ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
26.01.12
Справа № 5021/2276/2011.
За позовом Прокурора Кролевецького району в інтересах держави в особі Алтинівської сільської ради Кролевецького району Сумської області, с.Алтинівка, Кролевецького району, Сумської області
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна", с.Обтове, Кролевецького району, Сумської області
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
1) Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель у Сумській області, м.Суми
2) Відділ Держкомзему в Кролевецькому районі Сумської області, м.Кролевець, Сумської області
про стягнення 22 261 грн. 50 коп.
Суддя Лугова Н.П.
Представники:
від позивача: не з"явився
від відповідача: не з"явився
від третіх осіб: 1) не з"явилася
2) не з"явилася
Прокурор не з"явився
У судовому засіданні брали участь: секретар судового засідання Кириченко - Шелест А.Г.
Суть спору: прокурор в інтересах держави в особі позивача просить суд стягнути в доход держбюджету Алтинівської сільської ради Кролевецького району шкоду заподіяну внаслідок самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки в сумі 22 261 грн. 50 коп.
Відповідач подав відзив на позовну заяву № 145 від 11.10.2011р. в якому вказав, що старший державний інспектор з контролю за використанням і охороною земель Відділу Держкомзему у Кролевецькому районі не мав передбачених законодавством повноважень на здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Десна". Зокрема, відповідач посилається на те, що згідно п. 1 ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003р. № 963-IV, державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи. Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2010р. № 1068 (1068-2010-п) "Про ліквідацію Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель" вказану інспекцію було ліквідовано, а обов’язки щодо здійснення її функцій покладено на Державний комітет із земельних ресурсів.
Відповідач вважає, що законодавством визначено Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель як урядовий орган державного управління у сфері контролю за використанням та охороною земель, а тому, на його думку, дії позивача по проведенню перевірки не відповідають вимогам законодавства, а результати за наслідками проведених дій, зокрема, складення розрахунку розміру шкоди є неправомірним.
Також, представник відповідача подав клопотання за № 13 від 09.01.2012р. про зупинення провадження у справі, до результатів розгляду апеляційної скарги ТОВ "Десна" Харківським апеляційним адміністративним судом на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 10.11.2011р. по справі № 2а-1870/7216/11 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна" до Старшого державного інспектора з контролю за використанням і охороною земель відділу Держкомзему у Кролевецькому районі Сумської області Меншун Олександра Анатолійовича, про визнання дій незаконними.
Друга третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держкомзему у Сумській області подала відзив на позовну заяву за № 348/10-06 від 12.10.2011р. в якому підтримує позовні вимоги заявлені прокурором в інтересах держави в особі позивача та вказує на те, що перевірку було проведено у відповідності з вимогами законодавства.
Позивач, відповідач, а також треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору в судове засідання не з’явилися, повноважних представників не направили, тому справа розглядається за наявними матеріалами на підставі ст. 75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши та дослідивши надані докази, суд встановив наступне:
Згідно листа Управління Служби безпеки України в Сумській області № 1049 від 20.06.2011р. адресованого Відділу Держкомзему в Кролевецькому районі, Відділ мав провести заходи правового реагування, в зв’язку з проведенням пошукових заходів спрямованих на виявлення, попередження та припинення фактів нанесення збитків державі в сфері землекористування, зокрема одержанням Глухівським МВ УСБУ в Сумській області інформації, про те, що ТОВ "Десна" на території Алтинівської сільської ради порушуються ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України та ст. 53-1 КУпАП щодо використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів.
Відповідно до вимог ст.ст. 6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" 25.07.2011р. старшим державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Кролевецькому районі Меншуном О.А. у присутності секретаря Алтинівської сільської ради Лисмана Г.М., землевпорядника Алтинівської сільської ради Мороз В.І. було проведено перевірку ТОВ "Десна" з питання дотримання вимог земельного законодавства України по використанню земельної ділянки земель державної власності на території Алтинівської сільської ради, що розташована в с. Обтове, Кролевецького району, Сумської області.
За результатами проведеної перевірки було складено акт за № 126 від 25.07.2011р.
Як вбачається з вищевказаного акту, в ході перевірки було виявлено, що станом на 25.07.2011р. відповідачем самовільно зайнято та на безоплатній основі використовується земельна ділянка площею 25,7281 га (сільськогосподарські угіддя, рілля з земель запасу) державної власності на території Алтинівської сільської ради за межами населеного пункту під посів озимого жита для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що є порушенням вимог ст.ст. 125, 126, 206 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена ст. 211 Земельного кодексу України, ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення з одночасним відшкодуванням шкоди за самовільне зайняття земельної ділянки згідно з Методикою розрахунку шкоди затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963 (963-2007-п) .
Крім того, старшим державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Кролевецькому районі Меншуном О.А. 25.07.2011р. було складено акт обстеження земельної ділянки № 7 у зв’язку з самовільним зайняттям земельної ділянки відповідачем без правовстановлюючих документів.
Зазначені акт перевірки та акт обстеження земельної ділянки від 25.07.2011р. було отримано 27.07.2011р. керівником ТОВ "Десна" Давиденко М.В.
У відповідності до матеріалів справи, Державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель було видано директору ТОВ "Десна" Давиденку М.В. припис № 68 від 25.07.2011р., згідно якого він мав у 30-денний термін з дати отримання припису повернути самовільно зайняту земельну ділянку власнику - Алтинівській сільській раді.
27.07.2011р. старшим державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель у Кролевецькому районі було складено протокол про адміністративне правопорушення № 40 від 27.07.2011р. відносно директора ТОВ "Десна" Давиденко М.В. за порушення ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 40 від 27.07.2011р., відповідно до якої гр. Давиденко М.В. було визнано винним в порушенні земельного законодавства та згідно ч.1 ст. 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення накладено штраф у розмірі 680 грн. 00 коп.
Також, 05.09.2011р. старшим державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Кролевецькому районі Меншуном О.А. у присутності керівника ТОВ "Десна" Давиденка М.В. було проведено перевірку з питання виконання ним вимог припису держземінспектора № 68 від 25.07.2011р. щодо усунення ТОВ "Десна" порушень вимог земельного законодавства України, про що складено акт перевірки від 05.09.2011р.
У вказаному акті зафіксовано, що станом на 05.09.2011р. ТОВ "Десна" задовольнило вимоги вказаного припису щодо усунення порушення вимог земельного законодавства України шляхом збирання врожаю зернових культур на самовільно зайнятій земельній ділянці. При цьому, слід зазначити, що директор ТОВ "Десна" М.В. Давиденко з зазначеним актом ознайомлений про що свідчить його підпис.
Статтею 116 Земельного кодексу України передбачено, що підставами для набуття права на землю є рішення органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Зокрема, статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку або право оренди земельної ділянки виникає: після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою та його державної реєстрації; після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї та державної реєстрації забороняється.
При цьому, у відповідності до ст. 126 Земельного кодексу, право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Матеріалами справи, а саме, актом обстеження земельної ділянки від 25.07.2011р. підтверджено, що земельна ділянка площею 25,7281 га на території Алтинівської сільської ради за межами населених пунктів, що відноситься до земель сільськогосподарського призначення використовуються відповідачем самовільно для ведення товарного сільськогосподарського виробництва під посів сільськогосподарських зернових культур без правовстановлюючих документів.
Абзацем 5 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" № 963-15 зі змінами внесеними Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення вимог земельного законодавства" від 15.04.2008р. № 271-VI (271-17) , самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання в користування (оренду) або за відсутності правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до абзацу 10 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї та його державної реєстрації.
Таким чином, в основі самовільного зайняття земельних ділянок лежить порушення установленого порядку щодо передачі (надання) земельних ділянок з установленням меж та оформлення права на них.
Самовільне зайняття земельної ділянки вважається закінченим з того моменту, коли особа фактично заволоділа земельною ділянкою або розпочала її протиправну експлуатацію (освоєння), завдавши цим власнику земельної ділянки або її законному володільцю значної шкоди.
Матеріали справи свідчать, що підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної відповідачем державі є матеріали справи про адміністративне правопорушення, а саме:
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;
- протокол про адміністративне правопорушення;
- припис (з вимогою усунути порушення вимог земельного законодавства);
- акт обстеження земельної ділянки.
Віповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963 (963-2007-п) , старшим держземінспектором у Кролевецькому районі Меншун О.А. було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття ТОВ "Десна" земельної ділянки з земель запасу сільськогосподарського призначення на території Алтинівської сільської ради Кролевецького району за межами населеного пункту, що складає 22 261 грн. 50 коп.
Шкода (збитки, заподіяні державі, територіальній громаді власнику чи користувачу земельної ділянки підлягають відшкодуванню протягом п"ятнадцяти днів з моменту вручення (направлення поштою) порушнику земельного законодавства розрахунку розміру заподіяної шкоди (збитків).
Як свідчать матеріали справи, розрахунок відповідачем було одержано 27.07.2011р., проте у встановлений строк відповідачем не було сплачено шкоду в визначеному розрахунком розмірі.
Частиною 1 ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи.
Так, згідно ст. 10 вказаного Закону, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов’язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов’язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Відповідно до пп. 7 п. 4 Положення "Про Державний комітет України із земельних ресурсів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2008р. № 224 (224-2008-п) , Державний комітет із земельних ресурсів (Держкомзем) відповідно до покладених на нього завдань: здійснює державний контроль за використанням та охороною земель відповідно вищевказаного Закону України (963-15) та інших законів. Постановою Кабінету Міністрів України "Про утворення Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель" від 21.06.2010р. № 477 (477-2010-п) , утворено в складі Державного комітету по земельних ресурсах Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель як урядовий орган державного управління та затверджено Положення про Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2010р. № 1068 (1068-2010-п) "Про ліквідацію Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель", було ліквідовано Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель. Обов’язки щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель покладено на Державний комітет із земельних ресурсів (п. 3 Постанови КМУ № 1068).
Отже, виходячи з викладеного відповідач мав передбачені законодавством повноваження для проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства відповідачем та складення відповідного розрахунку розміру завданих збитків.
При цьому, слід зазначити, що згідно постанови Сумського окружного адміністративного суду від 10.11.2011р. по справі № 2а-1870/7216/11 за позовом ТОВ "Десна" до Старшого державного інспектора з контролю за використанням і охороною земель відділу Держкомзему у Кролевецькому районі Сумської області Меншун Олександра Анатолійовича, про визнання дій незаконними в задоволенні позову було відмовлено з підстав наявності у перевіряючого повноважень для проведення перевірки.
Суд вважає за доцільне зазначити, що відповідачем у справі на виконання постанови про накладення адміністративного стягнення № 40 від 27.07.2011р. згідно квитанції від 05.09.2011р. було сплачено штраф в сумі 680 грн. 00 коп.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про стягнення з відповідача в доход держбюджету Алтинівської сільської ради шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття ТОВ "Десна" земельної ділянки в сумі 22 261 грн. 50 коп. визнаються судом правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Суд відмовляє у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі до результатів розгляду апеляційної скарги ТОВ "Десна" Харківським апеляційним адміністративним судом на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 10.11.2011р. по справі № 2а-1870/7216/11 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна" до Старшого державного інспектора з контролю за використанням і охороною земель відділу Держкомзему у Кролевецькому районі Сумської області Меншун Олександра Анатолійовича, про визнання дій незаконними, в зв’язку з відсутністю підстав передбачених ст. 79 ГПК України для зупинення провадження у справі.
Відповідно до ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України з відповідача підлягають стягненню в доход державного бюджету м.Суми 222 грн. 61 коп. державного мита та 236 грн. 00 коп. - витрат на інформаційно – технічне забезпечення судового процесу.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1.Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна" (41340, Сумська область, Кролевецький район, с.Обтове, код 03779596) на користь Алтинівської сільської ради, Кролевецького району, Сумської області (41346, Сумська область, Кролевецький район, с.Алтинівка, код 24062100) на рахунок № 33114331700193, код отримувача 23635221, МФО 837013, ГУДКУ у Сумській області 22 261 грн. 50 коп. шкоди.
3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна" (41340, Сумська область, Кролевецький район, с.Обтове, код 03779596) в доход державного бюджету м.Суми (код 03500016) 222 грн. 61 коп. – державного мита.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна" (41340, Сумська область, Кролевецький район, с.Обтове, код 03779596) в доход Держбюджету м.Суми (р/р 31213206700002, код ЄДРПОУ 03500016, банк одержувача ГУДКУ у Сумській області, МФО 837013) 236 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
5.Видати накази після набрання рішенням законної сили.
6. У задоволенні клопотання представника ТОВ "Десна" про зупинення провадження у справі відмовити.
СУДДЯ Н.П. ЛУГОВА
У судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Повний текст рішення підписано 30.01.2012р.