ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.06.12 Справа № 15/5009/7623/11
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs29718332) )
За позовом Запорізького транспортного прокурора Запорізької області, 69002, м. Запоріжжя, вул. Залізнична, 17 в інтересах держави: орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Міністерство інфраструктури України, 01135, м. Київ, пр. Перемоги, 14 в особі Державного підприємства "Бердянський морський торговельний порт", 71112, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Горького, 13/7
до відповідача-1 Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області, 71100, Запорізька область, м. Бердянськ, пр. Перемоги, 3
до відповідача-2 Відкритого акціонерного товариства "Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання", 71112, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Горького, 7
за участі Головного управління Держкомзему у Запорізькій області, 69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50
Бердянського районного відділу земельних ресурсів Запорізької області, м. Бердянськ Запорізька область
про скасування розпоряджень № 466 від 25.07.2007р. та № 561 від 23.08.2007р. та визнання договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007р. недійсним
Суддя Горохов І.С.
представники:
від прокуратури: Коваленко Я.І., помічник Запорізького транспортного прокурора, посвідчення №416 від 14.09.2010
від позивача: ОСОБА_4, представник за довіреністю №170/40 від 23.05.2012
від Міністерства інфраструктури України: ОСОБА_5, представник за довіреністю №509/15/14-12 від 07.02.2012
від відповідача 1: не з'явився
від відповідача 2: ОСОБА_6, представник за довіреністю №818 від 29.12.2011
Сігнаєвський В.Г., ген. директор, паспорт НОМЕР_1 від 18.06.1997
від Головного управління Держкомзему у Запорізькій області: не з'явились
від Бердянського районного відділу земельних ресурсів: не з'явились
Суть спору:
Розглядається позовна заява Запорізького транспортного прокурора Запорізької області в інтересах держави: орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Міністерство інфраструктури України в особі Державного підприємства "Бердянський морський торговельний порт" до відповідачів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області та Відкритого акціонерного товариства "Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання" за участі Головного управління Держкомзему у Запорізькій області про скасування розпоряджень №561 від 23.08.2007р. та визнання договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007р. недійсним.
Ухвалою господарського суду від 30.11.2011 порушено провадження у справі, її розгляд призначено на 22.12.2011. Розгляд справи відкладався.
30.01.2012р. провадження у справі № 15/5009/7623/11 зупинялось до вирішення по суті та набранням законної сили рішенням Запорізького окружного адміністративного суду у справі № 0870/79/12 за позовом Публічного акціонерного товариства "Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання" до відповідача Запорізької обласної державної адміністрації в особі голови за участі третьої особи - Державний комітет України із земельних ресурсів в особі Головного управління Держкомзему у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування розпорядження Запорізької обласної державної адміністрації № 438 від 22.11.2011 "Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови держадміністрації від 23.08.2007 № 288".
Ухвалою господарського суду від 11.05.2012р. провадження у справі поновлено, засідання суду призначено на 24.05.2012р. Розгляд справи відкладався, строк вирішення спору продовжувався.
07.06.2012 від прокурора та позивачів надійшла заява про залишення без розгляду позовних вимог в частині скасування розпорядження Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області №466 від 05.07.2007 «Про надання дозволу». Ухвалою суду від 07.06.2012р. позовну заяву в частині позовної вимоги про скасування розпорядження №466 від 25.07.2007р. залишено без розгляду на підставі п. 2 ч. 1 ст. 81 ГПК України. про що винесено відповідну ухвалу.
В судовому засіданні 07.06.2012 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Прокурором позовні вимоги заявлені з наступних підстав: земельна ділянка площею 24,5892 га, надана ВАТ «БЗПТО»із земель водного фонду, розташованих під Азовським морем, які примикають до історичного зрізу води та межують із земельними ділянками морського транспорту, наданими в постійне користування Державному підприємству «Бердянський морський торговельний порт»(далі - ДП «БМТП»).
Зайняті територіальним морем землі не обліковуються в Державному земельному кадастрі, який має бути основою для кадастрів інших природних ресурсів (ст. 193 ЗК України). Відповідно до даних державного земельного кадастру (форма 6-зем) по Запорізькій області землі під Азовським морем не обліковуються.
Таким чином, землі водного фонду, зайняті територіальним Азовським морем, до меж Запорізької області та відповідно Бердянського району Запорізької області не входять.
З огляду на викладене вище, видання Запорізькою обласною державною адміністрацією розпорядження від 23.08.2007 №288 про надання земель водного фонду, зайнятих територіальним морем, та не включених до території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (області) прийняте з перевищенням наданих законом повноважень та в супереч вимогам чинного законодавства.
Спірний Договір оренди землі укладений на підставі розпорядження Запорізької обласної державної адміністрації від 23.08.2007 №288, про що зазначено у п. 1 Договору оренди. Оскільки рішення про надання в оренду земельної ділянки (розпорядження від 23.08.2007 №288) прийняте не повноважним органом державної влади, Договір оренди укладено без належних передбачених законодавством підстав.
На виконання п. 4 розпорядження голови облдержадміністрації від 26.10.2011 №445 «Про використання земель несільськогосподарського призначення»та враховуючи клопотання №203 від 27.10.2011 Головного управління Держкомзему у Запорізькій області, розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 22.11.2011 №483 визнано таким, що втратило чинність, розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 23.08.2007 №288.
Розпорядженню голови Запорізької обласної державної адміністрації від 23.08.2007 №288 передували розпорядження голови Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області.
Так, 25.07.2007 розпорядженням голови Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області №466 ВАТ «БЗПТО» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою та технічної документації з нормативно-грошової оцінки вказаної земельної ділянки.
Крім того, 23.08.2007 розпорядженням голови Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області №561 ВАТ «БЗПТО» зобов'язано в місячний термін укласти договір оренди та пройти державну реєстрацію.
Вказані розпорядження голови Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області не відповідають нормам чинного законодавства, крім того Бердянська районна державна адміністрація Запорізької області не мала повноважень на укладення договору оренди зазначеної земельної ділянки та не мала необхідного обсягу цивільної дієздатності, оскільки земельні ділянка площею 24,5892 га, надана в оренду за спірним договором оренди не входить до меж Бердянського району Запорізької області.
В п. 2 розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 23.08.2007 №288 зазначено, що земельна ділянка відноситься до земель водного фонду.
В той же час, п. 20 Договору оренди земельної ділянки цільовим призначенням земельної ділянки зазначено «землі підприємств іншої промисловості».
рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки площею 24,5892 га, наданої ВАТ «БЗПТО», Кабінетом Міністрів України не приймалось. Таким чином, договір оренди земельної ділянки від 23.08.2007 укладено з порушенням порядку зміни цільового призначення земель.
В п. 2 розпорядження від 23.08.2007 №288 зазначено, що земельна ділянка знаходиться під водою. В п. 3 договору оренди зазначено «На земельній ділянці об'єкти нерухомого майна, а також інші об'єкти інфраструктури відсутні».
Однак, на земельній ділянці площею 24,5892 га, наданій ВАТ «БЗПТО», на час її надання в оренду знаходились об'єкти нерухомого майна, які належать до державної власності та перебувають на балансі ДП «БМТП»(акваторія порту як гідротехнічна споруда, берегоукріплення, складські площадки, криті склади), яке відноситься до сфери управління Міністерства інфраструктури України.
При складанні проекту відведення земельної ділянці площею 24,5892 га, наданій ВАТ «БЗПТО», межі зазначеної земельної ділянки не були належним чином узгоджені із суміжним землекористувачем - ДП «БМТП».
Таким чином, внаслідок порушення встановленого законодавством порядку розроблення землевпорядної документації, земельна ділянка площею 24,5892 га була надана ВАТ «БЗПТО»під фактично існуючими нерухомими об'єктами, які відносяться до державної власності.
В 2006 році ДП «БМТП» зверталось до Бердянської районної адміністрації щодо відведення земельної ділянки під існуючі та перспективні гідротехнічні споруди (лист від 21.09.2006 №24-5/99). Відповідно до наданої портом схеми попереднього проекту відведення це були здебільшого ті самі землі, які в 2007 році були надані ВАТ «БЗПТО». Однак, листом Бердянського районного відділу земельних ресурсів від 26.10.2006 №01-02/332 порт було повідомлено, що запитані портом земельні ділянки в акваторії Азовського моря не відносяться до складу земель території Бердянського району не входять та з ними не межують.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 7 жовтня 2009 №1207 (1207-2009-п) ДП «БМТП»надано у користування акваторію в межах згідно з додатком за умови недопущення в подальшому передачі акваторії або її частини іншим суб'єктам господарювання. Земельна ділянка площею 24,5892 га, надана ВАТ «БЗПТО», знаходиться в межах наданої ДП «БМТП»акваторії.
16.01.2012 від прокурора надійшли доповнення до позову, де зазначено, що Відповідно до ст. 58 Земельного кодексу України землі, зайняті морями, відносяться до земель водного фонду. Статтею 59 Земельного кодексу України встановлено які права можуть набувати громадяни та юридичні особи відносно земель водного фонду. Відповідно до ч. 4 ст. 59 Земельного кодексу України передбачено вичерпний перелік видів земель водного фонду, які можуть надаватися громадянам та юридичним особам на умовах оренди. В зазначеному переліку відсутні землі, зайняті морями. Отже, надання в оренду юридичним особам земель, зайнятих морями, чинним законодавством України не передбачено.
Таким чином, земельна ділянка площею 24,5892 га, надана в оренду ВАТ «БЗПТО»за договором від 23.08.2007, яка зайнята морем, не могла бути надана в оренду юридичній особі. Таким чином, спірний договір оренди земельної ділянки в момент його укладення та на теперішній час суперечив та суперечить вимогам чинного законодавства.
З огляду на приписи ст. ст. 203, 215 Цивільного кодексу України, зазначене вище є додатковою підставою для визнання договору оренди земельної ділянки недійсним.
Міністерством інфраструктури України та Державним підприємством Державного підприємства "Бердянський морський торговельний порт" позовні вимоги підтримуються з тих же підстав.
Відповідач-1 Бердянська райдержадміністрація не заперечує щодо визнання договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007 року № 0407266500027 недійсним, тому що цей договір був укладений на виконання розпорядження голови райдержадміністрації від 23.08.2007 року № 288 і саме цим розпорядженням голови облдержадміністрації було передано в оренду вищезазначену земельну ділянку на 49 років. В подальшому це розпорядження було визнано таким, що втратило чинність (розпорядження голови облдержадміністрації від 22.11.2011 року № 483).
Щодо віднесення у цьому договорі земельної ділянки до земель з цільовим призначенням «землі підприємств, та іншої промисловості»а не земель водного фонду, це питання до відділу Держкомзему у Бердянському районі, та інших державних органів, які погодили відповідний проект землеустрою цієї земельної ділянки і саме після позитивних висновків Держкомзему у Бердянському районі, земельна ділянка була передана в оренду розпорядженням голови облдержадміністрації від 23.07.2007 року № 288. Тому в пункті 20 цього договору і було зазначено цільове призначення земельної ділянки - землі підприємств іншої промисловості (відповідно до класифікатора цільового призначення земельних ділянок код 3.1.5).
Стосовно об'єктів нерухомого майна, балансоутримувачем якого державне підприємство «Бердянській морській торгівельний пор»т (далі БМТП), належність підтверджується свідоцтвом про реєстрацію технічної споруди від 14.09.2011 року № 107-4-03-11 видане регістром судноплавства України, позитивними висновками експертиз та актами комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та іншими актами приймальних комісій.
З іншої сторони відповідно до ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. На даний час державну реєстрацію об'єктів нерухомості здійснюють КП БТІ.
Відповідач-1 вважає, що майно існує на території земельної ділянки яку орендує БЗПТО, це майно належить БМТП (підтверджується наданими до суду копіями документів), але зареєстровано як берегоукріплення тільки регістром судноплавства України, визнати в судовому порядку майнові права на об'єкти нерухомості та зареєструвати в КП БТІ до укладання БЗПТО договору оренди земельної ділянки під цим майном БМТП з незрозумілих причин не встиг. Але майно балансоутримувачем якого є БМТП так і залишається на орендованій БЗПТО земельній ділянці і зареєструвати його відповідно до ст. 182 ЦК України неможливо. Тільки після укладання договору оренди земельної ділянки, БМТП за згодою орендодавця та на його вимогу, суд може визнати право власності на нерухоме майно відповідно до п. 5 ст. 376 ЦК України.
Відповідач-2 проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві. Зазначає, що земельна ділянка, передана в оренду за спірним договором, з постійного користування будь-яких осіб не вилучалась, до особливо цінних земель не віднесена.
Земельна ділянка, що надана в оренду Відповідачу-2 за спірним договором, знаходиться за межами населеного пункту. Таким чином, повноваження надання її в оренду віднесені до компетенції відповідної обласної державної адміністрації.
Відсутність у Державному земельному кадастрі по Запорізькій області відомостей щодо земельної ділянки, на якій розташоване територіальне Азовське море, не означає, що ця земельна ділянка, або її частина не перебуває в межах Запорізької області. Земельна ділянка за спірним договором оренди знаходиться в межах адміністративно-територіальної одиниці Запорізької області. Тобто повноваження щодо передачі земельної ділянки за спірним договором, на момент його укладання, належали державній адміністрації Запорізької області. Договір оренди земельної ділянки б/н від 23 серпня 2007 року, укладений Бердянською районною державною адміністрацією Запорізької області як належним орендодавцем.
Щодо зміни цільового призначення земельної ділянки зазначає, що земельна ділянка, до присвоєння їй категорії землі «землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення», не була віднесена до земель іншої категорії. Відповідачем-1, або будь-яким іншим державним органом, рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки за спірним договором не приймалось. Тобто висновки Позивача щодо зміни цільового призначення земельної ділянки не відповідають дійсності.
Таким чином, в частині визначення цільового призначення земельної ділянки спірний договір не суперечить вимогам чинного законодавства, що діяло на момент його укладення. Спірний договір не може біти визнаний недійсним з підстав зміни цільового призначення земельної ділянки без рішення компетентного органу.
Щодо надання в оренду земельної ділянки, на якій були розташовані об'єкти нерухомого майна, належні державі, а також акваторія, надана в користування ДП «Бердянський морський торговельний порт»відповідач-2 зазначає, що ДП «Бердянський морський торгівельний порт»здійснив будівництво об'єктів нерухомості без відведення земельної ділянки для цієї мети. Тобто зазначене будівництво має розцінюватись як самочинне. І саме цей факт є перешкодою для ДП «Бердянський морський торгівельний порт»в оформленні права власності на збудовану ним нерухомість, а не спірний договір.
Таким чином, самочинне розміщення ДП «Бердянський морський торгівельний порт»об'єктів будівництва на земельній ділянці, що надана Відповідачу-2 в оренду за спірним договором, не може бути підставою для визнання спірного договору недійсним.
Крім того, акваторію ДП «Бердянський морський порт»було виділено Кабінетом Міністрів України 07.10.2009 року, тобто після укладання спірного договору.
На момент вчинення спірного договору відносини щодо користування акваторією, яка виділена ДП «Бердянський морський порт», ще не виникли. Тому доводи Позивача щодо перешкод користуванні акваторією, які створені для ДП «Бердянський морський порт»укладенням спірного договору, є безпідставними.
В судовому засіданні 24.05.2012р. представником прокуратури надано заяву про відмову від позову та припинення провадження у справі в частині визнання незаконним та скасування розпорядження голови Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області від 05.07.2007р. №466 «Про надання дозволу». в судовому засіданні клопотання представником порту підтримано та підписано. Думку представника Міністерства з'ясувати не мало можливості у зв'язку з відсутністю такого представника в судовому засіданні. Враховуючи те, що позов пред'явлено в інтересах Бердянського морського торговельного порту та Міністерства інфраструктури України заявлене клопотання повинно було бути підписано прокурором та представниками позивачів, оскільки такого підписання не відбулось, судом клопотання про відмову від позову не задоволено. Розгляд справи було продовжено по суті з раніше заявлених позовних вимог.
Також 24.05.2012р. представником Бердянського морського торговельного порту та 07.06.2012р. представником Міністерства інфраструктури України заявлені клопотання про зупинення провадження у справі до розгляду по суті та набранням відповідним судовим рішенням законної сили у справі Запорізького окружного адміністративного суду №0870/2025/12 за позовом Запорізького транспортного прокурора в інтересах ДП «Бердянський морський торговельний порт»про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації від 23.08.2007р. №288 «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу»та розпорядження голови Бердянської райдержадміністрації від 05.07.2007р. №466, оскільки саме на підставі розпорядження №288 від 23.08.2007р. було укладено спірний договір а відтак справи є пов'язаними.
Судом клопотання не задоволені, оскільки суд не вбачає підстав для зупинення провадження та неможливості вирішення даного спору до вирішення по суті спору у справі Запорізького окружного адміністративного суду.
У разі скасування вище зазначених розпоряджень, прокурор та позивачі не позбавлені права звернутися до суду з заявою про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами.
Розглядаються позовні вимоги про скасування розпорядження №561 від 23.08.2007р. та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007р.
За клопотанням представників сторін та прокуратури розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксування судового процесу.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокуратури суд встановив наступне.
Розпорядженням голови Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області №466 від 05.07.2007 «Про надання дозволу», Відкритому акціонерному товариству «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва та розміщення терміналу, за рахунок земель водного фонду державної власності площею 24,5892 га, в тому числі під водою -24,5892 га.
Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації №288 від 23.08.2007 «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу»було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу по справі для будівництва та розміщення терміналу, надано земельну ділянку площею 24,5892 га (під водою) із земель водного фонду державної власності Бердянського району (кадастровий номер 2320683000:01:007:0095) в довгострокову оренду на 49 років, доручено Бердянській районній державній адміністрації укласти договір оренди землі з ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання». Пунктом четвертим зазначеного розпорядження Бердянській районній державній адміністрації було доручено укласти договір оренди землі з ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання», зазначений договір оренди був укладений 23.08.2007 та зареєстрований в Державному реєстрі за № 040726500027.
23.08.2007р. на виконання розпорядження №288 від 23.08.2007 Бердянською районною державною адміністрацією Запорізької області прийнято розпорядження №561 «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу»яким встановлено орендну плату, зобов'язано ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»в місячний термін укласти договір оренди та пройти його державну реєстрацію.
23.08.2007р. між Бердянською районною державною адміністрацією Запорізької області (Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством «Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання»(Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки.
В договорі зазначено, що Орендодавець на підставі розпорядження №288 голови Запорізької обласної державної адміністрації від 23.08.2007р. передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та розміщення терміналу, яка знаходиться за адресою: м. Бердянськ (за межами населеного пункту) Бердянського району Запорізької області.
В оренду було передано земельну ділянку загальною площею 24,5892 га, згідно з додатком, що є невід'ємною частиною, п. 1 договору.
Договір укладено на 49 років, п. 8 договору.
Договір зареєстровано в Державному реєстрі земель 23.08.2007р. про що зроблено запис №040726500027.
Між сторонами підписано акт приймання -передачі об'єкта оренди (об'єкта оренди) за яким передано земельну ділянку, кадастровий номер №2320683000:01:007:0095 площею 24,5892 га, що розташована за адресою: м. Бердянськ (за межами населеного пукнту) Бердянського району Запорізької області.
Пунктом 4 розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації №455 від 26.10.2011 «Про використання земель несільськогосподарського призначення»з метою забезпечення інвентаризації земельних ресурсів та за результатами розгляду на засіданні колегії обласної державної адміністрації, юридичний відділ апарату облдержадміністрації спільно з Головним управлінням Держкомзему у Запорізькій області було зобов'язано привести розпорядження голови облдержадміністрації від 23.08.2007 №288 у відповідність до вимог чинного земельного законодавства до 11.11.2011.
01.11.2011р. до Запорізької обласної державної адміністрації надійшло клопотання Головного управління Держкомзему у Запорізькій області №203 від 27.10.2011 про приведення у відповідність до вимог земельного законодавства розпорядження від 23.08.2007 №288 «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу.
Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 483 від 22.11.2011 було визнано таким, що тратило чинність розпорядження голови облдержадміністрації від 23.08.2007 №288 «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу», Бердянській райдержадміністрації доручено здійснити всі подальші дії, пов'язані з виданням цього розпорядження. Як зазначено у розпорядженні № 483 від 22.11.2011, воно прийнято на виконання п. 4 розпорядження голови облдержадміністрації від 26.10.2011 №455 та враховуючи Клопотання №203 від 27.10.2011 Головного управління Держкомзему у Запорізькій області.
Листом вих. №1401/01 від 13.12.2011р. Бердянська районна державна адміністрація Запорізької області запропонувала ПАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»подати до райдержадміністрації заяву про дострокове розірвання угоди оренди зазначеної земельної ділянки у добровільному порядку, оскільки, як зазначено у листі, з втратою чинності розпорядження голови облдержадміністрації від 23.08.2007 №288 у Бердянській райдержадміністрації як орендодавця немає правових підстав для подальшого існування цього договору. У випадку незгоди з таким рішенням та відсутністю реагування на зазначене звернення у місячний строк, як зазначено у листі, райдержадміністрація буде змушена звернутись до суду з відповідною позовною заявою.
Не погоджуючись з Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації №483 від 22.11.2011 та вважаючи його таким, що порушує права та інтереси позивача як користувача зазначеної земельної ділянки, позивач звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з відповідним позовом.
Постановою Запорізького окружного суду від 22.03.2012 по справі №0870/79/12 задоволено позов ПАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»до Запорізької обласної державної адміністрації, треті особи Державний комітет України із земельних ресурсів в особі Головного управління Держкомзему у Запорізькій області, Державне підприємство «Бердянський морський торговельний порт», за участю Запорізької транспортної прокуратури Запорізької області, про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації №483 від 22.11.2011 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови держадміністрації від 23.08.2007 №288».
Розпорядженням голови Бердянської райдержадміністрації від 19.12.2011р. №928 розпорядження Бердянської райдержадміністрації від 25.07.2007р. №466 та від 23.08.207р. №561 визнано такими, що втратили чинність.
Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши докази, пояснення прокурора, представників сторін, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають у зв'язку з наступним.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та Законами України".
Відповідно до статті 13 Конституції України, статті 324 ЦК статті 148 ГК земля є об'єктом права власності Українського народу. Права власника від імені Українського народу права межах, визначених Конституцією України (254к/96-ВР) , здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Виходячи з вказаних положень Конституції України (254к/96-ВР) , а також зі статей 177 та 181, глави 30 ЦК (435-15) , земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав.
З урахуванням викладеного, земельні ділянки є об'єктами цивільних прав держави, територіальних громад, фізичних, юридичних осіб, які можуть мати: право власності, речові права (сервітут, суперфіцій, емфітевзис, право постійного користування із земель державної та комунальної власності), майнові права із зобов'язальних відносин, зокрема, оренди.
Отже, відносини щодо набуття та реалізації громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та цивільного обороту земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 ГК, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 ЗК вбачаэться, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (надання земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або у користування, відчуження земельних ділянок державної або комунальної власності, укладення, зміна, розірвання договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки, про встановлення сервітуту, суперфіцію, емфітевзису та інших договорів щодо земельних ділянок, в тому числі прийняття державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи повноваження щодо управління майном органи виконавчої влади вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини, зокрема, шляхом вчинення правочинів.
Згідно з ч. ч. 2, 3 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України (435-15) ) підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші право чини … Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. Аналогічні положення містить ст. 174 Господарського кодексу України (далі - ГК України (436-15) ), згідно з якою господарські зобов'язання між суб'єктами господарювання виникають, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом.
Частиною 7 ст. 179 ГК України встановлено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України (435-15) з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до приписів статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Статтею 203 Цивільного кодексу України визначені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно з Роз'ясненням ВАСУ № 02-5/111 від 12.03.1999р. (v_111800-99) "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод недійсними", вирішуючи спори про визнання угод недійсними, господарський суд повинен встановити наявність тих обставин, з якими закон пов'язує визнання угод недійсними і настання відповідних наслідків, а саме: відповідність змісту угод вимогам закону; додержання встановленої форми угоди; правоздатність сторін за угодою; у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.
Таким чином, розглядаючи питання про визнання угод недійсними, необхідно насамперед встановити наявність тих обставин, з якими закон пов'язує визнання угод недійсними та настання відповідних наслідків: відповідність змісту угоди вимогам закону, додержання встановленої форми угоди, правоздатність сторін за угодою, у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Вказані обставини належить з'ясувати на момент укладення угоди.
Окрім того, при розгляді даної справи слід також виходити з наступного:
Згідно з ч. 1 п. 2 Роз'яснення Президії Вищого Арбітражного суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" №02-5/35 від 26.01.2000р. (v5_35800-00) підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Як вбачається з матеріалів справи, оспорюваний договір укладено на виконання розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації № 288 від 23.08.2007 «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу».
Усі обставини на які посилається прокурор та позивачі пов'язані із з'ясуванням правомірності прийняття розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації від 23.08.2007р. №288 «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу»та розпорядження голови Бердянської райдержадміністрації від 05.07.2007р. №466.
На даний час зазначене розпорядження не скасовано та не визнано незаконним. Прокурором чітко не визначено яким саме пунктам статті 203 ЦК України не відповідає оспорюваний договір оренди.
Відповідно до п. п. 1.4 -1.6 Тимчасове положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002р. №7/5 (z0157-02) , Державна реєстрація прав власності на нерухоме майно (далі - реєстрація прав) - це внесення запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно у зв'язку з виникненням, існуванням або припиненням права власності на нерухоме майно, що здійснюється БТІ за місцезнаходженням об'єктів нерухомого майна на підставі правовстановлювальних документів коштом особи, що звернулася до БТІ.
Обов'язковій реєстрації прав підлягає право власності на нерухоме майно фізичних та юридичних осіб, у тому числі іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, а також територіальних громад в особі органів місцевого самоврядування та держави в особі органів, уповноважених управляти державним майном.
Реєстрації підлягають права власності тільки на об'єкти нерухомого майна, будівництво яких закінчено та які прийняті в експлуатацію у встановленому порядку, за наявності матеріалів технічної інвентаризації, підготовлених тим БТІ, яке проводить реєстрацію права власності на ці об'єкти.
Не підлягають реєстрації тимчасові споруди, а також споруди, не пов'язані фундаментом із землею.
В редакції Тимчасового положення станом на 01.10.2010р. (внесення змін) пунктом 1.5 визначено, що державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права, зокрема, на таке нерухоме майно: споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) -земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій.
Прокурор та позивачі посилаються на наявність на спірній земельній ділянці об'єктів нерухомого майна, які належать Бердянському морському торговельному порту, що підтверджується актом огляду гідротехнічної споруди №107-4-87/11 від 14.09.2011р., витягом з балансу ДП «Бердянський морський торговельний порт»станом на 01.11.2011р. про знаходження берегоукріплення на балансі порту з серпня 2007р. інвентарний №2019. Однак доказів того, що спірна земельна ділянка, на якій розміщені об'єкти нерухомого майна належить на праві власності або перебуває в користуванні порту ним не надано, не надано також і доказів реєстрації права власності в установленому чинним законодавством України порядку для об'єктів нерухомого майна, які знаходяться на земельній ділянці та на гідротехнічні споруди.
Постанова Кабінету Міністрів України №1207 (1207-2009-п) «Про надання Державному підприємству «Бердянський морський торговельний порт» у користування акваторії» прийнято лише 07.10.2009р. тоді як спірний договір укладено 23.08.2007р. тобто до прийняття рішення про надання порту акваторії у користування.
Договір укладався з розробленням технічної документації відведення земельної ділянки для подальшої передачі в оренду шляхом укладення відповідного договору. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ВАТ «Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання»для розміщення та будівництва терміналу затверджено розпорядження Запорізької обласної державної адміністрації від 23.08.2007р. №288, яке на час вирішення спору в суді є чинним. Чинним також є розпорядження №466 від 05.07.2007р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду відповідачу 2.
З урахуванням викладеного суд вважає, суд вважає, що відповідачами дотримано порядок передачі земельної ділянки в оренду з урахуванням вимог статей 84, 118, 123, 124 ЗК України.
Проаналізувавши спірний договір, суд дійшов висновку про те, що зміст спірного договору відповідає вимогам закону; при його укладенні додержано встановленої форми угоди; договір укладено повноваженими сторонами за наявності відповідного волевиявлення та повноважень сторін при укладенні спірного договору.
Таким чином, підстави для визнання недійсним договору оренди від 23.08.2007, укладеного між ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»та Бердянською районною державною адміністрацією Запорізької області, та скасування його реєстрації відсутні.
Стосовно вимоги про скасування розпорядження голови Бердянської районної державної адміністрації №561 від 23.08.2007 «Про встановлення розміру орендної плати» слід зазначити наступне, яким:
- встановлено Відкритому акціонерному товариству «Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання» орендну плату у сумі 76 852,87 грн. щорічно на період будівництва терміном два роки та 737 787,57 грн. щорічно після вводу в експлуатацію;
- зобов'язано Відкритому акціонерному товариству «Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання»в місячний термін укласти договір оренди та пройти його державну реєстрацію;
- Відкритому акціонерному товариству «Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання»виконувати обов'язки землекористувача згідно чинного законодавства України.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та Законами України".
Організація, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначені Законом України «Про місцеві державні адміністрації» (586-14) .
Відповідно до частини першої та другої статті 1 зазначеного Закону, виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
Згідно з частиною першою статті 6 Закону на виконання Конституції України (254к/96-ВР) , законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази.
Відповідно до частини 2 вказаної статті розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Статтею 13 Закону визначені питання, що вирішуються місцевими державними адміністраціями. До переліку таких питань віднесено, зокрема, вирішення питання використання землі.
Статтею 41 зазначеного Закону врегульовано порядок прийняття актів з питань, віднесених до компетенції місцевих державних адміністрацій, відповідно до частини першої якої, голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.
Статтею 118 Конституції України визначено, що рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого різня.
Частиною 3 статті 43 Закону встановлено вичерпний перелік підстав та порядок скасування розпоряджень голови районної державної адміністрації.
Згідно з частиною 3 статті 43 Закону розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України (254к/96-ВР) , законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Також суд вважає за необхідне зазначити відносно того, що розпорядженням Голови районної державної адміністрації від 19.12.2011р. №928 про те, що вважати таким, що втратили чинність розпорядження голови райдержадміністрації від 25.07.2007р. №466 «Про надання дозволу»та від 23.08.2007р. №561 «Про встановлення розміру орендної плати» наступне.
Враховуючи те, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, Законом України «Про місцеві державні адміністрації» (586-14) не зазначено підстав та порядку втрачання чинності розпорядженням голови райдержадміністрації, суд вважає розпорядженням Голови районної державної адміністрації від 19.12.2011р. №928 таким, що суперечить вимогам чинного законодавства України, а спірне розпорядження 23.08.2007р. №561 «Про встановлення розміру орендної плати» таким, що є чинним.
Як вже зазначалось вище, з положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування" відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Суд вважає, що спірне рішення прийнято райдержадміністрацією в межах її повноважень, з урахуванням розпорядження облдержадміністрації та раніше прийнятого розпорядження райдержадміністрації, які на час вирішення спору в суді є чинними.
Таким чином, суд не вбачає підстав для визнання незаконним та скасування розпорядження голови бердянської районної державної адміністрації Запорізької області від 23.08.2007р. №561 «Про встановлення розміру орендної плати».
За викладених вище обставин та вимог чинного законодавства України, суд не вбачає підстав для задоволення позову в повному обсязі.
Згідно зі ст. 49 Господарського кодексу України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 33, 44, 47, 49, ст. ст. 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
Вирішив:
В задоволенні позову Запорізького транспортного прокурора Запорізької області в інтересах держави: орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Міністерство інфраструктури України в особі Державного підприємства "Бердянський морський торговельний порт" до відповідачів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області та Відкритого акціонерного товариства "Бердянський завод підйомно -транспортного обладнання" за участі Головного управління Держкомзему у Запорізькій області про скасування розпорядження № 561 від 23.08.2007р. та визнання договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007р. недійсним відмовити.
Суддя
І.С. Горохов
рішення оформлено та підписано відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України 12.06.2012р.