ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.02.2009 Справа№ 10/400-06
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Герасименко І.М. (доповідач)
суддів: Пруднікова В.В., Ясир Л.О.,
секретар судового засідання: Вовченко О.В.
за участю представників сторін:
представник відповідача-1: Лівітіна Г.С.;
представник відповідача-2: Горбачов Е.В.;
представник позивача в судове засідання не з’явився, про час та місце слухання справи був повідомлений належним чином.
розглянувши у відкритому засіданні заяву Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, м.Дніпропетровськ про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.07р. у справі 10/400-06
за позовом відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинський механічний завод", м. Дніпродзержинськ,
до відповідача-1 регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ,
відповідача-2 головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, м.Дніпропетровськ,
про зобов’язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Дніпропетровської області звернулось відкрите акціонерне товариство "Дніпродзержинський механічний завод", м. Дніпродзержинськ, з позовом до відповідача-1 регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ, третя особа Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, м.Дніпропетровськ, про зобов’язання вчинити дії. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вирішення питань, що виникають у зв’язку з приватизацією державного майна, а також здійснення управління та розпорядження майном підприємств, установ і організацій, що перебуває у державній власності покладено на Фонд державного майна України в особі його регіональних відділень. Також до повноважень МНС України віднесено здійснення методичного керівництва і контролю за створенням, зберіганням, використанням та поповненням відомчих, регіональних, місцевих та об’єктових резервів, а також оперативного резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 21.02.07р. (суддя-доповідач Кощеєв І.М.) по справі № 10/400-06 в задоволенні позовних вимог відмовлено. Рішення мотивовано тим, що ліквідатор самостійно повинен вирішити питання щодо майна цивільної оборони з відповідним територіальним органом.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.07 р. по справі №10/400-06, апеляційну скаргу було задоволено, рішення господарського суду Дніпропетровської області від 21.02.07 р. скасовано, позов задоволено. Зобов’язано Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області взяти на свій баланс об’єкти нерухомості, що знаходяться на балансі Відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинський механічний завод", а саме:
- бомбосховище №14830, (розташоване: м. Дніпродзержинськ, вул. Українська, 85);
- бомбосховище №14988, (розташоване: м. Дніпродзержинськ, вул.. Полєва);
- бомбосховище №15123, (розташоване: м. Дніпродзержинськ, вул.. Дніпропетровська, 2)".
Зобов"язано господарський суд Дніпропетровської області видати відповідний наказ.
Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, м.Дніпропетровськ, подало заяву про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.07р. у справі 10/400-06, в якій просить скасувати постанову по справі №10/400-06 від 04.10.2007 року судові витрати покласти на відкрите акціонерне товариство "Дніпродзержинський механічний завод", м. Дніпродзержинськ.
В судовому засіданні Дніпропетровського апеляційного господарського суду представник відповідача-2 підтримав заяву, просить постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду скасувати.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та аналізуючи докази по справі, в їх сукупності, Дніпропетровський апеляційний господарський суд приходить до висновку, що заява підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 112 ГПК України, господарський суд може переглянути прийняте ним судове рішення, яке набрало законної сили, за нововиявленими обставинами, що мають істотне значення для справи і не могли бути відомі заявникові.
Нововиявлені обставини за своєю юридичною суттю є фактичними даними, що в установленому порядку спростовують факти, які було покладено в основу судового рішення. Ці обставини мають бути належним чином засвідчені.
Таким чином, перегляд судового рішення може здійснюватися за наявності наступних умов: існування нововиявлених обставин під час розгляду справи, але не відомих заявнику; істотності, тобто таких, що можуть вплинути на висновок суду щодо наявності певних прав та обов’язків у сторін, а також інших осіб, що брали участь у справі, а, отже, вплинути на законність та обґрунтованість постановленого судового рішення та виявлення після набрання чинності судового рішення.
При цьому, нововиявленими обставинами є матеріально-правові факти, що входять до підстав позову або висунутих проти нього заперечень іншої сторони та інші юридичні факти, що мають значення для вирішення спору, які характеризуються наявністю вищезазначених ознак у сукупності.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до Положення про Міністерство з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2006р. №1539 (1539-2006-п) , Міністерство здійснює методичне керівництво та контроль за створенням і утриманням фонду захисних споруд. Також, згідно з пунктом 57 цього Положення МНС України, відповідно до покладених на нього завдань, здійснює функції з управління об’єктами державної власності, що належать до сфери його управління. Тобто МНС здійснює управління майном, яке передано йому державою для виконання покладених на нього завдань (пожежні депо, техніка, обладнання та інше). Захисні споруди (крім тих, що призначені для укриття працівників МНС) до сфери управління Міністерства не належать, тому повноважень щодо управління ними, як об’єктами нерухомого майна, Законами України не перебачено. Законом України "Про правові засади Цивільного захисту" (1859-15) (стаття 9) визначається, що фонд захисних споруд створюється для укриття населення в містах, селах та селищах. Законом України "Про Цивільну оборону України" (2974-12) (стаття 8) визначено, що керівництво підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності і підпорядкування забезпечує своїх працівників засобами індивідуального та колективного захисту (тобто захисними спорудами) організовує здійснення евакозаходів, створює сили для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та забезпечує їх готовність до практичних дій, виконує інші заходи з цивільної оборони і несе пов’язані з цим матеріальні та фінансові витрати в порядку та обсягах, передбачених законодавством.
Таким чином, дані Закони чітко вказують, що захисні споруди повинні утримуватись на балансі тих підприємств (установ, організацій), органів влади, які забезпечують укриття в них персоналу або населення.
Відповідно до "Інструкції щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час" затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 09.10.2006р. №653, МНС України здійснює контроль стану захисних споруд, але утримання захисних споруд здійснюється органом управління спорудою.
Згідно з ч.1 ст. 3 Закону України "Про управління об’єктами державної власності" державне майно, що не перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних фондів або залишилося після ліквідації підприємства та організацій, є об’єктом управління державної власності.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про управління об’єктами, державної власності", суб’єктами державної власності є: Кабінет Міністрів України; Фонд державного майна України; міністерства та інші органи виконавчої влади; органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації; юридичні та фізичні особи, які виконують функції з управління корпоративними правами держави; Національна академія наук України, галузеві академії наук.
При цьому "Положенням про Міністерство з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи", затвердженим Постановою Кабінету Міністрів від 02.11.2006р. №1539 (1539-2006-п) , вказане відомство не уповноважене на здійснення управління об’єктами державної власності, а його основними завданнями є контроль за додержанням законів та інших актів з питань цивільного захисту, а також відповідно п.24 ст.4 вказаного Положення, здійснює методичне керівництво та контроль за створенням і утриманням фонду захисних споруд. Тобто за наявності функцій по контролю за утриманням захисних споруд, на МНС не може покладатись функція безпосереднього управління захисними спорудами.
Що стосується повноважень Фонду державного майна України, то його функції з управління державним майном витікають відповідно до Змісту діючого законодавства України, в тому числі – Закону України "Про управління об’єктами державної власності" (185-16) , Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Інструкції про порядок списання непридатних захисних споруд цивільної оборони" №567 (567-99-п) від 08.04.1998р. та інших нормативних актів.
Таким чином, постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2007р. необхідно змінити та передати захисні споруди на баланс Регіонального відділення Фонду державного майна України.
Крім того, як нововиявлені обставини необхідно враховувати "Положення про умови укладання (переукладання) договору про організацію продажу майна, що перебуває у державній власності", затверджене наказом Фонду державного майна України від 17.10.2007р. №1672 (z1396-07) , тобто після винесення постанови суду, але опрацювання якого здійснювалось Фондом державного майна України в період розгляду справи в суді. Аналізуючи зміст даного Положення, колегія суддів дійшла висновку, що повноваження Фонду державного майна України були розширені та доповнені вказаним нормативним актом, що є підставою для передачі захисних споруд на баланс Регіонального Фонду державного майна України.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 112, 113, 114 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Заяву Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, м.Дніпропетровськ, про перегляд постанови за нововиявленими обставинами по справі №10/400-06 – задовольнити.
Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2007 року по справі №10/400-06 –змінити.
Зобов’язати Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Дніпропетровській області взяти на свій баланс об’єкти нерухомості, що знаходяться на балансі Відкритого акціонерного товариства "Дніпродзержинський механічний завод", а саме:
- бомбосховище №14830, (розташоване: м. Дніпродзержинськ, вул. Українська, 85);
- бомбосховище №14988, (розташоване: м. Дніпродзержинськ, вул. Полєва);
- бомбосховище №15123, (розташоване: м. Дніпродзержинськ, вул. Дніпропетровська, 2)".
У задоволенні позову до Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, м.Дніпропетровськ –відмовити.
Головуючий суддя І.М. Герасименко Суддя В.В. Прудніков Суддя Л.О. Ясир