ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
21.05.12 р. Справа № 5006/21/24/2012
( Додатково див. рішення господарського суду Запорізької області (rs1803498) ) ( Додатково див. постанову Донецького апеляційного господарського суду (rs24824234) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs26542917) )
за позовом: Державного підприємства "Донецька залізниця" м. Донецьк
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Груп" м. Донецьк
про стягнення 66 665 грн.
Суддя Забарющий М.І.
Представники сторін:
Від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю
Від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю
В засіданні, яке відбулось 15.05.2012р., згідно ст. 77 ГПК України
оголошувалась перерва до 21.05.2012р.
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, державне підприємство "Донецька залізниця" м. Донецьк, звернувся до господарського суду з позовом до відповідача, товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Груп" м. Донецьк, про стягнення 66 665 грн. штрафу за неправильно зазначену у накладній № 34308817 масу вантажу.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на:
- відправлення відповідачем у вересні 2011р. зі станції Бородянка Південно-Західної залізниці на станцію Сартана Донецької залізниці за залізничною накладною № 34308817 у вагоні № 60658655 вантажу - "брухт чорних металів";
- здійснення на станції Сартана Донецької залізниці на підставі ст.52 Статуту залізниць України (457-98-п) перевірки маси вантажу, що прибув у вищевказаному вагоні, внаслідок якої було виявлено, що фактична маса вантажу нетто на 2 800кг більше, ніж зазначено у накладній № 34308817, та на 1 800кг більше, ніж вантажопідйомність вагону;
- засвідчення вищевказаної обставини комерційним актом БН 721177/346 від 04.10.2011р.;
- ст.ст. 6, 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України (457-98-п) , ст. 307 Господарського кодексу України (далі - ГК України (436-15) ), п.2.3. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 (z0861-00) (далі - Правила оформлення перевізних документів); п.22 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 (z0861-00) (далі - Правила видачі вантажів).
Від товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Груп" надійшло клопотання № б/н від 15.05.2012р., в якому відповідач просив суд зменшити розмір штрафу до суми 6 000 грн. на підставі ч.2 ст. 233 ГК України та п.3 ст. 83 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України (1798-12) ). Вказане клопотання відповідач обґрунтовує наступним: інкриміноване відповідачу порушення є ненавмисною помилкою, яка могла бути скоєна внаслідок неуважності і не є навмисним порушенням правил ділової етики та звичаю; підприємство знаходиться у скрутному фінансовому становищі і не має можливості сплатити такий величезний штраф.
Дослідивши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін, суд встановив:
29.09.2011р. товариство з обмеженою відповідальністю "Мастер Груп" (вантажовідправник) зі станції Бородянка Південно-західної залізниці на станцію Сартана Донецької залізниці відвантажив на адресу ПАТ "МК "Азовсталь" (вантажоодержувач) за залізничною накладною № 34308817 у вагоні № 60658655 вантаж - "брухт чорних металів, не пойменований в алфавіті". При оформленні перевізних документів, зокрема, в залізничній накладній № 34308817 у вищевказаному вагоні відповідачем вказано масу вантажу: нетто - 68 000кг, тара - 23 500кг.
Навантаження вагону здійснювалось засобами відправника (відповідача у справі), правильність внесених до накладної відомостей підтвердив своїм підписом представник вантажовідправника ОСОБА_3 у відповідності до п.2.3. Правил оформлення перевізних документів.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Статуту залізниць України (457-98-п) вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, а залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Після прибуття поїзда № 3111, у складі якого був вагон № 60658655, на станцію Сартана Донецької залізниці на вимогу одержувача вантажу на підставі ст.52 Статуту залізниць України (457-98-п) на справних 150-тонних вагонних вагах вантажоодержувача залізниця здійснила контрольну перевірку маси вантажу, завантаженого у вагон № 60658655. В результаті перевірки виявилось: вага брутто становить 94 300кг, тара - 23 500кг, нетто - 70 800кг, що більше проти даних залізничної накладної на 2 800кг.
Згідно п.27 Правил видачі вантажів надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%. В даному випадку норма надлишку становить 136кг, що менше виявленого надлишку - 2 800кг.
Факт невідповідності маси вантажу у вагоні № 60658655 даним, зазначеним у накладній № 34308817, засвідчено комерційним актом БН 721177/346 від 04.10.2011р., де зазначено: навантаження в вагоні навалом, нижче рівня бортів 200-300мм, пакетована, маркування білою фарбою; над 1 люком пакети нещільно прилягають до двері, видно вантаж дрібної фракції, мається поглиблення 300 х 2 700 х 1 500мм, маркування відсутнє; двері глухі, люка укручені; технічно справний.
Згідно ст.129 Статуту залізниць України (457-98-п) обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт БН 721177/346 від 04.10.2011р., який засвідчив неправильне зазначення у накладній маси вантажу, є складеним у відповідності до вимог, пред'явлених до його складання Правилами складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002р. № 334 (z0565-02) .
Відповідно до ст.122 Статуту залізниць України (457-98-п) за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно із ст.118 цього Статуту (457-98-п) . При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Пунктом 5.5. Правил оформлення перевізних документів закріплено, що якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі ст.118 Статуту залізниць України (457-98-п) . Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Статтею 118 Статуту залізниць України (457-98-п) встановлено, що штраф підлягає стягненню у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
За неправильно зазначену у залізничній накладній № 34308817 маси вантажу у вагоні № 60658655 позивач нарахував відповідачу як вантажовідправнику штраф в розмірі 66 665 грн. із розрахунку: 13 333 грн. (провізна плата) х 5. Перевіривши розрахунок суми штрафу, суд встановив, що він відповідає вимогам Статуту залізниць України (457-98-п) .
Під час розгляду справи відповідач просив суд з посиланням на ч.2 ст. 233 ГК України та п.3 ч.1 ст. 83 ГПК України зменшити розмір штрафу до суми 6 000 грн. Вказане клопотання відповідач обґрунтовує скрутним фінансовим становищем підприємства та тим, що інкриміноване йому порушення є ненавмисною помилкою, яка могла бути скоєна внаслідок неуважності, і не є навмисним порушенням правил ділової етики та звичаю.
Відповідно до ч.2 ст. 233 ГК України якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Пунктом 3 ч.1 ст. 83 ГПК України передбачено, що господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), який підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
Аналіз наведених правових норм свідчить, що вони не є імперативними та застосовуються за визначених умов на розсуд суду.
Згідно п.11 Правил приймання вантажів до перевезення у разі зважування вантажів на вагонних вагах відправник у разі потреби провадить дозування вантажу (довантаження або часткове вивантаження). Для цього він повинен безпосередньо біля вагонних ваг організувати дозувальний майданчик, забезпечити його необхідним інвентарем, а при відправленні масових вантажів (вугілля, руди, цементу тощо) - додатковими механізмами для виконання дозувальних операцій в процесі зважування.
В даному випадку мало місце виявлення надлишку вантажу, що прибув у вагоні № 60658655, на 2 800кг більше, ніж зазначено у накладній № 34308817, та на 1 800кг більше, ніж вантажопідйомність вагону, хоча відповідно до ст.32 Статуту залізниць України вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона (контейнера).
Крім того, допустивши завантаження вагону № 60658655 з перевищенням його вантажопідйомності, відповідач поставив під загрозу безпеку руху на залізничному транспорті,
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що правові підстави для зменшення розміру штрафу в даному випадку відсутні.
На підставі ст.ст. 20, 173- 175, 193, 230, 233, 306- 308 Господарського кодексу України, ст.ст. 52, 118, 122, 129 Статуту залізниць України (457-98-п) та керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
В И Р I Ш И В :
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Груп" (юридична адреса: м. Донецьк, вул. Челюскінців, 202а/57; поштова адреса: м. Донецьк, пр. Дзержинського, 69б, офіс 36; р/р 26008010753101 у ПАТ "Альфа-Банк" в м. Донецьк, МФО 300346, р/р 26006012741 у ПАТ "ЄБРФ", МФО 380292, ЄДРПОУ 32515829) на користь державного підприємства "Донецька залізниця" (м. Донецьк, вул. Артема, 68, р/р 260060100247 в ДФАБ "Експрес-банк", МФО 335838, ЄДРПОУ 01074957) - 66 665 грн. штрафу та 1 609 грн. 50 коп. витрат на сплату судового збору.
Суддя
Забарющий М.І.
В судовому засіданні 21.05.2012р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення складено та підписано 28.05.2012р.