КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.02.2009 № 3/294
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs4032221) )
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Отрюха Б.В.
суддів:
при секретарі:
За участю представників:
від прокуратури – Дьогтяр О.А. – прокурор відділу
від позивача– представник не з’явився
від відповідача – Шадевська Ж.Е.– юрист
від третьої особи-1 – Леніцький В.А. – адв.
від третьої особи-2 – представник не з’явився
від третьої особи-3 – Бірюкова О.М. – юр.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київська міська рада
на рішення Господарського суду м.Києва від 04.11.2008
у справі № 3/294
за позовом Заступник прокурора м.Києва
до Київська міська рада
третя особа позивача Житлово-будівельний кооператив "Дельфін"
третя особа відповідача Спільне Українсько-Британське підприємство у вигляді Закритого акціонерного товариства "Савона"
Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)
про визнання недійсним та скасування п.25 рішення від 15.04.2004 № 183/1393
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду м. Києва від 04.11.2008р. у справі №3/294 позовні вимоги прокуратури були задоволені повністю. Визнано недійсним та скасовано п.25 рішення Київської міської ради від 15.04.2004р. №183/1393 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею", яким затверджено проект відведення земельної ділянки спільному українсько-британському підприємству у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафімовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва та передано спільному українсько-британському підприємству у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку площею 0,24 га для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафімовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови.
Не погоджуючись з рішенням суду Київська міська рада та ЗАТ "Савона" звернулись з апеляційними скаргами та просять його скасувати, оскільки вважають, що воно було прийнято з порушенням вимог чинного законодавства та не відповідає дійсним обставинам справи.
Розглянувши у судовому засіданні апеляційні скарги, дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, колегією встановлено наступне:
Пунктом 25 рішення Київської міської ради №183/1393 від 15.04.2004р. було затверджено проект відведення земельної ділянки спільному українсько-британському підприємству у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва; та передано ЗАТ "Савона", за умови виконання пункту 25.1 цього рішення, в
короткострокову оренду строком на 5 років земельну ділянку площею 0,24 га для будівництва експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови.
Заступник прокурора м. Києва звернувся до господарського суду м. Києва з позовом про визнання недійсним та скасування п.25 вказаного рішення Київської міської ради, яким затверджено проект відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона".
Рішенням суду першої інстанції позовні вимоги прокуратури були задоволені в повному обсязі з тих підстав, що при прийнятті спірного рішення було допущено порушення вимог ст. 123 Земельного Кодексу України, зокрема: проект відведення розроблено без відповідної згоди Київради; проект відведення не погоджено органами по земельних ресурсах, природоохоронними і санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини; не проведено землевпорядну експертизу проекту відведення земельної ділянки.
Дослідивши матеріали справи, колегія приходить до висновку про те, що підстав для задоволення позовних вимог немає, а рішення суду першої інстанції є необґрунтованим та не відповідає нормам чинного законодавства, з наступних підстав:
Відповідно до частини першої, третьої статті 124 Земельного кодексу України (в редакції від 01.01.2004, чинної на момент прийняття рішення № 183/1393), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Статтею 123 Земельного кодексу України (в редакції від 01.01.2004) встановлено, що юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
В матеріалах справи знаходиться проект відведення земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва, розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю "Топос".
Як вбачається із вказаного проекту відведення, листом від 21.12.2001р. № 25/12 ЗАТ "Савона" звернулося до Київського міського голови із заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок за адресами: вул. Серафимовича, 3 та вул. Серафимовича, 11 на підставі рішення Київської міської ради від 02.10.2001р. № 42/1476 (ra0042023-01) "Про погодження місць розташування об'єктів", яким було погоджено Спільному українсько-британському підприємству у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" місце розташування торговельних павільйонів на землях міської забудови орієнтовною площею 0,09 га на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва.
Розділом 4 Порядку надання земельних ділянок та оформлення права користування землею юридичним особам в м. Києві, затверджених рішенням Київської міської ради від 04.03.1999 № 148/249 (ra0148023-99) (яке було чинним на момент звернення ЗАТ "Савона" із клопотанням від 21.12.2001 №25/12) було встановлено, що відведенню земельної ділянки, у наданні якої зацікавлена юридична особа, передує підготовка матеріалів попереднього погодження місця розташування об'єкта, що здійснюється на підставі відповідного рішення Київської міської ради.
Пунктом 17 рішення № 42/1476 було погоджено ЗАТ "Савона" місце розташування торговельних павільйонів у Дніпровському районі м. Києва на землях міської забудови, з них: орієнтовною площею 0,09 - на вул. Серафимовича, 3, орієнтовною площею 0,01 га - на вул. Серафимовича, 11.
Відповідно до пункту 4.15 Порядку від 04.03.1999, згідно з рішенням Київської міської ради про погодження місця розташування об'єкта, Київський міський голова або його заступник надають замовнику дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки, який направляється до Київського міського управління земельних ресурсів для опрацювання.
Враховуючи вище викладене та зважаючи на матеріали проекту відведення, наявного у матеріалах справи, на підставі клопотання ЗАТ "Савона" від 21.12.2001р. № 25/12, листом від 28.01.2002р. № 225-КР-606/2, заступником міського голови було надано згоду ЗАТ "Савона" на розроблення проекту відведення земельних ділянок, розташованих за адресами: вул.
Серафимовича, 3 площею 0,09 га та вул. Серафимовича, 11 площею 0,01 га, для розміщення торговельних павільйонів.
Частиною третьою статті 124 Земельного кодексу України (від 25.10.2001) встановлено, що передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Статтею 123 Земельного кодексу України (від 25.10.2001) визначено, що надання земельних ділянок юридичним особам у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок, згоду на розроблення яких надає відповідна міська рада на підставі заяви зацікавленої, в одержанні земельної ділянки, особи.
Відповідно до пункту 4.16. Порядку від 04.03.1999, розробку проектів відведень земельних ділянок і перенесення їх меж в натуру (на місцевість) здійснюють за погодженням з Київським міським управлінням земельних ресурсів державні чи інші землевпорядні організації, при цьому, невід'ємною частиною договору з замовником є завдання Київського міського управління земельних ресурсів на виготовлення проекту відведення.
В наявному у матеріалах справи проекті відведення знаходиться завдання на складання проекту відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона" площею 0,24 га у довгострокову оренду на 25 років для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва, наданого на підставі доручення Київської міської ради від 28.01.2002 № 225-КР-606/2.
Враховуючи викладене, колегія вважає, що наявний у матеріалах справи проект відведення земельної ділянки площею 0,24 га ЗАТ "Савона" у довгострокову оренду на 25 років для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва було за умови отримання згоди на його розроблення Київської міської ради.
Висновок суду першої інстанції про те, що наявний у матеріалах справи проект відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона", площею 0,24 га для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафімовича, 3 розроблений без відповідної згоди Київрада на його розробку базується на тому, що в матеріалах справи немає письмових доказів надання такої згоди, тобто немає листа Київради про погодження проекту відведення земельної ділянки площею 0,24 га.
Однак такі висновки суду є помилковими, оскільки в судовому засіданні представником Відповідача надавались пояснення з цього питання і зазначалося, що така згода була надана. Крім цього, в пояснювальній записці до проекту відведення зазначено, що ЗАТ "Савона" погоджено місце розташування об'єкта на земельній ділянці площею 0,09 га, а площа, що відводиться, становить 0,24 га і обґрунтовується передпроектними пропозиціями масштабу 1:500 з нанесенням варіанту розміщення об'єкта. Вказані передпроектні пропозиції наявні в матеріалах проекту відведення.
Крім цього, про наявність згоди Відповідача на розробку проекту відведення свідчить той факт, що Київрада прийняла рішення про його затвердження.
Таким чином висновок суду про те, що згода на розробку проекту відведення земельної ділянки на вул. Серафимовича, 3 ЗАТ "Савона" не надавалася, є необґрунтованим.
Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Як вбачається з вищевказаного проекту відведення земельної ділянки, його було розроблено Товариством з обмеженою відповідальністю "Топос" у 2003 році.
На момент розроблення зазначеного проекту відведення у місті Києві були чинними положення Порядку набуття права на землю юридичними особами та громадянами у м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.03.2002 № 313/1747 (ra0313023-02) , в редакції від 19.12.2004р.
Згідно пункту 1.5. Порядку № 313/1747 (ra0313023-02) , за наявності негативних висновків Головного управління містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації, відповідного органу охорони культурної спадщини, Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві, міської санітарно-епідеміологічної станції щодо надання земельних ділянок в постійне користування, передачі їх в оренду та у власність, оформлення права користування землею остаточне рішення з цих питань приймається на пленарному засіданні Київської міської ради.
У вказаному проекті відведення наявні: лист Управління охорони пам'яток історії, культури та історичного середовища від 19.02.03 № 690, лист Головного державного санітарного лікаря від 07.03.2003 № 1458, лист Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві від 26.03.2003 № 08-8-20/1527, лист Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації від 10.04.2003 № 5-14-1625/4, висновок Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 17.06.2003 № 19-608, висновок Головного управління земельних ресурсів від 26.02.2004 № 03-56/260, висновок Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 23.03.2004 № 19-1889.
Так, зокрема, в матеріалах проекту відведення земельної ділянки міститься висновок Головного управління містобудування архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київради (КМДА) від 17.06.2003 р., відповідно до якого вказаний орган не заперечує проти розроблення проекту відведення земельної ділянки по вул. Серафімовича, 3 у м. Києві і зазначає, що проект відведення подати на погодження до Головкиївархітектури відповідно до ст. 123, 124 Земельного кодексу України. Відповідно до висновку Головного управління містобудування архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київради (КМДА) № 19-1889 від 03.03.2004р. вказаний орган не заперечує проти відведення земельної ділянки, що і є погодженням проекту відведення земельної ділянки.
Відповідно до листа Державного управління екології та природних ресурсів в місті Києві № 08-8-20/1527 від 26.03.2003 р. управління не заперечує проти відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона" для будівництва та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3, тобто погоджує проект відведення земельної ділянки.
Управління охорони пам'яток історії, культури та історичного середовища у листі № 690 від 19.02.2003 р. вказує, що не заперечує проти надання ЗАТ "Савона" земельної ділянки по вул. Серафимовича, 3, що є погодженням проекту відведення земельної ділянки.
Листом № 1458 від 07.03.2003 р. Головний державний санітарний лікар м. Києва не заперечує проти відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона" (погоджує проект відведення земельної ділянки). Цей лист, зокрема, має назву "щодо погодження відведення земельної ділянки для будівництва, обслуговування експлуатації блоку громадського призначення з офісними приміщеннями".
Головним управління земельних ресурсів КМДА надано висновок № 05-56/260 від 26.02.2004р., у якому управління вважає за можливе передати ЗАТ "Савона" земельну ділянку по вул. Серафімовича, 3. Даний висновок має назву "Висновок до проекту відведення земельної ділянки Спільному українсько-британському підприємству у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафімовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва". Отже, даним висновком погоджено проект відведення земельної ділянки.
Таким чином, як вбачається з вказаних висновків та листів, які хоча і не містять формулювання "погодити проект відведення земельної ділянки", однак їх зміст зводиться до надання згоди відповідними органами на відведення земельної ділянки, що по суті є погодженням проекту відведення. Крім того, форма погодження, погоджувального листа чи іншого документу про погодження проекту відведення земельної ділянки законодавством не визначена, тому при з'ясуванні питання про погодження проекту відведення земельної ділянки необхідно виходити із змісту зазначених документів, а не з їх форми.
Отже, проект відведення було погоджено органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини у повній відповідності до ст. 123 Земельного кодексу України.
При постановлені оскаржуваного рішення суд першої інстанції вказав, що відсутні підстави вважати, що була проведена державна землевпорядна експертиза проекту відведення земельної ділянки площею 0,24 га для будівництва, обслуговування та експлуатації блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у м. Києві. На думку суду попередньої інстанції, експертиза була проведена некомпетентним органом.
З таким висновком суду колегія не погоджується з наступних підстав.
Розробка і погодження проекту відведення земельної ділянки СП "Савона" здійснювалася у порядку, встановленому ст. 123 Земельного кодексу України у відповідності з рішеннями Київської міської ради від 26.06.03 № 512/672 (ra0512023-03) "Про порядок надання земельних ділянок у користування у м. Києві", що було чинне на той період.
Судом не враховано положення ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно з якими рішення органів місцевого самоврядування, прийняті в межах повноважень, встановлених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території. Таким чином, рішення Київської міської ради від 26.06.03 № 512/672 (ra0512023-03) , прийняте відповідно до статей 142, 144 Конституції України, п. 2 ст. 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Земельного кодексу України (2768-14) , визначає загальні положення і встановлює особливості надання у користування земельних ділянок в м. Києві.
Пунктом 3 Розділу VII Перехідних положень рішення Київської міської ради від 26.06.2003р. № 512/672 (ra0512023-03) передбачено, що до прийняття відповідно до статті 186 Земельного кодексу України Закону України щодо здійснення державної експертизи такі функції виконує Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації).
При цьому, відповідно до Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), затверджене рішенням Київської міської ради від 19.12.2002р. № 182/342 (ra_182023-02) , ведення державного земельного кадастру, моніторингу земель, здійснення землеустрою, проведення державної землевпорядної експертизи відноситься до основних завдань Управління (п. 2 Положення). Управління відповідно до покладених на нього завдань проводить державну землевпорядну експертизу міських програм, схем і проектів щодо здійснення земельної реформи, землеустрою, використання та охорони земель (п.п. 3.14 Положення). Закон України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (1808-15) був прийнятий 17.06.2004р., коли проект відведення земельної ділянки по вул. Серафимовича, 3 був розроблений і погоджений, а на підставі його було прийнято рішення Київської міської ради від 15.04.2004р. №183/1393 (ra0183023-04) .
Таким чином, проект відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона" для будівництва, експлуатації та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва одержав позитивний висновок державної землевпорядної експертизи № 5059, складений Головним управлінням земельних ресурсів, що відповідає вимогами ст. 123 Земельного кодексу України, наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 11.03.97 № 39 (z0171-97) , положенням рішень Київської міської ради від 26.06.2003р. № 512/672 (ra0512023-03) та № 313/1747 (ra0313023-02) від 14.03.2002р.
За таких обставин з вищевикладеного вбачається, що проект відведення земельної ділянки площею 0,24 га для будівництва, обслуговування та експлуатації блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3 у Дніпровському районі м. Києва був погоджений з органами по земельних ресурсах, природоохоронними і санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини у відповідності до вимог частини 6 статті 123 Земельного кодексу України (від 25.10.01), а також одержав позитивний висновок державної землевпорядної експертизи.
Доказів протиправності та невідповідності вимогам земельного законодавства проекту відведення земельної ділянки прокуратурою суду надано не було.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.
З вищевикладеного вбачаться, що Київська міська рада прийняла рішення № 183/1393 відповідно до вимог земельного законодавства України, а тому підстав для задоволення позовних вимог немає.
Колегія також звертає увагу на судову практику Вищого господарського суд України у справі №5/18 за позовом заступника прокурора м. Києва в інтересах Міністерства охорони навколишнього природного середовища України до Київської міської ради та ОКЖК "Транспортник" про визнання рішення недійсним. Так у постанові від 14.05.2005р. у справі №5/18 Вищий господарський суд зазначив, що "Згідно з нормами ст.ст.118, 123, 124 ЗК України проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронними і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини. Інших вимог щодо обов’язковості будь-яких погоджень або експертиз положення зазначених статей ЗК України не містять. Як вірно враховано місцевим господарським судом, Київська міська рада приймаючи оспорюване рішення затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кооперативу, який в свою чергу було погоджено усіма органами, що згідно з положеннями ЗК України були зобов’язані подати свої висновки ."
Таким чином, прийняття Київською міською радою оспорюваного рішення №183/1393 (ra0183023-04) від 15.04.2004р., яким було затверджено проект відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона" під будівництво, обслуговування та експлуатації блоку громадського призначення з офісними приміщеннями на вул. Серафимовича, 3, свідчить про надання Київрадою згоди на розроблення проекту відведення землі та погодження проекту відведення з усіма органами відповідно до положень ЗК України.
Під час розгляду справи в суді першої інстанції ЗАТ "Савона" було подано заяву про застосування строку позовної давності, яку суд не прийняв до уваги, та задовольнив заяву прокуратури м. Києва про поновлення строку позовної давності, у зв’язку з тим, що за відсутності обов'язковості публікації рішення № 183/1393 (ra0183023-04) Прокуратура м. Києва пропустила строк для звернення до суду із поважних причин. Крім того, суд першої інстанції зазначив, що про наявність існування рішення № 183/1393 (ra0183023-04) Прокуратурі м. Києва стало відомо за наслідками перевірки, проведеної за заявою Бірюкової О.М. від 05.05.2008.
Відповідно до статті 256 Цивільного кодексу України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Стаття 257 Цивільного кодексу України встановлює загальний строк позовної давності тривалістю у три роки.
Відповідно до частини першої статті 261 Цивільного кодексу України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Рішення № 183/1393 було прийнято 15.04.2004р., а тому строк позовної давності сплинув 15.04.2007.
Посилання прокуратури на ту обставину, що рішення №183/1393 (ra0183023-04) не має нормативно-правового характеру та не підлягає обов'язковій публікації, у зв’язку з чим прокуратура не мала можливості з ним ознайомитись, колегія не може прийняти до уваги виходячи із наступного.
Як вбачається зі спірного рішення Київської міської ради від 15.04.2004 р. № 183/1393 (ra0183023-04) , воно було прийнято на засіданні VII сесії Київради XXIV скликання.
З інформацію про проведення засідання VII сесії XXIV скликання Київською міською радою від 15.04.2004р. та з порядком денним пленарного засідання можливо було ознайомитися в засобі масової інформації - київській муніципальній газеті "Хрещатик" від 15.04.2004 року (копію залучено до матеріалів справи), в якій публікуються рішення Київської міської ради та порядки денні її засідань.
Крім того, як вбачається з порядку денного пленарного засідання VII сесії Київради XXIV скликання 15.04.2004р. серед інших питань на засіданні Київради розглядались зокрема ряд протестів в.о. прокурора м. Києва.
Таким чином представник прокуратури м. Києва 15.04.2004р. був присутній на засіданні VII сесії Київради XXIV скликання, на якому і було прийнято спірне рішення №183/1393 (ra0183023-04) , а тому прокуратура м. Києва не могла не знати про час прийняття оскаржуваного рішення Київради.
Крім того, Інформація з приводу затвердження проекту відведення земельної ділянки ЗАТ "Савона" містилося в Рішенні Київської міської ради від 15.04.2004 р. № 183/1393 (ra0183023-04) (п. 25), з яким можна було вільно ознайомитися на офіційному сайті Київської міської ради – http:// kmr.gov.ua/.
Таким чином, враховуючи те, що представник прокуратури був присутній на засіданні Київради під час прийняття оскаржуваного рішення, інформація щодо надання СП ЗАТ "Савона" земельної ділянки в короткострокову оренду була також оприлюднена в засобах масової інформації, а доступ до рішення Київської міської ради є вільним та необмеженим, колегія вважає, що причини пропуску прокуратурою строків позовної давності не є поважними, а тому підстав для їх поновлення немає.
Відповідно до ч.4 ст. 267 Цивільного кодексу України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Враховуючи те, що строк позовної давності для звернення до суду з позовом про скасування п.25 Рішення Київської міської ради від 15.04.2004 р. № 183/1393 (ra0183023-04) сплинув та підстав для його поновлення немає, позовні вимоги прокуратури задоволенню не підлягають.
Крім того, колегія також відзначає, що земельна ділянка по вул. Серафімовича, 3 на даний час перебуває у власності Спільного українсько-британського підприємства у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 06.03.2007 р. та державного акту на право власності на земельну ділянку КВ 135930.
Викупу земельної ділянки передувала її оренда на підставі оспорюваного рішення та договору оренди земельної ділянки від 16.12.2004 р.
Цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку КВ 135930 є будівництво та обслуговування блоку громадського призначення з офісними приміщеннями.
Проектна документація на вказаний об'єкт на даний час у повному обсязі розроблена, погоджена та отримала позитивний висновок комплексної державної експертизи від 26.12.2007 р. ЗАТ "Савона" отримано дозвіл на виконання будівельних робіт № 0665-Дн/Т від 14.08.2008 р.
Таким чином, ЗАТ "Савона" на даний час володіє повним пакетом всієї необхідної для будівництва документації, що дає право підприємству розпочинати будівельні роботи.
До матеріалів справи також було залучено довіку про розмір та структуру витрат, пов’язаних із орендою, викупом земельної ділянки та проектуванням, з якої вбачається, що в результаті розвитку проекту будівництва блоку громадського призначення з офісними приміщеннями за адресою: вул. Серафімовича, 3 у м. Києві, ЗАТ "Савона" здійснило значні вкладення фінансових ресурсів. Зокрема: витрати пов'язані з охороною об'єкта становлять 270 000, 00 грн.; адміністративні витрати - 56 300, 00 грн.; витрати на оплату праці - 75 300, 00 грн.; витрати, пов'язані з орендою земельної ділянки, сплатою земельного податку, викупом земельної ділянки, розробкою та затвердженням проектної документації - 5 313 089,71 грн.
Таким чином задоволення позовних вимог у справі № 3/294 тягне за собою збитки в розмірах витрат, які зроблено підприємством у зв'язку із розвитком проекту. Вказані збитки будуть стягуватися з особи, чиї неправомірні рішення їх спричинили, тобто з бюджету міста.
Представник Київської міської ради в судовому засіданні з приводу цього пояснив суду про те, що в бюджеті Київської міської ради не закладені витрати на відшкодування збитків, завданих юридичним та фізичним особам неправомірними рішеннями та діями Київради.
Враховуючи викладене, колегія приходить до висновку про те, що рішення господарського суду м. Києва від 04.11.2008р. є необґрунтованим та не відповідає дійсним обставинам справи, а тому підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, суд –
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційні скарги Київської міської ради та спільного українсько-британського підприємства у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" задовольнити.
2. Рішення Господарського суду м. Києва від 04.11.2008р. у справі №3/294 скасувати.
3. В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
4. Повернути з державного бюджету Спільному українсько-британському підприємству у вигляді закритого акціонерного товариства "Савона" (02152, м. Київ, вул. Бучми, 6, кв. 109, ЄДРПОУ 24255259, п/р 2600731731 в ТОВ "Фортуна-банк", МФО 300904) 42,50 грн. державного мита, сплаченого ЗАТ "Савона" за подання апеляційної скарги.
Видати наказ.
5. Повернути з державного бюджету Київській міській раді (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, ЄДРПОУ 22883141) 42,50 грн. державного мита, сплаченого ЗАТ "Савона" за подання апеляційної скарги.
Видати наказ.
6. Видачу наказів доручити Господарському суду м. Києва.
7. Матеріали справи №3/294 повернути Господарському суду м. Києва.
Головуючий суддя
Судді