КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.02.2009 № 17/367
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Корсака В.А.
суддів: Авдєєва П.В.
Коршун Н.М.
при секретарі:
За участю представників:
від прокуратури АРК: не з’явився,
від ФДМ України: Погоріло Н.М. (за довір.),
від Верховної Ради АРК - Пясецька К.В. (за довір.),
від Державної служби автомобільних доріг України - Забар О.І. (за довір.),
від ФДМ АРК - Пясецька К.В. (за довір.),
від ТОВ "Норд-2007" - Богданова Ю.І. (за довір.),
від Бази відпочинку "Мис Айя"-не з’явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Заступника прокурора Автономної Республіки Крим
на рішення Господарського суду м.Києва від 17.12.2008
у справі № 17/367 (Кролевець О.А.)
за позовом Заступник прокурора Автономної Республіки Крим
до Верховна Рада Автономної Республіки Крим
третя особа позивача Державна служба автомобільних доріг в Україні
третя особа відповідача Фонд майна Автономної Республіки Крим
Товариство з обмеженою відповідальністю "Норд-2007"
База відпочинку "Мис Айя"
про визнання частково недійсними постанов
ВСТАНОВИВ:
В вересні 2007 р. Заступника прокурора Автономної Республіки Крим в інтересах держави в особі Фонду державного майна України звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до відповідача (враховуючи уточнення до позову від 31.03.2008 р.) про визнання незаконним та скасування додатку №4 до постанови Верховної Ради АРК № 982-2 (rb0982002-00) від 15.03.2000 "Про склад майна, що належить Автономній Республіці Крим" та постанову Верховної Ради АР Крим від 21.05.2003 №558-3/03 (rb0558002-03) "Про перелік майна, що належить Автономній Республіці Крим та підлягає приватизації у 2003 році" в частині включення майнового комплексу бази відпочинку "Мис Айя", яка розташована в м. Севастополь, с. Орлине, до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим, та до переліку об'єктів, які підлягають приватизації.
Рішенням Господарського суду м. Києва від 17.12.2008 р. у справі № 17/367 в позові відмовлено повністю.
Заступник прокурора АРК, не погоджуючись з прийнятим рішенням, оскаржив його до суду апеляційної інстанції з мотиву порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Оскаржуване рішення господарського суду просить скасувати, у справі прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
В апеляційному поданні заступник прокурора посилається на помилковість висновків господарського суду. Стверджує, що оскаржувані нормативні акти в частині включення майнового комплексу бази відпочинку "Мис Айя" до переліку об’єктів, що підлягають приватизації, прийняті Верховною Радою АРК з перевищенням повноважень. Зазначає, що господарським судом під час розгляду спору не досліджено статус спірного майна - майнового комплексу бази відпочинку "Мис Айя".
Відповідач проти доводів апеляційного подання заперечує повністю, вважає їх необґрунтованими, та просить залишити апеляційне подання без задоволення. Оскільки оскаржуване рішення господарського суду вважає законним, просить залишити його без змін.
ТОВ "Норд-2007" (залучене в якості третьої особи на стороні відповідача) надало письмові заперечення на апеляційне подання. Стверджує, що База відпочинку "Мис Айя" як майно тресту "Юждорстрой", що належало до власності АРК було правомірно включено до переліку майна, що належить АРК згідно постанови Верховної Раби АРК №98202 від 15.03.2000 р. "Про склад майна, що належить АРК". У наданих запереченнях також зазначає про те, що на сьогоднішній день немає жодного нормативного акту, який би вказував на те, що майно бази відпочинку належить до загальнодержавної власності та включене до переліку такого майна, відповідно позовні вимоги вважає заявленими неправомірно.
Учасники були належним чином повідомлені про час та місце судового засідання (в матеріалах справи наявні поштові повідомлення про вручення ухвали суду про порушення апеляційного провадження). Однак, представники від Прокуратури АРК та від Бази відпочинку "Мис Айя" своїми процесуальними правами щодо прийняття участі в судовому засіданні не скористалися, та 16.02.2009 р. в судове засідання не з’явилися, про причини своєї неявки суд не повідомили. Судова колегія, заслухавши думку інших представників, приходить до висновку про можливість розглянути апеляційне подання за відсутності представників від Прокуратури АРК та від Бази відпочинку "Мис Айя".
Розглянувши у судовому засіданні апеляційне подання, дослідивши матеріали справи та зібрані у ній докази, заслухавши пояснення представників сторін, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків та правомірно відмовив в позові, виходячи з наступного.
Як свідчать матеріали справи, спір між сторонами виник з приводу правомірності включення Верховною Радою АРК майна у вигляді частини майнового комплексу Бази відпочинку "Мис Айя", яке не увійшло до статутного фонду ВАТ "Юждорстрой", до переліку майна, що належить Автономній Республіці Крим та підлягає приватизації у 2003 році.
Постановою Верховної Ради АРК № 982-2 (rb0982002-00) від 15.03.2000 "Про склад майна, що належить Автономній Республіці Крим" визначено перелік майна, яке належить АР Крим станом на 12.01.1999, серед яких зазначені цілісні майнові комплекси, які належать АР Крим та передані у використання за договорами оренди (Додаток №4).
Додатком №4 до вказаної постанови затверджено перелік цілісних майнових комплексів, що належать АР Крим, та переданих у користування за договорами оренди, до якого включено базу відпочинку "Мис Айя" (м. Севастополь, с.Орлине). Орендарем цього майнового комплексу є Кримське управління з будівництва, ремонту та експлуатації автомобільних доріг "Кримавтодор".
21 травня 2003 року постановою Верховної Ради АР Крим № 558-3/03 "Про перелік майна, що належить Автономній Республіці Крим та підлягає приватизації у 2003 році" до цього переліку включено майно, яке належить АР Крим, у вигляді частини майнового комплексу бази відпочинку "Мис Айя", яке не увійшло до статутного фонду ВАТ "Юждорстрой".
Прокуратура АРК та Фонд державного майна України посилаються на незаконність здійснення розпорядження майном (базою відпочинку "Мис Айя"), яке є державною власністю і яке зареєстровано на праві власності за державною Україна в особі Державної служби автомобільних доріг України Міністерства транспорту та зв'язку України.
Державна служба автомобільних доріг України позов підтримує повністю. Вважає неправомірним включення відповідачем майна бази відпочинку "Мис Айя" до переліку майна, що належить Автономній Республіці Крим та підлягає приватизації, оскільки вказаний майновий комплекс до власності АР Крим не передавався.
Верховна Рада АРК, Фонд майна Автономної Республіки Крим та ТОВ "Норд-2007" заявлений позов вважають необґрунтованим. Вказують на те, що майновий комплекс бази відпочинку "Мис Айя" на момент набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 14.04.1994 №238 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною власність та власністю Республіки Крим" (238-94-п) входив до складу орендного підприємства "Юждорстрой" і перебував на його балансі, тому увійшов до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим не як самостійний об'єкт, а у складі орендного підприємства "Юждорстрой".
Згідно ст. 26 Конституції Автономної Республіки Крим, Верховна Рада АР Крим визначає порядок управління майном, що належить Автономній Республіці Крим.
Загальний порядок управління майном, що належить автономній Республіці Крим, затверджено постановою Верховної Ради АР Крим від 21.04.1999 № 459-2/99 (rb0459002-99) "Про Положення про порядок управління майном, що належить Автономній Республіці Крим або переданим в її управління".
Фонд майна АР Крим, відповідно до вищевказаного Положення та положення про Фонд майна Автономної Республіки Крим, затвердженого Постановою Уряду АР Крим від 02.11.1995 №325 (rb0325001-95) , здійснює повноваження, зокрема, органу управління майном, що належить Автономній Республіці Крим, що не увійшло до статутних фондів, створених в процесі приватизації господарських товариств.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1994 №238 "Про розмежування державного майна між загальнодержавною власністю та власністю Республіки Крим" (238-94-п) встановлено, що до власності АР Крим передається майно орендних підприємств, що розташоване на її території. Відповідно орендне підприємство трест "Юждорбуд" увійшло до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим.
Згідно з додатком № 1 до Постанови Верховної Ради АР Крим № 110-1 (rb0110002-92) від 29.06.1992 "Про розмежування майна державної (Республіки Крим) власності та власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної)", трест "Юждорстрой" віднесено до власності автономії за винятком підрозділів, що розташовані в м. Севастополі.
База відпочинку "Мис Айя" не є підрозділом тресту "Юждорстрой". Згіднодо Витягу з Державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), який надано Головним міжрегіональним управлінням статистики у м. Києві 08.05.2007 за № 21-10/2787, база відпочинку "Мис Айя" (код ЄДРПОУ 31156076) є окремою юридичною особою з організаційно-правовою формою господарювання державне підприємство. Тобто, база відпочинку "Мис Айя" не є структурним підрозділом тресту "Юждорстрой", що розташовується на території м. Севастополя, і відноситься до майна Автономної Республіки Крим, а не державної власності.
Згідно ст. 10 Закону України "Про підприємства в Україні", в редакції, яка була чинною на момент прийняття оскаржуваних актів, майно підприємства становлять основні фонди та оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства. Майно підприємства відповідно до законів України, статуту підприємства та укладених угод належить йому на праві власності, повного господарського відання або оперативного управління.
Під час розгляду спору господарським судом було встановлено, що майно бази відпочинку "Мис Айя" перебувало на балансі орендного підприємства трест "Юждорбуд", яке було віднесено Постановою КМУ від 14.04.1994 №238 (238-94-п) до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим. А тому, незважаючи на місце розташування майнового комплексу (м. Севастополь, с.Орлине), воно відносилось не до державної власності, а увійшло до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим.
В 1997 році відбулася приватизація орендного підприємства трест "Юждорстрой" шляхом створення відкритого акціонерного товариства. В ході приватизації тресту "Юждорстрой", база відпочинку "Мис Айя" не увійшла до статутного фонду створеного ВАТ, але залишилась обліковуватися на його балансі.
Вказані обставини встановлені Постановою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 20.06.2007 у справі №16/7-04 за позовом ДП "Кримавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "автомобільні дороги України" до Лікувально-реабілітаційного центру для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС ім.В.Т.Гуца про розірвання договору доручення на управління майном, якою була задоволена апеляційна скаргу Фонду майна Автономної Республіки Крим на ухвалу Господарського суду Київської області від 08.05.2007 у цій справі. Постановою суду рішення Господарського суду Київської області від 29.04.2004 скасовано і прийнято нове рішення, яким задоволено позовні вимоги ДП "Кримавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" і Фонду майна Автономної Республіки Крим та розірвано договір доручення на управління майном (Бази відпочинку шляховиків "Мис Айя"), укладений 29.03.2002 між Кримським об'єднанням державних дорожніх підприємств (правонаступник - ДП "Кримавтодор") та Лікувально-реабілітаційним центром для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС ім.В.Т.Гуца, та зобов'язано останнього повернути Фонду майна АР Крим Базу відпочинку шляховиків "Мис Айя", розташовану у м. Севастополь селище Орлине.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 28.09.2007 у даній справі роз'яснено, що Постанова Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 20.06.2007 №16/7-04, якою розірвано договір доручення на управління майном ("Бази відпочинку шляховиків "Мис Айя"), укладений 29.03.2002 між Кримським об'єднанням державних дорожніх підприємств (правонаступник - ДП "Кримавтодор") та Лікувально-реабілітаційним центром для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС ім.В.Т.Гуца, та зобов'язано Лікувально-реабілітаційний центр для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС ім.В.Т.Гуца повернути Фонду майна АР Крим "Базу відпочинку шляховиків "Мис Айя", розташовану у м. Севастополі селище Орлине є зобов'язанням відповідача по даній справі повернути Фонду майна Автономної Республіки Крим майно Бази відпочинку "Мис Айя", що розташоване за адресою: м. Севастополь, с. Орлине та є фактичним поверненням цього майна до складу майна Автономної Республіки Крим. Також ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 28.09.2007 роз'яснено, що Постанова Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 20.06.2007 №16/7-04 є підставою для оформлення права власності на майно Бази відпочинку "Мис Айя", що розташоване за адресою: м. Севастополь, с. Орлине за Автономною Республікою Крим.
Під час розгляду спору господарським судом також було встановлено, що постановою Господарського суду АР Крим від 19.11.2007 по справі № 2-20/15572-2007А державна реєстрація права власності за державою Україна в особі Державної служби автомобільних доріг України Міністерства транспорту та зв'язку України на об'єкти нерухомого майна, що входять до складу бази відпочинку "Мис Айя": спальний корпус (літера А), будівля медпункту (літера Б), будівля дизельної (літера 3), будівля каналізаційної насосної станції (літера Є, Ж) була скасована. Зазначене спростовує доводи позивача про реєстрацію права власності на вказані будівлі за державою Україна в особі Державної служби автомобільних доріг України Міністерства транспорту та зв'язку України (відповідно до свідоцтва від 12.12.2002), та належність їх до державної власності.
Враховуючи вищевикладене, колегія приходить до висновку про відсутність підстав для визнання незаконним та скасування додатку №4 до постанови Верховної Ради АРК № 982-2 (rb0982002-00) від 15.03.2000 "Про склад майна, що належить Автономній Республіці Крим" та постанови Верховної Ради АР Крим від 21.05.2003 №558-3/03 (rb0558002-03) "Про перелік майна, що належить Автономній Республіці Крим та підлягає приватизації у 2003 році".
Судом було встановлено, що зазначені нормативні акти в частині включення майнового комплексу бази відпочинку "Мис Айя" до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим, та до переліку об'єктів, які підлягають приватизації, прийняті Верховною Радою АРК у відповідності до наданих їй повноважень п.10 ч.І ст.18 Конституції АР Крим, п.3 ст. 138 Конституції України, п.1 Положення "Про порядок управління майном, що належить Автономній Республіці Крим або передано в її управління", затвердженого постановою Верховної Ради АР Крим від 21.04.1999 №459-2/99 (rb0459002-99) , ст. 86 ЦК Української РСР та ст. 4 Закону України "Про власність", а також у відповідності до положень ст. 10 Закону України "Про підприємства в Україні", в редакції, яка була чинною на момент прийняття оскаржуваних актів, згідно якої майно підприємства становлять виробничі і невиробничі фонди, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції цілком обґрунтовано відмовив в позові. Оскаржуване рішення відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам справи, зібраним у справі доказам на час його прийняття, підстав для його скасування або зміни не вбачається.
Скаржником належних доказів у відповідності до вимог ст.ст. 33- 34 ГПК України в обґрунтування власної позиції суду не надано, тому апеляційне подання визнається необгрунтованим, і задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційне подання Заступника прокурора Автономної Республіки Кримзалишити без задоволення.
2. Рішення господарського суду м. Києва від 17.12.2008 р. у справі № 17/367 залишити без змін.
3. Матеріали справи № 17/367 повернути до Господарського суду м. Києва.
Постанова набуває чинності з дня її прийняття і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом одного місяця.
Головуючий суддя Корсак В.А. Судді Авдєєв П.В. Коршун Н.М.