ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.10.12 Справа № 5009/2994/12
( Додатково див. постанову Донецького апеляційного господарського суду (rs28670172) )
За позовом Приватного підприємства «База відпочинку Луна»(72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Дружби, 220, кв. 119)
до відповідача Приазовської районної державної адміністрації Запорізької області (72401, Запорізька область, смт. Приазовське, вул. Леніна, 31)
про визнання договору частково недійсним
Суддя Боєва О.С.
Відомості про представників сторін:
Від позивача: Погосян М.А. (дов. № 27 від 24.07.12)
Від відповідача: Четвертаков Р.В. (дов. № 01-34/0780 від 06.03.12)
СУТНІСТЬ СПОРУ:
Заявлено позов визнання недійсним пункту 4 договору оренди землі від 01.10.2008р. з моменту реєстрації договору, а саме розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки в сумі 1882419 грн., укладеного між Приазовською районною державною адміністрацією Запорізької області в особі голови районної державної адміністрації та Приватним підприємством «База відпочинку Луна», що знаходиться за адресою: Запорізька область, Приазовський район, Приморсько-Посадьска сільська рада, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру від 17.10.2008 року та викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 32455,5 гривень; та про визнання недійсним пункту 8 договору щодо розміру орендної плати в сумі 7059,07 грн. за місяць, в сумі 84708грн. 85 коп. за рік, 4150733 грн. 65 коп. за 49 років, з моменту реєстрації договору, укладеного між Приазовською районною державною адміністрацією Запорізької області в особі голови районної державної адміністрації та Приватним підприємством «База відпочинку Луна», що знаходиться за адресою: Запорізька область, Приазовський район, Приморсько-Посадьска сільська рада, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру від 17.10.2008 року та викласти в наступний редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 121,7 грн. за місяць, 1460, 50 грн. за рік, 71564, 50 грн. за 49 років.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 07.08.2012р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 5009/2994/12, судове засідання призначено на 06.09.2012р. Ухвалою суду від 06.09.2012р. розгляд справи відкладено на 25.09.2012 р. Ухвалою суду від 25.09.2012р. на підставі ст. 69 ГПК України строк розгляду спору у справі продовжено до 18.10.2012р., цією ж ухвалою в порядку ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 16.10.2012р. У судовому засіданні 16.10.2012р. на підставі ст. 77 ГПК України оголошено перерву до 18.10.2012 р.
18.10.2012р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Справа розглянута без застосування засобів технічної фіксації судового процесу.
25.09.2012р. до господарського суду від позивача надійшло уточнення до позовної заяви, в якому позивач, наряду з заявленими вимогами, що викладені у позовній заяві, просить також: затвердити розрахунок нормативно-грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ПП «База відпочинку «Луна»для розміщення бази відпочинку на території Приморсько-Посадьскої сільської ради Приазовського району Запорізької області Ц =Е х Т х К х П = 0.050 х 33 х 0,7 х 28100 = 32455,5 грн. згідно нормативно-грошової оцінки від 2007 року; затвердити розрахунок орендної плати нормативно-грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення Приватного підприємства «База відпочинку «Луна»для розміщення бази відпочинку на території Приморсько-Посадьскої сільської ради Приазовського району Запорізької області за рік в сумі 1460, 50 грн.; визнати факт сплати орендної плати земельної ділянки для розміщення бази відпочинку на території Приморсько-Посадьскої сільської ради Приазовського району Запорізької області по договору оренди землі від 01 жовтня 2008 р. Приватним підприємством «База відпочинку «Луна» в сумі 121300 грн. 00 коп. за 83 роки.
Уточнення до позовної заяви судом відхилено, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 ГПК України позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається з двох елементів: предмет і підстава. Під предметом позову розуміється певні матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
Таким чином, зазначеним уточненням позивач фактично подає ще один позов з певними вимогами, які мають зовсім інші підстави виникнення та повинні бути предметом розгляду окремого позовного провадження.
Таким чином, предметом розгляду спору у даній справі є вимоги, що викладені у позовній заяві. Позивач в судовому засіданні 18.10.2012р. підтримав заявлені позовні вимоги, які мотивовані наступним. Між позивачем та відповідачем було укладено договір оренди землі № 1110 від 01.10.2008р., на підставі якого в оренду була передана земельна ділянка загальною площею 2,81 га. На цій земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомого майна, також відсутні об'єкти інфраструктури. Відповідно до технічної документації, нормативно грошова оцінка земельної ділянки несільськогосподарського призначення складала 1882419,0. Від останнього впливає, що орендна плата становить 7059грн. 07 коп. за місяць, 84708 грн. 85 коп. за рік, 4150733 грн. 65 коп. за 49 років. З даними технічної документації, на підставі яких було встановлено розмір орендної плати, позивач не згоден, виходячи з наступного. По-перше, в технічній документації нормативної грошової оцінки зазначено, що дана земельна ділянка за функцією використання відноситься до категорії земель комерційного використання, але на даній земельній ділянці немає ніяких забудов, тому позивач вважає, що ця земельна ділянка за функцією використання відноситься до категорії земель некомерційного використання до тих пір поки не буде на ній забудовано базу відпочинку. По-друге, відповідно до п. 9 договору оренди, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії, так як за функцією використання земельна ділянка відноситься до категорії земель некомерційного використання, а відповідно до п. 14 договору оренди землі № 1110 від 01 жовтня 2008 року цільове призначення земельної ділянки - землі рекреації. Отже, як стверджує позивач, нормативна грошова оцінка взагалі розрахована невірно, виходячи з формули, яка стосується нормативно грошової оцінки земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, та акцентується увага на коефіцієнт 2.5, яку використовують для категорії земель комерційного використання, про що зазначено в технічній документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. На думку позивача, нормативна грошова оцінка землі та відповідна їй орендна плата визначені у договорі оренди землі від 01.10.2008 року у завищеному розмірі внаслідок застосування невідповідної формули для розрахунку нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. Таким чином, пункти 4 та 8 договору оренди землі від 01.10.2008р. не відповідають нормам діючого законодавства, а тому повинні бути визнані недійсними. Оскільки нормативна грошова оцінка була розрахована невірно, то і розрахунок орендної плати в договорі, який укладався 01.10.2008 року, було розраховано невірно. Просить позов задовольнити.
Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 18.10.2012р., зазначивши, зокрема, про наступне. По-перше, згідно законодавства України, нормативно-грошова оцінка землі підлягає затвердженню (абзац другий статті 23 Закону України «Про оцінку земель»«технічна документація з ..., нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами»). Нормативно грошова оцінка земельної ділянки зазначена в пункті 4 договору оренди землі від 01.10.2008 була затверджена постановою господарського суду Запорізької області від 25.06.2007р. (справа № 22/205/07-АП), залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.12.2007р. 01.06.2010р. Вищим адміністративним судом України скасовані вищевказані рішення судів та в мотивувальній частинні ухвали зазначено: «приймаючи рішення щодо затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, або ж в іншому випадку, вважати її затвердженою, суди вийшли за межі повноважень передбачених статтею 162 КАС України». Керуючись абзацом другим статті 23 Закону України «Про оцінку земель» та враховуючи позицію Вищого адміністративного суду України, викладену в ухвалі від 01.06.2010р. (к-2449/08) з цього питання, відповідач вважає, що позовна вимога позивача про затвердження розрахунку нормативно-грошової оцінки земельної ділянки є незаконною та в зв'язку з цим не підлягає задоволенню. По-друге, позивач самостійно зробив розрахунок нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, не маючи при цьому відповідної ліцензії, що є порушенням статті 18 Закону України «Про оцінку земель». По-третє, позивач не подавав на затвердження до районної ради новий розрахунок нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. По-четверте, позовні вимоги не підлягають задоволенню, оскільки договір оренди землі від 01.10.2008 розірвано за згодою сторін. Що стосується інших позовних вимог, то відповідач вважає їх похідними від першої позовної вимоги про затвердження розрахунку нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, а тому також вважає їх незаконними та такими що не підлягають задоволенню. Враховуючи викладене просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
01.10.2008р. між Приазовською районною державною адміністрацією Запорізької області (орендодавець, відповідач у справі) та ПП «База відпочинку Луна»(орендар, позивач у справі) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого, відповідач надав, а позивач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 2,81га, у тому числі, 2,81 га пасовищ, для розміщення бази відпочинку, яка знаходиться на території Примпосадської сільської ради Приазовського району Запорізької області (п.п. 1, 2 договору).
Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр ДЗК при державному агентстві України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.10.2008р. за № 040827700013.
Відповідно до п. 14 договору, цільове призначення земельної ділянки землі рекреації.
Згідно з п. 4 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1882419,00 гривень.
У пункті 7 договору зазначено, що договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до п.п. 8, 9, 10 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 7059 грн. 07 коп. за місяць, 84708 грн. 85 коп. за рік, 4150733 грн. 65 коп. за 49 років. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься до 12 числа щомісячно.
Згідно з п. 11 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на три роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Предметом спору у даній справи є визнання недійсними пунктів договору оренди землі та викладення їх в новій редакції. Вимога про викладення пунктів договору в новій редакції (в редакції запропонованій позивачем) є за своїм змістом вимогою про внесення змін до договору.
Підставою позову зазначено -невідповідність пунктів 4 та 8 договору оренди землі № 1110 від 01.10.2008р. приписам діючого законодавства, оскільки позивач не згоден з даними технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши надані та дослідженні докази, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
В ч. 1 ст. 203 ЦК України (на яку посилається позивач у позовній заяві) зазначено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» (далі за текстом -Закон), нормативна грошова оцінка земельних ділянок -капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно зі ст. 2 вказаного Закону, правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Земельного кодексу України (2768-14) , Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) , цього Закону, законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Із змісту ст. 5 Закону слідує, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок є обов'язковою у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно зі ст. 18 Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
Позивач на обґрунтування своїх позовних вимог надав власні розрахунки нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати (розрахунки викладені у тексті позовної заяви).
Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом (стаття 15 Закону).
Статтею ж 23 Закону визначено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Як свідчать матеріали справи, Розпорядженням голови Приазовської районної державної адміністрації від 09 лютого 2007р. № 72 "Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою" ПП "База відпочинку "Луна" надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі площею 2,81 га, у т.ч. 2,81 га -під забудову, яка знаходиться на території Приморськопосадської сільської ради за межами населених пунктів (п., п. 1, 2 розпорядження).
27.02.2007р. Розпорядженням голови районної державної адміністрації № 93 від 27.02.2007р. «Про надання дозволу на проведення нормативної грошової оцінки земель», зокрема, було дозволено ПП «База відпочинку «Луна» проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, згідно проекту відведення земельної ділянки ТОВ «Мелітопольський ринок» 2002 року, загальною площею 2,81 га, у т.ч. 2,81 га -під забудовою, розташованої на території Прим посадської сільської ради; замовити виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки в організації, яка має відповідну ліцензію на виконання землеоціночних робіт; ПП «База відпочинку «Луна» надати технічну документацію з нормативної грошової оцінки для затвердження до Приазовської районної ради.
Також, в матеріалах справи міститься копія технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виготовленої в лютому 2007 року експертом -оцінювачем, що діяв на підставі відповідної ліцензії, на замовлення ПП "База відпочинку Луна". Згідно з виконаним розрахунком нормативної грошової оцінки земельної ділянки та висновком експерта, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 28100 кв.м., станом на дату оцінки 28.02.2007 року, склала 1882419,0грн., в т.ч., одного метра квадратного -66,99 грн.
12.08.2008р. розпорядженням голови районної державної адміністрації № 537 «Про укладення договору оренди земельної ділянки» було, зокрема, встановлено розмір орендної плати за земельну ділянку несільськогосподарського призначення ПП «База відпочинку «Луна» для розміщення бази відпочинку на території Примпосадської сільської ради Приазовського району Запорізької області площею 2,81 га, відповідно до розрахунку орендної плати, розробленого управління економіки райдержадміністрації: за рік - 84708 грн. 85 коп., за місяць - 7059 грн. 07 коп., за 49 років - 4150733 грн. 65 коп. При винесенні даного розпорядження була, зокрема, врахована технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ПП «База відпочинку «Луна» для розміщення бази відпочинку на території Примпосадської сільської ради Приазовського району Запорізької області, площею 2,81 га (що вбачається із змісту даного розпорядження).
Після чого, як вже зазначалось, а саме - 01.10.2008 року, Приазовською районною державною адміністрацією та ПП "База відпочинку Луна" було укладено договір оренди землі, в якому нормативна грошова оцінка земельної ділянки (пункт 4) та орендна плата (пункт 8) були визначені згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки, виконаної у лютому 2007 року.
Відповідно до ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на обґрунтування своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтвердженні певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування
Позивачем на обґрунтування своїх позовних вимог надано власні розрахунки нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати (розрахунки викладені у позовній заяві), в той же час, відповідного витягу з нормативної грошової оцінки, проведеної згідно із положеннями ст. 18 Закону України «Про оцінку земель», яка б спростовувала наявну технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виготовленої в лютому 2007 року експертом -оцінювачем на замовлення ПП "База відпочинку Луна", позивачем не надано.
Отже, суд знаходить доводи позивача, щодо невідповідності пунктів 4 та 8 договору оренди землі № 1110 від 01.10.2008 р. приписам діючого законодавства, необґрунтованими та недоведеними.
Зазначене також унеможливлює прийняття судом рішення про внесення змін до договору в редакції, запропонованій позивачем.
За таких обставин, у задоволенні позову слід відмовити.
Згідно зі ст. 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 22, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволені позову відмовити повністю.
Суддя
О.С. Боєва
рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання. Повне рішення підписано 23.10.2012р.