ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2012 року Справа № 09/5026/1639/2012
( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs29474365) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs30929689) )
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Курченко Н.М., при секретарі - Лавріненко С.І., за участю представників сторін: позивача - Школьна І.П. за довіреністю, Майстренко Т.В. за довіреністю, відповідача - Король В.Л. за довіреністю, третьої особи - Сидоренко О.В. за довіреністю, Попаденко О.М. за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси справу за позовом Державного закладу "Черкаська обласна санітарно-епідеміологічної станція" Міністерства охорони здоров'я України м.Черкаси до публічного акціонерного товариства "Черкаське хімволокно" в особі відокремленого підрозділу "Черкаська ТЕЦ" м.Черкаси, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державна фінансова інспекція в Черкаській області про стягнення 23468,66 грн., -
ВСТАНОВИВ :
Подано позовну заяву, у якій позивач просить стягнути з відповідача 23468,66 грн. збитків.
Позовні вимоги мотивовані тим, що під час проведення ревізії Державною фінансовою інспекцією зроблено перерахунок та встановлено завищення обсягу теплових втрат в тепломережі на 54,59 Гкал, внаслідок чого постачальником (відповідачем) зайво пред'явлено до сплати 23468,66 грн., які позивачем оплачено в повному обсязі.
Відповідач у письмових запереченнях на позовну заяву позовні вимоги не визнав повністю та просить відмовити у позові, посилаючись на те, що визначення обсягу втрат на підставі КТМ 204 України 244-94, яке зроблено ревізорами, є безпідставним, оскільки ці норми не підлягають застосуванню до спірних правовідносин, відповідачем здійснювалось нарахування втрат теплової енергії у відповідності до вимог законодавства на підставі Робочого проекту встановлення лічильника теплової енергії.
Третя особа у письмових поясненнях підтримала позовні вимоги позивача, посилаючись на те, що проведеною ревізією було встановлено завищення розрахунку обсягу втрат у тепломережі, внаслідок чого завдано збитків бюджету.
Згідно ст. 77 ГПК України у судовому засіданні оголошувалась перерва з 18 по 24 грудня 2012 року.
У судовому засіданні:
- представники позивача підтримали позовні вимоги з підстав, викладених у позові, та просили їх задовольнити у повному обсязі.
- представник відповідача заперечив проти позову з підстав, викладених у письмових запереченнях, та просив відмовити у позові.
- представники третьої особи вважали позовні вимоги підлягаючими задоволенню, пояснили, що при розрахунку розміру втрат сторонами неправильно застосована методика їх розрахунку, внаслідок чого сторонами завищений розмір втрат, тому позивачем здійснена переплата коштів державного бюджету в сумі 23468,66 грн.
Згідно ст. 85 ГПК України у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, дослідивши докази, наявні у матеріалах справи, судом встановлені наступні обставини.
Державний заклад "Черкаська обласна санітарно-епідеміологічної станція" Міністерства охорони здоров'я України (позивач у справі) відповідно до Статуту, затвердженого наказом МОЗ України від 25.05.2007 р. №274 (v0274282-07) , є закладом санітарно-профілактичного профілю і входить до системи державної санітарно-епідеміологічної служби Міністерства охорони здоров'я України. Фінансування Черкаської облСЕС здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, у тому числі і спеціального фонду, а також інших джерел, передбачених законодавством України (п.6.1 Статуту).
Одним із видів діяльності відокремленого підрозділу "Черкаська ТЕЦ" публічного акціонерного товариства "Черкаське хімволокно" (відповідач у справі), згідно Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, є постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря.
01 січня 2005 року між позивачем та відповідачем укладено Договір №261 про постачання теплової енергії в гарячій воді, відповідно якого Енергопостачальна організація (відповідач) бере на себе зобов'язання постачати Споживачеві (позивач) теплову енергію в гарячій воді, а споживач зобов'язується оплачувати одержану теплову енергію за встановленими тарифами (цінами) в терміни, передбачені цим Договором.
Відповідно до розділу 2 Договору фактичне споживання теплової енергії за звітний період визначається на підставі показників приладів обліку. Теплова енергія вважається поставленою споживачу на межі балансової належності та експлуатаційної відповідальності теплових мереж енергопостачальної організації.
Згідно п.5.2 Договору проектування та встановлення приладів обліку теплової енергії виконується організаціями, які мають відповідні ліцензії. Установлення приладів обліку виконується згідно з узгодженим енергопостачальною організацією проектом на межі балансової належності тепломереж енергопостачальної організації та споживача. В разі установки приладів обліку теплової енергії не на межі балансової належності тепломереж в проекті здійснюється розрахунок втрат теплової енергії на ділянці трубопроводів від межі балансової належності до місця установки приладів обліку. Кількість теплової енергії, яку використав споживач, визначається як сума показників приладів обліку та втрати на ділянці трубопроводів від межі балансової належності до місця установки приладів обліку.
У пункті 5.3 Договору визначено, що межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін зазначається в додатку №2 до цього договору та не може бути змінена в односторонньому порядку.
28 січня 2011 року сторонами був укладений Договір №261 про постачання теплової енергії в гарячій воді, а 05.03.2012 року Договір №261 про закупівлю товарів за державні кошти і постачання теплової енергії в гарячій воді, з умовами, аналогічними Договору від 01.01.2005 року.
У додатку 2 до Договору №261 міститься Схема теплової мережі та межа розподілу балансової належності трубопроводів мережної води.
Згідно Робочого проекту встановлення лічильника теплової енергії в Черкаській обласній СЕС по вул.Волкова, 3, розробленому Обласним КП "Черкасиоблкомунсервіс" у 2000 році, втрати тепла на ділянці від межі розподілу балансової належності теплових мереж до лічильника Qбгр = 5085 ккал/год, відстань від межі розподілу до лічильника згідно схеми становить 80 метрів.
У період з 04.05.2012 року по 15.06.2012 року службовими особами Державної фінансової інспекції в Черкаській області проведено ревізію використання бюджетних коштів, виділених Міністерством охорони здоров'я Державному закладу "Черкаська обласна санітарно-епідеміологічної станція" МОЗ України для проведення державного санітарно-епідеміологічного нагляду та дезінфекційних заходів з 01.07.2009 по 30.04.2012, за результатами якої складено Акт від 15.06.2012 року №04-24/011.
У Акті ревізії встановлено наступне:
"Ревізією оплати послуг з теплопостачання за період з 01.11.2009 по 30.04.2012, встановлено проведення зайвих виплат бюджетних коштів унаслідок завищення обсягу наданих комунальних послуг.
Так, розрахунки закладом із постачальником теплової енергії - ВАТ "Черкаське хімволокно" відокремлений підрозділ "Черкаська ТЕЦ" проводяться на підставі показників теплолічильника.
Розробку робочого проекту на установку теплолічильника здійснено у 2000 році Обласним комунальним підприємством "Черкасиоблкомунсервіс". Робочий проект містить розрахунок теплових втрат по теплотрасі від точки балансового розмежування до вузла обліку теплової енергії. За результатами розрахунку було визначено проектні значення теплових втрат у кількісному виразі (0,122 Гкал/добу), які не залежать від обсягу спожитої теплоти.
Вказані втрати щомісячно додаються до показників лічильника, з урахуванням яких нараховується плата за спожиту теплову енергію.
В ході проведення ревізії проведено контрольний обмір протяжності теплотраси закладу від межі розподілу балансової належності до місця установки приладу комерційного обліку тепла. За результатами обміру встановлено, що протяжність теплотраси закладу від межі розподілу балансової належності до місця установки приладу комерційного обліку тепла становить 94 метри. (Акт обміру протяжності теплотраси наведено у Додатку 106 до акта).
У такому випадку, коли вузол обліку теплової енергії розташований не на межі розділу теплових мереж, розрахунок за теплову енергію здійснюється з урахуванням втрат теплоти в тепломережі від межі розділу до місця установки розрахункових приладів, як це передбачено пунктом 7.2.43 Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2007 № 71 (z0197-07) (далі за текстом - Правила від 14.02.2007 №71).
Відповідно до пункту 3.1 Норм та вказівок по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 14.12.93 (КТМ 204 України 244-94), втрати теплоти в теплових мережах залежать від їх протяжності та діаметрів, способу прокладки, типу та стану теплоізоляції, ґрунтових умов експлуатації та інше, і визначаються на підставі відповідних випробувань технічно справних трубопроводів. Результати випробувань належить оформляти актом.
При цьому, вимогами пунктів 6.3.64, 7.7.23 Правил від 14.02.2007 № 71 (z0197-07) передбачено, що випробування з визначення теплових втрат у теплових мережах здійснюються з періодичністю один раз на 5 років за програмою, затвердженою технічним керівником організації, що експлуатує теплову мережу, і погодженою технічним керівником джерела постачання. Випробування повинні здійснюватися спеціалізованою організацією згідно з "РД 34.09.255 Методичні вказівки по визначенню теплових втрат у водяних і парових теплових мережах". Проте до ревізії не надано документів, які б свідчили про проведення випробувань з визначення теплових втрат в тепломережі.
У разі неможливості визначення втрат теплоти в теплових мережах на підставі випробувань, пунктом 3.1.8 КТМ 204 України 244-94 передбачено приймати величину згаданих втрат в частках від відпущеної теплоти, зокрема, при протяжності теплотраси до 300 м - 1% на кожні 100 м теплотраси від кількості фактично спожитого тепла.
Отже, розрахунки за спожиту закладом теплову енергію необхідно здійснювати за фактично отриману кількість теплової енергії, визначену за приладами обліку, з урахуванням втрат в теплотрасі у розмірі 0,94% від спожитої теплоти, як це передбачено вимогами пункту 3.1.8 КТМ 204 України 244-94.
Проведеним під час ревізії перерахунком встановлено завищення обсягу теплових втрат в тепломережі на 54,59 Гкал, внаслідок чого постачальником зайво пред'явлено до оплати 23468,66грн. (2009 рік -1214,49 грн. (загальний фонд - 660,68 грн., спеціальний фонд - 553,81 грн.), 2010 рік - 8344,47 грн. (загальний фонд - 801,07 грн., спеціальний фонд -7543,40 грн.), 2011 рік - 9192,97 грн. (загальний фонд - 3024,49 грн., спеціальний фонд - 6168,48 грн.), 2012 рік - 4716,73 грн. (загальний фонд -1415,02 грн., спеціальний фонд - 3301,71 грн.), які установою оплачено в повному обсязі, чим завдано збитків (шкоди) установі на вказану суму. (Розрахунки наведено у Додатках 107, 108 до акта).
Операцію з прийняття до сплати послуг з теплопостачання в бухгалтерському обліку установи відображено в меморіальних ордерах № 6 "Накопичувальна відомість за розрахунками з іншими кредиторами" за листопад-грудень 2009 рік, 2010-2011 роки, січень-квітень 2012 року за дебетом субрахунків 801 "Видатки державного бюджету на утримання установи та інші заходи", 811 "Видатки за коштами, отриманими як плата за послуги" кредитом субрахунку 675 "Розрахунки з іншими кредиторами".
Внаслідок допущених порушень по розрахунках з ВАТ "Черкаське хімволокно" відокремлений підрозділ "Черкаська ТЕЦ", які призвели до незаконних витрат коштів у формі "Звіт про надходження та використання коштів загального фонду" (форма №2д, №2м) за КПКВ 2301250 касові та фактичні видатки за КЕКВ 1161 "Оплата теплопостачання" завищено за 2009 рік на суму 660,68 грн., за 2010 рік на суму 801,07 грн., за 2011 рік на суму 3024,49 грн. та за 2012 рік - 1415,02 грн.; у формі "Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетним установам" (ф. №4-1м, №4-1д) за КПКВ 2301250 касові та фактичні видатки за КЕКВ 1161 "Оплата теплопостачання" завищено за 2009 рік на суму 553,81 грн.; у формі "Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги" (ф. №4-їм, №4-Ід) ) за КПКВ 2301250 касові та фактичні видатки за КЕКВ 1161 "Оплата теплопостачання" завищено за 2010 рік на суму 7543,40 грн., за 2011 рік на суму 6168,48 грн. та за 2012 рік - 3301,71 грн., чим не дотримано вимоги п. 1.2 Порядку № 3, п. 1.2 Порядку № 164, п.1.2 Порядку №2, п.1.2 Порядку № 44.
Порушення допущено з вини завідуючого господарством Леонько М.І., який згідно посадової інструкції контролює використання матеріально-енергетичних ресурсів та забезпечує своєчасне оформлення документів для проведення розрахунків за електро-, водо-, теплопостачання та інших комунальних платежів. Як пояснив Леонько М.І., він кожного місяця подає до ВАТ "Черкаське хімволокно" відокремлений підрозділ "Черкаська ТЕЦ" звіт про споживання теплової енергії, в тому числі заповняє графу "теплові втрати", які розраховує згідно загальних положень Робочого проекту, при не заповненні графи "теплові втрати" звіт не приймається, його пропозицію щодо коригування величини теплових втрат згідно об'єму споживання, підприємство - надавач послуг відмовив, мотивуючи, що розрахунки проводяться згідно вимог Робочого проекту. (Пояснення наведено у Додатку 109 до акта).
22 червня 2012 року ДФІ в Черкаській області направило позивачу лист №23-04/50-5674 з вимогами щодо усунення порушень фінансової дисципліни, у пункті 3 яких міститься вимога стягнути з ВАТ "Черкаське хімволокно" відокремлений підрозділ "Черкаська ТЕЦ" зайво сплачені кошти у сумі 23468,66 грн.
Листом від 06 липня 2012 року №01/5-2603 позивач повідомив відповідача про вимогу ДФІ в Черкаській області та пропонував повернути на розрахунковий рахунок позивача 23468,66 грн., або врахувати заборгованість у подальших розрахунках за спожиту теплову енергію.
Листом від 19.07.2012 року №25/7025 відповідач повідомив позивачу, що нарахування втрат теплової енергії в теплових мережах від межі розподілу балансової належності до місця встановлення приладу обліку нараховуються правильно і підстав для проведення перерахунку немає.
Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню, з огляду на наступне.
Предметом спору у справі є стягнення грошової суми, як відшкодування збитків суб'єкту, права і охоронювані законом інтереси якого порушені.
З матеріалів справи вбачається, що між сторонами виникли зобов'язальні правовідносини, які ґрунтуються на Договорах про постачання теплової енергії в гарячій воді.
Відповідно до ст. 179 Господарського кодексу України (далі - ГК України (436-15) ) майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України (435-15) (далі - ЦК України (435-15) ) з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Згідно ст. 224 ГК України, на яку посилається позивач, як на підставу позовних вимог, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
З матеріалів справи вбачається, що при розрахунку договірних теплових втрат в тепломережі, які підлягають оплаті позивачем, відповідач застосував дані щодо обсягу цих втрат, зазначені у робочому проекті 2000 року.
Суд погоджується з доводами Державної фінансової інспекції в Черкаській області (третя особа), що розрахунки за спожиту позивачем на підставі Договору теплову енергію, необхідно здійснювати за фактично отриману кількість теплової енергії, визначену за приладами обліку, з урахуванням втрат в тепломережі, розмір яких розраховується відповідно до положень КТМ 204 України 244-94, а не згідно даних робочого проекту, як визначав відповідач.
Доводи відповідача про те, що КТМ 204 України 244-94 не підлягає застосуванню до договірних правовідносин сторін, оскільки позивач має прилади обліку, суд вважає безпідставними.
Внаслідок неправильного застосування положень Правил від 14.02.2007 №71 та КТМ 204 України 244-94 відповідач завищив обсяг теплових втрат в тепломережі, які пред'явив до оплати позивачу.
Отже фінансовою інспекцією обґрунтовано встановлено завищення обсягу теплових втрат у тепломережі на 54,59 Гкал, внаслідок чого постачальником (відповідач у справі) зайво пред'явлено до оплати 23468,66 грн., у тому числі: 2009 рік - 1214,49 грн., 2010 рік - 8344,47 грн., 2011 рік - 9192,97 грн., 2012 рік - 4716,73 грн., які позивач оплатив у повному обсязі за рахунок коштів бюджету.
Витрати позивача на оплату завищеного обсягу теплових втрат згідно з ч.1 ст. 225 ГК України є збитками у вигляді додаткових витрат коштів бюджету на оплату завищеного обсягу теплових втрат в тепломережі, які виникли з вини відповідача внаслідок неправильного застосування ним до договірних відносин Правил від 14.02.2007 №71 (z0197-07) та КТМ 204 України 244-94, що призвело до неправильного визначення обсягу теплових втрат у тепломережі.
З огляду на викладене, вимоги позивача про відшкодування завданих збитків відповідають його праву, обставинам справи, є доведеними, отже підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 49 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати, понесені останнім при поданні позову, а саме: 1609,50 грн. судового збору.
Керуючись ст.ст. 49, 82- 85 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з публічного акціонерного товариства "Черкаське хімволокно" в особі відокремленого підрозділу "Черкаська ТЕЦ" (м.Черкаси, проспект Хіміків,76, ідентифікаційний код 33282969) на користь Державного закладу "Черкаська обласна санітарно-епідеміологічної станція" Міністерства охорони здоров'я України (м.Черкаси, вул.Волкова, 3, ідентифікаційний код 02005591) - 23468,66 грн. збитків та 1609,50 грн. судових витрат.
рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом 10 днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено 29 грудня 2012 року.
СУДДЯ
Н.М. Курченко