ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28.02.12р.Справа № 25/5005/17588/2011
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "КомЕнерго-Нікополь", м. Нікополь
до Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Дніпропетровськ
про визнання недійсним рішення
За зустрічним позовом: Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Дніпропетровськ
До: Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "КомЕнерго-Нікополь", м. Нікополь.
Про: стягнення 40 000,00 грн.
Суддя Чередко А.Є.
ПРЕДСТАВНИКИ:
Від позивача: ОСОБА_1 - дов. б/н від 01.09.2011р.
Від відповідача: ОСОБА_2 - дов. № 38 від 05.02.2012р.
СУТЬ СПОРУ:
Позивач звернувся до господарського суду з позовом до відповідача про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.10.2011р. № 59/01-12/04-11.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що спірним рішенням його визнано субєктом господарювання, який займає монопольне становище на ринку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій м. Нікополь, що є неправомірним, оскільки позивача визнано виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради за результатами проведеного конкурсу. Висновок відповідача щодо того, що позивач набуло виключну можливість з надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, тому в результаті здійснення зазначеної діяльності не зазнає значної конкуренції не відповідають дійсності, так як позивач надає житлово-комунальні послуги їх споживачам - фізичним та юридичним особам, а також об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків, які згідно із Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» (2866-14) мають свободу вибору виконавців послуг з прибирання будинку і території.
Позивач, також вказує, що тарифи для населення на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в м. Нікополі встановлені ще у 2008 році (рішення виконавчого комітету Нікопольської міської ради від 27.02.2008 № 159 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у м. Нікополі»зі змінами та доповненнями). Розраховувались дані тарифи ще у першій половині 2008 року. Таким чином, до діючих тарифів закладені витрати станом на 01.06.2008 року, однак за цей період відбулося значне зростання фактичної собівартості послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за рахунок різних об'єктивних факторів, тому позивачем використовувалася собівартість послуг на час їх надання споживачам.
На думку позивача відповідно до норм діючого законодавства, припинення виконання робіт з обслуговування житлового будинку, а також припинення нарахування комунальних платежів здійснюється після підписання акту прийому-передачі та передачі будинку на баланс. Оскільки такі акти між позивачем та деякими споживачами не підписувалися, то позивачем правомірно надавалися послуги та рахунки на їх оплату таким споживачам.
Відповідач проти задоволення позову заперечує та зазначає, що спірне рішення повністю відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки зайняття товариством з обмеженою відповідальністю «Керуюча Компанія «КомЕнерго-Нікополь»за результатами діяльності в 2009, 2010 та поточному періоді 2011 роках монопольного становища на ринку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій міста Нікополь в межах будинків визначених Договором від 14.01.2009р. призвело до застосування останнім тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, сформованих з порушенням вимог законодавства у житлово-комунальнійсфері, подвійного нарахування плати за одну й ту ж саму роботу та ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Відповідач, також пред'явив у суді зустрічний позов до позивача про стягнення з останнього в доход загального фонду Державного бюджету України на рахунок Державного казначейства за місцем реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "КомЕнерго-Нікополь" як платника податків за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції" штрафу у розмірі 40 000,00 грн., який ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2012р. прийнятий до спільного розгляду з первісним позовом.
Позовні вимоги за зустрічним позовом обґрунтовані тим, що ТОВ «Керуюча Компанія «КомЕнерго-Нікополь»всупереч вимогам ст. 17, 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» та ст. 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» не виконало рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.10.2011р. № 59/01-12/04-11 та не сплатило застосований штраф до бюджету.
Відповідач за зустрічним позовом проти позову заперечує, посилаючись на не відповідність вимогам чинного законодавства рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.10.2011р. № 59/01-12/04-11.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
рішенням адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (надалі - Відділення) від 11.10.2011 № 59/01-12/04-11 по справі № 44/04-10-1/11 (надалі - рішення) дії Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»(надалі Компанія) щодо:
- застосування тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, сформованих з порушенням вимог законодавства у житлово-комунальній сфері визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом другим статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», визначеним частиною першою статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, шляхом ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;
- подвійного нарахування плати за одну й ту ж саму роботу, що призводять до штучного збільшення боргових зобов'язань, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом другим статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (надалі -Закон), визначеним частиною першою статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, шляхом ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Зазначеним рішенням на ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»за вчинені порушення законодавства про захист економічної конкуренції накладено штраф у розмірі 40000 (сорок тисяч) гривень.
Так, першим пунктом резолютивної частини оскаржуваного рішення товариство з обмеженою відповідальністю «Керуюча Компанія «КомЕнерго-Нікополь»за результатами діяльності в 2009, 2010 та поточному періоді 2011 роках визнано таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій міста Нікополь в межах будинків визначених Договором від 14.01.2009р.
Як вбачається зі змісту спірного рішення Відділення при визначенні монопольного становища Компанії виходило з вимог статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції»та Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р (z0317-02) (надалі - Методика).
Так, відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції", суб'єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку у нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів для доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.
Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
За п. 1 ч. 2 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) , зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Відповідно до п. 1.3 зазначеної Методики (z0317-02) :
- монопольне (домінуюче) становище суб'єкта господарювання - становище суб'єкта господарювання на ринку, яке дозволяє йому самостійно або разом з іншими суб'єктами господарювання визначати умови обороту товарів на ринку завдяки тому, що суб'єкт господарювання: не має на ринку товару жодного конкурента або не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин; є одним із двох чи більше суб'єктів господарювання, що діють на ринку товару, якщо між ними немає конкуренції або є незначна конкуренція, і при цьому вони (разом узяті), не мають на ринку товару жодного конкурента або не зазнають значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин. Зокрема, якщо суб'єкт господарювання є одним із таких суб'єктів господарювання, і при цьому зазначеним суб'єктам господарювання у складі не більше трьох належать найбільші частки на ринку, які у сукупності перевищують 50 відсотків; п'яти - 70 відсотків;
- попит - певна кількість товару, яку споживачі готові або/та в змозі купити за певну ціну у межах певної території протягом певного періоду;
- пропозиція - певна кількість товару, яку суб'єкт господарювання виробляє (або може виробити) і пропонує (або може пропонувати) для реалізації на ринку, чи реалізує (або може реалізувати) на ринку за запропонованою ціною у межах певної території протягом певного періоду;
- ринок товару (товарний ринок) - сфера обороту товару (взаємозамінних товарів), на який протягом певного часу і в межах певної території є попит і пропозиція;
- територіальні (географічні) межі ринку - територія зі сферою взаємовідносин купівлі-продажу товару (групи товарів), в межах якої за звичайних умов споживач може легко задовольнити свій попит на певний товар і яка може бути, як правило, територією держави, області, району, міста тощо або їхніми частинами.
При проведенні досліджень Відділенням, товарними межами ринку визначена товарна група - послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Дослідження ринку проведено за часовий період, визначений 2009, 2010 та поточним періодом 2011 років. Територіальні (географічні) межі ринку певного товару (в тому числі продукція, роботи, послуги тощо) визначені шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів є неможливим чи невигідним, що відповідає вимогам Методики.
Також, як вбачається з матеріалів справи, згідно рішення виконавчого комітету Нікопольської міської ради від 14.01.2009 року № 12 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та внесення змін до рішень виконкому міської ради: від 27.02.2008 № 159 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у м. Нікополі»; від 09.07.2008 року № 594 «Про визначення виконавців та виробників послуг з вивезення твердих побутових відходів»(надалі - рішення №12) ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»визначено виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Договором на надання права надавати послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 14.01.2009, укладеним між замовником-управлінням житлово-комунального господарства, балансоутримувачами: комунальними підприємствами «ЖЕК-1», «ЖЕК-10», «ЖЕК-6», «ЖЕК-9», «ЖЕК-8»з одного боку та виконавцем - ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» з іншого боку, передано Компанії право надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій та проведення розрахунків зі споживачами (надалі - Договір від 14.01.2009р).
Зазначеним договором визначено територіальні межі надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, це 413 будинків, розташованих по вулицях міста Нікополя: Гагаріна, Маліновського, Гончара, Чубаря, Трубників, Херсонська, Трубченко, Барнаульська, Доброліобова, Кольцова, Кармелюка, Дибенко, м. Чорнобиля, Каштанова, Миронова, Альпова, Надежкіна, Каштанова, Станіславського, Електрометалургів, Краснодонська, Кириченка, Богуна, Артеме, Головка, Кооперативна, Загородня, Шевченко, Разіна, Первомайська, Хлястикова, Островського, Серова, Таганрогська, Мініна, Маяковського, Севастопольська, Карла Лібкнехта, п. Будівельний, п. Садовий, Дружба, Невський, 8 лютого, Пожарського, Некрасова.
Отже, рішенням № 12 Виконкому Нікопольської міськради та Договором від 14.01.2009р. Компанії надано виключне право діяльності на ринку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій в межах зазначених будинків міста Нікополь, тобто в межах відповідної частині м. Нікополь.
При цьому, Територіальним відділенням під час проведення дослідження щодо визначення монопольного становища ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»встановлено, що остання не має в межах зазначених будинків жодного конкурента, а ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»наведеного висновку Відділення належними доказами не спростовано.
Доводи ж позивача за первісним позовом щодо того, що його визнано виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради за результатами проведеного конкурсу, суд вважає безпідставними, оскільки наведені обставини не виключають наявність фактичного монопольного становища позивача, виходячи з вищенаведених обставин справи та вимог ст. 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та Методики (z0317-02) .
З урахуванням викладеного територіальним відділенням правомірно зроблено висновок, що у розумінні статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за результатами діяльності в 2009, 2010 та поточному періоді 2011 роках ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій міста Нікополь в межах будинків, визначених Договором від 14.01.2009р.
Відповідно є обґрунтованими і інші висновки Відділення за результатами дослідження діяльності Компанії, що викладені у спірному рішенні.
Так, взаємовідносини на ринку надання житлово-комунальних послуг між споживачами та виконавцями регулюються, зокрема, Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (1875-15) , постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 року № 529 (529-2009-п) «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та при будинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», у редакції, що діяла на час застосування тарифів.
Як вбачається з матеріалів справи, надаючи послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»користувалася тарифами, які встановлені Виконкомом Нікопольської міськради рішенням № 12 від 14.01.2009р., яким позивача, також визначено виконавцем цих послуг та рішенням від 23.09.2009 року № 602 «Про внесення змін до рішення виконкому міськради від 14.01.2009 № 12»(надалі - рішення № 602). При цьому, зміни внесені рішенням № 602 стосуються лише погодження рентабельності у розмірі 10 відсотків як складової тарифу на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій будинкам, які знаходяться на обслуговуванні Компанії.
Під час перевірки діяльності ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»нею не були надані матеріали та документи, на підставі яких здійснено розрахунок тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Натомість позивач пояснював, що при розрахунках зі споживачами користується тарифами з обслуговування будинків та прибудинкових територій, які були затверджені раніше рішенням виконкому Нікопольської міськради від 27.02.2008 року № 159, відповідно до якого позивача не було визначено виконавцем таких послуг. Тобто, тарифи на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, які застосовує ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»не розраховані на підставі запланованих кількісних показників фактичного надання послуг Компанією і не мають ніякого відношення до його витрат, пов'язаних з наданням цих послуг.
Також, діючим на час прийняття рішення № 602 Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типовим договором про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 529 (529-2009-п) , передбачалося, що виконавець доводить розрахунок тарифів до відома власників житлових будинків (гуртожитків), власників квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) та інших споживачів послуг шляхом проведення щодо кожного будинку громадських слухань. За результатами громадських слухань перелік послуг за кожним будинком може бути зменшено виконавцем порівняно з типовим переліком за умови одержання у строк до 30 днів з дати проведення громадських слухань оформленого письмово в установленому законодавством порядку рішення власників житлових будинків (гуртожитків), власників квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках). Зі споживачами укладається договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що передбачає надання послуг, перелік яких визначений за результатами громадських слухань згідно з типовим переліком для кожного будинку окремо.
Отже, формування тарифу на послуги здійснюється за результатами проведених громадських слухань з врахуванням витрат конкретного суб'єкта господарювання для кожного будинку окремо.
Однак, ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»використовуючи при розрахунках зі споживачами, тарифи, які були розраховані та затверджені раніше на підставі розрахунків попереднього виконавця послуг, громадських слухань не проводило.
Таким чином, тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не має економічного обґрунтування його розміру. Відсутність інформації про проведення громадських слухань свідчить, що Компанія не мала намір враховувати зауваження та пропозиції споживачів.
Вчинення відповідних дій зменшує привабливість суб'єкта господарювання для споживача і тому, за умов існування значної конкуренції на ринку, необхідною ознакою якої, відповідно до конкуренційного законодавства є можливість вибору споживача, вони б істотно втратили свою ринкову частку і зазнали б збитків.
Недотримання ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» вимог Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (1875-15) щодо застосування тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, сформованих з порушенням вимог законодавства у житлово-комунальній сфері може призводити до ущемлення інтересів споживачів та правомірно кваліфіковано територіальним відділенням як порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, шляхом ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Відтак твердження позивача за первісним позовом, що тарифи для населення на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в м. Нікополі встановлені ще у 2008 році (рішення виконавчого комітету Нікопольської міської ради від 27.02.2008 № 159 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у м. Нікополі»зі змінами та доповненнями) є застарілими, а ним правомірно розраховувалися тарифи, виходячи з собівартості послуг на час їх надання споживачам, судом відхиляються.
Безпідставними є і доводи позивача за первісним позовом щодо правомірності його дій з надання послуг та стягнення плати за них зі споживачів, що створили обєднання співвласників житлових будинків, але не прийняли житловий будинок на свій баланс.
Так, при проведенні перевірки діяльності Компанії Відділенням було встановлено, що ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»надає житлово-комунальні послуги 129 об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків (надалі -ОСББ). Для цього Товариством укладено 74 договори.
Зокрема, між ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»та Асоціацією ОСББ «Світлоград»укладено наступні договори: договір на технічне обслуговування внутрішньобудинкових електромереж та відшкодування витрат на електроенергію від 01.02.2011 року № 654, яким визначено, що Асоціація ОСББ «Світлоград»зобов'язується щомісячно відшкодовувати позивачу вартість витрат, пов'язаних з технічним обслуговуванням електромереж та вартість спожитої електроенергії в місцях загального користування; договір на надання послуг від 01.02.2011 року № 8-А, яким передбачено, що згідно замовленням Асоціації ОСББ «Світлоград»позивач зобов'язується надавати послуги з технічного та аварійного обслуговування житлового будинку, ремонту внутрішньобудинкових інженерних
мереж та конструктивних елементів житлового будинку тощо.
Відповідно до укладених договорів та актів наданих послуг, ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» виставляло рахунки Асоціації ОСББ «Світлоград», а саме: рахунок від 28.02.2011 року № 270 (відшкодування витрат електричної енергії на освітлення місць загального користування в лютому 2011 року, технічне обслуговування внутрішньобудинкових мереж електропостачання); рахунок від 21.03.2011 року № 240 (видача довідок мешканцям квартири будинку 34 по вулиці Миронова); рахунок від 31.03.2011 року № 275 (відшкодування витрат електричної енергії на освітлення місць загального користування в березні 2011 року, технічне обслуговування внутрішньобудинкових мереж електропостачання); рахунок від 31.03.2011 року № 265 (технічне забезпечення).
При цьому, наказом ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» від 07.04.2011 № 45 «Про зняття із обслуговування житлових будинків»передбачено розірвати договори про надання послуг із утримання будинків і споруд та прибудинкових територій із власниками квартир за адресами ОСББ, які входять до складу Асоціації ОСББ «Світлоград», зупинити нарахування за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та закрити особові рахунки власникам квартир.
Водночас ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» продовжувало нараховувати мешканцям ОСББ, які входять до складу Асоціації ОСББ «Світлоград», вартість послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та отримувати субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, які призначаються Управлінням праці та соціального захисту населення. Тариф, за яким нараховує Товариство плату за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, складається з вартості: прибирання сходових клітин; прибирання прибудинкової території; вивезення та утилізація негабаритних відходів; прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівель; технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання, водовідведення і зливової каналізації; дератизація; дезінсекція; обслуговування димовентиляційних каналів; поточний ремонт під'їздів, системи опалення, системи водопостачання, покрівлі; підготовки будинку до експлуатації в осінньо-зимовий період; освітлення місць загального користування.
Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку»передбачено, що об'єднання вважається створеним з моменту видачі свідоцтва про державну реєстрацію. Об'єднання можуть входити до складу асоціації. Статут асоціації складається відповідно до законодавства України.
Як встановлено Відділенням, згідно протоколів об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, мешканці 7 ОСББ вирішили приєднатись до складу, передали повноваження з управління, уповноважили представляти їх інтереси Асоціацію ОСББ «Світлоград»та встановили розмір квартирних внесків. Асоціацію ОСББ «Світлоград»зареєстровано виконавчим комітетом Нікопольської міської ради 10.11.2010 року. Статутом Асоціації ОСББ «Світлоград»визначено завдання та предмет діяльності, зокрема з управління експлуатацією житлового фонду, управління нерухомим майном, управління експлуатацією житлового фонду та належне утримання всіх будинків та прибудинкових територій ОСББ, які є членами Асоціації. Відповідно до предмету статутної діяльності з утримання будинків та прибудинкових територій Асоціація ОСББ «Світлоград»укладає договори на виконання робіт.
Відповідно до укладених договорів та актів наданих послуг Асоціацією ОСББ «Світлоград»сплачено за роботи, пов'язані з утримання будинків та прибудинкових територій, а саме: товариству з обмеженою відповідальністю «Гейзер»за обслуговування
димовентканалів; комунальному підприємству «Профдезінфекція»за проведення дезінсекції; СПД ФЛ ОСОБА_3 за вивезення твердих побутових відходів.
Для відшкодування витрат, зазначених вище, Асоціація ОСББ «Світлоград»здійснює нарахування мешканцям будинків ОСББ, які приєднались до її складу.
Таким чином, мешканцям ОСББ, які увійшли до складу Асоціації ОСББ «Світлоград», проводилося подвійне нарахування плати за одну й ту ж саму роботу, що позивачем належними доказами не спростовано.
Відповідачем, також встановлений факт одночасного існування у споживача двох договорів з однаковим предметом договору. Так, з мешканкою квартири 8, будинку 34 по вулиці Миронова та з мешканцем квартири 5, будинку 29 по вулиці Маліновського ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»уклало договори від 01.02.2009 про надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території, предметом яких є забезпечення Товариством відповідної якості послуг з утримання будинку та прибудинкової території, а споживачем своєчасної сплати житлово-комунальних послуг, при цьому згідно договорів від 01.02.2010, укладених з ОСББ належне утримання житлового комплексу здійснює об'єднання.
Отже, ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» проігнорувало рішення співвласників багатоквартирних будинків, не виконувало умови укладених з Асоціацією ОСББ «Світлоград»договорів, в той час як одностороння відмова від договору не дозволяється чинним законодавством України та, отримуючи плату за фактично виконану роботу від Асоціації ОСББ «Світлоград», продовжувало нараховувати плату за послуги мешканцям цих будинків, що призводить до ущемлення прав та економічних інтересів споживачів.
Така поведінка ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь»була б неможлива за умов існування значної конкуренції на ринку.
З урахуванням викладеного дії ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» щодо подвійного нарахування плати за одну й ту ж саму роботу, що призводять до штучного збільшення боргових зобов'язань, правомірно кваліфіковано відповідачем як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом другим статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», визначене частиною першою статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, шляхом ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Згідно з ст. 1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.
Основним завданням Антимонопольного комітету, відповідно до статті 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", є участь в формуванні та реалізації конкурентної політики в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності субєктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів запобігання, виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Стаття 59 цього ж Закону визначає підстави для зміни, скасування чи визнання недійсним рішень органів Антимонопольного комітету України, якими є: неповне зясування обставин, які мають значення для справи; не доведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Порушення або неправильне застосування норм процесуального права може бути підставою для зміни, скасування чи визнання недійсним рішення тільки за умови, якщо це порушення призвело до прийняття неправильного рішення.
Враховуючи усе вищевикладене, спірне рішення Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято в межах компетенції останнього, відповідає фактичним обставинам справи та не суперечить вимогам чинного законодавства України, отже підстави для визнання його недійсним, передбачені статтею 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» відсутні.
З урахуванням викладеного позовні вимоги позивача за первісним позовом є безпідставними та не підлягають задоволенню. Судові витрати сплачені за предявлення первісного позову слід покласти на позивача за первісним позовом.
Враховуючи відсутність підстав для визнання недійсним рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.10.2011р. № 59/01-12/04-11 позовні вимоги позивача за зустрічним позовом підлягають задоволенню.
При цьому, суд також враховує, що вищенаведеним рішенням на ТОВ «Керуюча компанія «КомЕнерго-Нікополь» за вчинені порушення законодавства про захист економічної конкуренції накладено штраф у розмірі 40000 (сорок тисяч) гривень.
Відділення листом від 25.10.2011р. № 2553/44/04-11 надіслало рішення від 11.10.2011 № 59/01-12/04-11 Компанії для виконання, яке останнім відповідно до поштового повідомлення № 491149 отримано 28.10.2011р.
Відповідно до ст. 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», з метою захисту інтересів держави, споживачів та суб'єктів господарювання Антимонопольний комітет України, територіальні відділення Антимонопольного комітету України у зв'язку з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції органами влади, юридичними чи фізичними особами подають заяви, позови, скарги до суду, в тому числі про стягнення не сплачених у добровільному порядку штрафів та пені.
Згідно з ч. 2 ст. 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рішення органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання, а частиною третьою встановлено, що особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
За ч. 7 ст. 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у разі несплати штрафу у строки, передбачені рішенням, та пені органи Антимонопольного комітету України стягують штраф та пеню в судовому порядку.
Доказів сплати, застосованого штрафу у сумі 40000,00грн. відповідачем за зустрічним позовом до суду не надано.
З огляду на вищенаведене, позовні вимоги позивача за зустрічним позовом є обґрунтованими та підлягають задоволенню, а відповідні заперечення відповідача є безпідставними. Судові витрати за розгляд справи за зустрічним позовом слід віднести на відповідача за зустрічним позовом.
З підстав наведеного та керуючись Законом України «Про Антимонопольний комітет України» (3659-12) , Законом України України «Про захист економічної конкуренції» (2210-14) , ст.ст. 49, 82- 85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні первісного позову відмовити.
Судові витрати за первісним позовом віднести на позивача за первісним позовом.
Зустрічний позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "КомЕнерго-Нікополь" (вул. Чубаря, 11, м. Нікополь, 53210, код ЄДРПОУ 36254494) в доход загального фонду Державного бюджету України на рахунок Державного казначейства за місцем реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "КомЕнерго-Нікополь" як платника податків за кодом бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції" штраф у розмірі 40 000,00 грн., видати наказ.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "КомЕнерго-Нікополь" (вул. Чубаря, 11, м. Нікополь, 53210, код ЄДРПОУ 36254494) 1609,50грн. судового збору в доход держбюджету (Управління державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 37989269, банк ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, п/р 31214206783005), видати наказ.
Суддя А.Є. Чередко
рішення підписано 02.03.2012р.