п о с т а н о в а
 
                          Іменем україни
 
     20 березня 2007 року
 
     м. Київ
 
     Колегія суддів  Судової  палати  в  адміністративних  справах
Верховного Суду України у складі:
 
     головуючого
 
     Кривенка В.В.,
 
     суддів:  Гусака  М.Б.,  Маринченка  В.Л.,  Панталієнка  П.В.,
Самсіна I.Л., Тітова Ю.Г., Терлецького О.О.,
 
     розглянувши у порядку письмового провадження  за  винятковими
обставинами справу за позовом ОСОБА_1 про визнання дій  управління
Пенсійного фонду України в Кролевецькому районі  щодо  призначення
пенсії неправомірними та зобов'язання провести перерахунок пенсії,
 
                      в с т а н о в и л а :
 
     У квітні 2004 року ОСОБА_1 звернулася з позовом про  визнання
неправомірними  дій  управління   Пенсійного   фонду   України   в
Кролевецькому  районі  щодо  призначення  пенсії  та  зобов'язання
провести перерахунок  пенсії,  посилаючись  на  те,  що  внаслідок
помилкового тлумачення  терміну  "календарний  місяць"  відповідач
провів нарахування пенсії без повного врахування заробітку за  час
перебування у зоні відчуження у зв'язку  з  ліквідацією  наслідків
аварії на Чорнобильській АЕС.
 
     Кролевецький районний суд Сумської області  рішенням  від  30
вересня 2004 року позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнив.
 
     Апеляційний суд Сумської області рішенням від 21 березня 2005
року скасував  рішення  суду  першої  інстанції  і  у  задоволенні
позовних вимог відмовив.
 
     Вищий адміністративний суду України  ухвалою  від  31  серпня
2006 року касаційну скарга ОСОБА_1 відхилив, рішення  Апеляційного
суду Сумської області від 21 березня 2005 року залишив без змін.
 
     У  скарзі  про  перегляд   зазначених   судових   рішень   за
винятковими  обставинами   ОСОБА_1   посилається   на   неоднакове
застосування судами касаційної інстанції положень  ст.  57  Закону
України "Про статус і соціальний захист громадян, які  постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) (796-12)
        .
 
     Як на підставу  неоднакового  застосування  судом  касаційної
інстанції однієї й тієї самої норми права ОСОБА_1  посилається  на
ухвалу  суду   касаційної   інстанції   у   справі   з   подібними
правовідносинами,   при   вирішенні   якої   суд   словосполучення
"календарний місяць" визначив як період  у  днях  з  числа  одного
місяця до такого ж числа наступного місяця і  на  підставі  такого
визначення обрахував середній заробіток.
 
     Перевіривши за матеріалами справи наведені у  скарзі  доводи,
колегія  суддів  Судової   палати   в   адміністративних   справах
Верховного Суду  України  вважає,  що  касаційний  суд,  ухвалюючи
рішення  у  наведених  в  скарзі  справах,  неоднаково  застосував
положення ст. 57 Закону України "Про статус  і  соціальний  захист
громадян, які  постраждали  внаслідок  Чорнобильської  катастрофи"
( 796-12 ) (796-12)
         для випадку коли особа, яка звернулася за  призначенням
пенсії працювала у зоні відчуження у двох календарних місяцях, при
цьому в кожному з них пропрацювала менше місяця.
 
     Вирішуючи питання про усунення  розбіжностей  у  застосуванні
судом касаційної інстанції Закону України цієї норми права колегія
суддів Судової палати в адміністративних справах  Верховного  Суду
України виходить з наступного.
 
     Відповідно до ст. 57 Закону України "Про статус і  соціальний
захист  громадян,   які   постраждали   внаслідок   Чорнобильської
катастрофи" ( 796-12 ) (796-12)
        , в редакції яка  діяла  на  час  виникнення
правовідносин, обчислення середньомісячного заробітку  провадиться
відповідно  до  Закону   України   "Про   пенсійне   забезпечення"
( 1788-12 ) (1788-12)
        . При цьому за бажанням того, хто звернувся за пенсією,
середньомісячний фактичний заробіток для  обчислення  пенсії  може
братися  за  будь-які  12  місяців  підряд  роботи  на  територіях
радіоактивного забруднення. У випадках, коли особа, яка звернулася
за пенсією, пропрацювала на територіях радіоактивного  забруднення
менше 12 місяців, середньомісячний заробіток  визначається  шляхом
поділу загальної суми заробітку за  календарні  місяці  роботи  на
кількість цих місяців, а у випадках, коли  особа  пропрацювала  на
вказаних територіях менше місяця,  пенсія  може  обчислюватись  із
заробітку за цей календарний місяць з додаванням до  заробітку  на
основній роботі. Для осіб, які працювали у зоні  відчуження  менше
місяця  та   захворіли   на   променеву   хворобу,   пенсія   може
обчислюватись із заробітку за фактично відпрацьований час.
 
     Особам, які брали участь у  ліквідації  наслідків  аварії  на
Чорнобильській АЕС у 1986 році, а також в евакуації  населення  на
добровільній  безплатній  основі  і  стали  інвалідами   внаслідок
Чорнобильської   катастрофи,    що    підтверджено    відповідними
документами, пенсія по інвалідності за їх бажанням обчислюється  з
п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати.
 
     Наведена норма права визначає порядок  підрахунку  середнього
заробітку для обчислення пенсії громадянам,  які  пропрацювали  на
територіях радіоактивного забруднення більше 12 місяців, менше  12
місяців але більше  одного  місяця  і  менше  одного  календарного
місяця.
 
     Стаття 57 цього Закону  не  встановлює  прямого  правила  для
визначення середнього заробітку осіб, які працювали на  територіях
радіоактивного забруднення у двох календарних місяцях підряд але у
кожному з цих місяців менше місяця.
 
     Разом  з  тим  аналіз  правил  встановлених  для   підрахунку
середнього  заробітку  осіб,  які   пропрацювали   на   територіях
радіоактивного забруднення менше  12  місяців  але  більше  одного
місяця і менше одного календарного місяця, дає підстави вважати що
середній  заробіток   таких   осіб   визначається   за   допомогою
послідовного застосування обох цих правил. При цьому,  календарний
місяць - це місяць за календарем (січень, лютий, березень і т.д.),
тобто  період  з  першого  по  останній  день  кожного  місяця   у
календарному році (з 1 січня по 31 січня).
 
     Законом встановлено, що у випадках, коли  особа  пропрацювала
на вказаних територіях менше місяця, пенсія може обчислюватись  із
заробітку за цей календарний місяць з додаванням до  заробітку  на
основній роботі.
 
     Якщо особа працювала на територіях радіоактивного забруднення
у двох календарних місяцях  підряд  але  в  кожному  з  них  менше
місяця, заробіток за  кожен  з  цих  місяців  визначається  шляхом
додавання до заробітку на основній роботі.
 
     У такий спосіб визначається  заробіток  за  повні  календарні
місяці  роботи  на  територіях  радіоактивного  забруднення.   Для
визначення середнього заробітку загальну  суму  заробітку  за  два
місяці, визначену у заначений спосіб, необхідно поділити  на  два,
оскільки,  у  випадку  коли  особа,  яка  звернулася  за  пенсією,
пропрацювала на територіях  радіоактивного  забруднення  менше  12
місяців, середньомісячний  заробіток  визначається  шляхом  поділу
загальної суми заробітку за календарні місяці роботи на  кількість
цих місяців.
 
     Судами встановлено, що ОСОБА_1, як IНФОРМАЦIЯ_1  Кролевецької
райСЕС,     згідно      наказу      по      Сумській      обласній
санітарно-епідеміологічній   станції   НОМЕР_1    знаходилася    в
м.Чорнобиль, де з 27  червня  1986  року  по  6  липня  1986  року
виконувала протиепідемічні заходи. Тобто вона у  1986  році  в  м.
Чорнобилі працювала в червні та липні, при цьому в кожному  з  цих
календарних місяців вона пропрацювала менше місяця.
 
     Апеляційний суд, з рішенням якого погодився  касаційний  суд,
дійшов висновку, що  для  обчисленні  пенсії  позивачки  необхідно
враховувати її заробітну плату лише за липень місяць (з  1  по  31
липня). При цьому суд не  врахував,  що  позивачка  на  територіях
радіоактивного забруднення працювала і в червні 1986 року.
 
     Зважаючи на те, що суди  першої,  апеляційної  та  касаційної
інстанцій неправильно  застосували  ст.  57  Закону  України  "Про
статус і соціальний захист  громадян,  які  постраждали  внаслідок
Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) (796-12)
        , в редакції яка діяла на час
виникнення   правовідносин,   при   обчисленні   середньомісячного
фактичного заробітку, всі ухвалені  у  справі  рішення  підлягають
скасуванню з направленням справи на новий розгляд до  суду  першої
інстанції.
 
     Керуючись  статтями  241  -  244  Кодексу   адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        , колегія суддів Судової палати
 
                          постановила :
 
     Скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
 
     Рішення Кролевецького районного суду Сумської області від  30
вересня 2004 року, рішення Апеляційного суду Сумської області  від
21 березня  2005  року  та  ухвалу  Вищого  адміністративний  суду
України від 31 серпня 2006 року скасувати, а справу  направити  на
новий розгляд до суду першої інстанції.
 
     Постанова  є  остаточною  і  не  може  бути  оскаржена,  крім
випадку,  встановленого  п.  2  ст.237  Кодексу  адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
 
 
 
     Головуючий
 
 
 
     В.В.Кривенко
 
     Судді:
 
 
 
     М.Б.Гусак
 
 
 
     В.Л.Маринченко
 
 
 
     П.В.Панталієнко
 
 
 
     I.Л.Самсін
 
 
 
     Ю.Г. Тітов
 
 
 
     О.О.Терлецький