникам сторін роз‘яснено права та обов‘язки передбачені ст. 22 ГПК України.
Рішенням господарського суду Чернівецької області від 30.10.2008 року у справі № 3/199 задоволено позов Відкритого акціонерного товариства "Чернівецьке АТП –17754"до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області: визнано недійсним наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області № 402-АТ від 30 квітня 1996 року щодо включення адміністративного приміщення по вул. Канівській, 41 в місті Чернівці до "Переліку об"єктів нерухомого майна, які РВ ФДМУ по Чернівецькій області згідно із Законом України "Про приватизацію державного майна" (2163-12)
передане до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс", який становить 496940 грн.", визначеного у додатку № 2 до наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року, а також відшкодовано позивачу за рахунок відповідача судові витрати.
Не погоджуючись з даним рішенням місцевого суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку.
Зокрема, в апеляційній скарзі № 10-08-03427 від 10.11.2008 року (вх. № 258 від 21.11.2008 року) та доповненні до неї від 15.12.2008 року (вх. № 8047 від 16.12.2008 року) скаржник вважає, оскаржуване рішення незаконним та необґрунтованим, посилаючись на те, що висновки, викладені в ньому, не відповідають фактичним обставинам справи, при його прийнятті судом було неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права. В обгрунтування наведених підстав для скасування оскаржуваного рішення, позивача зазначає про те, що судом першої інстанції не було враховано, що на час приватизації позивача, станом на 01.04.1997 року, до його статутного фонду було передано адміністративний корпус (виробничий), розташований по вул.. Канівській, 41, в м.Чернівці, балансовою вартістю 223023 грн., інвентарний номер 1-01-10, тоді як спірний об"єкт: адміністративне приміщення, балансовою вартістю станом на 01.03.1996 року - 8538 млн. крб. (8538 грн.), площею 281,78 кв.м., інвентарний номер 2КЖ-1, правомірно 30.04.1996 року, згідно наказу уповноваженого власником органу - регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області, було передано в статутний фонд Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс".
У відзиві на апеляційну скаргу від 23.01.2009 року (вх. № 407 від 24.01.2009 року), позивач заперечив доводи апеляційної скарги, та просить рішення господарського суду Чернівецької області від 30.10.2008 року у справі № 3/199 залишити без змін.
Від третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс" та Ляхомського Д.М. представники в судове засідання не з"явились. Однак, колегія суддів апеляційої інстанції, враховуючи повідомлення їх про час та місце розгляду даної справи, що стверджується поштовими повідомленнями про вручення їм під розписку ухвали суду від 18.02.2009 року, вважає, що судом забезпечено право даних осіб на участь в судовому засіданні, та є можливим відповідно до ст. 101 ГПК України здійснення апеляційного провадження в даному судовому засіданні та прийняття за наслідками перегляду рішення господарського суду Чернівецької області від 30.10.2008 року у справі № 3/199 відповідної постанови апеляційного суду.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши викладені в апеляційній скарзі доводи, заперечення позивача, викладені у відзиві, та пояснення сторін, враховуючи матеріали справи, апеляційний господарський суд дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги. При цьому суд апеляційної інстанції встановив наступні обставини та виходив з таких мотивів.
Відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України Чернівецькій області від 30.04.1996 року № 402-АТ перетворено Державне підприємство "Чернівецьке територіально-виробниче об"єднання автомобільного транспорту"у відкрите акціонерне товариство "Компанія "Чернівціоблавтотранс".
В додатку № 2 до наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року, визначено "Перелік об"єктів нерухомого майна, які РВ ФДМУ по Чернівецькій області згідно із Законом України "Про приватизацію державного майна" (2163-12)
передане до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс", що становить 496940 грн.", до якого зокрема включено адміністративне приміщення, розташоване по вул. Канівській, 41 в місті Чернівці, інвентарний номер 2-КЖ-1, площею 281,78 грн., балансовою вартістю станом на 01.03.1996 року - 8538 грн.
Як вбачається з позовної заяви, Відкрите акціонерне товариство "Чернівецьке АТП –17754"( надалі –ВАТ "Чернівецьке АТП –17754") оспорює даний наказ в частині включення адміністративного приміщення по вул. Канівській, 41 в місті Чернівці до "Переліку об"єктів нерухомого майна, які РВ ФДМУ по Чернівецькій області згідно із Законом України "Про приватизацію державного майна" (2163-12)
передане до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс", який становить 496940 грн.", визначеного у додатку № 2 до наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року, посилаючись на те, що даний Наказ в цій частині прийнятий з порушенням норм чинного законодавства та майнових прав даного Товариства, як його власника.
Судом першої інстанції було досліджено, що відповідно до наказу Міністерства транспорту України від 10.04.1996 року, було вирішено передати з балансу Чернівецького АТП 17754 на баланс Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту адміністративне приміщення, розташоване за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 41. На виконання зазначеного Наказу, по акту прийому-передачі основних засобів від 11.04.1996 року Чернівецьким АТП 17754 було передано на баланс Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту адміністративне приміщення, розташоване за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 41, залишковою вартістю 433646800 крб.
Листом від 15.04.1996 року, Чернівецьке територіально-виробниче об"єднання автомобільного транспорту повідомило Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області про те, що згідно наказу Міністерства транспорту України від 10.04.1996 року, йому було передано на баланс адміністративне приміщення, розташоване за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 41, балансовою вартістю на 01.04.1996 року 853828800 крб. залишковою вартістю 433646800 крб.
Як вбачається з протоколу № 2 засідання комісії з приватизації майна Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту від 26.04.1996 року, на засіданні комісії розглядались результати інвентаризації даного об"єднання та щодо прийняття і підписання акту оцінки вартості майна. В даному Протоколі зазначено, що у вартість цілісного майнового комплексу Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту входить, зокрема, вартість адміністративного приміщення, переданого на баланс Об"єднання, залишковою вартістю 434 млн. крб., а всього вартість майна, що підлягає приватизації, складає 49694 млн. крб. Майна, що не підлягає приватизації –на підприємстві немає. Згідно акту оцінки вартості цілісного майнового комплексу Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту, затвердженого 29.04.1996 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Чернівецькій області, вартість майна, що підлягає приватизації становить 49694 млн. крб., тобто й включено вартість адміністративного приміщення, переданого на баланс Об"єднання, залишковою вартістю 434 млн. крб.
Крім цього, судом встановлено, що відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області від 03.06.1997 року № 381-АТ, перетворено Чернівецьке АТП 17754 у Відкрите акціонерне товариство "Чернівецьке АТП –17754" та затверджено його статут. Як видно з додатку до даного наказу, в статутний фонд даного Товариства включено адміністративний корпус, що знаходить за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 41, інвентарний номер 1-01-10, під. літ. "Н", загальною площею 2019,4 кв.м., балансовою вартістю 223023 грн.
Судом апеляційної інстанції було витребувано матеріали приватизаційних справ ВАТ "Чернівецьке АТП –17754"та ВАТ "Чернівціоблавтотранс", та оглянуто оригінали всіх вищенаведених документів, та встановлено факт відповідності наявних в матеріалах справи копій, їх оригіналам.
Як вбачається з листа Чернівецького комунального обласного бюро технічної інвентаризації від 31.08.2004 року № 1690, за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 41, знаходяться три адміністративні будівлі: 1) по приватизаційним документам під назвою: адміністративний корпус (виробничий), літ. "Н", площею 2019 кв.м.; 2) по приватизаційним документам під назвою: диспетчерська КТП, клуб, літ. "Б", площею 442,9 кв.м.; 3) будівля під літ "Е", площею 293,20 кв.м. Наяваність даних будівель за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 41, підтверджується копією схематичного плану по вул.. Канівській, 41.
Довідкою, виданою Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Чернівецькій області, та ВАТ "Чернівціоблавтотранс", стверджено, що адміністративне приміщення, за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 4, площею 293,2 кв.м., балансовою вартістю 8538 грн., це теж саме приміщення, що зазначено в додатку № 2 до оспорюваного Наказу.
Таким чином, судом встановлено, що приміщення зазначене в додатку № 2 до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області № 402-АТ від 30 квітня 1996 року, а саме: адміністративне приміщення, розташоване по вул. Канівській, 41 в місті Чернівці, інвентарний номер 2-КЖ-1, площею 281,78 грн., балансовою вартістю станом на 01.03.1996 року - 8538 грн., передане в статутний фонд ВАТ "Чернівціоблавтотранс", та приміщення, зазначене в додатку до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області від 03.06.1997 року № 381-АТ, а саме: адміністративний корпус, що знаходиться за адресою: м.Чернівці, вул. Канівська, 41, інвентарний номер 1-01-10, під. літ. "Н", загальною площею 2019,4 кв.м., балансовою вартістю 223023 грн. –є різними будівлями.
Крім цього, апеляційним судом встановлено, що нерухоме майно, а саме: адміністративне приміщення, що розташоване по вул. Канівській, 41, в м.Чернівці, зазначене в додатку № 2 до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області № 402-АТ від 30 квітня 1996 року, в наказі Міністерства транспорту України від 10.04.1996 року та протоколі № 2 засідання комісії з приватизації майна Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту від 26.04.1996 року, та акті оцінки вартості цілісного майнового комплексу Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту, затвердженого 29.04.1996 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Чернівецькій області, є однією і тією ж самою будівлею, оскільки інших будівель, з подібними ознаками: площею, ціною, з врахуванням арифметичних заокруглень, за даною адресою не знаходиться. А тому, колегія суддів апеляційного суду вважає таким, що не відповідає фактичним обставинам справи висновок суду першої інстанції про те, що майно, зазначене у вищенаведених документах, є різними будівлями.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна", в редакції Закону на прийняття оспорюваного наказу, до об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать, зокрема майно підприємств, цехів, виробництв, дільниць, інших підрозділів, які є єдиними (цілісними) майновими комплексами.
Статтями 6, 7 наведеного Закону, законодавець визначив, що органами приватизації є Фонд державного майна України, органи приватизації Республіки Крим та адміністративно-територіальних одиниць, які здійснюють державну політику в сфері приватизації.
Відповідно до 2 ст. 7 цього ж Закону Фонд державного майна України, його регіональні відділення, у процесі приватизації здійснюють такі основні повноваження: змінює організаційно-правову форму підприємств, що перебувають у загальнодержавній власності, шляхом перетворення їх у господарські товариства чи виступає орендодавцем майна, що перебуває у загальнодержавній власності; продає майно, що перебуває у загальнодержавній власності, у процесі його приватизації, включаючи майно ліквідованих підприємств і об'єктів незавершеного будівництва; створює комісії по приватизації; затверджує плани приватизації майна, що перебуває у загальнодержавній власності; укладає угоди щодо розробки планів приватизації та оцінки вартості майна об'єктів приватизації; видає ліцензії посередникам; розробляє і подає Кабінету Міністрів України проекти державних програм приватизації, організує та контролює їх виконання; здійснює зв'язок з місцевими органами приватизації.
Частиною 1 ст. 3 Закону України "Про приватизацію державного майна", встановлено, що законодавство України про приватизацію складається з цього Закону, указів Президента України, інших актів законодавства, що регулюють здійснення приватизації.
Пунктом 2 Положення про порядок перетворення в процесі приватизації державних підприємств у відкриті акціонерні товариства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.1992 року № 686 (686-92-п)
, передбачено, що рішення про перетворення державного підприємства у відкрите акціонерне товариство приймається державним органом приватизації на підставі плану приватизації цього підприємства в 10-денний строк з дня його затвердження. План приватизації розробляється і затверджується відповідно до чинного законодавства. З моменту державної реєстрації відкритого акціонерного товариства активи і пасиви державного підприємства приймаються товариством. Товариство є правонаступником прав і обов'язків державного підприємства, що приватизується.
Таким чином, виходячи з вищенаведених норм права, Держава уповноважила Фонд державного майна України, його регіональні відділення, розпоряджатись державною власністю в процесі приватизації в порядку та в спосіб, встановлені Законом України "Про приватизацію державного майна" (2163-12)
та чинним підзаконними нормативно-правовими актами.
Судом апеляційної інстанції не встановлено, що при прийнятті оспорюваного наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року в частині включення адміністративного приміщення по вул. Канівській, 41 в місті Чернівці до "Переліку об"єктів нерухомого майна, які РВ ФДМУ по Чернівецькій області згідно із Законом України "Про приватизацію державного майна" (2163-12)
передане до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс", який становить 496940 грн.", визначеного у додатку № 2 до наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року, порушень норм чинного на час прийняття даного Наказу приватизаційного законодавства.
Також колегією суддів апеляційного суду не встановлено порушення прав позивача при прийнятті відповідачем наказу в оспорюваній частині, зазначених в позовній заяві, оскільки позивачем не доведено суду факту належності спірного приміщення у його власності на час прийняття Наказу, чи наявності в нього іншого речового права на дане майно, чи права даного Товариства на його приватизацію. В той же час, з матеріалів справи вбачається, що дане майно на час прийняття оспорюваного Наказу, перебувало в державній власності, та входило до цілісного майнового комплексу Чернівецького територіально-виробничого об"єднання автомобільного транспорту, і знаходилось на його балансі, а отже, Регіональне відділення ФДМУ по Чернівецькій області було наділене законодавством повноваженнями на розпорядження даним майном в процесі приватизації шляхом перетворення державних підприємств у відкриті акціонерні товариства.
Щодо факту видання додатку № 2 до наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року після прийняття самого Наказу, то на думку апеляційного суду, дана обставина жодним чином не впливає на законність дій відповідача щодо прийняття даного додатку до Наказу, оскільки не вплинуло на суть даного Наказу, так як п. 2 цього Наказу визначено, що ВАТ "Компанія "Чернівціоблавтотрас" є правонаступником державного підприємства "Чернівецьке територіально-виробниче об"єднання автомобільного транспорту", тобто всього майна цілісного майнового комплексу даного Підприємства, яке перебувало на його балансі, та, яке, відповідно, війшло до статутного фонду відкритого акціонерного товариства, а даним Додатком лише наведено перелік такого майна, для покращення облікування Державою державного майна, переданого у власність господарських товариств, в процесі приватизації шляхом перетворення державних підприємств у відкриті акціонерні товариства.
Таким чином, Львівським апеляційним господарським судом встановлено, що позов Відкритого акціонерного товариства "Чернівецьке АТП –17754"є безпідставним і таким, що не підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Чернівецької області від 30.10.2008 року у справі № 3/199 є незаконим та необґрунтованим, а тому, враховуючи положення п. 2 ч. 1 ст. 103, ч. 1 ст. 104 ГПК України, підлягає скасуванню. За наслідками скасування, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про прийняття нового рішення, яким в позові Відкритого акціонерного товариства "Чернівецьке АТП –17754"до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області про визнання недійсним наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року щодо включення адміністративного приміщення по вул. Канівській, 41 в місті Чернівці до "Переліку об"єктів нерухомого майна, які РВ ФДМУ по Чернівецькій області згідно із Законом України "Про приватизацію державного майна" (2163-12)
передані до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Чернівціоблавтотранс", який становить 496940 грн.", визначеного у додатку № 2 до наказу № 402-АТ від 30 квітня 1996 року, слід відмовити.
Судові витрати по розгляду справи відповідно до ст.ст. 49, 105 ГПК України віднести на позивача.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 104, 105 ГПК України,
П О С Т А Н О В И В :
1. Апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області задоволити.
2. Рішення господарського суду Чернівецької області від 30.10.2008 року у справі № 3/199 скасувати. Прийняти нове рішення: в позові відмовити.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України в порядку та строки, передбачені статтями 109- 110 ГПК України.
4. Справу повернути в Господарський суд Чернівецької області.
Головуючий-суддя М.І.Городечна
суддя М.В.Юркевич
суддя В.Л.Кузь
|
|