ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10.05.12р. Справа № 14/5005/1768/2012
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs27861683) ) ( Додатково див. постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду (rs25964468) )
За позовом Дніпропетровського міжрайонного природоохоронного прокурора, 49044, м.Дніпропетровськ, пл. Д.Бідного, 7, в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, 49000, м. Дніпропетровськ, пр. К.Маркса, 75
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд-С", 51215, Дніпропетровська обл., Новомосковський р-н, с. Орлівщина, пров. Лісний, 10
про внесення змін до п. 4.1 договору оренди землі від 13.05.2005 року
Суддя Панна С.П.
Представники:
Від позивача ОСОБА_1 - представник за довіреністю № 7/11-2524 від 23.12.2011 року
Від відповідача ОСОБА_2 - представник за довіреністю від 09.04.2012 року
За участю заступника Дніпропетровського міжрайонного природоохоронного прокурора - Петер Г.Є., посвідчення № 51 від 06.02.2012 року
СУТЬ СПОРУ:
Дніпропетровський міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Гранд-С» про зміну п. 4.1 договору оренди землі від 13.05.2005 року, посвідченого приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_3 та зареєстрованого в реєстрі за № 4058, державна реєстрація якого відбулась 22.06.2005 року за № 040510400503, який укладено між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гранд-С", шляхом викладення його в наступній редакції: "4.1. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (у гривнях). Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України.".
Позовні вимоги обґрунтовано наступним: неприведення спірного договору оренди землі до вимог ст. 288 Податкового кодексу України призвело до несплати відповідачем до бюджету 303 639,00 грн. У поточному році відповідачем згідно нормативної грошової оцінки землі та розрахунку податкової інспекції АНД району м. Дніпропетровська суми орендної плати, ухиляння від сплати якої за користування земельною ділянкою площею 1,8588 га (вул. Тернова, 3-Д) спричиняє щомісячне ненадходження до бюджету 25303 грн. Крім того, відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
- не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлювальних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки, тобто умови спірного договору суперечать вимогам ст. 288 Податкового кодексу України.
Відповідач позовні вимоги не визнає (відзив на позовну заяву від 13.03.2012 року за № 1-03/13, доповнення до відзиву від 1-04/09 від 09.04.2012 року), посилаючись на те, що:
- позивачем не надано доказів оприлюднення рішення Дніпропетровської міської ради № 216/8 від 02.02.2011 року, тобто невідомо чи набрало вказане рішення чинності;
- у зазначеному вище рішенні міської ради не встановлено обов'язку щодо звернення орендарів в двотижневий термін до Дніпропетровської міської ради. Крім того, такий обов'язок суперечить ст. 188 Господарського кодексу України;
- відповідач не отримував від позивача пропозиції про зміну умов договору, а тому не порушував прав та законних інтересів позивача;
- посилання позивача на рішення ради від 02.02.2011 року за № 216/8 є безпідставним, оскільки спірний договір укладений між сторонами вже оформлений, державну реєстрацію проведено 22.06.2005 року;
- договором оренди не передбачено, що законодавча зміна розміру орендної плати -є підставою для внесення змін до договору;
- в порушення ст. 15 Закону України «Про оренду землі» позивачем не встановлено розміру орендної плати.
Ухвалою суду від 25.04.2012 року на підставі ч. 3 ст. 69 Господарського процесуального кодексу України строки вирішення спору у справі № 14/5005/1768/2012 були продовжені терміном до 12.05.2012 року.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у справі оголошувались вступна та резолютивна частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін та Дніпропетровського міжрайонного природоохоронного прокурора, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
13.05.2005 року між Дніпропетровською міською радою, як орендодавцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю «Гранд-С», як орендарем, було укладено договір оренди землі згідно п. 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Тернова, 3-Д (Амур-Нжньодніпровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:376:0015.
Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.10.5 (інша промисловість) (п. 1.2 договору оренди).
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 20.04.2005 року за № 278/26 (п. 1.3 договору оренди).
Пунктом 2.1 договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,8588 га.
Згідно з п. 2.3 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 5 754 557 грн. 86 коп.
Договір укладено на п'ятнадцять років (п. 3.1 договору оренди).
Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 1(%) відсотку від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку (п. 4.1 договору).
Пунктом 4.2 договору оренди передбачено наступне: зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України.
Згідно з п. 4.7 договору оренди розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; змін у цільовому використанні земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України передбачає, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Як встановлено матеріалами справи, рішенням Дніпропетровської міської ради за № 216/8 від 02.02.2011 року вирішено до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України (2755-17) , незалежно від мети використання.
Відповідачем не надано доказів скасування вищевказаного рішення Дніпропетровської міської ради.
Згідно приписів ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового Кодексу України (2755-17) ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Приписами ст. 27 Податкового кодексу України передбачено, що граничною ставкою податку визнається максимальний або мінімальний розмір ставки за певним податком, встановлений цим Кодексом.
Відповідно до ст. 26 Податкового кодексу України базовою (основною) ставкою податку визначається ставка, що визначена такою для окремого податку відповідним розділом цього Кодексу. У випадках, передбачених цим Кодексом, під час обчислення одного і того самого податку можуть використовуватися декілька базових (основних) ставок.
Статтею 288 Податкового Кодексу України встановлено, що:
288.1. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
288.4. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
288.5. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою:
для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
288.5.2. не може перевищувати:
а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;
б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Приймаючи до уваги викладене, розмір річної орендної плати щодо спірної земельної ділянки не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України (2755-17) .
Як вбачається з матеріалів справи, сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (постанова Верховного Суду України від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10).
За таких обставин, господарський суд зазначає, що встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, позивач вправі був вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін (постанови Вищого господарського суду України у справах № 11/14-ПД-10 від 28.09.2010 року, № 1/125пд від 15.11.2010 року, № 19/132пд від 17.11.2010 року, № 54/91-10 від 25.11.2010 року, № 11/171-10 від 23.12.2010 року).
Відповідно до оголошення у газеті «Наше місто»від 22.02.2011 року за № 26(3306) відповідача повідомлено про необхідність приведення спірного договору оренди землі до вимог чинного законодавства.
Відповідач на звернення позивача (вищезазначене оголошення у газеті «Наше місто») не відреагував, відповіді не надав, додаткову угоду не уклав.
Необхідно зауважити, що обрання правового засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує ( рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 року № 15-рп/2002 (v015p710-02) у справі № 1-2/2002).
Крім того, внесення змін до договору здійснюється судом не за умови з'ясування додержання стороною процедурного порядку запропонування змін, а в разі наявності відповідних підстав, передбачених законодавством (постанова Вищого господарського суду України від 02.02.2010 року у справі № 32/175-09).
З огляду на вищевикладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Уточнення до позовної заяви Дніпропетровського міжрайонного природоохоронного прокурора від 23.04.2012 року за № 6-144вих-12 не можуть прийматись судом до уваги, оскільки право позивача на зміну предмета або підстави позову може бути реалізовано лише до початку розгляду господарським судом справи по суті (п. 3.12 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року за № 18 (v0018600-11) "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції"). Як свідчить протокол судового засідання від 13.03.2012 року (а. с. 25) початок розгляду справи по суті відбувся у судовому засіданні 13.03.2012 року, тоді як уточнення до позовної заяви подано до суду лише 24.04.2012 року і тому не підлягають розгляду в межах справи № 14/5005/1768/2012.
Судовий збір відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України підлягає стягненню з відповідача в доход державного бюджету України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 651, 652, 653 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Змінити п. 4.1 договору оренди землі від 13.05.2005 року, посвідченого приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_3 та зареєстрованого в реєстрі за № 4058, державна реєстрація якого відбулась 22.06.2005 року за № 040510400503, який укладено між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гранд-С", шляхом викладення його в наступній редакції:
"п. 4.1. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (у гривнях). Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України.".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд-С" (51215, Дніпропетровська обл., Новомосковський р-н, с. Орлівщина, пров. Лісний, 10, код ЄДРПОУ 30627876) до спеціального фонду Державного бюджету України (одержувач: Управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 37989269, рахунок № 31214206783005 в ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, КБКД 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Дніпропетровської області 03499891, п. 2.2 з таблиці ставок судового збору, за якими визначено розмір судового збору) 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп. - судового збору, про що видати наказ.
Суддя
С.П. Панна
Повне рішення складено - 15.05.2012 року.