ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"30" травня 2012 р.Справа № 5017/461/2012
( Додатково див. постанову Одеського апеляційного господарського суду (rs25651684) )
За позовом: Сухолиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області;
До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпром добича Уренгой";
про припинення права постійного землекористування
Суддя Меденцев П.А.
Представники:
Від позивача: ОСОБА_1 (за довіреністю);
Від відповідача: не з'явився;
СУТЬ СПОРУ: 14.02.2012р. за вх. №647/2012 Сухолиманська сільська рада Овідіопольського району Одеської області (далі -Позивач) звернулася до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про припинення права постійного землекористування Товариством з обмеженою відповідальністю "Газпром добича Уренгой" (далі -Відповідач).
Позивач на позовних вимогах наполягає.
29.02.2012 року за вх. №6558/2012 господарський суд Одеської області отримав клопотання від відповідача про зупинення провадження по справі, котре було прийнято судом до розгляду та Ухвалою господарського суду Одеської області від 29.02.2012 р. розгляд справи № 5017/461/2012 було відкладено на 27.03.2012 р.
14.03.2011 року за вх. №7864/2012 та 27.03.2012 року за вх. №9125/2012 господарський суд Одеської області отримав повторні клопотання від відповідача про зупинення провадження по справі, що були розглянуті у судовому засіданні 27.03.2012 року.
З огляду на відсутність доказів повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпром добича Уренгой" про розгляд даної справи, суд вважав за необхідне направити Арбітражному суду Ямало-Ненецького автономного округу судове доручення з метою належного повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпром добича Уренгой" про час та місце судового засідання по даній справі.
Таким чином 27.03.2012 року судом було зупинено провадження у справі № 5017/461/2012 на строк до 30.05.2012 р.
Ухвалою суду від 30.05.2012 року провадження у справі №5017/461/2012 було поновлено.
У судовому засіданні від 30.05.2012 року за вх. №16638/2012 позивач надав до суду Лист від 14.05.2012 року за №232 про повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпром добича Уренгой" про дату, час та місце судового засідання, а саме 30.05.2012 року, та квитанцію від 15.05.2012 року належного направлення даного Листа.
Підсумовуючи вищенаведене, Відповідач вважається належним чином повідомлений. Відповідач відзив на позов не надав, у зв'язку з чим справу розглянуто за наявними в ній матеріалами, у відповідності до ст. 75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне:
Як вбачається із матеріалів справи, а саме державного акту на право користування землею (серія Б № 031751), спірна земельна ділянка входить до меж Сухолиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області. рішенням виконавчого комітету Овідіопольської районної ради народних депутатів Одеської області від 22.06.1989р. за № 296 затверджений акт вибору земельної ділянки площею 13,0 га під будівництво житлових будинків і об'єктів соцкультпобуту в селі Сухий Лиман.
Вказана земельна ділянка була вилучена із землекористування радгоспу «Авангард»та передана в користування Уренгойському ремонтно-будівельному дорожньому тресту «Уренгойгаздоррембуд»для будівництва житлових будинків, про що свідчать рішення Овідіопольської районної ради народних депутатів Одеської області від 19.07.1990р. за № 318 та акт від 17.07.1990р. На право користування землею був виданий державний акт серії Б № 031751.
29.06.2006р. Овідіопольська районна державна адміністрація прийняла розпорядження за № 789 «Про інвентаризацію земельних ділянок в с. Сухий Лиман Овідіопольського району, на яких розташовані незакінчені будівництвом житлові будинки». За результатами інвентаризації уповноваженими особами був складений та підписаний акт від 03.05.2007р., якій затверджений розпорядженням Овідіопольської районної державної адміністрації від 02.08.2006р.
При проведенні інвентаризації встановлено, що об'єкти будівництва не побудовані, земля за цільовим призначенням не використовується, земельний податок не сплачується, відсутні дозвільні документи, в зв'язку з чим Сухолиманській сільській раді рекомендовано скасувати в судовому порядку Державний акт на право користування.
Згідно ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації.
Стаття 126 Земельного кодексу України передбачає, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Відповідно до ст. 126 ЗК України право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно пункту 6 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи норми чинного законодавства, що стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.
Згідно Наказу РАТ «Газпром» Ордена Трудового Червоного Прапора Уренгойське виробниче об'єднання ім. С.А. Оруджева «Уренгойгазпром» № 334 від 19.05.1997р. «Про структурні зміни», ремонтно-будівельний дорожній трест «Уренгойгаздорремстрой» був перейменований в Трест по ремонту та утриманню промислових автомобільних доріг «Уренгойгазавтодор» (також Наказ РАТ «Газпром» № 74 від 13.05.1997 р.). Відповідно до рішення Ради директорів ВАТ «Газпром» від 25.05.1999 р. «О структурних преобразованиях в ОАО «Газпром» и постановою Правління ВАТ «Газпром» від 19.05.1999р. № 49 «О преобразовании предприятий ОАО «Газпром»в общества с ограниченной ответственностью», було прийнято рішення засновника № 1 від 29.06.1999 р. про створення ТОВ «Уренгойгазпром»шляхом перетворення дочірнього підприємства ордена Трудового Красного Знамени Уренгойское производственное объединение имени С.А. Оруджева (Уренгойгазпром). 30.06.1999р. було зареєстровано ТОВ «Уренгойгазпром», яке було створено шляхом перетворення з дочірнього підприємства РАО «Газпром»- ордени Трудового Червоного Прапора Уренгойського виробничого об'єднання імені С.А. Оруджева (Уренгойгазпром) і стало правонаступником вказаного виробничого об'єднання. У складі ТОВ «Уренгойгазпром» як структурний підрозділ без прав юридичної особи входив трест по ремонту і утриманню промислових автомобільних доріг «Уренгойгазавтодор».
Згідно до п. 2.11. Статуту (нова редакція від 06.10.2003р.) ТОВ «Уренгойгазпром» має філіали, в т.ч. Трест по ремонту та утриманню промислових доріг «Уренгойгазавтодор» (Трест «Уренгойгазавтодор»). Відповідно до п. 2.10. Статуту, філіали та представництва не є юридичними особами та діють на підставі затверджених товариством Положень. Керівники філіалів призначаються товариством та діють від його імені на підставі довіреності, що видається товариством. На підставі рішення Учасника ТОВ «Уренгойгазпром» № 52/у від 10.11.2006р. був ліквідований філіал -Трест по ремонту и утриманню промислових доріг «Уренгойгазавтодор» (Трест «Уренгойгазавтодор») та внесені зміни до Статуту ТОВ «Уренгойгазпром» (держреєстрація 23.01.2008 р.).
Відповідно до Статуту позивача - ТОВ «Газпром добича Уренгой», затвердженого рішенням Учасника ТОВ «Газпром добича Уренгой» від 08.09.2008р. № 234, рішенням учасника ТОВ «Уренгойгазпром» від 14.01.2008р. № 9, товариство перейменовано в ТОВ «Газпром добича Уренгой». З відомостей Свідоцтва Федеральної податкової Служби про постановку на облік російської організації в податковому органі за місцем знаходження на території РФ від 23.12.1993р. вбачається конкретна дата постановки ТОВ «Газпром добича Уренгой»на облік російської організації в податковому органі за місцем знаходження на території РФ (тобто ще з 1993 року). На підставі наведених фактів суд дійшов до висновку, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Газпром добича Уренгой» є правонаступником всіх майнових та немайнових прав та обов'язків ремонтно-будівельного дорожнього тресту «Уренгойгаздорремстрой» Виробничого Об'єднання «Уренгойгаздобича» і відповідно тресту по ремонту та утриманню промислових автомобільних доріг «Уренгойгазавтодор». За змістом ст. 35 ГПК України факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори) під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони. Відповідно до роз'яснення Держкомзему України від 02.08.2004 № 14-22-6/6835 (v6835219-04) переоформлення правовстановлюючих документів на землю при реорганізації підприємства має здійснюватися одночасно з реорганізацією. Для внесення змін до кадастрового обліку земельних ділянок, особі зацікавленій в отриманні земельної ділянки у користування, необхідно надати відомості щодо припинення діяльності юридичної особи.
При реорганізації юридичної особи, правонаступник повинен звернутися до місцевої ради із заявою про надання земельної ділянки у користування і на підставі рішення оформити правовстановлюючий документ на земельну ділянку для реорганізованої юридичної особи. В разі, якщо правонаступник не звернувся до ради із заявою про надання ділянки і не оформив право користування (власності) землею, то правонаступник реорганізованої юридичної особи не набуває права на землю.
Пунктом 18 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004р. № 7 (va007700-04) (із змінами, внесеними згідно з постановою Пленуму Верховного Суду України від 19.03.2010р № 2 (v0002700-10) ) «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» встановлено, що вирішуючи спори про право власності на земельну ділянку, суди мають виходити з того, що з 1 січня 2002р. відповідно до статті 125 ЗК право користування земельною ділянкою виникало після одержання її власником або землекористувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування або укладення договору оренди, їх державної реєстрації та встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а з 2 травня 2009р. у відповідності із Законом України від 5 березня 2009 р. № 1066-VI (1066-17) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В матеріалах справи відсутні докази того, що ТОВ зверталося до Сухолиманської сільської ради з заявою про надання земельної ділянки у власність або користування. ТОВ «Газпром добича Уренгой» всупереч вимогам земельного законодавства не оформило в установленому законом порядку право власності або оренди на землю, тому у відповідача відсутні документи, які підтверджують право користування або володіння земельною ділянкою. Більш того, згідно ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату. Втім, відповідач систематично не сплачує ні земельний податок, ні орендну плату, що відповідно до статті 141 ЗК України є підставою для припинення права користування земельною ділянкою.
Оскільки інформація щодо припинення юридичної особи не надавалася ні до сільської ради, ні до органів земельних ресурсів, ні до Центру Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 13,0 га, що розташована на території Сухолиманської сільської ради, продовжує обліковуватись як така, що надана в користування реорганізованій (ліквідованій) юридичній особі.
рішенням господарського суду Одеської області від 26.09.2011р. у справі № 4/17-3436-2011 за позовом ТОВ «Газпром добича Уренгой» до ТОВ «Перспектива» встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Газпром добича Уренгой» є правонаступником всіх майнових та немайнових прав та обов'язків ремонтно-будівельного дорожнього тресту «Уренгойгаздоррембуд». Крім того, вказаним рішенням суду встановлено, що будівництво житлових будинків в селі Сухий Лиман Одеської області було розпочато в 1993 році, але досі не завершено. На протязі всього часу Товариство з обмеженою відповідальністю «Газпром добича Уренгой» утримує незавершене будівництво по житловим котеджам в селі Сухий Лиман та нікому його не передавало. Отже, на даний час земельна ділянка площею 13,0 га в селі Сухий Лиман перебуває у користуванні ТОВ «Газпром добича Уренгой».
Приписи ст. 13 Конституції України визначають, що від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Абзац 4 ст. 55 Конституції України встановлює, що кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Стаття 142 Конституції України визначає, зокрема, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Статтею 145 Конституції України встановлено, що права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.
Як вбачається із змісту п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) , до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади, тобто місцеві державні адміністрації.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Стаття 173 Земельного кодексу України визначає, що межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Згідно зі ст. 12 ЗК України, ст. 31, 33 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ст. 16 ЦК України).
Підсумовуючи вищенаведене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги Сухолиманської сільської ради є законними, обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи, а тому такими що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 44, 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Припинити право постійного користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпром добича Уренгой" (629307, Російська Федерація, Ямало-Ненецький автономний округ, м. Новий Уренгой, вул. Залізнична, буд. 8, ОГРН 1028900628932) земельною ділянкою площею 13,0 га в селі Сухий Лиман Овідіопольського району Одеської області, яка була надана на підставі державного акту на право користування землею (серія Б № 031751).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпром добича Уренгой" (629307, Російська Федерація, Ямало-Ненецький автономний округ, м. Новий Уренгой, вул. Залізнична, буд. 8, ОГРН 1028900628932) на користь Сухолиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області (67821, Одеська область, Овідіопольський район, с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, 100, код ЄДРПОУ 04380330) 1 073,00 грн. -судового збору.
рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.
рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено 05 червня 2012 року.
Суддя
Меденцев П.А.