ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" грудня 2011 р.
Справа № 12/26
( Додатково див. рішення господарського суду Чернівецької області (rs4797309) ) ( Додатково див. постанову Львівського апеляційного господарського суду (rs9010003) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs8518305) )
За позовом дочірньої компанії "Газ України"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"
до публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Чернівцігаз"
про стягнення 10 199 796,43 грн. вартості безпідставно набутого майна
треті особи на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору:
1. об’єднане диспетчерське управління дочірньої компанії "Укртрансгаз"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України";
2. дочірнє підприємство "Нафтогазмережі"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України";
Суддя Байталюк В. Д.
представники сторін:
від позивача –ОСОБА_1 –доручення № 110/10 від 23.12.2010;
від відповідача –ОСОБА_2, довіреність від 17.03.2011 № 01/365;
від третіх осіб –не з’явилися.
СУТЬ СПОРУ: Дочірня компанія "Газ України"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулася до господарського суду Чернівецької області з позовом та просить суд стягнути з відповідача – публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Чернівцігаз", 5 955 194,39 грн. в рахунок відшкодування вартості безпідставно набутого майна.
В обґрунтування заявленої вимоги позивач посилається на те, що відповідачем у січні-листопаді 2008 року спожито природний газ у кількості 29514,571 тис. м3 з ресурсів НАК "Нафтогаз України", однак договір на постачання природного газу для промислових споживачів між сторонами укладено не було, у зв’язку з чим у відповідача відсутні підстави для споживання вказаного природного газу. При цьому, позивач вказує на те, що повернення безпідставно набутого відповідачем майна у натурі неможливо, враховуючи, що воно спожито третіми особами.
До прийняття рішення по суті заявлених вимог, позивач збільшив заявлені ним вимоги та просить стягнути з відповідача 10199796,43 грн. (48249,288 тис. м3) в рахунок відшкодування вартості безпідставно спожитого природного газу у періоді з вересня 2007 року по грудень 2008 року (т. 2, а. с. 27-28).
Відповідач позов не визнає, посилаючись на недоведеність факту передачі йому вказаного обсягу природного газу у спірному періоді, зокрема, зазначає, що:
ь не доведено належними і допустимими доказами факт споживання ним природного газу у спірному періоді з ресурсів позивача;
ь позивач відмовився укладати договір на постачання природного газу для потреб населення у спірному періоді і не здійснював поставки природного газу відповідачу (т. 2, а. с. 49-50, 67-70).
Ухвалою господарського суду Чернівецької області від 04.02.2009 залучено об’єднане диспетчерське управління дочірньої компанії "Укртрансгаз"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"третьою особою на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору (т. 1, а. с. 48).
Вказана третя особа надавши письмові пояснення на позов вказує, що:
ь надати інформацію щодо використання природного газу відповідачем та його споживачами неможливо, оскільки було видано дві ліцензії на розподіл та постачання природного газу за регульованим тарифом –відповідачу та ДП "Укргазмережі"НАК "Нафтогаз України";
ь між вказаними особами не досягнуто домовленості щодо розподілу місячних обсягів природного газу, а відповідач не надав власної звітної інформації щодо надходження і розподілу природного газу за 2007-2008 рр., що унеможливлює здійснення обліку природного газу по кожному з них (т. 1, а. с. 77).
Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 04.11.2009 залучено дочірнє підприємство "Нафтогазмережі"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"(правонаступник дочірнього підприємства "Укргазмережі"дочірньої компанії "Газ України"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України") третьою особою на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору (т. 3, а. с. 71-72).
Зазначена третя особа надавши письмові пояснення позов підтримала в уточненому позивачем розмірі та надала судову практику по аналогічних спорах (т. 3, а. с. 73-75).
Справа розглядалась судами неодноразово.
рішенням господарського суду Чернівецької області від 19.08.2009 (т. 2, а. с. 134-136), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 25.11.2009 (т. 3, а. с. 86-92), позов задоволено: з відповідача на користь позивача стягнуто 10 199 796,43 грн. в рахунок відшкодування вартості безпідставно спожитого природного газу.
Постановою Вищого господарського суду України від 23.03.2010 зазначені судові рішення у справі скасовано, а справу передано на новий розгляд до господарського суду Чернівецької області (т. 3, а. с. 135-140).
рішенням господарського суду Чернівецької області від 10.08.2010 (т. 4, а. с. 116-118), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 21.10.2010 (т. 4, а. с. 159-163), позов задоволено: з відповідача на користь позивача стягнуто 10 199 796,43 грн. в рахунок відшкодування вартості безпідставно спожитого природного газу.
Постановою Вищого господарського суду України від 25.01.2011 зазначені судові рішення у справі скасовано, а справу передано на новий розгляд до господарського суду Чернівецької області (т. 4, а. с. 195-198).
Розгляд справи доручено судді Байталюку В. Д.
В згаданій постанові касаційної інстанції зазначено, що з урахуванням того, що постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2006 № 605 "Деякі питання діяльності Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (605-2006-п) визначає порядок формування ціни на природний газ, але не вартість майна, безпідставно набутого відповідачем, попередніми судовими інстанціями не було встановлено фактичну вартість газу, вибраного відповідачем без укладення відповідного договору. Для встановлення фактичної вартості природного газу суд першої інстанції не позбавлений можливості у відповідності з ст. 41 ГПК України, призначити судову експертизу.
Приведені обставини підлягають вирішенню в процесі нового розгляду справи.
Ухвалою від 14.03.2011 справу призначено до розгляду на 29.03.2011 та зобов’язано сторони до дня розгляду справи надати суду письмові пояснення щодо можливості проведення судової експертизи. Водночас, 29.03.2011 у судовому засіданні оголошено перерву до 12.04.2011.
Ухвалою від 12.04.2011 у справі призначено судово-товарознавчу експертизу, провадження якої доручено Науково-дослідному інституту нафтогазових технологій, м. Івано-Франківськ. Однак, 26.04.2011 на адресу господарського суду надійшли матеріали справи 12/26 без проведеної судової експертизи та без зазначення причин неможливості її проведення.
Тільки при телефонному дзвінку експерту суду стало відомо, що проведення вказаної експертизи не входить до компетенції інституту.
Ухвалою суду від 23.06.2011 провадження у справі було поновлено, призначено комплексну судову товарознавчо-економічну експертизу, провадження якої доручено товариству з обмеженою відповідальністю "Бюро судових експертиз", та вдруге зупинено провадження у справі.
18.11.2011 до господарського суду Чернівецької області від експертної установи надійшла справа № 12/26 без виконання призначеної експертизи, в зв’язку з тим, що сторонами не було проведено оплату за її проведення, а також не надано додаткових документів, які були витребувані від них. Внаслідок цього, ухвалою від 08.12.2011 провадження у справі поновлено, а її розгляд призначено на 16.12.2011.
Представник відповідача проти позову заперечує, посилаючись на те, що позивач не довів споживання відповідачем природного газу при вказаних в позові обставинах та його вартість.
Треті особи, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, явку своїх представників у судовому засіданні не забезпечили та про причини їх неявок суд не повідомили.
Неявка представників третіх осіб не перешкоджає розглядові справи по суті за наявними матеріалами.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини у справі, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, дослідивши та оцінивши в сукупності надані докази, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України (далі –НКРЕ) від 19.04.2007 № 474 "Про видачу ДП "Укргазмережі" ДК "Газ України"НАК "Нафтогаз України"ліцензій на розподіл природного і нафтового газу та на постачання природного газу за регульованим тарифом" дочірньому підприємству "Укргазмережі"видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом з терміном дії протягом п’яти років на території, де розташовані розподільні газопроводи, які перебувають у користуванні дочірнього підприємства "Укргазмережі"станом на 19.04.2007, в тому числі й у м. Чернівці та в Чернівецькій області, згідно з наведеним у додатку до цієї постанови Переліком.
Територія провадження ліцензованої діяльності відповідача згідно з виданою йому ліцензією на право провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу розподільними трубопроводами територією, де розташовані розподільні газопроводи, які перебувають у користуванні відповідача, визначена постановою НКРЕ України від 27.04.2007 № 556 (v0556227-07) "Про зміну території провадження ВАТ "Чернівцігаз"господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу розподільними трубопроводами".
Згідно з підпунктом 3 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 "Про забезпечення споживачів природним газом" (1729-2001-п) (з наступними змінами і доповненнями) встановлено, що потреба в природному газі для забезпечення технологічних та інших виробничих потреб дочірньої компанії "Укртрансгаз"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", суб’єктів господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу, задовольняється з ресурсів імпортованого природного газу зазначеної компанії.
Абзацом 8 підпункту 5 пункту 2 цієї постанови передбачено, що постачання природного газу повинно здійснюватися на підставі відповідних договорів, а споживачі, які не уклали договорів про закупівлю природного газу та/або не здійснюють розрахунків за використаний природний газ і послуги з його транспортування, обмежуються у газопостачанні або відключаються від газових мереж у встановленому порядку. Правилами подачі та використання природного газу в народному господарстві України, затвердженими наказом Державного комітету України по нафті і газу № 355 від 01.11.1994 (z0281-94) , також встановлено, що постачання природного газу здійснюється лише на підставі відповідних договорів.
Судом встановлено, що сторони договір на постачання природного газу для потреб населення у період з вересня 2007 року по грудень 2008 року не укладали. Не укладав відповідач протягом цього періоду також і технічні угоди про умови прийому-передачі природного газу на газорозподільних станціях, відповідно до Правил обліку природного газу при видобуванні, транспортуванні та зберіганні, затвердженими наказом національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" від 11.05.2002 № 1 та Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами постачання та споживання, затвердженими наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 № 618 (z0067-06) , внаслідок чого безпідставно та незаконно спожив природний газ у кількості 48249,288 тис. м3 для потреб населення м. Чернівці та Чернівецької області.
Облік природного газу при видобуванні, транспортуванні та зберіганні визначається Правилами обліку природного газу при видобуванні, транспортуванні та зберіганні, затвердженими наказом національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" від 11.05.2002 № 1 (далі –Правила № 1) та Правилами обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами постачання та споживання, затвердженими наказом Міністерства палива та енергетики України № 618 від 27.12.2005 (z0067-06) (далі –Правила № 618).
Відповідно до пункту 1.3 Правил № 1 взаємовідносини між сторонами, які здійснюють приймання-передачу природного газу на внутрішніх газовимірювальних станціях (далі –ГРС) та на газорозподільних станціях регулюються Технічною угодою про умови приймання-передачі кількості газу на ГВС ГРС). У зазначеній Технічній угоді, зокрема, передбачається установлення меж розподілу, порядок підключення (відключення) ГВС (ГРС), порядок визначення кількості та якості газу, повноваження представників, порядок перевірки комерційних вузлів обліку газу, тощо. Відповідно до пункту 1.4 Правил № 1 кількість переданого (прийнятого) газу, як правило, визначається вимірювальними системами, вимірювальними комплексами та вимірювальними приладами газовидобувних (ДК "Укргазвидобування", ВАТ "Укрнафта"та ін.), газотранспортних (ДК "Укртрансгаз"та ін.) та газорозподільних (ВАТ з газопостачання і газифікації та ін.) підприємств.
Порядок обробки результатів вимірювання кількості газу і оформлення актів приймання-передачі природного газу визначено в п. 12 Правил № 1. Так, акти приймання-передачі газу за місяць, що підписується представниками сторін, складаються на підставі роздрукованих розрахунків кількості газу автоматизованими вимірювальними комплексами або розрахунків кількості газу по діаграмах реєструвальних приладів ГВС (ГРС) окремо по кожній вимірювальній ділянці трубопроводу і за кожну добу, один раз у 10 днів між газовидобувним (газотранспортним) підприємством і газорозподільним підприємством складаються декадні графіки у разі якщо ГВС (ГРС) не оснащені автоматизованими вимірювальними комплексами, акт приймання-передачі газу за місяць складається та підписується представниками газовидобувного (газотранспортного) підприємства та газорозподільного підприємства п’ятого числа місяця, наступного за звітним. У разі неявки представника газорозподільного підприємства без поважних причин представник газовидобувного (газотранспортного) підприємства оформляє акти в односторонньому порядку, про що сповіщає газорозподільне підприємство.
Дочірнє підприємство "Укргазмережі" уклало договір № 06/07-2783 від 29.12.2007 з дочірньою компанією "Газ України"на постачання природного газу для потреб населення і отримувала такий газ протягом спірного періоду, обсяги якого зафіксовано актами прийому-передачі природного газу. Також дочірнім підприємством "Укргазмережі"було укладено технічні угоди з газотранспортними організаціями УМГ "Прикарпаттрансгаз", ВАТ "Укрнафта"в особі НГВУ "Надвірнанафтогаз", ДК "Укргазвидобування".
У зв’язку з відсутністю договорів на постачання газу та технічних угод, укладених з відповідачем, дочірнє підприємство "Укргазмережі"в особі Чернівецької філії вело облік всього газу, який подавався на територію Чернівецької області, про що подавало щомісячні дані до філії об’єднаного диспетчерського управління дочірньої компанії "Укртрансгаз"в розрізі категорій постачальників та споживачів, на підставі яких позивач визначив обсяг газу, спожитого відповідачем для потреб населення протягом вересня-грудня 2007 року та січня-грудня 2008 року без укладення договору на постачання природного газу, на загальну кількість 48249,288 тис. м3 загальною вартістю 10199796,43 грн., яка (вартість) визначена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 609 від 29.04.2006 "Про Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"і наведена в поданих позивачем реєстрах обсягів газу.
Окрім того, дочірнє підприємство "Укргазмережі" надсилало відповідачу для підписання акт узгодження обсягів природного газу на території ліцензованої діяльності відповідача в 2008 році, який останній не підписав, але в свою чергу 02.02.2009 надіслав дочірньому підприємству "Укргазмережі"такий акт у своїй редакції, де обсяги спожитого ним у 2008 році природного газу для потреб населення визначено в обсязі 29711,998 тис. м3.
Отже, аналізуючи викладене, суд зазначає, що вказані обсяг і вартість спожитого газу відповідачем повністю підтверджуються наданими у справі доказами. Так, обсяг загальної кількості спожитого за спірний період газу обліковано у відповідності до встановленого порядку дочірнім підприємством "Укргазмережі"в особі Чернівецької філії на підставі укладених з газотранспортними організаціями технічних угод, обсяг газу, спожитого третьою особою, зафіксовано відповідними актами приймання-передачі природного газу, складених на підставі договорів на постачання газу та технічних угод.
Статтею 1212 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи, зобов’язана повернути потерпілому це майно.
У відповідності до вимог статті 1213 Цивільного кодексу України набувач зобов’язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі, а в разі неможливості повернути таке майно відшкодовує його вартість, яка визначається на момент розгляду справи судом про повернення майна.
Ураховуючи, що отримання відповідачем природного газу та його реалізація споживачам Чернівецької області за відсутності укладеного на постачання договору є безпідставним, суд дійшов висновку, що відносно згаданих дій відповідача належить застосувати наслідки, передбачені статтями 1212, 1213 Цивільного кодексу України.
Вимоги позивача про повернення спожитого з вересня 2007 року по грудень 2008 року природного газу або про оплату його вартості в сумі позову відповідачем залишено без розгляду.
Оскільки газ використаний для потреб населення і повернути його в натурі немає можливості, стягненню підлягає його вартість станом на день розгляду спору.
Щодо визначення вартості природного газу, то поняття "вартість" надано визначення в постанові Кабінету Міністрів України "Про експертну грошову оцінку земельних ділянок"від 11.10.2002 № 1531 (1531-2002-п) –це суспільно визнаний еквівалент цінності об’єкта оцінки, виражений у грошовій формі. Під час оцінки визначається певний вид вартості об’єкта оцінки як ймовірна сума грошей, яка може бути отримана за об’єкт оцінки на дату оцінки. Визначення терміну "ціна" надано в наказі Держкомстату "Про затвердження Методики розрахунку базового індексу споживчих цін" від 27.07.2007 № 265 (v0265202-07) де вказано, що ціна –це грошове відображення вартості товару за його кількісну одиницю.
Отже, виходячи з вищевикладеного вбачається, що поняття "ціна"та "вартість"в розумінні законодавця є поняттями тотожними, які вказують на грошову оцінку товару, а оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2006 № 605 "Деякі питання діяльності Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (605-2006-п) встановлює саме граничний рівень ціни на природний газ, то відповідно позивачем було правомірно та обґрунтовано визначено вартість безпідставно спожитого природного газу.
Таким чином позов, як обґрунтований підлягає задоволенню.
Судові витрати покласти на відповідача, з вини якого спір доведений до судового розгляду.
На підставі викладеного, керуючись статтями 49, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Чернівцігаз" (м. Чернівці, вул. Винниченка, 9-А, ідентифікаційний код 03336166) на користь дочірньої компанії "Газ України"національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"(м. Київ, вул. Шолуденка, 1, ідентифікаційний код 31301827) вартість безпідставно отриманого газу в сумі 10 199 796,43 грн., державне мито в розмірі 25 500,00 грн., та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 118,00 грн.
Суддя
В. Байталюк
У судовому засіданні 16.12.2011 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
рішення виготовлено в повному обсязі та підписано 16.12.2011.