ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Підлягає публікації в ЄДРСР
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"20" січня 2012 р.
Справа № 13-29-8-15/136-09-4435
( Додатково див. постанову Одеського апеляційного господарського суду (rs22039112) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs25173675) )
За позовом заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Міністерства інфраструктури України
до відповідачів Державного підприємства "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ", Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ"
про визнання недійсними договору та додаткових угод до нього
Головуючий суддя Панченко О.Л.
Суддя Желєзна С.П.
Суддя Рога Н.В.
Представники:
від прокуратури Лянна О.А.;
від позивача не з'явився;
від відповідача ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" Матвєєв С.Є.;
від відповідача ТОВ "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" Матвєєв С.Є.
По справі оголошена перерва до 20.01.2012р. згідно зі ст. 77 ГПК України.
Суть спору: Заступник прокурора Одеської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Міністерства інфраструктури України з позовом, в якому просить визнати недійсними повністю договір № 1/2006 про спільну діяльність між державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" від 06.02.2006р. та додаткові угоди від 18.08.2006р. № 1, від 01.11.2006р. № 2, від 25.12.2007р. № 3, від 25.12.2008р. № 4 до договору № 1/2006 про спільну діяльність між державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" від 06.02.2006р. В обґрунтування позовних вимог заступник прокурора Одеської області посилається на те, що зазначений договір і додаткові угоди до нього суперечать інтересам держави та укладені з численними порушеннями норм чинного законодавства України.
Позивач Міністерство інфраструктури України позовні вимоги підтримує повністю.
Представник відповідачів Державного підприємства "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" позов не визнає, посилаючись на те, що спірний договір був погоджений з Мінтрансом та не суперечить вимогам чинного законодавства України.
Беручи до уваги, що:
06.02.2006р. між Державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" (надалі –ЯХТ-КЛУБ") та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" (надалі –"Підприємство") був укладений договір № 1/2006 про спільну діяльність, згідно з яким сторони зобов’язуються об’єднати свої вклади без створення юридичної особи та спільно діяти з метою одержання прибутку і досягнення спільної мети, як таке:
- створення для молоді школи парусного спорту нового типу, яка буде відповідати вимогам сучасності та міжнародним стандартам;
- створення спортивно-оздоровчого Центру з сучасною інфраструктурою та обладнанням;
- створення, обладнання та обслуговування стояночних місць для спортивних та круїзних яхт, катерів (у тому числі іноземних);
- створення, обладнання та обслуговування зимових стояночних місць для спортивних та круїзних яхт, катерів (у тому числі іноземних);
- проведення комерційних спортивних заходів та спортивно-розважальних програм;
- проведення Міжнародних, Всеукраїнських та комерційних Регат;
- участь у Міжнародних, Всеукраїнських та комерційних Регатах;
- будівництво та експлуатація готельного комплексу для прийому спортивних делегацій та проживання яхтсменів і спортсменів;
- будівництво та експлуатація кафе і ресторану вищої категорії;
- будівництво та експлуатація автостоянки для членів ЯХТ-КЛУБУ;
- організація тренувальних занять та змагань з парусного, гребного, водно-моторного спорту, підводного плавання та синхронного плавання.
Відповідно до п. 2.2 договору сторони здійснюють спільну діяльність переважно на території ЯХТ-КЛУБУ, використовуючи на умовах цього договору приміщення, інженерні та гідротехнічні споруди, яхти, водно-моторні засоби, устаткування і транспортні засоби, що належать ЯХТ-КЛУБУ і Підприємству.
Пунктом 3.1 договору передбачено, що ведення спільних справ сторін покладається на Підприємство, для чого ЯХТ-КЛУБОМ видається Підприємству довіреність відповідно до чинного законодавства.
Згідно з п. 5.1 договору ЯХТ-КЛУБ і Підприємство визначають вид та обсяг своїх вкладів у спільну діяльність, що здійснюються шляхом внесення коштів, майна, права користування майном (рухомим та нерухомим).
Додатком № 2 до договору № 1/2006 від 06.02.2006р. визначено перелік майна ЯХТ-КЛУБУ, права користування яким передаються в сумісну діяльність. Згідно з додатком № 3 до зазначеного договору вклад Підприємства складає 50500000 грн. Графік внесення Підприємством коштів у спільну діяльність викладений у додатку № 6 до договору.
Відповідно до п. 5.3 договору вартість внесків сторін визначається незалежною експертизою відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) та чинної методики оцінки вартості майна у порядку, встановленому Фондом державного майна України.
Згідно з п. 6.1 договору результати від спільної діяльності визначаються в порядку, передбаченому чинним законодавством України, яким регулюється ведення податкового обліку спільної діяльності на території України без створення юридичної особи, а також умовами даного договору.
Відповідно до п. 6.2 договору розподіл прибутку від спільної діяльності між сторонами здійснюється щоквартально (остаточно –за підсумками роботи за рік), у співвідношенні: 10% - ЯХТ-КЛУБУ, 90% - Підприємству після сплати податку на прибуток по декларації від спільної діяльності, прийнятої податковим органом. У разі відсутності прибутку від спільної діяльності, незалежно від її результатів, Підприємство перераховує на користь ЯХТ-КЛУБУ грошову суму у розмірі не менш як 120000 грн. на рік (п. 6.3 договору).
Пунктом 6.4 договору визначено, що зазначений у п. 6.2 даного договору порядок розподілу результатів спільної діяльності може коригуватися з урахуванням зміни вкладів сторін. Згідно з пунктом 5.6 цього договору коригування оформлюється підписанням додаткових угод, які є невід’ємною частиною цього договору.
Згідно з п. 12.4 договору додатки №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, визначені п. 4.1.1, 5.1, 5.3 договору, є невід’ємною частиною цього договору.
Даний договір вступає в дію з моменту його підписання сторонами після обов’язкового попереднього погодження з Міністерством транспорту та зв’язку України та продовжує свою дію терміном на 20 років, тобто до 6 лютого 2026 року (п. 13.1 договору).
18.08.2006р. ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та ТОВ "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" уклали додаткову угоду № 1 до договору № 1/2006 про спільну діяльність, згідно з якою пункт 4.2.5 договору скасовано, а пункти 4.1.1, 4.2.6, 4.3.4, 4.3.7, 4.3.16, 5.3, 5.4, 5.8, 6.1, 7.3, 12.4, абзац 3 пункту 13.3 і розділ 14 договору викладені у новій редакції.
01.11.2006р. ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та ТОВ "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" уклали додаткову угоду № 2 до договору № 1/2006 про спільну діяльність, згідно з якою п. 4.2.3 договору виключено, а пункти 4.1.1, 4.2.6, 4.2.8, 4.3.16 договору викладені у новій редакції.
Додатковими угодами № 3 від 25.12.2007р. та № 4 від 25.12.2008р. до договору № 1/2006 про спільну діяльність ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та ТОВ "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" виклали у новій редакції додаток № 6 до зазначеного договору, який містить графік внесення ТОВ "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" грошових коштів у спільну діяльність.
В обґрунтування позовних вимог заступник прокурора Одеської області посилається на те, що зазначений договір і додаткові угоди до нього суперечать інтересам держави та укладені з численними порушеннями норм чинного законодавства України.
Відповідно до ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п’ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно з ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України господарське зобов’язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб’єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
З матеріалів справи вбачається, що 06.02.2006р. між Державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" був укладений договір № 1/2006 про спільну діяльність, згідно з яким сторони зобов’язуються об’єднати свої вклади без створення юридичної особи та спільно діяти з метою одержання прибутку і досягнення спільної мети.
Даний договір вступає в дію з моменту його підписання сторонами після обов’язкового попереднього погодження з Міністерством транспорту та зв’язку України та продовжує свою дію терміном на 20 років, тобто до 6 лютого 2026 року (п. 13.1 договору).
Відповідно до статуту Державне підприємство "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, що засноване на державній власності, входить до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України (Орган управління майном) та підпорядковується Державному департаменту морського і річкового транспорту. Пунктом 4.2 статуту передбачено, що майно Підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві повного господарського відання. Здійснюючи право повного господарського відання, Підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном за погодженням з Органом управління майном, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та цьому статуту.
Заступник прокурора Одеської області та позивач на підтвердження позовних вимог посилаються на те, що ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" не отримало погодження органу управління державним майном, яким є позивач, на укладення спірного договору, як це передбачено законом, договором та статутом ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ".
З матеріалів справи вбачається, що ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" листом від 23.01.2006р. за № 2701/06 направляло позивачу проект договору про спільну діяльність з ТОВ "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ". Після розгляду проекту договору позивач своїм листом від 03.02.2006р. № 745/16/10-06 повідомив, що принципово не заперечує щодо укладення зазначеного договору за певних умов.
Відповідачі вважають, що ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" виконало виставлені позивачем умови, усунуло виявлені недоліки та надало додаткові документи, про що позивача було повідомлено листом № 903/06 від 09.03.2006р., за результатами розгляду якого зауважень від позивача не надходило, тому, на думку відповідачів, після виконання умов позивача дозвіл на укладання договору вважається наданим, а договір є погодженим.
Згідно зі ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору (ст. 32 ГПК України).
Однак, матеріали справи не містять доказів належного погодження з боку позивача кінцевої редакції договору про спільну діяльність між відповідачами, а посилання відповідачів на те, що заперечень та зауважень на лист ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" не надходило, не свідчать про надання позивачем погодження. Таким чином, договір про спільну діяльність від 06.02.2006р. № 1/2006 був укладений без письмового погодження органу управління майном. Також без письмового погодження органу управління майном були укладені додаткові угоди від 18.08.2006р. № 1, від 01.11.2006р. № 2, від 25.12.2007р. № 3, від 25.12.2008р. № 4 до договору № 1/2006 про спільну діяльність, якими змінені істотні умови договору про спільну діяльність, а саме взаємні права та обов’язки учасників спільної діяльності, порядок внесення грошових внесків у спільну діяльність, порядок наступного спільного використання майна і покриття витрат на його утримання та умови розподілу прибутку. При цьому, зазначені додаткові угоди суттєво погіршують стан учасника спільної діяльності Державного підприємства "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" в частині отримання прибутку та сприяють його значному зменшенню.
Відповідно до п. 5.3 договору вартість внесків сторін визначається незалежною експертизою відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) та чинної методики оцінки вартості майна у порядку, встановленому Фондом державного майна України.
Однак, незалежна оцінка майнових прав у вигляді прав користування майном ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" здійснена станом на 16.02.2006р., тоді як договір про спільну діяльність був укладений 06.02.2006р. Крім того, в порушення вимог чинного законодавства вищевказаний договір про спільну діяльність укладений без визначення вартості внеску ДП "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ".
За таких обставин договір № 1/2006 про спільну діяльність між державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" від 06.02.2006р. та додаткові угоди від 18.08.2006р. № 1, від 01.11.2006р. № 2, від 25.12.2007р. № 3, від 25.12.2008р. № 4 до договору № 1/2006 про спільну діяльність між державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" від 06.02.2006р. слід визнати недійсними.
Зважаючи на вищевикладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України судовий збір у сумі 1073 грн. підлягає стягненню з відповідачів.
Клопотання позивача від 17.01.2012р. про відкладення розгляду справи в межах процесуальних строків задоволенню не підлягає, тому що зазначене клопотання позивачем документально не підтверджено, а також у зв’язку з закінченням строку розгляду спору, встановленого ст. 69 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 77, 82, 84, 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Визнати недійсними повністю договір № 1/2006 про спільну діяльність між державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" від 06.02.2006р. та додаткові угоди від 18.08.2006р. № 1, від 01.11.2006р. № 2, від 25.12.2007р. № 3, від 25.12.2008р. № 4 до договору № 1/2006 про спільну діяльність між державним підприємством "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" та товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" від 06.02.2006р.
3. Стягнути з Державного підприємства "ЧОРНОМОРСЬКИЙ ЯХТ-КЛУБ" (м. Одеса, пляж "Отрада", траверси 7-9, код 33933233) до Державного бюджету України на рахунок 31215206700008 ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 23213460, банк одержувача: ГУДКУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, судовий збір у сумі 536 (п’ятсот тридцять шість) грн. 50 коп. через ДПІ у Приморському районі м. Одеси.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСБУНКЕР СЕЙЛІНГ ТІАМ" (м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 19, код 33988261) до Державного бюджету України на рахунок 31215206700008 ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 23213460, банк одержувача: ГУДКУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, судовий збір у сумі 536 (п’ятсот тридцять шість) грн. 50 коп. через ДПІ у Приморському районі м. Одеси.
Накази видати згідно зі ст. 116 ГПК України.
рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст. 85 ГПК України.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя
Панченко О.Л.
Желєзна С.П.
Рога Н.В.
Повний текст рішення складений та підписаний 25.01.2012р.