ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" жовтня 2012 р.Справа № 5023/3683/12 вх. № 3683/12
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs28869280) ) ( Додатково див. постанову Харківського апеляційного господарського суду (rs28138663) )
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Светлічного Ю.В.
при секретарі судового засідання Воронько В.В.
за участю
позивача - Мех Д.В. довіреність 08-11/96/2-12 від 04.01.2012 р., Ворожбянов А.М. № 08-11/2642/2-12 від 25.07.2012 р., Грєнкова І.В. довіреність №08-11/2641/2-12 від 25.07.2012 р.;
відповідача - Лимар О.В. довіреність б/н від 14.03.2011 р., Мазепа Г.Б. довіреність б/н від 04.08.2011 р.;
розглянувши справу за позовом Харківської міської ради, м. Харків
до Торгівельно-комерційного Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Харків - Москва" м. Шарівка
про розірвання договору
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада (позивач) звернувся до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Торгівельно-комерційного Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Харків - Москва" щодо розірвання договору оренди земельної ділянки від 07.06.2001 р. №110/01, зареєстрованого у виконавчому комітеті Харківської міської ради в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, укладений між виконавчим комітетом Харківською міською радою та Торгівельно-комерційним товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" та зобов'язання Торгівельно-комерційне товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" (код ЄДРПОУ 14344275, юридична адреса: Харківська область, Валківський район, с. Шарівка). Також позивач просив повернути земельну ділянку, загальною площею 0,1257 га по вул. Університетській, 26 у м. Харкові територіальній громаді міста Харкова в особі Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, м-н Конституції, 7, м. Харків, 61200) з приведенням її у придатний для подальшого використання стан.
У судовому засіданні оголошувались перерви до: 26.09.2012 р. о 11:00; 03.10.2012 р. о 12:00; 05.10.2012 р. о 15:00.
26 вересня 2012 року позивач надав заяву про уточнення позовних вимог за вх.№16241, в якій позивач просив: розірвати договір оренди земельної ділянки від 07.06.2001 р. №110/01, зареєстрований у виконавчому комітеті Харківської міської ради в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, укладений між виконавчим комітетом Харківською міською радою та Торгівельно-комерційним товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" та зобов'язати Торгівельно-комерційне товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" (код ЄДРПОУ 14344275, юридична адреса: Харківська область, Валківський район, с. Шарівка) повернути земельну ділянку, загальною площею 0,1257 га по вул. Університетській, 26 у м. Харкові територіальній громаді міста Харкова в особі Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, м-н Конституції, 7, м. Харків, 61200) з приведенням її у придатний для подальшого використання стан та стягнути з відповідача судовий збір у розмірі 1073,00 грн.
Враховуючи, що згідно ч.4 ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви, суд приймає заяву позивача як таку, що не суперечить інтересам сторін та діючому законодавству та продовжує розгляд справи з урахуванням цих змін.
Присутні представники позивача у судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги та просили позов задовольнити.
Присутні представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечували з підстав викладених ними у відзиві на позов, який наданий через канцелярію господарського суду 26 вересня 2012 року за вх.№16240, а саме на думку відповідача позивачем не доведено існування будь - яких законних підстав для розірвання договору оренди землі в судовому порядку та позивачем не доведене факт випадкового знищення чи пошкодження об'єкту. Також відповідач зазначив, що належне виконання відповідачем п. 1.2. договору, підтверджується індивідуальною карткою обліку основних засобів станом на 01.03.2002 р., у якому міститься відображення у ТК ТОВ з ІІ фірми "Харків - Москва" літнього майданчика кафе за адресою: м. Харків, вул. Університетська, 26 первісної (балансової) вартості 263 215,79 грн., що також підтверджується роздруківкою з офіційного сайту http://streets-kharkiv.info/universitetskaya "аеросъемка: Дмитрий Следюк. Источник hfnoramio/com/photo/5359666". Також, відповідач посилається на те, що ним отримане погодження у Харківській міській санітарно - епідиміологічній станції на роботу літнього майданчику, та Управлінням споживчого ринку згідно ордеру №10-27 в/с-320 надано право здійснювати торгівлю з виносних столиків, заяви начальнику управління споживчого ринку, та висновок державної санітарно - епіодеміологічної експертизи на початок роботи тпідприємства, установи, організації, та асортимент продукції, що реалізується ТК ТОВ з ІІ фірмою "Харків - Москва", що на думку відповідача є належним підтвердженням роботи тимчасового відкритого літнього майданчику кафе. За таких обставин відповідач не вбачаючи зі свого боку порушень умов п.п.1.2,3.2.2, Договору оренди земельної ділянки, ст.ст. 24, 25 Закону України "Про оренду землі", на які в обґрунтування позовних посилається позивач, тому на думку відповідача не має підстав для застосування наслідків передбачених п.4.4. Договору та ст. 32 Закону України "Про оренду землі", у зв'язку з чим просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Присутні представники позивача у судовому засіданні пояснили, що підтвердженням виконання відповідачем зазначеної земельної ділянки є прийняття об'єкту будівництва (тимчасового відкритого літнього майданчику кафе та гостьової автостоянки до майданчику кафе) в експлуатацію чинним порядком.
Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, пояснення їх повноважних представників, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги і заперечення, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 ГПК України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи мають право звертатися до господарського суду за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
Пунктом 34 ст., 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , прийнятого 21.05.1997 р., передбачено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
На підставі ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад.
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.
Відповідно до ст. 83 цього кодексу, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Згідно п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані обпекти комунальної власності.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 14.03.2001 р. № 422 Торгівельно-комерційному товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" надано в тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку по вул. Університетській, 26, загальною площею 0,1278 га для проектування та будівництва до 01.03.2003 р. тимчасового відкритого літнього майданчику кафе та гостьової автостоянки до майданчику кафе та подальшої експлуатації до 01.03.2018 р. без компенсації витрат у разі їх зносу.
Пунктом 3 зазначеного рішення ТК ТОВ з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" зобов'язано: одержати архітектурно-планувальне завдання на розробку робочого проекту в управлінні містобудування та архітектури; розробити та погодити робочий проект на будівництво об'єкту у встановленому порядку. Після погодження робочого проекту виконати проект відводу; одержати та виконати технічні умови управління соціально - економічного розвитку, планування та обліку по пайовій участі у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста; зареєструвати об'єкт будівництва в відділі Державного архітектурно - будівельного контролю управління містобудування та архітектури; виконати сумісно з управлінням містобудування та архітектури встановлення на місцевості всіх будівель та трас підвідних інженерних мереж; після закінчення будівництва виконати виконавчу зйомку об'єкту, підвідних інженерних мереж та благоустрою; об'єкт будівництва здати до експлуатації чинним порядком.
рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 25.03.1998 р. № 201 затверджено Порядок надання земельних ділянок для проектування та будівництва тимчасових павільйонів очікування міського пасажирського транспорту з вбудованими об'єктами дрібно-роздрібної торгівлі побутового обслуговування населення та сезонних майданчиків (далі по тексту - тимчасові об'єкти) (далі по тексту - порядок).
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов 'язковими до виконання на відповідній території.
На підставі вказаного Порядку рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 14.03.2001 р. № 422 Торгівельно-комерційному товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" надано в тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку по вул. Університетській, 26 у м. Харкові.
Згідно п. 1 порядку - тимчасовим вважається об'єкт, то будується для експлуатації на обумовлений термін часу.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 р. № 108 (108-95-п) та наказу Міністерства зовнішньо - економічних зв'язків та торгівлі України від 27.05.96 р. № 369 до тимчасових об'єктів слід відносити об'єкти громадського харчування відкриті літні майданчики - стаціонарні пункти, що становлять собою або кіоски, або павільйони без залів для відвідувачів з прилеглими майданчиками, або просто майданчики до стаціонарних об'єктів (кафе, ресторанів, тощо).
Пунктом 8 порядку передбачено, що будівництво об'єкту може бути здійснено тільки на підставі дозволу, який видає держархбудконтроль міського управління архітектури.
Дозвіл на виконання будівельних робіт видається замовникам у порядку, визначеному ДБН А.ЗЛХ-2-29.
Відповідно до п. 8 Порядку замовник до початку будівництва укладає договір з відповідним райвиконкомом на умови щодо будівництва та експлуатації об'єкту після прийняття його в експлуатацію.
Згідно п. 10 цього Порядку експлуатація об'єктів, завершених будівництвом і не прийнятих в експлуатацію, забороняється.
Згідно ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Згідно положень норм Господарського процесуального кодексу України (1798-12) судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів; поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово.
Відповідно ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
В матеріалах справи відсутні та представником відповідача до суду не надано належних та допустимих письмових доказів про прийняття об'єкту (тимчасового відкритого літнього майданчику кафе та гостьової автостоянки до майданчику кафе) в експлуатацію, що є грубим порушенням істотних умов спірного договору оренди землі.
Відповідно до порядку видачі технічних умов на проектування об'єктів нового будівництва, розширення, реконструкції, капітального ремонту та комплексного благоустрою територій у м. Харкові, затвердженого рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 26.05.1999 р. № 584 (який діяв на момент виникнення правовідносин між Харківською міською радою та Торгівельно-комерційним товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ- МОСКВА" стосовно використання земельної ділянки за вказаною адресою) та п. З рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 14.03.2001 р. № 422 відповідача зобов'язано одержати та виконати технічні умови управління соціально-економічного розвитку, планування та обліку по пайовій участі у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста.
Вказаного зобов'язання керівництвом відповідача не виконано, що є також грубим порушенням, насамперед рішення виконкому міської ради та істотних умов використання відповідачем земельної ділянки за вказаною адресою.
Підставою для розробки і видачі замовнику ТУ є рішення виконавчого комітету Харківської міської ради про дозвіл на проектування та будівництво об'єкту, прийнятого згідно з Порядком розгляду питань та прийняття рішень в сфері містобудування у місті Харкові, який затверджено рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 04.06.1998 за № 572, чи дозвіл на виконання проектно-вишукувальних робіт.
У зв'язку з використанням відповідачем земельної ділянки по вул. Університетській, 26, у м. Харкові з грубим порушенням істотних умов договору оренди земельної ділянки від 07.06.2001 р. №110/01, порушуються інтереси власника земельної ділянки - Харківської міської ради щодо володіння, розпорядження та використання вказаної земельної ділянки та вимоги рішення Конституційного Суду від 1 грудня 2004 р. про те, що тлумачення поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в господарському процесуальному кодексі України та законах України, треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Враховуючи вищенаведене та те, що, у зв'язку з використанням ТК ТОВ з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" земельної ділянки по вул. Університетській, 26, у м. Харкові з грубим порушенням істотних умов договору оренди земельної ділянки від 07.06.2001 р. №110/01, порушуються інтереси власника земельної ділянки - Харківської міської ради щодо володіння, розпорядження та використання вказаної земельної ділянки, відповідно до цього суд вважає за необхідне позов задовольнити в повному обсязі.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав державне мито покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката, витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином судові витрати у даній справі покладаються на відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 25, 33, 34, 44, 49, ст.ст. 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Розірвати договір оренди земельної ділянки від 07.06.2001 р. №110/01, зареєстрований у виконавчому комітеті Харківської міської ради в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, укладений між виконавчим комітетом Харківської міської ради та Торгівельно-комерційним товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" та зобов'язати Торгівельно-комерційне товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" (код ЄДРПОУ 14344275, юридична адреса: Харківська область, Валківський район, с. Шарівка) повернути земельну ділянку, загальною площею 0,1257 га по вул. Університетській, 26 у м. Харкові територіальній громаді міста Харкова в особі Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, м-н Конституції, 7, м. Харків, 61200) з приведенням її у придатний для подальшого використання стан.
3. Стягнути з Торгівельно-комерційного товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "ХАРКІВ-МОСКВА" (код ЄДРПОУ 14344275, юридична адреса: Харківська, область, Валківський район, с. Шарівка) на користь Харківської міської ради (м-н Конституції, 7, м. Харків, 61200, код ЄДРПОУ 04059243) витрати, пов'язані зі сплатою судового збору у розмірі 1073 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя
Светлічний Ю.В.
Справа №5023/3683/12
Повне рішення складене 10 жовтня 2012 року.