ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.07.12 Справа № 5009/2070/12
( Додатково див. постанову Донецького апеляційного господарського суду (rs26241330) )
За позовом: Антимонопольного комітету України (03680, м. Київ -35, вул. Урицького, буд. 45)
До відповідача: Приватного акціонерного товариства "Меркурій-V" (71500, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Курчатова, буд. 16, кв. 47; 71504, Запорізька область, м.Енергодар, вул. Радянська, буд. 20)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області (71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Радянська, буд. 4-А)
про стягнення пені у сумі 31 500,00 грн.
Суддя Проскуряков К.В.
Представники сторін:
Від позивача: Резнік В.А., довіреність № 300-29/08-6983 від 03.07.2012р.
Від відповідача: Сущенко П.Г., довіреність № 96 від 07.05.2012р.
Від відповідача: Коломоєць О.І., довіреність № 122 від 18.06.2012р.
Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Орлова О.О., довіреність №01-06/94-478 від 13.06.2012 р.
СУТНІСТЬ СПОРУ:
05.06.2012 р. до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Антимонопольного комітету України до Приватного акціонерного товариства "Меркурій-V" про стягнення пені у сумі 31 500,00 грн.
Ухвалою від 05.06.2012 р. порушено провадження у справі №5009/2070/12, справі присвоєно номер провадження -5/29/12, судове засідання призначено на 22.06.2012 р. Ухвалою суду від 22.06.2012 р. до участі у справу залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області (71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Радянська, буд. 4-А), розгляд справи відкладено на 11.07.2012 р. В судовому засіданні від 11.07.2012 р. судом прийнято рішення.
За письмовим клопотанням представників сторін, розгляд справи відбувався без фіксації судового процесу за допомогою технічних засобів.
Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги з урахуванням письмових пояснень від 05.07.2012 р. за вих. №300-29/08-7153, пояснивши, що рішенням Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України (далі - АМК України) від 27.12.2011 р. № 8-р/тк (далі -рішення) за вчинення Приватним акціонерним товариством "Меркурій-V" порушення, передбаченого п. 2 ст. 50 та ч. 2 ст. 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон), у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання торговельних місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках шляхом застосування різних умов до рівнозначних угод з суб'єктами господарювання без об'єктивно виправданих на те причин, на Приватне акціонерне товариство "Меркурій-V" накладено штраф у розмірі 100 000,00 грн. Листом від 29.02.2012 р. № 41 ПАТ "Меркурій " повідомило АМК України про сплату штрафу та надало копію відповідного платіжного доручення № 56 від 27.02.2012 р. Відповідно до зазначеного платіжного доручення штраф у розмірі 100 000,00 грн. перераховано за наступними реквізитами: отримувач: Місцевий бюджет м. Енергодар; код ЄДРПОУ 37942215; банк отримувача УДСУ в Запорізькій області; код банку 813015; рахунок №31416542700015. В порушення ст. 7, 29 Бюджетного Кодексу України ПАТ "Меркурій-V" не сплатило штраф, накладений рішенням до загального фонду Державного бюджету України. У зв'язку з цим, ПАТ "Меркурій-V" листом від 28.03.2012 р. № 60 звернулося до Енергодарської ОДПІ Запорізької області з проханням зарахувати сплачений штраф до Державного бюджету України. Відповідно до листа Енергодарської ОДПІ Запорізької області від 09.04.2012 р. № 958/8/20-003 перерахування коштів, по коду бюджетної класифікації 21081100 з місцевого бюджету м. Енергодар до Державного бюджету України у сумі 100 000,00 грн. було здійснено у повному обсязі 09.04.2012 р. рішення АМК України було отримано ПАТ "Меркурій-V" 17.01.2012 р., про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення № 0303505039532. Строк сплати штрафу, накладеного АМК України за рішенням на ПАТ "Меркурій-V" закінчився 19.03.2012 р. Листом від 26.04.2012 р. №300-29/03-4513 АМК України пропонував ПАТ "Меркурій-V" в добровільному порядку перерахувати пеню у сумі 31 500,00 грн. до загального фонду Державного бюджету України за місцем знаходження платника податків по коду економічної класифікації доходів 21081100 "Адміністративні штрафи та санкції" (символ звітності 106). Відповідач пеню за період з 20.03.2012 р. по 09.04.2012 р. включно у розмірі 31 500,00 грн. не сплатив. Також, представник позивача зазначив, що на WEB-сторінці Антимонопольного комітету України http://www.amc.gov.ua розміщена інформація щодо реквізитів для сплати штрафів, зокрема інформація щодо реквізитів для сплати штрафів, а саме "відповідно до ст. 29 БК України кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо) належать до доходів загального фонду Державного бюджету України. Штрафи, які накладені за рішенням органів Антимонопольного комітету України (крім адмінколегій територіальних відділень) перераховуються до загального фонду Державного бюджету України за місцем знаходження платника податків по коду класифікації доходів бюджету 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106. Рахунки для зарахування коштів від санкції (штрафи, пеня тощо), відкриваються на балансі Головних управлінь державної казначейської служби України у розрізі кодів бюджетної класифікації та територій. З метою отримання реквізитів рахунків необхідно звертатися за місцем реєстрації суб'єктів господарювання як платників податків до органів Державної казначейської служби України."
В обґрунтування позову посилається на ст.ст. 16, 25 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" та ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції". Просить суд позов задовольнити.
Представники відповідача підтримали доводи викладені у відзиві на позовну заяву від 20.06.2012 р. за вих. №125, у якому зазначено, що позовна заява не підлягає задоволенню та є необґрунтованою з наступних підстав. У Рішенні АМК України від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11 не було вказано реквізитів для сплати штрафу та у листі АМК України від 04.01.2012 р. вих. №243-26.13/06-87 було зазначено, що для отримання банківських реквізитів необхідно звернутись до органів державного казначейства. З метою забезпечення своєчасної сплати вказаних сум до Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області (далі -Управління) 03.02.2012 р. прибув головний бухгалтер ПАТ "Меркурій-V" Коломоєць О.І., якій співробітником зазначеного Управління було повідомлено наступні реквізити для сплати вказаного штрафу: Місцевий бюджет м. Енергодар, код ЄДРПОУ 37942215, МФО 813015, банк отримувача: УДСУ в Запорізькій області, р/р 31416542700015. Згідно доповідної записки від 03.02.2012 р. головного бухгалтера та резолюції директора ПАТ "Меркурій-V" кошти в сумі 100 000,00 грн. на підставі рішення Тимчасової адміністративної колегії АМК України від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11, за реквізитами зазначеними Антимонопольним комітетом України в листі від 04.01.2012 р. вих. №243-26.13/06-87 та Управлінням Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області 27.02.2012 р. були сплачені платіжним дорученням №56, в якому вказано призначення платежу: 21081100 (код бюджетної класифікації згідно листа АМКУ від 04.01.2012 р. вих. №243-26.13/06-87); символ звітності 106 (згідно листа АМКУ від 04.01.2012 р. вих. №243-26.13/06-87); код платника 33141790 ПАТ "Меркурій-V"; призначення -штраф згідно рішення Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11. Відповідач листом від 29.02.2012 р. за вих. №41 повідомив АМК України про виконання рішення від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11 з доданням копії платіжного доручення №56 від 27.02.2012 р. з відміткою банка. Вказаний лист Антимонопольний комітет України отримав 05.03.2012 р. Відповідач виявивши непорозуміння в питанні сплати штрафу 28.03.2012 р. звернувся до Енергодарської ОДПІ Запорізької області про відповідне перерахування штрафу. Однак, згідно відповіді Енергодарської ОДПІ Запорізької області перерахування відбувалося поступово у зв'язку з відсутністю коштів, тобто з існуванням обставин, що не залежали від волі ПАТ "Меркурій-V". Відповідач здійснив всі дії для своєчасного виконання зобов'язання щодо сплати штрафу у розмірі 100 000,00 грн. на підставі рішення АМК України від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11. Також, відповідач вважає необґрунтованим та таким, що суперечить ст. 5 Закону України "Про захист економічної конкуренції" підхід позивача в питанні щодо здійснення розрахунку, а саме включення дня здійснення перерахунку до днів прострочення сплати штрафу, оскільки день сплати не може вважатись днем прострочення. На підставі викладеного, відповідач просить суд залишити позовну заяву без задоволення.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача надав суду письмові пояснення від 07.07.2012 р. за вих. №02-041/337-571, у яких зазначено, що Відповідно до положень статті 45 Бюджетного кодексу України Державна казначейська служба України веде бухгалтерський облік всіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету. Згідно з пунктом 41.1.1 статті 41 Податкового кодексу України контролюючими органами щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів є органи державної податкової служби. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 р. № 106 (106-2011-п) встановлено Перелік кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, відповідно до якого контроль за справлянням штрафів внаслідок зловживання монопольним становищем покладено на податкові органи. Водночас згідно із п.2 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України органи, що контролюють справляння надходжень бюджету повинні відповідно до законодавства забезпечити: здійснення постійного контролю за правильністю та своєчасністю надходжень до державного та місцевих бюджетів податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів згідно з переліком, а також ведення обліку таких платежів у розрізі платників з метою забезпечення повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів. Крім того, Порядком казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженим наказом Державного казначейства України від 19.12.2000 р. №131 (z0067-01) , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.01.2001 р. за № 67/5258 (z0067-01) (із змінами і доповненнями) передбачено, що у регламентований час за результатами обробки інформації органи Державного казначейства України щоденно формують виписки з аналітичних рахунків, відкритих в органах Державного казначейства України, у вигляді електронного реєстру розрахункових документів та у разі потреби роздруковують їх. Зазначені виписки в електронному вигляді надаються органам, що контролюють справляння надходжень бюджету відповідно до затверджених порядків взаємодії Державного казначейства України із вказаними органами. У разі відсутності зазначених порядків взаємодії іншим органам, що контролюють справляння надходжень бюджету, виписки надаються на їх звернення. На адресу Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області не надходило офіційних звернень Приватного акціонерного товариства "Меркурій" щодо надання реквізитів рахунків для сплати штрафу за зловживання монопольним становищем.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд -
ВСТАНОВИВ:
За результатами планової перевірки діяльності ПАТ "Меркурій-V" на предмет додержання законодавства про захист економічної конкуренції за 2009, 2010 роки та січень -квітень 2011 р. Тимчасовою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України було прийнято рішення від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11, яким визнано, що ПАТ "Меркурій-V" (м. Енергодар, Запорізька область) займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з надання торговельних місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках за підсумками 2009, 2010 років та 9 місяців 2011 р. у межах м. Енергодар Запорізької області з частками, що перевищують 90%.
Пунктом 2 зазначеного рішення визнано дії ПАТ "Меркурій-V", які полягають у застосуванні в розрахунках вартості послуг з надання торговельних місць завищених показників витрат та заниженої кількості торговельних місць, що призвело до завищення вартості зазначених послуг, порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50 і пунктом 1 частини 2 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання торговельних місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Згідно з п. 3 резолютивної частини даного рішення, визнано дії ПАТ "Меркурій-V", які полягають у встановленні в договорах на надання торговельного місця (кіоску або контейнеру) різних умов оплати для користувачів кіосків та для користувачів контейнерів, порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50 і пунктом 2 частини 2 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання торговельних місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках шляхом застосування різних умов до рівнозначних угод з суб'єктами господарювання без об'єктивно виправдних на те причин.
Відповідно до пунктів 4 та 5 даного рішення на ПАТ "Меркурій-V" накладено штраф на загальну суму 100 000,00 грн.
Супровідним листом від 04.01.2012 р. за вих. №243-26.13/06-87 Антимонопольний комітет України на адресу ПАТ "Меркурій-V" надіслав копію рішення від 27.12.2011 р. №8-р/тк. У даному листі також було зазначено, що рахунки для зарахування коштів від санкцій (штрафи, пеня тощо) код класифікації доходів бюджету 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106 відкриваються на балансі Головних управлінь Державної казначейської служби України. З метою отримання реквізитів рахунків необхідно звертатись за місцем реєстрації суб'єктів господарювання як платників податків до органів Державної казначейської служби України. (а.с. 21)
рішення Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк ПАТ "Меркурій-V" отримало 17.01.2012 р., що підтверджується поштовим повідомленням про вручення кореспонденції № 0303505039532. (а.с. 22)
В матеріалах справи міститься пояснення від 20.06.2012 р. головного бухгалтера ПАТ "Меркурій-V" Коломоєць О.І., у якому зазначено, що для отримання банківських реквізитів щодо сплати штрафу згідно рішення Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, бухгалтер в усній формі 03.02.2012 р. звернувся до заступника начальника Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області Біленької А.В. Згідно даних отриманих в УДКС банківськими реквізитами для оплати штрафу є Місцевий бюджет м. Енергодара, ЄДРПОУ 37942215, МФО 813015, банк отримувача: УДСУ в Запорізькій області, р/р 31416542700015. Банківські реквізити щодо оплати штрафу згідно рішення Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк були записані під диктовку та в подальшому оформлені доповідною запискою на ім'я директора. Після того як на рахунку підприємства зібралась необхідна сума, штраф було сплачено. (а.с.97)
Головний бухгалтер ПАТ "Меркурій-V" Коломоєць О.І. склав доповідну записку від 03.02.2012 р. на ім'я директора ПАТ "Меркурій-V" Козакова Н.Г. щодо обставин отримання банківських реквізитів для сплати штрафу у розмірі 100 000,00 грн. згідно рішення АМК України від 27.12.2011 р. №8-р/тк та просить надати згоду на здійснення оплату зазначеного штрафу на отримані реквізити. (а.с. 98)
Листом від 29.02.2012 р. за вих. №41 директор ПАТ "Меркурій-V" Козаков М.Г. повідомив Державного уповноваженого Антимонопольного комітету України МорозС.М., що на виконання рішення від 27.12.2011 р. №8-р/тк було сплачено штраф у розмірі 100 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №56 від 27.02.2012 р. (а.с. 23)
Вказаний лист Антимонопольний комітет України отримав 05.03.2012 р. уповноваженим представником - секретарем Давиденко, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення кореспонденції №7150401156639 від 01.03.2012 р. (а.с. 101)
Листом від 28.03.2012 р. за вих. №60 директор ПАТ "Меркурій-V" Козаков М.Г. звернувся до начальника Енергодарської ОДПІ Запорізької області Обухова Є.Л. з проханням сплачений штраф у сумі 100 000,00 грн. згідно рішення Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11 код класифікації доходів бюджету 21081100, символ звітності 106, сплачений до Місцевого бюджету платіжним дорученням №56 від 27.02.2012 р. на р/р 31416542700015 зарахувати до Державного бюджету на р/р 31119106700015, код класифікації доходів бюджету 21081100, символ звітності 106. (а.с. 103)
Листом від 02.04.2012 р. за вих. №65 директор ПАТ "Меркурій-V" Козаков М.Г. звернувся до начальника Енергодарської ОДПІ Запорізької області Обухова Є.Л., у якому зазначено, що нашим підприємством на вашу адресу направлений лист №60 від 28.03.2012р. про зарахування до Державного бюджету штрафу у сумі 100 000,00 грн., просимо вас надіслати підтвердження про зарахування коштів по зазначеним реквізитам. (а.с. 104)
Відповідно до листа Енергодарської ОДПІ Запорізької області від 09.04.2012 р. за вих. №958/8/20-003 ПАТ "Меркурій-V" було повідомлено, що у відповідності з вимогами "Порядку взаємодії органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань" затвердженого наказом ДПА України від 21.12.2000 р. №974/1597/499 (z1386-10) , на підставі листа від 28.03.2012 р. №60 здійснено перерахування коштів по коду бюджетної класифікації 21081100 з Місцевого бюджету м. Енергодар до Державного бюджету України у сумі 100 000,00 грн., станом на 09.04.2012 р. у повному обсязі. (а.с. 105)
26.04.2012 р. Антимонопольний комітет України листом за вих. №300-29/03-4513 звернувся до ПАТ "Меркурій-V" у якому пропонує в добровільному порядку перерахувати пеню за прострочення сплати штрафу за період з 20.03.2012 р. по 09.04.2012 р. у розмірі 31 500,00 грн. до загального фонду Державного бюджету України за місцем знаходження платника податків по коду економічної класифікації доходів 21081100 "Адміністративні штрафи та санкції" (символ звітності 106). (а.с. 106)
04.05.2012 р. заступник директора ПАТ "Меркурій-V" Сущенко П.Г. листом за вих. №92 звернувся до начальника Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області Караван Т.М. з проханням повідомити про можливі обставини повідомлення невірних банківських реквізитів щодо здійснення сплати штрафу у розмірі 100 000,00 грн. (а.с. 109)
Листом від 07.05.2012 р. за вих. №02-04/220-389 в.о. начальника Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області БіленькаА.В. повідомила ПАТ "Меркурій-V", що контроль за справлянням надходжень бюджету здійснюється відповідно до постанови КМУ від 16.02.2011 р. №106 (106-2011-п) "Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету про що було повідомлено на усний запит вашого працівника. (а.с. 111)
04.05.2012 р. ПАТ "Меркурій-V" листом за вих.№93 звернулось до Енергодарської ОДПІ Запорізької області з проханням отримати відповідь на наступні питання: чому податкова інспекція виявивши платіж не за призначенням одразу його не повернула або не повідомила товариство про необхідність врегулювання зазначеного питання іншим чином; чому після повідомлення ПАТ "Меркурій-V" 28.03.2012 р. про необхідність здійснення перерахування вказаних коштів до Державного бюджету перерахування фактично було здійснено лише 09.04.2012 р.
14.05.2012 р. Енергодарська ОДПІ Запорізької області листом за вих. №225/8/20-003 повідомила ПАТ "Меркурій-V", що одним з кодів бюджетної класифікації надходжень до бюджету, що контролює Державна податкова служба є адміністративні штрафи по коду бюджетної класифікації 21081100 (за актами перевірок), тобто податкова інспекція контролює надходження адміністративних штрафів тільки у межах донарахувань за своїми актами перевірок; перерахування коштів здійснюється виключно на підставі заяви платника податку. Також, податкова інспекція зазначила, що висновок на перерахування коштів надано до казначейської служби 02.04.2012 р. та у зв'язку з відсутністю достатньої суми коштів на відповідному бюджетному рахунку, перерахування здійснювалось частково по мірі надходження коштів.
Заступник директора ПАТ "Меркурій-V" Сущенко П.Г. листом від 06.06.2012 р. за вих. №114 звернувся до начальника Енергодарської ОДПІ Запорізької області Обухова Є.Л. з проханням надати розшифровку перерахувань коштів у розмірі 100 000,00 грн. до Державного бюджету в розрізі по датам та сумам.
Листом від 18.06.2012 р. за вих. №3447/10/20-003 Енергодарської ОДПІ Запорізької області надала виписку з рахунків одержаних у вигляді реєстру розрахункових документів від Державної казначейської служби, відповідно до якої перерахування сум відбувалося наступним чином: 02.04.2012 р. -10 899,00 грн., 03.04.2012 р. -28 949,57 грн., 04.04.2012 р. -21 933,72, 05.04.2012 р. -7 894,90 грн., 06.04.2012 р. -30 322,81 грн.
Оцінивши представлені докази у їх сукупності, вважаю, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Пунктом 1 ст. 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" від 26.11.1993 № 3659-ХП (далі Закон) передбачено, що одним з основних завдань Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах різності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Пунктами 1, 4, 15 ч. 1 ст. 7 зазначеного Закону визначено, що у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має повноваження розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами; перевіряти суб'єкти господарювання, об'єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції; звертатися до суду з позовами, заявами і скаргами у зв'язку із застосуванням законодавства про захист економічної конкуренції, а також із запитами щодо надання інформації про судові справи, що розглядаються цими судами відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції.
Антимонопольним комітетом України розглянута справа № 03/31-11 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ПАТ "Меркурій-V".
Тимчасовою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України було прийнято рішення від 27.12.2011 р. № 8-р/тк.
Зазначеним рішенням дії ПАТ "Меркурій-V", які полягають у застосуванні в розрахунках вартості послуг з надання торговельних місць завищених показників витрат та заниженої кількості торговельних місць, що призвело до завищення вартості зазначених послуг; у встановленні в договорах на надання торговельного місця (кіоску або контейнеру) різних умов оплати для користувачів кіосків та для користувачів контейнерів, зазначені порушення передбачені пунктом 2 статті 50 і пунктами 1, 2 частини 2 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання торговельних місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку та у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання торговельних місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках шляхом застосування різних умов до рівнозначних угод з суб'єктами господарювання без об'єктивно виправдних на те причин.
За вчинення зазначених порушень, ПАТ "Меркурій-V" притягнуто до відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 100 000,00 гривень.
Частиною 2 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання.
Супровідним листом Антимонопольний комітет України від 04.01.2012 р. № 243-26.13/06-87 на адресу відповідача надіслав копію рішення № 8-р/тк від 27.12.2011 р. з зазначенням, що з метою отримання реквізитів рахунків необхідно звертатись за місцем реєстрації суб'єктів господарювання як платників податків до органів Державної казначейської служби України.
ПАТ "Меркурій-V" зазначену кореспонденцію отримав - 17.01.2012 р., що підтверджується поштовим повідомленням про вручення поштового відправлення №0303505039532.
Статтею 24 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" від 26.11.1993 р. №3659-XII визначено, що рішення та розпорядження, що приймаються органами Антимонопольного комітету України, головами його територіальних відділень відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції, надаються особам, які беруть участь у справі, у вигляді їх копій, посвідчених у порядку, встановленому законодавством. Особливості порядку надання та оприлюднення рішень, розпоряджень встановлюються законодавством про захист економічної конкуренції.
Частиною 1 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" від 11.01.2001 р. №2210-III передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень надається для виконання шляхом надсилання або вручення під розписку чи доведення до відома в інший спосіб.
Відповідно до ч. 3 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
Отже, кінцевий термін сплати штрафу - 19.03.2012 р. (оскільки 17 та 18 березня 2012 р. припадає на вихідні дні).
З пояснень від 20.06.2012 р. головного бухгалтера ПАТ "Меркурій-V" Коломоєць О.І. вбачається, що для отримання банківських реквізитів для сплати штрафу згідно рішення Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, бухгалтер в усній формі 03.02.2012 р. звернувся до Управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області. Згідно даних отриманих в УДКС банківськими реквізитами для оплати штрафу є: Місцевий бюджет м. Енергодара, ЄДРПОУ 37942215, МФО 813015, банк отримувача: УДСУ в Запорізькій області, р/р 31416542700015. Банківські реквізити щодо оплати штрафу згідно рішення Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк були записані під диктовку та в подальшому оформлені доповідною запискою на ім'я директора. Після того як на рахунку підприємства зібралась необхідна сума, штраф було сплачено. (а.с.97)
26.04.2012 р. Антимонопольний комітет України листом за вих. №300-29/03-4513 звернувся до ПАТ "Меркурій-V" у якому пропонує в добровільному порядку перерахувати пеню за прострочення сплати штрафу за період з 20.03.2012 р. по 09.04.2012 р. у розмірі 31 500,00 грн. до загального фонду Державного бюджету України за місцем знаходження платника податків по коду економічної класифікації доходів 21081100 "Адміністративні штрафи та санкції" (символ звітності 106). (а.с.106-108)
Частиною 5 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням органу Антимонопольного комітету України.
Відповідно до ст. 5 Бюджетного Кодексу України Бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів. Місцевими бюджетами є бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 та п. 22 ч. 2 ст. 29 Бюджетного Кодексу України. Склад доходів Державного бюджету України до доходів Державного бюджету України включаються доходи бюджету, за винятком тих, що згідно із статтями 64, 66, 69 та 71 цього Кодексу закріплені за місцевими бюджетами. До доходів загального фонду Державного бюджету України належать: кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених пунктами 11, 12 і 13 частини першої статті 69 цього Кодексу, та штрафів, що зараховуються до спеціального фонду згідно із законом про Державний бюджет України.
Частиною 1 статті 43 Бюджетного Кодексу України передбачено. що при виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Державна казначейська служба України, діяльність якої спрямовується і координується через Міністра фінансів України, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України.
Казначейське обслуговування бюджетних коштів передбачає:
1) розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства;
2) контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов'язаннями;
3) ведення бухгалтерського обліку і складання звітності про виконання бюджетів з дотриманням національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку;
4) здійснення інших операцій з бюджетними коштами.
В органах Державної казначейської служби України бюджетним установам відкриваються рахунки у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до Положення про єдиний казначейський рахунок, яке затверджено наказом Державного казначейства України N 122 від 26.06.2002 р. (z0594-02) та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.07.2002 р. за N 594/6882 (z0594-02) Єдиний казначейський рахунок (далі - ЄКР) - це консолідований рахунок, відкритий Державному казначейству України в Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України (далі - СЕП).
Згідно з п. 2.1. зазначеного Положення ЄКР консолідує кошти державного та місцевих бюджетів, фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, коштів інших клієнтів, обслуговування яких здійснюється органами Державного казначейства України та регламентується законодавством.
З матеріалів справи вбачається, що ПАТ "Меркурій-V" добросовісно та своєчасно у межах двомісячного строку з дня одержання рішення про накладення штрафу, сплатило штраф у розмірі 100 000,00 грн. згідно рішення Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк, що підтверджується платіжним дорученням №56 від 27.02.2012 р. за наступними реквізитами: Місцевий бюджет м. Енергодар, ЄДРПОУ 37942215, МФО 813015, банк отримувача: УДСУ в Запорізькій області, р/р 31416542700015 (а.с. 24)
Листом від 29.02.2012 р. за вих. №41 ПАТ "Меркурій-V" повідомив Антимонопольний комітет України про виконання рішення від 27.12.2011 р. №8-р/тк шляхом сплати штрафу у розмірі 100 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №56 від 27.02.2012 р.
Суд відзначає, що даний лист Антимонопольний комітет України отримав 05.03.2012 р., тобто за 14 днів до закінчення кінцевого терміну сплати штрафу, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення кореспонденції №7150401156639 від 01.03.2012 р. (а.с. 101)
Судом встановлено, що дійсно ПАТ "Меркурій-V" сплачено штраф у розмірі 100 000,00 грн. згідно рішення АМК України від 27.12.2011 р. №8-р/тк за реквізитами: Місцевий бюджет м. Енергодар, ЄДРПОУ 37942215, МФО 813015, банк отримувача: УДСУ в Запорізькій області, р/р 31416542700015. У платіжному дорученні №56 від 27.02.2012 р. вказано призначення платежу, а саме 21081100 (код класифікації доходів бюджету), 106 (символ звітності), які були зазначені у листі АМК України від 04.01.2012р. №243-26.13/06-87.
Разом з тим, відповідно до листа Енергодарської ОДПІ Запорізької області від 14.05.2012 р. за вих. №225/8/20-003 одним з кодів бюджетної класифікації надходжень до бюджету, що контролює Державна податкова служба є адміністративні штрафи по коду бюджетної класифікації 21081100 (за актами перевірок), тобто податкова інспекція контролює надходження адміністративних штрафів тільки у межах донарахувань за своїми актами перевірок.
Відповідно до ст. 616 Цивільного Кодексу України якщо порушення зобов'язання сталося з вини кредитора, суд відповідно зменшує розмір збитків та неустойки, які стягуються з боржника. Суд має право зменшити розмір збитків та неустойки, які стягуються з боржника, якщо кредитор умисно або з необережності сприяв збільшенню розміру збитків, завданих порушенням зобов'язання, або не вжив заходів щодо їх зменшення.
Суд встановив, що після отримання Антимонопольним комітетом України підтвердження щодо сплати ПАТ "Меркурій-V" штрафу у розмірі 100 000,00 грн. відповідно до рішення від 27.12.2011 р. №8-р/тк, позивач належним чином не перевірив реквізити рахунків на які було сплачено даний штраф та своєчасно не повідомив відповідача у розумний строк про необхідність усунення виявлених недоліків, тобто Антимонопольний комітет України своєю бездіяльністю неправомірно сприяв настанню негативних наслідків для ПАТ "Меркурій-V" у вигляді нарахування пені за період з 20.03.2012 р. по 09.04.2012 р. у розмірі 31 500,00 грн.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем були вчинені всі дії для виконання рішення АМК України від 27.12.2011 р. №8-р/тк та усунення обставин, які стали підставою для перерахування штрафу у розмірі 100 000,00 грн. на реквізити з зазначенням отримувача -Місцевий бюджет м. Енергодар, р/р 31416542700015. Зазначене підтверджується листами ПАТ "Меркурій-V" від 28.03.2012 р. за вих. №60, від 02.04.2012 р. за вих. №65, які адресовані Енергодарській ОДПІ Запорізької області, відповідно до яких відповідач просив сплачений штраф у сумі 100 000,00 грн. згідно рішення Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 27.12.2011 р. №8-р/тк у справі №03/31-11 код класифікації доходів бюджету 21081100, символ звітності 106, сплачений до Місцевого бюджету платіжним дорученням №56 від 27.02.2012 р. на р/р 31416542700015 зарахувати до Державного бюджету на р/р 31119106700015, код класифікації доходів бюджету 21081100, символ звітності 106 та надати підтвердження про зарахування коштів по вказаним реквізитам. (а.с. 103, 104)
Листом Енергодарська ОДПІ Запорізької області від 09.04.2012 р. за вих. №958/8/20-003 повідомила ПАТ "Меркурій-V", що перерахування коштів по коду бюджетної класифікації 21081100 з Місцевого бюджету м. Енергодар до Державного бюджету України у сумі 100 000,00 грн., станом на 09.04.2012 р. здійснено у повному обсязі. (а.с. 105)
14.05.2012 р. Енергодарська ОДПІ листом за вих. №225/8/20-003 повідомила ПАТ "Меркурій-V", що у зв'язку з відсутністю достатньої суми коштів на відповідному бюджетному рахунку, перерахування здійснювалось частково по мірі надходження коштів. (а.с.112-113)
Відповідно до виписки по рахунку №31119106700015 Державного бюджету України перерахування сум відбувалося наступним чином: 02.04.2012 р. -10 899,00 грн., 03.04.2012 р. -28 949,57 грн., 04.04.2012 р. -21 933,72, 05.04.2012 р. -7 894,90 грн., 06.04.2012 р. -30 322,81 грн. (а.с. 116-117)
Разом з тим, відповідно до розрахунку, який міститься в матеріалах справи Антимонопольним комітетом України нараховується пеня за прострочення сплати штрафу у розмірі 31 500,00 грн. за період з 20.03.2012 р. (наступна дата за кінцевим терміном сплати штрафу 19.03.2012 р.) по 09.04.2012 р. (дата фактичного перерахування штрафу до Державного бюджету України відповідно до листа Енергодарської ОДПІ Запорізької області від 09.04.2012 р. за вих. №958/8/20-003).
Суд зазначає, що при розрахунку суми пені у розмірі 31 500,00 грн. Антимонопольним комітетом України не було враховано, що перерахування суми штрафу у розмірі 100 000,00 грн. з Місцевого бюджету м. Енергодар до Державного бюджету України здійснювалось частково. На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що розрахунок розміру пені складено з порушеннями вимог чинного законодавства.
У зв'язку з вищевикладеним, позовні вимоги Антимонопольного комітету України щодо стягнення з ПАТ "Меркурій-V" пені у розмірі 31 500,00 грн. за період з 20.03.2012 р. по 09.04.2012 р. задоволенню не підлягають.
Судові витрати відносяться на позивача.
Керуючись ст.ст. 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Суддя
К.В.Проскуряков