Господарський суд Тернопільської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" травня 2012 р.Справа № 10/9/5022-357/2012
( Додатково див. постанову Львівського апеляційного господарського суду (rs26356811) )
Господарський суд Тернопільської області
У складі судді Півторака М.Є.
За участю секретаря судового засідання Качунь І.Є.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
За позовом: Тернопільського міжрайонного природоохоронного прокурора Тернопільської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3;
до відповідача: Борщівського районного центру зайнятості м. Борщів вул. Січових Стрільців, 4-а Тернопільської області;
За участю представників:
Позивача: ОСОБА_1 - головного спеціаліста -юрисконсульта сектору ДЕІ у Тернопільській області, довіреність № 1-1/23-1 від 05.01.2012 року;
Відповідача: ОСОБА_2 -головного спеціаліста -юрисконсульта Борщівського РЦЗ, доручення № 06-25 від 12.01.2012 року;
Прокурора: Цибринського П.Я. -старшого помічника Тернопільського міжрайонного прокурора, посвідчення № 29 від 12.03.2012 року;
В судовому засіданні присутнім представникам сторін роз'яснено процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20, 22, 27, 28, 81-1 Господарського процесуального кодексу України.
За відсутністю відповідного клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть справи:
Тернопільський міжрайонний природоохоронний прокурор Тернопільської області звернувся з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3 до відповідача -Борщівського районного центру зайнятості м. Борщів Тернопільської області про стягнення 2050,69 грн. збитків, заподіяних державі в результаті порушення природоохоронного законодавства.
В обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на матеріали перевірки, проведеної державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області у липні 2011 р., згідно яких Борщівський районний центр зайнятості м. Борщів здійснює наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від спалювання природного газу за відсутності дозволу на такі викиди, що є порушенням ст.ст. 11, 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
В підтвердження викладеного додає Акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 21.07.2011 р., розрахунок розміру відшкодування збитків ; Припис № 2-2/3052-1 від 27.07.2011 року ; Претензію на суму 2050,69 грн. та інші документи, належним чином засвідчені копії яких знаходяться в матеріалах справи.
Ухвалою суду від 11 травня 2012 року судове засідання призначене о 11 год. 15 хв. 25 травня 2012 року.
Відповідач по справі надав суду письмовий відзив на позов № 06/526 від 21.05.2012 року ( вх. № 12259 від 23.05.2012 року ), у якому заперечує щодо задоволення вимог про стягнення збитків в сумі 2050.69 грн. і вказує, що центр зайнятості є робочим органом Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття і видатки здійснює згідно затвердженого кошторису . У 2009-2011 роках кошторисом видатків Борщівського РЦЗ не було передбачено витрат на виготовлення дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря . Також заперечує щодо задоволення вимог про стягнення з відповідача до Державного бюджету України судового збору,оскільки п. 18 ст. 5 Закону України " Про судовий збір " центри зайнятості як робочі органи виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття звільнені від сплати судового збору . Просить в позові відмовити .
Представник позивача по справі підтримав заявлені вимоги повністю.
В судовому засіданні 25.05.2012 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до вимог статті 85 ГПК України .
Судом у відповідності до вимог статті 81-1 ГПК України складено протокол судового засідання, який долучений до матеріалів справи.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, висновок прокурора, заперечення відповідача суд встановив наступне:
Згідно ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. №1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
Згідно ст. 20 Закону України №1264-ХІІ державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки відноситься до компетенції спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
Статтею 51 Закону України " Про охорону навколишнього природного середовища " обумовлено, що підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх в дію повинні бути обладнаані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за якістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів .
Згідно зі статтею 2 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 р. №2707-XII відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" (1264-12) та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України №2707-XII викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Згідно із п. 4 ст. 33 Закону України №2707-XII особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність, згідно із законом.
Стаття 68 Закону України №1264-ХІІ передбачає, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та poзмipax, встановлених законодавством України, яка кореспондуються зі ст. 34 Закону України №2707-XII.
21.07.2011 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Тернопільській області Слуханським М.Я. було здійснено перевірку Борщівського районного центру зайнятості м. Борщів на предмет дотримання останнім природоохоронного законодавства, за результатами якої складено Акт перевірки у якому, поряд з іншим, зафіксований факт здійснення центром викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст. ст. 11, 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
Згідно довідки № 01/839 від 21.07.2011 р., виданої директором ОСОБА_4, Борщівський районний центр зайнятості м. Борщів використало 13559 куб. м. природного газу :
-за період з 01.02.2009 р. по 31.12.2010 року -10469 куб. м. природного газу ;
-за період з 01.01.2011 р. по 15.04.2011 року -3090 куб. м. природного газу .
Порядок визначення розміру відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря визначений Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 639 " Про затвердження методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря " (z0048-09) .
Згідно представленого позивачем розрахунку розміру відшкодування збитків, проведеного у відповідності до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 р. № 639 (z0048-09) , зареєстрована в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064 (z0048-09) ), внаслідок порушення відповідачем вимог діючого природоохоронного законодавства, а саме здійснення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря було використано 13559 куб м. ( 10469 куб м. + 3090 куб м. ) за відсутності відповідного дозволу уповноважених органів державі заподіяні збитки на суму 2050.69 грн.
Керівництву Борщівського районного центру зайнятості 27.07.2011 року був вручений Припис № 2-2/3052-1 : отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря до 15.10.2011 року, про що свідчить підпис директора РЦЗ Мандзюк М.Я. у графі " припис до виконання прийняв " .
Припис Державної екологічної інспекції у Тернопільській області не виконано, дозвільні документи не отримано відповідачем і на час розгляду позову в суді . Відповідач у наданому суді відзиві на позов та в поясненнях його представника даного факту не заперечує .
24.10.2011 року на адресу Борщівського районного центу зайнятості м. Борщів Тернопільської області була направлена претензія № 4470 про сплату 2050,69 грн., яка залишена відповідачем без відповіді та задоволення .
Відповідно до ст. 11, 1166 ч. 1 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
За загальними правилами відшкодування шкоди, визначеними у ст. 1192 ЦК України, особа, яка завдала шкоди майну, може відшкодувати її способом відшкодування в натурі або відшкодуванням завданих збитків.
Згідно вимог ст. ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що відповідач не надав суду будь - яких заперечень по суті заявлених позовних вимог, як і не надав суду доказів погашення заподіяних державі збитків, суд визнає позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 2050.69 грн. правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
Суд критично оцінює твердження відповідача щодо відмови у позові, у зв'язку з відсутністю у кошторисі РЦЗ видатків на викиди забруднюючих речовин так як така підстава для звільнення від відповідальності прямо законом не передбачена .В такому випадку сторона несе відповідальність згідно із загальними правилами .
Згідно п. 18 статті 5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору звільняються органи Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття .
Відповідно до п. 1.1. Положення про Борщівський районний центр зайнятості - Борщівський районний центр зайнятості є органом державної служби зайнятості, на який покладаються функції робочого органу виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, а тому відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України,ст.. 5 Закону України " Про судовий збір " видатки по судовому збору з відповідача не стягуються.
На підставі наведеного, керуючись статтями 1, 2, 33, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" (1264-12) , суд, -
В И Р І Ш И В:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з Борщівського районного центру зайнятості м. Борщів вул. Стрільців,4а, Тернопільської області, ідентифікаційний код 01767330-2050,69 грн. збитків завданих державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на р/р 33112331700031 спеціального фонду місцевого бюджету Борщівської міської ради Тернопільської області, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37971052 в ГУДК Тернопільської області, МФО 838012 . Видати наказ.
3.рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання .
4.На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили може бути подано апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня його підписання через господарський суд Тернопільської області.
5.Наказ видати стягувачеві після набрання судовим рішенням законної сили.
6.Повне рішення складено та підписано 28 травня 2012 року .
Суддя
М.Є. Півторак