КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31.03.2009 № 16/343
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Отрюха Б.В.
суддів: Корсака В.А.
Тищенко А.І.
при секретарі:
За участю представників:
від позивача : Палієнко О.А. - юрист
від відповідача1: Шевченко Д.В. – юрист
від відповідача2: Лупіч В.О. - юрист
від 3-ої особи 1: не з"явився
від 3-ої особи 2: Хорошун Г.Я. – директор, Костюченко А.П. – юрист
від Генеральної прокуратури України: Хейлик Н.М. – прокурор відділу
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Заступник Генерального прокурора України
на рішення Господарського суду м.Києва від 23.12.2008
у справі № 16/343 (суддя Ярмак О.М.)
за позовом Печерська районна у м. Києві рада
до Міністерство економіки України
Державне підприємство "Еко"
третя особа позивача Регіональне відділення ФДМУ по м.Києву, Комунальне підприєммство "Печерська брама"
третя особа відповідача
про визнання права власності та усунення перешкод у користуванні та розпорядженні власністю
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду м.Києва від 23.12.2008 року у справі № 16/343 позов задоволено повністю. Рішенням суду визнано право власності на будинки № 30-А та 36-В по бул. Лесі Українки в м.Києві за територіальною громадою Печерського району м.Києва, в особі Печерської районної у м.Києві ради; зобов"язано ДП "Еко" усунути перешкоди у здійсненні позивачем прав щодо користування та розпорядження нерухомим майном – житловими будинками 30-А та 36-В по бул.Лесі Українки в м.Києві, шляхом передачі Печерській районній у м.Києві раді відповідної технічної документації на будинок ( інвентарну справу, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та ін.) та документів, що встановлюють право власності на них.
На підставі рішення суду з Міністерства економіки України підлягає стягненню на користь Печерської районної у м.Києві ради 12 792, 50 грн. державного мита та 59 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Також підлягає стягненню з Державного підприємства "Еко" на користь Печерської районної у м.Києві ради 12 792, 50 грн. витрат по сплаті державного мита та 59, 00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Не погодившись з прийнятим рішенням, заступник Генерального прокурора України звернувся з апеляційним поданням, просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю, оскільки вважає, що судом порушено норми матеріального та процесуального права, а також у зв"язку з недоведеністю обставини, що мають значення для справи, які місцевим судом визнано встановленими.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт посилається на те, що в матеріалах справи є три акта прийому-передачі майна від 22.02.2007 та 22.03.2007, відповідно до яких житлові будинки № 30-А, № 36-В на бульварі Лесі Українки в м. Києві були передані з державної до комунальної власності. Проте судом не було повністю з'ясовано, на підставі якого з них дійсно здійснено передачу майна з державної до комунальної власності. Таким чином, апелянт вважає, що обставини стосовно підстав виникнення у Печерської районної у місті Києві ради права власності на житлові будинки № 30-А, № 36-В на бульварі Лесі Українки в м. Києві, які суд визнав встановленими, є недоведеними.
Крім того, апелянт зазначає, що судом не з'ясовано певними засобами доказування, чи є територіальна громада Печерського району міста Києва на момент звернення до суду власником житлових будинків (з вбудованими нежитловими приміщеннями) № 30-А, № 36-В на бульварі Лесі Українки в м. Києві, інтереси якого порушені..
В судове засідання представник Регіонального відділення Фонду державного майна України по м.Києву не з’явився, про день та час розгляду справи повідомлений належним чином. Вислухавши думку представників сторін, дослідивши матеріали справи, колегія вважає, що розгляд справи можливий за відсутності представника Регіонального відділення Фонду державного майна України по м.Києву, оскільки в справі достатньо матеріалів для розгляду її по суті.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, колегія встановила наступне.
27.11.2006 року Міністерство економіки України своїм листом №16-19/287 на ім'я Голови Печерської районної у м. Києві держадміністрації (виконавчого органу Печерської райради) звернулось з пропозицією розглянути питання про прийняття в установленому порядку зазначених в листі будинків, в т.ч. будинки № 30-А та № 36-В по бульвару Лесі Українки до комунальної власності Печерського району.
Печерською районною у місті Києві радою прийнято 29.12.2006р. рішення № 41 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади відомчого житлового фонду", яким вирішено прийняти до комунальної власності територіальної громади Печерського району міста Києва відомчий житловий фонд, згідно додатку та доручено Печерській райдержадміністрації здійснити заходи по прийманню будинків у комунальну власність району.
Вищезазначене рішення прийнято відповідно до ст.ст. 41 та 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) , Постанови Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 № 891 "Про затвердження Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій" (891-95-п) , Постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998р. № 1482 "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" (1482-98-п) , Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (2866-14) , Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521 "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (1521-2002-п) та керуючись рішенням Київської міської ради від 09.03.2006 № 154/3245 (ra0154023-06) та рішенням Печерської районної у м. Києві ради від 18.07. 2006 р. № 47.
Згідно Додатку до рішення Печерської районної у м. Києві ради № 41 від 29.12.2006 р. від ДП "Еко" Управління справами Міністерства економіки України прийнято житлові будинки (житлові комплекси) по бульвару Л.Українки 36 - В та по бульвару Л. Українки 30-А до комунальної власності Печерського району та передано на баланс в оперативне управління КП "Печерська брама".
Печерською райдержадміністрацією 16.02.2007р. було видано розпорядження від 16.02.2007 року № 186 "Про прийняття у комунальну власність територіальної громади Печерського району відомчого житлового фонду ДП "Еко" Міністерства економіки України".
22.01.2007 р. Міністерство економіки України видало наказ № 9 " Про передачу житлового та нежитлового фонду державного підприємства "Еко" до комунальної власності Печерської, Шевченківської та Дніпровської районних у місті Києві державних адміністрацій", яким зобов'язало директора ДП "Еко" утворити комісію з передачі майна до комунальної власності Печерського району.
Листом від 14.02.2007 року №19-23/31 Міністерством економіки України запропоновані уповноважені представники, яких необхідно включити до комісії по прийому - передачі відомчого житлового фонду з державної до комунальної власності територіальної громади Печерського району.
22.02.2007 року представниками Міністерства економіки України, ДП "Еко", Регіонального відділення фонду державного майна України по м. Києву та представниками райдержадміністрації складено та підписано акт прийому - передачі відомчого житлового фонду з державної у комунальну власність територіальної громади Печерського району міста Києва з балансу державного підприємства "Еко" на баланс КП "Печерська брама", в тому числі будинки № 30-А загальною площею 6547,8 кв.м та № 36-В загальною площею 13707,0 кв.м. по бульвару Лесі Українки. Зазначений акт підписаний головою та членами комісії.
Згідно ч. 5 ст. 6 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" передача об'єктів права державної власності до комунальної власності оформляється актом приймання - передачі, який підписується головою та членами комісії.
Відповідно до ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
У відповідності до ч. 1 ст. 317 ЦК України власникові належить право володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Згідно зі ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Таким чином, будинок № 30-А та 36-В по бул. Л.Українки у м. Києві є нерухомим майном - об'єктом цивільних прав, які можуть знаходитися у приватній, державній або комунальній власності.
Статтею 327 ЦК України встановлено, що у комунальній власності знаходиться майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону.
Відповідно до ч. 2 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) регулюється порядок передачі об'єктів права державної власності до комунальної власності та момент виникнення права власності.
Статтею 3 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" передбачено, що ініціатива щодо передачі об'єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном. Міністерство економіки України своїм листом №16-19/287 від 27.11.2006 року звернулося до Печерської райради з ініціативою прийняти до комунальної власності територіальної громади Печерського району буд. №30-А та 36-В по бул. Л.Українки.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунально власності" передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад районів у містах здійснюється за наявності згоди районних рад. Печерська райрада надала згоду прийняти буд. №30-А та 36-В по бул. Л.Українки до комунальної власності Печерського району рішенням від 29.12.2006 року №41 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади Печерського району відомчого житлового фонду" та Розпорядженням Печерської райдержадміністрації (виконавчого органу ради) від 16.02.2007 року №186 "Про прийняття у комунальну власність територіальної громади Печерського району відомчого житлового фонду ДП "Еко" Міністерства економіки України".
Згідно п.1 ч.5 статті 7 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" передача об'єктів права державної власності до комунальної власності оформляється актом прийому - передачі, який підписується головою та членами комісії.
Відповідно ст. 6 цього Закону передача об'єктів здійснюється комісією з питань передачі об'єктів, утворює таку комісію виконавчий орган відповідної районної у місті ради. Згідно п.2 ч.5 статті 7 Закону право власності на об'єкти передачі виникає з дати підписання акта прийому - передачі.
Пунктом 10 Постанови Кабінету міністрів України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" від 21.09.1998 року №1482 (1482-98-п) визначено, що право управління на об'єкти передачі виникає з дати підписання акта прийому - передачі.
Відповідно до п. 14 Переліку правовстановлюючих документів, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна, затвердженого рішенням Київської міської ради від 20.06.2002 року №74/74 (ra0074023-02) " Про затвердження Тимчасового положення про державну реєстрацію об'єктів нерухомого майна та прав власності на них в місті Києві" акти приймання - передачі відносяться до основного переліку документів, які визнають право власності на жилі будинки.
Враховуючи вищевикладене, колегія приходить до висновку що місцевий суд дійшов до правильного висновку, що з 22.02.2007 року ( дати підписання акту прийому - передачі відомчого житлового фонду з державної до комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва) територіальна громада Печерського району є власником будинків № 30 -А та № 36 - В по бульвару Лесі Українки в м. Києві.
Крім того, згідно п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 року № 891 (891-95-п) "Про затвердження Положення про порядок передачі в комунальну власність загальнодержавного житлового фонду, що перебуває у повному господарському відданні або оперативному управлінні підприємств, установ, організацій" передача відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться разом з відповідною технічною документацією на будинок (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх меж та інше), а також документами, що встановлюють право власності на нього. У разі відсутності необхідної документації вона відновлюється за рахунок підприємства, установи чи організації, що передає відомчий житловий фонд у комунальну власність.
З матеріалів справи вбачається, що позивач листом № 3844/3/38 від 07.08.07р. звернувся до Мінекономіки України з проханням вирішити питання та передати всю необхідну технічну документацію для обслуговування будинку.
Однак суду не надано доказів передачі позивачу відповідачами документації на будинки № 30 -А та №36 - В по бульвару Л. Українки в м. Києві.
Згідно ст. 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, а відповідно до ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права є його визнання.
Відповідно ст. 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" позивач є представницьким органом місцевого самоврядування Печерського району м. Києва і відповідно до закону наділений правом представляти інтереси територіальної громади Печерського району міста Києва.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (надалі Закон) право власності на нерухоме майно підлягає обов'язковій державній реєстрації, державна реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації.
Підставою для проведення державної реєстрації прав власності на нерухоме майно відповідно до п. 10 додатка N 1 до Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 р. (z0157-02) є рішення судів, третейських судів про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна, про встановлення факту права власності на об'єкти нерухомого майна.
Таким чином, рішення суду в частині визнання факту належності позивачу права власності територіальної громади Печерського району м. Києва, в особі Печерської райради на будинки №30-А та 36-В по бульвару Л. Українки в м. Києві має юридичне значення, оскільки таке рішення набуває статусу правовстановлюючого документа і є підставою для державної реєстрації комунальним підприємством "Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна" права власності Печерської райради на спірне майно.
Враховуючи вищевикладене колегія приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги, що судом не було повністю з'ясовано, на підставі якого з актів прийому-передачі було здійснено передачу майна з державної до комунальної власності, колегією не приймаються до уваги, оскільки місцевим судом встановлено, що з 22.02.2007 року ( дати підписання акту прийому - передачі відомчого житлового фонду з державної до комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва) територіальна громада Печерського району є власником будинків № 30 -А та № 36 - В по бульвару Лесі Українки в м. Києві.
Частина 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідачами не надано суду доказів, які б свідчили про необґрунтованість вимог позивача.
Оцінюючи вищенаведені обставини, колегія приходить до висновку, що рішення Господарського суду м.Києва обґрунтоване, відповідає обставинам справи і чинному законодавству, а отже підстав для його скасування не вбачається, у зв’язку з чим апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 99, 101- 105 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційне подання Заступника Генерального прокурора Українина рішення Господарського суду м. Києва від 23.12.2008р. у справі № 16/343
залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду м. Києва від 23.12.2008 року у справі № 16/343 залишити без змін.
Матеріали справи № 16/343 повернути Господарському суду м.Києва.
Головуючий суддя Отрюх Б.В. Судді Корсак В.А. Тищенко А.І.