ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11.12.12р. Справа № 2/5005/8913/2012
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs30929655) ) ( Додатково див. постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду (rs29443588) )
За позовом Публічного акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
до Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ
про повернення плати по збору за роботи (послуги), що пов'язані з перевезенням вантажів, в сумі 16 558, 64 грн.
Суддя Боділовська М.М.
Представники:
Від Позивача: Акімова М.Д., довіреність № 38/12 від 02.01.2012 р.
Від Відповідача: Селяков О.В., довіреність № 79 від 01.01.2012 р.
СУТЬ СПОРУ:
Публічне акціонерне товариство "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ про повернення плати по збору за роботи (послуги), що пов"язані з перевезенням вантажів, в сумі 16 558,64 грн.
В судовому засіданні 20.11.12р. оголошувалась перерва, в зв"язку із необхідністю надання додаткових документів до справи.
Позивач підтримує позовні вимоги.
Відповідач проти позову заперечує з підстав, викладених у відзиві на позов.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд -
Встановив:
Статтею 17 Статуту залізниць України (457-98-п) передбачено, що перевезення вантажів залізничним транспортом організовуються на договірних засадах.
08.12.2006р. між ПАТ «ЦГЗК» та ДП «Придніпровська залізниця» був укладений Договір №ПР/ДН-2-06/1554/НЮп «Про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги».
Відповідно до п.1.1., предметом Договору є надання Відповідачем Позивачу послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів, та проведення розрахунків за ці послуги.
Частиною 2 п. 1.10. Правил розрахунків за перевезення вантажів передбачено, що виявлені суми недоборів або переборів по кожній відправці прикордонна станція зазначає в копії дорожньої відомості. Розрахунки за перебори та недобори в цих випадках провадяться фінансово-економічною службою залізниці з відправником.
У травні 2012р. фінансовими ревізорами була проведена перевірка порядку нарахування та сплати Позивачем платежів пов'язаних з перевезенням вантажів, за результатами якої, фінансовими ревізорами на станції Грекувата ДП «Придніпровська залізниця» було зроблено добір суми на 16 558,64 грн., який було нараховано по накопичувальним карткам форми ФДУ-92 №05060201 від 05.06.2012р. на суму 118,54 грн. з ПДВ, № 05060203 від 05.06.2012р. на суму 4 959,12 грн. з ПДВ та №06060210 від 06.06.2012р. на суму 11 480,98 грн. з ПДВ.
Після складання накопичувальних карток Відповідачем в червні 2012р. з особистого рахунку Позивача по Єдиному технологічному центру по обробці документів було стягнуто нарахований добір в сумі 16 558,64 грн.
Позивач вважає, що списання грошових коштів проведене Відповідачем з порушенням вимог діючого законодавства.
Відповідно до п. 3.2. Договору передбачено, що у міру виконання перевезень та надання послуг залізниця списує відповідні кошти з особового рахунку Вантажовласника на підставі оформлених в установленому порядкум перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами).
Відповідно до п. 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів передбачено, що платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги та їх вартість. Відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Накопичувальні картки для огляду надані не були і не підписані з боку Вантажовласника.
Пунктом 4.2. Договору передбачено, що Відповідач несе відповідальність перед Вантажовласником за списання грошових коштів з його особистого рахунку за документами, що не мають відношення до перевезень Вантажовласника. У разі виявлення такого, Відповідач у встановленому порядку відновлює невірно списані грошові кошти на особистому рахунку Вантажовласника.
Позивач вважає, що грошові кошти у розмірі 16 558,64 грн. були списані по Єдиному технологічному центру по обробці документів безпідставно.
09.08.2012р. Позивач направив на адресу Відповідача претензію про повернення плати по збору за роботи (послуг), що пов'язані з перевезенням вантажів; відповідь на претензію Позивач не отримав.
Відповідач проти позову заперечує з наступних підстав.
При проведенні планової ревізії повноти нарахувань та стягнення доходних надходжень на станції Грекувата за період з 01.05.2011р. по 27.05.2012р.. ревізорами відділу з контролю доходів від вантажних та пасажирських перевезень служби контролю та внутрішнього аудиту Придніпровської залізниці було виявлено невраховані доходи.
Суми недоборів було включено до накопичувальних карток ф.ФДУ-92, а саме: № 05060201 - 118,54 грн., № 05060203 - 4 959,12 грн. № 06060210 - 11480,98 грн. ( з урахуванням ПДВ).
В накопичувальну картку ф.ФДУ-92 № 05060201 включений добір плати за охорону номенклатурного вантажу в вагоні М 66706789, який нараховується у разі затримки з вини одержувача згідно п.п.31.5 п.31 Розділу II Тарифного керівництва № І в сумі 59,68грн.. Вагон № 66706789 надійшов на адресу ПАТ «Центральний ГЗК» за накладною № 9161105 зі станції Бобруйськ з вантажем «шини резинові нові»і простояв в очікуванні митного оформлення па коліях станції з моменту повідомлення одержувача з 00год. 05хв. до 15год. 30хв. 09.02.12р.. загальний час затримки - 15год. 25хв., тож плата за охорону затриманого вантажу, що підлягає обов'язковій охороні, складає 447.48грн.
Станцією Грекувата по накопичувальній картці № 10020061 в даному випадку стягнули тільки 387.80 грн., тобто недобір склав 59,68 грн.
В накопичувальну картку ф.ФДУ-92 № 05060201 включений добір плати за користування вагонами в сумі 39,10 грн., який був нарахований ревізорами за різницю у часі затримки вищевказаного вагону № 66706789. По накопичувальним карткам ф.ФДУ-92 № 05060203, 06060210 нарахований збір за зберігання вантажу у відповідності з вимогами п.9 Правил зберігання вантажів, де зазначено, що у разі затримки вагонів з вини вантажоодержувача, після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується збір за зберігання. Термін безоплатного зберігання - 24 год., обчислюється з моменту затримки.
Станцією Грекувата складено акти загальної форми на затримку власних вагонів на коліях станції, по яким термін затримки з вини одержувача ПАТ «Центральний ГЗК» перевищував термін безоплатного зберігання.
Під час ревізії вищевказані в таблицях суми включено до накопичувальноїкартки № 06060210. Накопичувальна картка № 06060210 вантажовласником ПАТ «Центральний ГЗК» не підписана, в зв"язку з неявкою представника, про що складений акт загальної форми ГУ-23 № 428.
Відповідач стверджує, що залізниця діяла відповідно до норм чинного законодавства, а Позивач порушив вимоги правил перевезень вантажів, зокрема, не врегулював спірні питання безпосередньо на станції.
Згідно п. 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів передбачено, що усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Згідно до п. 2.7. зазначених правил, сплата додаткових провізних платежів, зборів та штрафів, які виникли при перевезенні або на станції призначення, провадиться в такому самому порядку через розрахунковий підрозділ незалежно від терміну видачі вантажу станцією.
Частиною 8 п. З Правил складання актів передбачено, що у разі відмови вантажовласника від підписання облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами складаються акти загальної форми, які є підставою для матеріальної відповідальності.
Відповідно до п. 5.1. рекомендацій президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002р. перевізні документи, відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки мають бути підписані уповноваженим працівником платника. У разі відмови від підписання зазначених документів станція складає акт загальної форми, додає його до відповідного документа та надсилає в ТехПД для списання грошей з особового рахунку.
Спірні накопичувальні картки були нарочно отримані представником Позивача 10.06.2012р., тобто вже після списання грошових коштів з його рахунку, так як час отримання накопичувальних карток відображено у книзі «Передачі документів вантажоотримувачу», яка ведеться Відповідачем на станції Грекувата ДП «Придніпровська залізниця».
В зв'язку з тим, що Позивач не знав про час та місце складання накопичувальних карток, він не міг відмовитися від їх підписання, а отже підстави для списання Відповідачем грошових коштів з особового рахунку Позивача на підставі не підписаних накопичувальних карток були відсутні.
Відповідно до ч.5 ст. 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.
Відповідно до ст.119 Статуту залізниць України (457-98-п) та п.п .2, 15 Правил користування вагонами і контейнерами, за користування вагонами та контейнерами вантажовідправниками та вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій вноситься плата. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і підходах до них в очікуванні подання їх вантажовласнику. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. Аналогічна норма міститься і в Правилах користування вагонами і контейнерами.
Згідно із п.8 Правил зберігання вантажів, зареєстрованих Міністерством юстиції України 24.11.2000р. за №866/5087 (z0866-00) , збір за зберігання вантажів у вагонах в разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станціях призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях, тощо).
Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України Тарифне керівництво №1 в п.2 розд.2 встановлює розміри зборів за зберігання вантажів. Отже, збір за зберігання вантажів є регульованим тарифом і не потребує додаткового погодження сторонами.
Порожні власні або орендовані вагони, які перевозяться за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус "вантажу", які залізниця зобов'язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов'язки, передбачені Статутом залізниць, зокрема, обов'язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів -сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці, та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом №1.
У відповідності з п.п.9, 10 Правил користування вагонами і контейнерами, про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів форми ГУ-23а, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією затримки у "Повідомленні про затримку вагонів" до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.
Станція призначення, отримавши від станції затримки вагонів "Повідомлення про затримку вагонів", повинна інформувати вантажовласника (вантажоодержувача) про затримку вагонів з його вини шляхом вручення копії такого Повідомлення не пізніше двох годин після його отримання станцією призначення (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником), що встановлено п.10 Правил користування вагонами і контейнерами.
При розгляді справи по суті суд встановив, що Відповідачем не надано доказів вручення Позивачу повідомлення про затримку саме тих вагонів, із якими пов'язано нарахування та списання спірної суми грошових коштів, а тому суд дійшов висновку, що залізницею не дотримано вказаного порядку обліку затриманих з вини вантажовласника вагонів.
Щодо нарахування залізницею збору за зберігання вантажу (власних порожніх вагонів), то суд встановиво, що норми ст.46 Статуту залізниць України, Правил зберігання вантажів та Тарифного керівництва №1 не передбачають укладання окремого договору на зберігання вантажу, який перевозиться за договором перевезення (накладної).
Тарифне керівництво №1 визначає, що збір за зберігання справляється незалежно від плати за користування вагонами (контейнерами).
Підставою для нарахування та стягнення збору за зберігання, в тому числі при затримці вагонів на шляху перевезення, є акт загальної форми, який складається для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, і підписується особами, які беруть участь у засвідчені обставин, що стали підставою для складання акта, але не менш як двома особами, відповідно до Правил складання актів, Правил користування вагонами і контейнерами.
У пункті 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644 (z0861-00) ( з наступними змінами та доповненнями), встановлений порядок списання, а також перелік документів, на підставі яких проводиться списання отриманих залізницею грошей, згідно з яким отримані гроші ТехПД заносить на особовий рахунок платника і списує їх з рахунку в міру надходження розрахункових документів за здійсненні перевезення і надані послуги. Списування грошей з рахунку проводиться на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами та контейнерами.
Всі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівників станції і платника. Всі примірники накопичувальних карток та відомостей плати за користування вагонами (контейнерами) надсилаються станцією до ТехПД для проведення розрахунків. Після їх обробки в ТехПД два примірники повертаються на станцію, один з яких видається платнику.
Пункт 4 Правил користування вагонами передбачає, що у разі непогодження даних, зазначених у відомості плати за користування вагонами, представник вантажовласника зобов'язаний підписати відомість із зауваженнями.
Документи, на підставі яких має бути здійснено списання коштів з особового рахунку платника, не були надані Придніпровською залізницею для підписання Позивачеві, а тому підпис або зауваження з боку представника Позивача на документах, що підтверджують списання, відсутні.
В актах загальної форми відсутні посилання на прізвища та посади осіб Позивача, які нібито відмовились від підписання відомості плати за користування вагонами, тому суд зазначені акти загальної форми не визнав належними доказами обставин, що ним засвідчуються.
Стаття 1212 Цивільного кодексу України встановлює, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно набуте, згодом відпала.
Таким чином, суд дійшов до висновку, що списання Відповідачем з особового рахунку Позивача грошової суми здійснено всупереч умовам договору та порядку, встановленого діючим законодавством, не підтверджено належними доказами, а відтак вимоги Позивача про спонукання Відповідача у примусовому порядку повернути ці грошові кошти на особовий рахунок Позивача у ТехПД підлягають задоволенню у повному обсязі.
Матеріалами і обставинами справи позовні вимоги підтверджуються, в зв"язку з чим позов підлягає задоволенню. На Відповідача належить покласти судові витрати, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись викладеним, ст.ст. 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд-
ВИРІШИВ:
Стягнути з Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49602, м.Дніпропетровськ, пр.К.Маркса,108, ЄДРПОУ 01073828, р/р 26038000002000 у Дніпропетровській філії АБ "ЕкспресБанк", м.Дніпропетровськ, МФО 306964) на користь Публічного акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (50066, м.Кривий Ріг Дніпропетровської області, код ЄДРПОУ 00190977) 16 558,64 грн. (шістнадцять тисяч п"ятсот п"ятдесят вісім грн. 64 коп.) плати по збору за роботи (послуги), що пов"язані з перевезенням вантажів;
- 1 609,50 грн. (одна тисяча шістсот дев"ять грн. 50 коп.) судового збору.
Видати наказ.
рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
рішення суду може бути оскаржено протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Суддя
М.М. Боділовська
Повне рішення підписано 13.12.12р.