ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.02.2009 Справа№ 8/151-08
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs5708747) )
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Дмитренко А.К.(доповідач)
суддів:Прокопенко А.Є., Крутовських В.І.
За участю прокурораОСОБА_1 посвідчення № НОМЕР_1
Представники сторін:
від відповідача: ОСОБА_2, довіреність №НОМЕР_1 юрисконсульт;
Представник позивача у судове засідання не з"явився, про час та місце судового засідання повідомлений належним чином.
розглянувши апеляційну скаргу відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль", м. Дніпродзержинськ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.08р. у справі № 8/151-08
за позовом:прокурора м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України в особі Державного професійно-технічного навчального закладу "Дніпродзержинський центр підготовки та перепідготовки робітничих кадрів будівництва та автотранспорту", м. Дніпродзержинськ
до: відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль", м.Дніпродзержинськ
про стягнення 2 044 грн. 32 коп.
В засіданні оголошувалась перерва з 25.11.08 по 16.12.08 (ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.08 (суддя Дубінін І.Ю.) з відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" стягнуто на користь Державного професійно-технічного нвчального закладу "Дніпродзержинський центр підготовки та перепідготовки робітничих кадрів будівництва та автотранспорту" 2 044 грн. 32 коп. надмірно сплачених за теплову енергію.
Не погоджуючись з рішенням суду, відкрите акціонерне товариство "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль", м. Дніпродзержинськ просить його скасувати посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права.
Державний професійно-технічний навчальний заклад "Дніпродзержинський центр підготовки та перепідготовки робітничих кадрів будівництва та автотранспорту", м. Дніпродзержинськ вважає апеляційну скаргу безпідставною і просить рішення залишити без змін.
Заслухавши прокурора, представників сторін, розглянувши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Контрольно-ревізійним відділом в м. Дніпродзержинську було проведено ревізію фінансово-господарської діяльності у ІНФОРМАЦІЯ_1 за період з 01.05.05 по 24.05.07, про що складено акт відНОМЕР_1
Перевіркою встановлено, що відповідачем протягом листопада 2006 р. в рахунку на оплату послуг з теплопостачання було безпідставно завищено тарифи на поставлену теплоенергію, внаслідок чого на рахунок відкритому акціонерному товариству "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" були зайво перераховані бюджетні кошти на загальну суму 2 044 грн. 32 коп.
01.01.04 між відкритим акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" (енергопостачальна організація) і професійно-технічним училищемНОМЕР_1 правонаступником якого є Державний професійно-технічний навчальний заклад "Дніпродзержинський центр підготовки та перепідготовки робітничих кадрів будівництва та автотранспорту" (споживач) було укладено договір НОМЕР_1 п на постачання теплової енергії у вигляді гарячої води строком дії до 31.12.04. Відповідно до п. 11.2 договір вважається пролонгованим на кожний наступний рік, якщо за місяць до закінчення строку його дії про його припинення не буде письмово заявлено однією із сторін.
Додатковою угодою від 12.02.07 до договору від 01.01.04 НОМЕР_1 п сторони внесли зміни до п. 2.4 договору і встановили тариф за 1 Гкал з 04.11.06 - 166,06 грн. з ПДВ, з 01.12.06 - 160, 80 грн. з ПДВ, з 01.01.07 199, 33 грн. з ПДВ, з 01.08.06 - тариф за 1 м-3 /місяць холодної води для ГВП складає 4, 97 грн. з ПДВ.
Пунктом 2.4 договору на момент його укладання встановлений максимальний відпуск теплової енергії (загальна кількість) 273,64 Гкал/рік з визначенням тарифу за 1 Гкал-63,66 грн. з урахуванням ПДВ.
У відповідності з пунктами 6.2, 6.6 договору споживач здійснює розрахунки за теплову енергію відповідно до встановлених тарифів та зобов"язаний самостійно одержувати рахунки до сплати.
Згідно з п. 7.1.3 договору від 01.01.04 НОМЕР_1 п енергопостачальна організація несе відповідальність за неправильне застосування тарифів та недостовірність нарахувань за фактично відпущену теплову енергію.
Відповідно до повноважень, наданих Законами України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) та "Про теплопостачання" (2633-15) , Указом Президента України від 14.03.1995р. N 213 "Про заходи щодо забезпечення діяльності Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України" (213/95) та згідно з Процедурою перегляду та затвердження тарифів для ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої постановою НКРЕ від 12.10.2005р. N898 (v0898227-05) , Порядку розрахунку тарифів на електричну та теплову енергію, що виробляється на ТЕЦ, ТЕС, АЕС, затвердженого постановою НКРЕ від 12.10.2005р. N896 (v0896227-05) , пунктом 1 постанови НКРЕ від 28.09.2006р. №1288 (v1288227-06) "Про затвердження тарифів на виробництво теплової енергії для ВАТ "Дніпродзержинська ТЕЦ"було затверджено тарифи на виробництво теплової енергії:
яка поставляється для населення та бюджетних установ - 92 грн. 39 коп. за 1 Гкал (без ПДВ);
яка поставляється для промислових споживачів - 99 грн. 61 коп. за 1 Гкал (без ПДВ).
Вказана постанова набула чинності з 1 жовтня 2006р. та втратила чинність з 01.01.2007р. на підставі постанови Національної комісії регулювання електроенергетики від 26.12.2006р. №1859.
03.11.2006р. рішенням виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради № 734 встановлено тариф на транспортування теплоенергії для бюджетних установ -31,54 грн. з ПДВ, на постачання -7,10 грн. з ПДВ за 1 Гкал.
Згідно з п. 4 вищезазначеного рішення виконкому термін дії тарифу встановлено з 04.11.2006р. до 04.12.2006 р.
З огляду на викладене, загальна сума тарифу на виробництво, постачання та транспортування теплової енергії за 1 Гкал, що виробляється ВАТ "Дніпродзержинська ТЕЦ", визначена у розмірі 149 грн. 51 коп. (разом з ПДВ).
У відповідності з ч.4 ст. 20 Закону України "Про теплопостачання" тариф на теплову енергію для споживача визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
Як встановлено господарським судом, відповідачем за надані у листопаді 2006 р. послуги з теплопостачання виставлено рахунок від 30.11.06 №245п/11.06 із зазначенням тарифу в розмірі 138,38 грн./Гкал без ПДВ (166,056 грн./Гкал з ПДВ) на суму 20 516 грн. 88 коп. з урахуванням ПДВ; Згаданий рахунок оплачений Державним професійно-технічним навчальним закладом "Дніпродзержинський центр підготовки та перепідготовки робітничих кадрів будівництва та автотранспорту" у повному обсязі. Ґрунтуючись на ст. 20 Закону України "Про теплопостачання", де вказано, що тарифи на теплову енергію повинні враховувати повну собівартість теплової енергії і забезпечувати рівень рентабельності не нижче граничного рівня рентабельності, встановленого Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері теплопостачання, відповідач зазначає, що у розрахунку тарифу він керувався постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2006р. № 955 "Про затвердження порядку формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії на послуги з центрального опалення і постачання гарячої води" (955-2006-п) . Окрім цього вказує, що при затвердженні тарифу органами місцевого самоврядування не були враховані втрати теплової енергії в розмірі 13%. Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. Частиною 6 статті 276 Господарського кодексу України встановлено, що розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених відповідно до вимог закону. Відповідно до пункту 2 ст. 15, ст. 20 Закону України "Про теплопостачання" основним завданням державного регулювання діяльності у сфері теплопостачання є, зокрема, регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат. Тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб'єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими. Тарифи на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії затверджуються органами місцевого самоврядування, крім теплової енергії, що виробляється суб'єктами господарювання, що здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні та поновлювані джерела енергії, на підставі розрахунків, виконаних теплогенеруючими, теплотранспортуючими та теплопостачальними організаціями за методиками, розробленими центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання. За приписом пункту "а" підпункту 2 статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів в сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади, погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності. Відповідно до статті 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Органи місцевого самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. У разі затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво орган, що їх затвердив, зобов'язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між затвердженим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг.
Затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво без відповідного відшкодування не допускається і може бути оскаржено в суді.
Щодо посилання скаржника на неприйняття судом до уваги висновку судової економічної експертизи, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз, доданої ним до матеріалів справи, апеляційний господарський суд зазначає, що по-перше, експертиза проводилась по іншій справі, а по-друге, - відповідачем не дотримано порядок зміни і затвердження тарифів. Доказів затвердження нового тарифу у встановленому чинним законодавством порядку відповідачем не представлено. Враховуючи викладене суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про безпідставне виставлення відкритим акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" рахунку на оплату за іншою ціною, ніж встановлена рішеннями повноважних органів, а, отже, відповідачем безпідставно отримано плату за надані послуги з теплопостачання у сумі 2 044 грн. 32 коп.
За таких обставин судова колегія не вбачає підстав для скасування рішення господарського суду.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.08 у даній справі залишити без змін, а скаргу без задоволення.
Головуючий
Суддя
Суддя
А.К.Дмитренко
А.Є.Прокопенко
В.І. Крутовських
з оригіналом згідно
помічник судді О.В.Поштаренко