ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11.10.12р. Справа № 32/5005/8144/2012
За позовом : Товариство з обмеженою відповідальністю «Аналітика»,м. Вінниця
До: Головного архітектурно-планувального управління Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
Про: визнання недійсним рішення та т.інш.
Суддя Васильєв О.Ю.
ПРЕДСТАВНИКИ :
Від позивача : Єремеєва М.В. ( дов. № 51/9 від 06.09.12 р.) ;
Від відповідача : Бороненкова О.О. ( дов. № 07/1-100 від 03.10.12 р. )
СУТЬ СПОРУ :
ТОВ «Аналітика»( позивач ) звернувся до господарського суду із позовом до Голов АПУ Дніпропетровської міської ради ( відповідач ) про визнання недійсним рішення тендерного комітету з конкурсних торгів ГоловАПУ, оформленого протоколом № 8 від 23.07.12 р. за результатами відкритих торгів «74.20.7. Консультативні послуги в наукових і технічних галузях,суміжних з будівництвом ( послуги з картографії )»щодо відміни конкурсних торгів ; та про зобов'язання відповідача укласти з ТОВ «Аналітика»( як переможцем торгів ) договір . Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на безпідставне прийняття відповідачем оспорюваного рішення про відміну торгів в порушення вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» (2289-17) .
ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради ( відповідач ) проти задоволення позовних вимог заперечував, стверджуючи, що оспорюване рішення про відміну торгів було прийнято ним у відповідності до вимог ст.ст.18 та 27 Закону України «Про здійснення державних закупівель»( оскільки було виявлене порушення законодавства при проведенні процедури закупівлі ) .
По справі оголошувалась перерва з 04.10.12 р. до 11.10.12 р.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ :
04.06.12 р. ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради як замовником державних закупівель на офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі»Міністерства економічного розвитку і торгівлі України було оприлюднене оголошення про проведення процедури закупівлі ( бюлетень «Вісник державних закупівель»67(669), оголошення № 213482). Предметом закупівлі були визначені консультативні послуги в наукових і технічних галузях, суміжних з будівництвом ( послуги з картографії ) код ДК 016-97-74.20.7., а саме -послуги зі створення ортофотопланів М1:2000 по матеріалам цифрової аерофотозйомки території м. Дніпропетровська та передмість, близько 500 кв.км., згідно з викопіюванням з плану м. Дніпропетровська .
Відповідно до оприлюднених умов та з додержанням визначених термінів позивачем - ТОВ «Аналітика», було подано до конкурсної комісії всі необхідні для участі в процедурі закупівлі документи.
06.07.12 р. об 12 год.00 хв. відбулося розкриття пропозицій конкурсних торгів, про що було складено відповідний протокол, згідно з яким було зареєстровано пропозиції двох учасників - ТОВ «Аналітика»та ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр».
За результатами проведеної процедури відкритих торгів ТОВ «Аналітика»було визнано переможцем конкурсних торгів, про що ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради як замовником торгів було прийняте рішення про акцепт пропозиції конкурсних торгів та видано відповідне повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 10.07.12 р. № 11/14-27 ; згідно з п.8 якого кінцевий строк укладання договору про закупівлю -09.08.12 р. ( а.с.9 )
Незважаючи на акцепт пропозиції конкурсних торгів саме ТОВ «Аналітика», відповідач не здійснив жодних дій по укладанню відповідного договору про закупівлю з переможцем торгів . Більш того,23.07.12 р. ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради прийняте рішення про відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися з причин неможливості усунення порушень,які виникли через виявлені порушення законодавства з питань державних закупівель .Про що 27.07.12 р. відповідачем на офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі»Міністерства економічного розвитку і торгівлі України було оприлюднене відповідне повідомлення ( бюлетень «Вісник державних закупівель»90(692), оголошення № 258932). ( а.с.10 )
Як встановлено судом під час розгляду цієї справи, підставою для прийняття відповідачем рішення про відміну торгів були наступні обставини : другий учасник конкурсних торгів -ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр», звернувся до ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради із запитом № 1363/07-12 від 06.07.12 р. щодо надання копію протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів .Цей запит зареєстровано в ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради 09.07.12 р. -про що свідчить відповідний штамп на цьому запиті ( а.с.36 ) В матеріалах справи наявна копія супровідного листа голови комітету з конкурсних торгів ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради - Мішаріна В.М. на адресу ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр», в якому вказується про направлення заявнику копії протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів .У правому верхньому куту цього листа наявний рукописний текст наступного змісту : 11/14-24 07.07.12 ( 11/27 09.07.12 ) ( а.с.37 ) Під час судового засідання 11.10.12 р. представник позивача пояснила, що виходячи із відмітки канцелярії ГоловАПУ цей лист був направлений на адресу ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр»саме 09.07.12 р. ( тобто в терміни, передбачені Законом України «Про здійснення державних закупівель» (2289-17) .Окрім того цей протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій був відповідно до вимог ст.10 Закону протягом трьох робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів оприлюднений замовником на веб-порталі «Державні закупівлі» Міністерства економічного розвитку і торгівлі України .
18.07.12 р. ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр»звернувся до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель із скаргою щодо порушення ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради порядку проведення процедури закупівлі консультативні послуги в наукових і технічних галузях, суміжних з будівництвом ( послуги з картографії ) код 74.20.7.; оголошення № 213482 опубліковане в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель»№ 67(669) від 04.06.12 р.
рішенням від 20.07.12 р. ця скарга була прийнята до розгляду Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель, розгляд скарги призначено на 16.08.12 р. ; від ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради було витребувані інформацію, документи та пояснення щодо проведення вищезазначеної процедури торгів ( а.с.38-41 )
рішенням Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель від 16.08.12 р. вищезазначена скарга повернута на адресу ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр»без розгляду . Підставою для прийняття такого рішення було визнання та усунення замовником торгів порушень, зазначених в скарзі, про що було надано документальне підтвердження ( а.с.42-43 )
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти встановлює Закон України «Про здійснення державних закупівель». Метою цього Закону є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, забезпечення раціонального та ефективного використання державних коштів.
Відповідно до ст.27 цього Закону : розкриття пропозицій конкурсних торгів здійснюється в день закінчення строку їх подання у час та в місці, що зазначені в оголошенні про проведення процедури закупівлі. До участі у процедурі розкриття пропозицій конкурсних торгів замовником допускаються всі учасники або їх уповноважені представники. Відсутність учасника або його уповноваженого представника під час процедури розкриття пропозицій конкурсних торгів не є підставою для відмови в розкритті чи розгляді або для відхилення його пропозиції конкурсних торгів. Під час розкриття пропозицій конкурсних торгів перевіряється наявність чи відсутність усіх необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів, а також оголошуються найменування та місцезнаходження кожного учасника, ціна кожної пропозиції конкурсних торгів або частини предмета закупівлі (лота). Зазначена інформація вноситься до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів. Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів складається у день розкриття пропозицій конкурсних торгів за формою, встановленою Уповноваженим органом. Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів підписується членами комітету з конкурсних торгів та учасниками, які беруть участь у процедурі розкриття пропозицій конкурсних торгів. Завірена підписом голови комітету з конкурсних торгів та печаткою замовника копія протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів надається будь-якому учаснику на його запит протягом одного робочого дня з дня отримання такого запиту. Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів оприлюднюється відповідно до статті 10 цього Закону.
Статтею 10 Закону встановлено, що замовник для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу (що здійснюється безоплатно) у порядку, встановленому цим Законом, надає таку інформацію про закупівлю: протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій - протягом трьох робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій .
Отже будь-який учасник процедури торгів має можливість ознайомитися із протоколом розкриття пропозицій конкурсних торгів у два способи -самостійно ознайомившись з ним на офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі» Міністерства економічного розвитку і торгівлі України ( де він оприлюднюється протягом трьох робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів ) ; або звернувшись до голови комітету з конкурсних торгів із відповідним запитом ( копія протоколу повинна бути надана заявнику протягом одного робочого дня з дня отримання такого запиту ).
Враховуючи, що днем розкриття пропозицій конкурсних торгів та складання відповідного протоколу є 06.07.12 р., то на офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі»Міністерства економічного розвитку і торгівлі України він ( протокол ) підлягав оприлюдненню не пізніше ніж 11 липня 2012 р. ( оскільки 06.07.12 р. -п'ятниця, а перший робочий день з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів -09.07.12 р. понеділок )
Враховуючи, що заява ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр»№ 1363/07-12 від 06.07.12 р. зареєстрована ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради 09.07.12 р., та що жодних інші докази про отримання замовником торгів цієї заяви ( запиту ) в іншу календарну дату ( раніше від 09.07.12 р. ) в матеріалах справи відсутні ; то завірена підписом голови комітету з конкурсних торгів та печаткою замовника копія протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів повинна бути надана відповідачем ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр» 09.07.12 р. При цьому слід зазначити, що Законом не встановлено, в який саме спосіб замовник повинен надавати копію протоколу учаснику торгів -шляхом вручення особисто його уповноваженому представнику, чи шляхом направлення такої копії на адресу, зазначену у заявці заявника . В матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б спростовували факт оприлюднення замовником торгів на веб-порталі Уповноваженого органу у порядку та в строки, встановленими цим Законом протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів від 06.07.12 р. Доступ користувачів до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, є безоплатним та вільним ; отже жодних перепон для ознайомлення ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр» із протоколом розкриття пропозицій конкурсних торгів від 06.07.12 р. не існувало. Окрім того матеріали справи свідчать про те, що ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради своєчасно надав ТОВ «Авіаційний розрахунковий центр»на його запит копію цього протоколу . Таким чином відповідачем не доведено належними доказами, що мало місце порушення законодавства з питань державних закупівель, яке неможливо було усунути .
Слід зазначити, що оприлюднення замовником інформації про закупівлю на веб-порталі Уповноваженого органу та надання протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів передбачено Законом (2289-17) з метою створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері ; надання можливості учасникам процедури торгів своєчасно оскаржити дії, бездіяльність чи прийняті замовником торгів рішення в установленому законом порядку .
Статтею 28 цього Закону встановлено, що після розкриття пропозицій конкурсних торгів та складання відповідного протоколу замовник проводить розгляд та оцінку пропозицій конкурсних торгів, які не було відхилено згідно з цим Законом. Замовник визначає переможця торгів з числа учасників, пропозиції конкурсних торгів яких не було відхилено згідно з цим Законом (2289-17) (у кількості не менше двох), на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів. За результатом розгляду та оцінки пропозицій конкурсних торгів складається протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів за формою, встановленою Уповноваженим органом. Загальний строк розгляду, оцінки та визначення переможця процедури закупівлі не повинен перевищувати 20 робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів. Цей час надається чинним законодавством замовнику торгів саме для здійснення оцінки наданих учасниками торгів конкурсних пропозицій, вивчення всіх матеріалів, що містяться в цих пропозиціях, виявлення недоліків та порушень під час проведення певних дій всіма учасниками процедури торгів. Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про його невідповідність вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, зазначених у частині першій статті 17 цього Закону, або факту зазначення у пропозиції конкурсних торгів будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів такого учасника. За результатом розгляду та оцінки пропозицій конкурсних торгів складається протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів за формою, встановленою Уповноваженим органом.
У статті 30 Закону наведено вичерпний перелік підстав для відміни торгів, а саме : відсутності подальшої потреби у закупівлі товарів, робіт та послуг; неможливості усунення порушень, які виникли через виявлені порушення законодавства з питань державних закупівель; виявлення факту змови учасників; порушення порядку публікації оголошення про проведення процедури закупівлі, акцепту, оголошення про результати процедури закупівлі, передбаченого цим Законом; подання для участі у них менше двох пропозицій конкурсних торгів, а у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками - менше трьох пропозицій; відхилення всіх пропозицій конкурсних торгів згідно з цим Законом; якщо до оцінки допущено пропозиції менше ніж двох учасників. Про відміну процедури закупівлі за такими підставами має бути чітко визначено у документації конкурсних торгів.
Відповідно до ст.31 цього Закону у день визначення переможця замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найбільш економічно вигідною за результатами оцінки. Замовник зобов'язаний протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про визначення переможця надіслати переможцю торгів повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів, а всім учасникам - письмове повідомлення про результати торгів із зазначенням найменування та місцезнаходження учасника - переможця, пропозицію конкурсних торгів якого визнано найбільш економічно вигідною за результатами оцінки. Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції обов'язково безоплатно публікується у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель.Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було акцептовано, не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції відповідно до вимог документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладеним раніше ніж через 14 днів з дати публікації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів.
Як вбачається із змісту повідомлення про відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися, опублікованому замовником на веб-порталі «Державні закупівлі», рішення про це було прийняте відповідачем 23.07.12 р. з причин неможливості усунення порушень,які виникли через виявлені порушення законодавства з питань державних закупівель .При цьому слід зазначити, що у документації конкурсних торгів ( повідомленні ) чітко не визначено,які саме підстави відміни торгів ( які саме порушення неможливо усунути ). Окрім того суд вважає, що відповідач безпідставно прийняв рішення про відміну торгів, оскільки під час процедури торгів були відсутні порушення законодавства з питань державних закупівель,які відповідно до приписів ст.30 Закону України «Про здійснення державних закупівель» є достатньою підставою для прийняття замовником рішення про відміну торгів .
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ, і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
Здійснюючи системний правовий аналіз оскаржуваного позивачем рішення тендерного комітету з конкурсних торгів ГоловАПУ, оформленого протоколом № 8 від 23.07.12 р. за результатами відкритих торгів «74.20.7. Консультативні послуги в наукових і технічних галузях,суміжних з будівництвом ( послуги з картографії )» щодо відміни конкурсних торгів ; господарський суд дійшов до висновку про його прийняття в порушення вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» (2289-17) . У зв'язку з чим це рішення підлягає визнанню недійсним,а позовні вимоги -задоволенню в повному обсязі. А відтак відповідач ( як замовник торгів ) повинен відповідно до приписів ст.31 вищезазначеного Закону укласти з позивачем ( як переможцем торгів ) відповідний договір про закупівлю .
На підставі вищезазначеного, керуючись вимогами ст.ст. 49, 82- 85 ГПК України, Закону України «Про здійснення державних закупівель» (2289-17) ,господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1.Визнати недійсним рішення тендерного комітету з конкурсних торгів ГоловАПУ, оформлене протоколом № 8 від 23.07.12 р. за результатами відкритих торгів «74.20.7. Консультативні послуги в наукових і технічних галузях,суміжних з будівництвом ( послуги з картографії )»щодо відміни конкурсних торгів .
2. Зобов'язати відповідача - Головне архітектурно-планувальне управління Дніпропетровської міської ради (49000, м. Дніпропетровськ, набережна ім..В.І.Леніна,29а, код ЄДРПОУ 02165455 ) укласти з позивачем -Товариством з обмеженою відповідальністю «Аналітика»( 21027,м. Вінниця, вул.600-річчя,25 ; код ЄДРПОУ 13337103 ),як переможцем конкурсних торгів з надання консультативних послуг в наукових і технічних галузях, суміжних з будівництвом ( послуги з картографії) код 016-97-74.20.7 (бюлетень ВДЗ 67 (669), оголошення № 213482 ) договір про закупівлю .
3. Стягнути з відповідача - Головного архітектурно-планувального управління Дніпропетровської міської ради (49000, м. Дніпропетровськ, набережна ім..В.І.Леніна,29а, код ЄДРПОУ 02165455 ) на користь позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Аналітика»( 21027,м. Вінниця, вул.600-річчя,25 ; код ЄДРПОУ 13337103 )- 1 073,00 грн. судового збору .
Видати відповідний наказ після набрання рішенням чинності
Суддя Васильєв О.Ю.