КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01033, м.Київ, вул.Жилянська 58-б тел. 284-37-31
Іменем України
П О С Т А Н О В А
25.02.09 р. № 03/4454
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого судді: (доповідач по справі),
суддів:
Агрикової О.В.
Фаловської І.М.
судді-доповідача
при секретарі судового засідання: Єрмак Л.,
за участю представників сторін:
згідно з протоколом судового засідання від 25.02.2009 року,
розглянувши апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Мелагрейн"
на рішення господарського суду Черкаської області від 02.12.2008 року
у справі № 03/4454 (суддя Єфіменко В.В.);
за позовом: Одеської залізниці, м.Одеса;
до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "Мелагрейн", м.Черкаси;
про: стягнення 47 940 грн. 00 коп.,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Черкаської області від 02.12.2008р. задоволено позовні вимоги Одеської залізниці та стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю "Мелагрейн"47 940 грн. плати за користування товариством вагонами, 479,40 грн. державного мита та 118 грн. витрат за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач просить його скасувати, в позові відмовити. Скаржник вказує, що рішення суду ґрунтується на припущеннях, чим порушено норми матеріального права. При цьому, відповідач зазначає про те, що його не належним чином повідомлено про початок дії Наказу Укрзалізниці № 236 від 21.02.2008р., яким було заборонено з 17 годин 21.02.2008р навантаження ячменю призначенням ст.Чорноморська для всіх одержувачів. Товариство "Мелагрейн"посилається на п.13 "Правил користування вагонами та контейнерами", відповідно до якого плата за користування вагонами стягується з вантажовласника в разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежали від залізниці. На думку скаржника, в даному випадку саме позивач не повідомив належним чином про заборону навантажувати вагони, тому відповідач не повинен сплачувати за користування вагонами. Крім того, з листа №113 від 09.02.2009р. товариства з обмеженою відповідальністю "Вапнярка", яке здійснювало навантаження ячменем вагонів, які подало під навантаження ТОВ "Мелагрейн", вбачається, що вагони за номерами №95318101, 95368510, 95524534, 95621306, 95644043, 95644712, 95645040, 95654471, 95752358, 95811501 були навантажені ще 21.02.2008р. о 22.30, тобто до закінчення 12-годинного терміну з моменту передачі залізницею наказу про заборону навантаження вагонів.
Позивач проти апеляційної скарги заперечив та просив рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу –без задоволення. При цьому, Одеська залізниця вказує, що 21.08.2008р. о 16 год. 35 хв. ст. Вапнярка було повідомлено представника вантажовідправника за дорученням – менеджера Тарноруцького І.В. про наявність вищевказаного наказу шляхом передачі телефонограми на телефонний номер, що належить ТОВ "Вапнярський елеватор", що підтверджується записом у Книзі повідомлень про час подання вагонів під навантаження або вивантаження. За твердженням позивача, відповідач мав закінчити навантаження вагонів до 04 год. 35 хв. 22.02.2008р. Тобто простій вагонів виник з вини відповідача, а не з вини залізниці, як вказує скаржник.
В засіданні суду апеляційної інстанції 25.02.2009р. представники сторін підтримали свої раніше викладені вимоги та позиції.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та перевіривши юридичну оцінку суду першої інстанції фактичних обставин справи, повноту їх встановлення, правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 01.03.2007р. між Одеською залізницею та ТОВ "Мелагрейн"укладено договір за №1422 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення вантажів та надані залізницею додаткові послуги.
15.02.2008р. станцією "Вапнярка"було одержано заявку відповідача, в якій він просив подати на під’їздну колію товариства з обмеженою відповідальністю "Вапнярський елеватор"26 зерновозів під навантаження ячменю, призначенням ст.Чорноморська-експорт Одеської залізниці. Згідно із заявкою, 10 зерновозів відповідач просив подати під навантаження 21.02.2008р.
Подача вагонів була узгоджена з товариством "Вапнярський елеватор"шляхом підписання останнім та проставленням печатки на заявці.
На виконання заявки, 10 зерновозів за номерами: №95318101, 95368510, 95524534, 95621306, 95644043, 95644712, 95645040, 95654471, 95752358, 95811501
були подані на під’їздну колію ТОВ "Вапнярський елеватор"21.02.2008р. о 12 год 30 хв.
Цього ж дня, 21.02.2008р. Одеською залізницею було одержано від Укрзалізниці наказ № 236, відповідно до якого з 17 години 21.02.2008р. у зв’язку з накопиченням вагонів в очікуванні вивантаження тимчасово, до відміни, забороняється навантаження ячменю призначенням ст.Чорноморська на адресу ТОВ "Трансінвестсервіс"для усіх одержувачів.
Відповідно до п.31 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2001р. № 644, відповідно до ст.29 Статуту залізниць України, приймання вантажів до перевезення може бути тимчасово припинене, про що залізниця повідомляє вантажовідправника. Після одержання повідомлення відправник протягом 12 годин повинен припинити відвантаження продукції.
Як вказує позивач, зазначений наказ був переданий станції Вапнярка о 15 год 20 хв., а до відома представника відповідача - менеджера Тарноруцького І.В. доведений о 16 год. 35 хв., шляхом передачі телефонограми, тому відповідач мав закінчити навантаження вагонів до 04 год. 35 хв. 22.02.2008р., а в іншому випадку –повернути порожні вагони залізниці.
Однак, матеріали справи не містять вказаної телефонограми, якою повідомлено представника відповідача про заборону навантаження, що ставить під сумнів твердження позивача про вчасне і оперативне повідомлення відповідача. Наявність у Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження відмітки про повідомлення відповідача не може вважатись належним доказом, оскільки запис зроблено в односторонньому порядку і його нічим не підтверджено.
Наявним в матеріалах справи дорученням № 20 від 03.01.2008р. підтверджується право менеджера Тарноруцького І.В. на одержання та відправлення вантажів, проведення розрахунків, одержання кореспонденції для товариства "Мелагрейн"по станції Вапнярка Одеської залізниці. Однак, з пояснень Тарноруцького І.В. вбачається, що його ніхто по телефону про заборону навантаження ячменю не повідомляв. З його пояснень вбачається, що навантаження вагонів почалось приблизно о 12 годині 21.02.2008р. та здійснювалось по чотирьох пунктах і було закінчено приблизно о 21 годині 21.02.2008р. Про існування наказу Укрзалізниці Тарноруцький І.В. дізнався від працівників елеватора приблизно о 19 год. Закінчивши навантаження вагонів, Тарноруцький звернувся до товарної каси з метою оформлення належних документів, однак йому було відмовлено, хоча всі вагони були навантажені і зважені в повному об’ємі 21.02.2008р.
Іншим працівником товариства "Мелагрейн"в письмових поясненнях від 10.02.2009р. повідомлено, що на вимогу працівників товарної каси ст.Вапнярка, йому довелося виправити дату навантаження вагонів з 21.02.2008р. (дата фактичного навантаження) на 22.02.2008р., оскільки в іншому випадку працівники станції відмовлялися прийняти документи.
Крім цього, з листа товариства з обмеженою відповідальністю "Вапнярський елеватор"№ 113 від 09.02.2009р., підписаного генеральним директором товариства вбачається, що ТОВ "Вапнярський елеватор"здійснювало навантаження ячменем вагонів 21.02.2008р. Вагони №95318101, 95368510, 95524534, 95621306, 95644043, 95644712, 95645040, 95654471, 95752358, 95811501 навантажувались по чотирьох пунктах, їх навантаження дійсно було закінчено 21.02.2008р. о 22 год. 30 хв.
Таким чином, вагони були навантажені ще до закінчення 12-годинного терміну, передбаченого законодавством для закінчення навантаження вагонів до початку дії такої заборони.
Згідно п.2 "Правил користування вагонами та контейнерами", за користування вагонами та контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під’їздних колій вносять плату.
При цьому, недоведеність факту належного повідомлення відповідача про наказ Укрзалізниці, має наслідком застосування п.13 зазначених Правил, відповідно до якого плата за користування вагонами у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення, яка сталась з причин, які залежали від залізниці, з вантажовласника не стягується.
Враховуючи вищевикладене та те, що доводи апеляційної скарги є обґрунтованими та доведеними, колегія суддів апеляційного господарського суду вбачає підстави для скасування рішення господарського суду Черкаської області та відмови в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, п.2 ч.1 ст. 103, п.1 ч.1 ст. 104, 105 ГПК України, Київський міжобласний апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Мелагрейн"на рішення господарського суду Черкаської області від 02.12.2008 року у господарській справі № 03/4454 задовольнити.
2. Рішення господарського суду Черкаської області від 02.12.2008 року у господарській справі № 03/4454 скасувати і прийняти нове рішення.
3. В позові Одеської залізниці до товариства з обмеженою відповідальністю "Мелагрейн"про стягнення 47 940 грн. 00 коп. відмовити повністю.
4. Стягнути з Одеської залізниці (код ЄДРПОУ 01071315) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Мелагрейн"(18002, м.Черкаси, вул.Леніна,31/1) 239 грн. 70 коп. сплаченого державного мита за розгляд господарської справи № 03/4454 у Київському міжобласному апеляційному господарському суді.
5. Видачу наказу доручити господарському суду Черкаської області.
6. Матеріали справи № 03/4454 повернути до господарського суду Черкаської області.
Постанову Київського міжобласного апеляційного господарського суду може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у порядку, передбаченому ст. 109 ГПК України.
Постанова Київського міжобласного апеляційного господарського суду по даній справі за наслідками перегляду відповідно до ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.
Головуючий суддя: Зеленіна Н.І. Судді: Агрикова О.В. Фаловська І.М.
Дата відправки 17.03.09