У к р а ї н а
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
11.03.09 Справа №8/474/08
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs4032472) )
Колегія суддів Запорізького апеляційного господарського суду у складі:
Головуючий суддя Кагітіна Л.П. судді Кагітіна Л.П., Мойсеєнко Т. В., Шевченко Т. М.
при секретарі: Акімовій Т.М.,
за участю представників:
позивача: Прохода І.В., довіреність № 01/184 від 30.12.2008 року;
відповідача-1: Безрукова С.О., довіреність № 07/636 від 30.09.2008 року;
відповідача-2: не з’явився
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 р. у справі № 8/474/08
за позовом: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області (69001, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 50)
до відповідача-1: Відкритого акціонерного товариства "Гамма" (69035, м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 11)
до відповідача-2: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
про зобов’язання вчинити дії
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, звернулося до господарського суду Запорізької області з позовом про зобов’язання Відкритого акціонерного товариства "Гамма" підготувати акт приймання-передачі житлового будинку, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 та зобов’язання Відкритого акціонерного товариства "Гамма" передати гуртожиток, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 до комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя на підставі акту прийому-передачі, а також зобов’язання Запорізької міської ради прийняти до комунальної власності гуртожиток по вул. Гоголя, 143.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 р. у справі № 8/474/08 (суддя Попова І.А.) у позові відмовлено.
Рішення суду мотивовано тим, що передача житлового фонду з державної у комунальну власність не є лише дією, пов’язаною із складанням акта приймання-передачі, оскільки цим діями передує комплекс відповідних дій не тільки сторін, що передає та приймає майно, а й інших органів, без вчинення яких не є можливим складення акту, а тому вимоги про зобов’язання Відкрите акціонерне товариство "Гамма" підготувати акт приймання-передачі гуртожитку та зобов’язати передати його до комунальної власності, є передчасними та не мають наслідком захисту інтересів держави і прав громадян (мешканців гуртожитку), про який заявлено у позові. Також, суд відхилив вимоги до Запорізької міської ради про зобов’язання прийняти до комунальної власності гуртожиток по вул. Гоголя, 143, оскільки без виконання стороною, що передає житловий фонд, приписів Закону України "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) такі вимоги є необґрунтованими.
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області не погодилося з рішенням господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 р. у справі №8/474/08 та звернулося до Запорізького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 р. у справі №8/474/08 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. Вважає, що рішення ухвалене з порушенням норм матеріального права, а висновки, викладені у рішенні не відповідають обставинам справи. Вказує, що при винесенні рішення судом не було взято до уваги ст. 26 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", Положення постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482 "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності" (1482-98-п) та ст.ст. 47, 144 Конституції України. Зазначає, що гуртожиток не увійшов до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Гамма" у процесі приватизації, але перебуває на його балансі, є державним майном та підлягає передачі до комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя.
Ухвалою Запорізького апеляційного господарського суду від 11.02.2009 року у справі № 8/474/07 прийнято апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 р. у справі № 8/474/08 до розгляду та призначено в засіданні на 11.03.2009 року на 16 год. 00 хвил.
Розпорядженням першого заступника голови Запорізького апеляційного господарського суду № 435 від 10.03.2009 року справу № 8/474/07 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий: Кагітіна Л.П. (доповідач), судді: Мойсеєнко Т.В., Шевченко Т.М., якою апеляційна скарга прийнята до розгляду.
В судовому засіданні 11.03.2009 року представником відповідача-1 було надано відзив, в якому останній зазначає, що оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим, а вимоги позивача є необґрунтованими. Вважає, що передача житлового фонду з державної у комунальну власність не є лише дією, пов’язаною зі складанням акта приймання-передачі, оскільки цим діям передує комплекс відповідних дій не тільки сторін, що передає та приймає передачі гуртожитку, а й інших органів, без вчинення яких не є можливим складення акту.
В судовому засіданні 11.03.2009 року представники позивача та відповідача-1 підтримали доводи, викладені у апеляційній скарзі та відзиві.
Представник Запорізької міської ради в судове засідання не з’явився. Про час і місце проведення судового засідання відповідач-2 був повідомлений належним чином. Враховуючи достатність матеріалів справи та апеляційної скарги для здійснення апеляційного провадження, колегія суддів визнала можливим розглянути справу за відсутності представника відповідача-2.
За заявою представників позивача та відповідача-1, апеляційний розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів запису судового процесу.
По закінченні судового засідання, за згодою представників позивача та відповідача-1, оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Відповідно до ст. 99 Господарського процесуального кодексу України, в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі.
Згідно ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд не зв’язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Заслухавши представників позивача та відповідача-1, розглянувши матеріали справи та апеляційної скарги, Запорізький апеляційний господарський суд
ВСТАНОВИВ:
08.10.2002 р. Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області видано наказ № 547 про безоплатну передачу у комунальну власність територіальної громади м. Запоріжжя житлового фонду, що знаходиться на балансі Відкритого акціонерного товариства "Гамма", але не увійшов до його статутного фонду, разом з інженерною інфраструктурою, призначеною для обслуговування цих будинків, згідно з додатком 1, крім двох вбудованих і прибудованих приміщень, які включені до переліку об’єктів приватизації згідно з додатком 2.
Згідно преамбули, вказаний наказ видано відповідно до Закону України "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998 р. № 147/98-ВР (147/98-ВР) зі змінами та доповненнями, на підставі рішення сьомої сесії двадцять третього скликання Запорізької міської ради від 28.04.1999 р. № 25 "Про затвердження переліку підприємства, які готують до передачі в 1999 році в комунальну власність м. Запоріжжя державний житловий фонд" та згідно ухвали господарського суду Запорізької області від 22.08.2001 р. № 5/5/2001, оскільки на Відкритому акціонерному товаристві "Гамма" введена процедура санації.
Запорізька міська рада неодноразово надавала згоду на прийняття до комунальної власності державного житлового фонду, що перебуває на балансі Відкритого акціонерного товариства "Гамма", про що були постановлені відповідні рішення.
Відповідачем-1 на даний час здійснено передачу майже усіх об’єктів соціальної інфраструктури.
Гуртожиток за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 не увійшов до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Гамма" у процесі приватизації, але перебуває на його балансі.
Зобов’язання Відкритого акціонерного товариства "Гамма" підготувати акт приймання-передачі житлового будинку, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 та зобов’язання Відкритого акціонерного товариства "Гамма" передати гуртожиток, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 до комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя на підставі акту прийому-передачі, і зобов’язання Запорізької міської ради прийняти до комунальної власності гуртожиток по вул. Гоголя, 143, було предметом судового позову у цій справі.
Колегія суддів вважає вимоги позивача необґрунтованими та неправомірними на підставі наступного:
Так, позовні вимоги заявлені на підставі ст.ст. 47, 144 Конституції України, ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. ст. 2, 4, 7 Закону України "Про передачу об’єктів державної та комунальної власності", п.9 ч.4 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.1994 № 412 "Про затвердження положень про регіональне відділення та про представництво Фонду державного майна України у районі, місті" (412-94-п) і обґрунтовані тим, що гуртожиток за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 не увійшов до статутного фонду відповідача-1 у процесі приватизації, але перебуває на його балансі, є державним майном та підлягає передачі до комунальної власності згідно до Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998 року №147/98-ВР (147/98-ВР) зі змінами та доповненнями, рішення сьомої сесії двадцять третього скликання Запорізької міської ради від 28.04.99 №25 "Про затвердження переліку підприємств, які готують до передачі у комунальну власність м. Запоріжжя державний житловий фонд" та наказу начальника регіонального відділення ФДМУ по Запорізькій області від 08.10.02 №547 "Про передачу житлового фону, що знаходиться на балансі Відкритого акціонерного товариства "Гамма" у комунальну власність". Закон України "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) регулює відносини, пов’язані з передачею об’єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об'єктів права комунальної власності у державну власність регулюються приписами Закону України "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) .
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про передачу об’єктів державної та комунальної власності" об’єктами передачі є, зокрема, житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури, які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Згідно до ст. 7 Закону України "Про передачу об'єктів державної та комунальної власності" з державної у комунальну власність передаються безоплатно житлові будинки (разом із вбудованими та прибудованими нежилими приміщеннями) та гуртожитки (в тому числі не завершені будівництвом). Об'єкти соціальної інфраструктури передаються разом з майном підприємств, що обслуговували ці об'єкти, у тому числі основними фондами, ремонтно-будівельними базами, майстернями, транспортними засобами, прибиральною технікою, в частині, що визначається комісією з питань передачі об'єктів, яка здійснює передачу. Разом з житловим фондом передаються вбудовані і прибудовані приміщення, зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання та водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, обладнання тощо). Передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії.
Згідно Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів від 06.11.1995 р. № 891 (891-95-п) , встановлено, що разом з відомчим житловим фондом передаються відповідним комунальним підприємствам зовнішні мережі електро, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, вбудовані і прибудовані приміщення, обладнання тощо). Передача будинків (у тому числі гуртожитків) відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться комісією з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність, яка утворюється Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями або виконкомами відповідної Ради. До складу цієї комісії входять представники відповідних місцевих комунальних підприємств, житлово-експлуатаційної організації, на баланс якої передаються будинки відомчого житлового фонду, регіонального відділення (представництва) Фонду державного майна, місцевого фінансового органу, бюро технічної інвентаризації, спеціалізованого проектного інституту, підприємства, установи чи організації, що передає відомчий житловий фонд, та представники інших заінтересованих підприємств, установ і організацій. Комісія з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність визначає технічний стан житлового будинку та об'єктів комунального призначення, що його обслуговують, відповідно до правил оцінки фізичного зносу житлових будинків, затверджених Держжитлокомунгоспом. Якщо житловий будинок та об'єкти комунального призначення, що його обслуговують, відповідно до висновків цієї комісії визнані такими, що потребують ремонту, орган, який утворив комісію, приймає рішення про джерела фінансування і термін виконання робіт, у тому числі з залученням в установленому порядку коштів підприємств, установ і організацій, які передають житловий фонд у комунальну власність.
Як встановлено колегією суддів, у 2005 році було здійснено обстеження технічного стану гуртожитку по вул. Гоголя, 143, про що складено акт від 14.04.2005 р., визначено перелік необхідних робіт, їх вартість, які мають передувати передачі об’єкта у комунальну власність.
Однак, фактично, передача житлового фонду з державної у комунальну власність пов’язана із комплексом відповідних дій не тільки сторін, що передає та приймає майно, а й інших органів, без вчинення яких складання акту та передача гуртожитку не є можливим. І тільки після вчинення комплексу цих дій можливе складання акту та передача спірного майна.
З матеріалів справи вбачається, що передбачені актом обстеження роботи поступово виконуються, частково передані відповідним комунальним підприємствам зовнішні комунікаційні мережі.
Отже, відповідачем-1 здійснюються дії щодо передачі спірного гуртожитку.
Доводи заявника апеляційної скарги спростовуються вищевикладеним та наступним:
Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Аналогічна норма міститься у ст. 20 Господарського кодексу України. Також, ст. 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України встановлені способи захисту цивільних прав та інтересів.
Згідно ч.1 ст. 1 Господарського процесуального кодексу України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що непередбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками господарського процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Враховуючи вищевикладені обставини та норми чинного законодавства, колегія суддів вважає, що позивачем не доведено порушення його прав та законних інтересів з боку відповідачів у справі, а також те, що таким способом захисту можливо захистити інтереси держави та права мешканців гуртожитку.
Таким чином, колегія суддів погоджується із висновком господарського суду першої інстанції і щодо необґрунтованості вимог позивача до відповідача-2 - Запорізької міської ради про зобов’язання прийняти до комунальної власності гуртожиток по вул. Гоголя, 143, оскільки без виконання стороною, що передає житловий фонд, приписів Закону України "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) задоволення цих вимог є неможливим.
На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що господарським судом першої інстанції з’ясовані всі обставини справи, висновки суду відповідають фактичним обставинам справи, рішення суду по цій справі прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Апеляційна скарга позивача задоволенню не підлягає.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101, п.1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, Запорізький апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, м. Запоріжжя залишити без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 р. у справі № 8/474/08 – без змін.
Постанову складено у повному обсязі та підписано 13.03.2009 року.
Головуючий суддя Кагітіна Л.П.
судді Кагітіна Л.П.
Мойсеєнко Т. В. Шевченко Т. М.