ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.02.2009 Справа№ 8/150-08
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Дмитренко А.К.(доповідач)
суддів: Прокопенко А.Є., Крутовських В.І.
За участю прокурора Кутузова В.О., посвідчення № 187 від 28.11.07р.
Представники сторін:
від позивача: Карпович Т.В. бухгалтер, довіреність №б/н ;
від відповідача: Пека З.О. юрисконсульт, довіреність №001/7-08 від 20.11.08;
розглянувши апеляційну скаргу відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль", м. Дніпродзержинськ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.08р. у справі № 8/150-08
за позовом: прокурора м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України в особі Дніпродзержинського комерційного технікуму, м. Дніпродзержинськ
до: відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль", м.Дніпродзержинськ
про стягнення 2 189 грн. 16 коп.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.08 (суддя Дубінін І.Ю.) з відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" стягнуто на користь Дніпродзержинського комерційного технікуму 2 189 грн. 16 коп. надмірно сплачених за теплову енергію.
Не погоджуючись з рішенням суду, відкрите акціонерне товариство "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль", м. Дніпродзержинськ просить його скасувати посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права.
Дніпродзержинський комерційний технікум відзив на апеляційну скаргу не надав.
Заслухавши прокурора, представників сторін, розглянувши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Контрольно-ревізійним відділом в м. Дніпродзержинську було проведено ревізію фінансово-господарської діяльності у Дніпродзержинському комерційному технікуму за період з 01.01.06 по 25.02.08, про що складено акт від 25.03.08 №02-26/4.
Перевіркою встановлено, що відповідачем протягом листопада 2006 р. в рахунку на оплату послуг з теплопостачання було безпідставно завищено тарифи на поставлену теплоенергію, внаслідок чого на рахунок відкритому акціонерному товариству "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" були зайво перераховані бюджетні кошти в сумі 1 633грн. 72 коп.
01.10.02 між відкритим акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" (виробник) і Дніпродзержинським комерційним технікумом (споживач) було укладено договір № 182 на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води строком дії до 31.12.03. Відповідно до п. 10.4 договір вважається пролонгованим на кожний наступний рік, якщо за місяць до закінчення строку його дії про його припинення не буде письмово заявлено однією із сторін.
Пунктом 2.6 договору на момент його укладання встановлений тариф за 1 Гкал-50 грн. 14коп. з урахуванням ПДВ.
У відповідності з пунктами 6.2, 6.6 договору споживач здійснює розрахунки за теплову енергію відповідно до встановлених тарифів та зобов"язаний самостійно одержувати рахунки до сплати.
Згідно з п. 7.2.3 договору від 01.10.02 № 182 виробник несе відповідальність за неправильне застосування тарифів та недостовірність нарахувань за фактично відпущену теплову енергію.
Відповідно до повноважень, наданих Законами України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) та "Про теплопостачання" (2633-15) , Указом Президента України від 14.03.1995р. N 213 "Про заходи щодо забезпечення діяльності Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України" (213/95) та згідно з Процедурою перегляду та затвердження тарифів для ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої постановою НКРЕ від 12.10.2005р. N898 (v0898227-05) , Порядку розрахунку тарифів на електричну та теплову енергію, що виробляється на ТЕЦ, ТЕС, АЕС, затвердженого постановою НКРЕ від 12.10.2005р. N896, пунктом 1 постанови НКРЕ від 28.09.2006р. №1288 (v1288227-06) "Про затвердження тарифів на виробництво теплової енергії для ВАТ "Дніпродзержинська ТЕЦ"було затверджено тарифи на виробництво теплової енергії:
яка поставляється для населення та бюджетних установ - 92 грн. 39 коп. за 1 Гкал (без ПДВ);
яка поставляється для промислових споживачів - 99 грн. 61 коп. за 1 Гкал (без ПДВ).
Вказана постанова набула чинності з 1 жовтня 2006р. та втратила чинність з 01.01.2007р. на підставі постанови Національної комісії регулювання електроенергетики від 26.12.2006р. №1859.
03.11.2006р. рішенням виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради № 734 встановлено тариф на транспортування теплоенергії для бюджетних установ –31,54 грн. з ПДВ, на постачання –7,10 грн. з ПДВ за 1 Гкал.
Згідно з п. 4 вищезазначеного рішення виконкому термін дії тарифу встановлено з 04.11.2006р. до 04.12.2006 р.
З огляду на викладене, загальна сума тарифу на виробництво, постачання та транспортування теплової енергії за 1 Гкал, що виробляється ВАТ "Дніпродзержинська ТЕЦ", визначена у розмірі 149 грн. 51 коп. (разом з ПДВ).
У відповідності із ч. 4 ст. 20 Закону України "Про теплопостачання" тариф на теплову енергію для споживача визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
Як встановлено господарським судом, відповідачем за надані у листопаді 2006 р. послуги з теплопостачання виставлено рахунок від 30.11.06 № 182/11.06 на суму 16 896 грн. 30 коп. із зазначенням тарифу 166,056 грн. з ПДВ. Цей рахунок був оплачений технікумом повністю. Ґрунтуючись на ст. 20 Закону України "Про теплопостачання", де вказано, що тарифи на теплову енергію повинні враховувати повну собівартість теплової енергії і забезпечувати рівень рентабельності не нижче граничного рівня рентабельності, встановленого Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері теплопостачання, відповідач зазначає, що у розрахунку тарифу він керувався постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2006р. № 955 "Про затвердження порядку формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії на послуги з центрального опалення і постачання гарячої води" (955-2006-п) . Окрім цього вказує, що при затвердженні тарифу органами місцевого самоврядування не були враховані втрати теплової енергії в розмірі 13%.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Частиною 6 статті 276 Господарського кодексу України встановлено, що розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених відповідно до вимог закону. Відповідно до пункту 2 ст. 15, ст. 20 Закону України "Про теплопостачання" основним завданням державного регулювання діяльності у сфері теплопостачання є, зокрема, регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат. Тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб'єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими. Тарифи на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії затверджуються органами місцевого самоврядування, крім теплової енергії, що виробляється суб'єктами господарювання, що здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні та поновлювані джерела енергії, на підставі розрахунків, виконаних теплогенеруючими, теплотранспортуючими та теплопостачальними організаціями за методиками, розробленими центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання. За приписом пункту "а" підпункту 2 статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів в сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади, погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності.
Відповідно до статті 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Органи місцевого самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. У разі затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво орган, що їх затвердив, зобов'язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між затвердженим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг.
Затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво без відповідного відшкодування не допускається і може бути оскаржено в суді.
Щодо посилання скаржника на неприйняття судом до уваги висновку судової економічної експертизи, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз, доданої ним до матеріалів справи, апеляційний господарський суд зазначає, що по-перше, експертиза проводилась по іншій справі, а по-друге, - відповідачем не дотримано порядок зміни і затвердження тарифів.
Доказів затвердження нового тарифу у встановленому чинним законодавством порядку відповідачем не надано.
Враховуючи викладене господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про безпідставне виставлення відкритим акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" рахунку на оплату за іншою ціною, ніж встановлена рішеннями повноважних органів, а, отже, відповідачем безпідставно отримано плату за надані послуги з теплопостачання у сумі 1 633 грн. 72 коп.
Крім того, в ході перевірки контрольно-ревізійним відділом встановлено використання бюджетних коштів на оплату послуг теплопостачання за завищеною вартістю на суму 555 грн. 44 коп. (2006 рік - 371 грн. 51 коп., 2007 рік - 183 грн. 93 коп.) внаслідок часткової оплати за послуги теплопостачання за тарифами, які застосовуються для інших споживачів, зокрема, для орендарів. Так, відповідачем - відкритим акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" пред"явлено до сплати рахунки за листопад 2006 - січень 2007 років з урахуванням споживання послуг орендарями, однак, згідно з даними обліку позивача приміщення в оренду з травня 2006 року по момент перевірки технікум не здавав.
Таким чином відповідач також безпідставно отримав бюджетні кошти в сумі 555 грн. 44 коп. у зв"язку з чим суд першої інстанції правомірно задовольнив позов у повному обсязі.
За таких обставин судова колегія не вбачає підстав для скасування рішення господарського суду.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.08 у даній справі залишити без змін, а скаргу без задоволення.
Головуючий А.К.Дмитренко Суддя А.Є.Прокопенко Суддя В.І. Крутовських
з оригіналом згідно
помічник судді О.В.Поштаренко