ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02.12.2011 Справа № 5024/1934/2011
( Додатково див. постанову Одеського апеляційного господарського суду (rs21663298) )
Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. при секретарі Фінаровій О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт. Таїрово Овідіопольського району Одеської області
до відповідача-1: Виконавчого комітету Скадовської міської ради, м. Скадовськ Херсонської області
відповідача-2: Скадовської міської ради, м. Скадовськ Херсонської області
про визнання рішень недійсними та спонукання розглянути питання укладення договору
за участю
представників сторін:
від позивача: ОСОБА_2, адвокат, одер №77 від 14.11.2011р.
від відповідача-1: не прибув
від відповідача-2: не прибув
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (позивач) звернувся до суду з позовом, в якому з урахуванням уточнення просить визнати недійсним п. 4 рішення Скадовської міської ради (відповідач-2) від 15.04.2011 р. № 65 в частині відмови ОСОБА_1 (позивач) в продовженні строку дії договору оренди земельної ділянки від 28.09.2010 р., який зареєстровано в відділі Держкомзему у Скадовському районі 17.02.11 за №652471014000044, визнати недійсним рішення виконавчого комітету Скадовської міської ради (відповідач-1) від 16.03.2011 р. № 40 про відмову ОСОБА_1 в продовженні строку дії договору оренди земельної ділянки від 28.09.2010 р., який зареєстровано в відділі Держкомзему у Скадовському районі 17.02.11 за №652471014000044 та зобов'язати відповідача-2 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про продовження дії договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого в відділі Держкомзему у Скадовському районі 17.02.11 за №652471014000044.
Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідач-1 не направив свого представника в судове засідання, не надав відзив на позов та витребувані судом документи, про причини неявки суд не повідомив, хоча у відповідності до ст. ст. 64, 77 ГПК України, був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи.
Відповідач-2 не направив свого представника в судове засідання, про причини неявки суд не повідомив, у відзиві на позов позовні вимоги не визнає, зазначає, що під час прийняття рішень №65 від 15.04.2011р. та №40 від 16.03.2011р. Скадовська міська рада та її виконавчий комітет діяли відповідно до чинного законодавства.
Після закінчення розгляду справи в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд
в с т а н о в и в:
Судом встановлено, що 12 січня 2006 року позивач уклала договір оренди землі зі Скадовською міською радою строком на 5 років з моменту його державної реєстрації.
На підставі договору оренди земельної ділянки від 12 січня 2006р., укладеного між Скадовською міською радою та ОСОБА_1, останній була передана в оренду земельна ділянка 53кв.м під розміщення торгового об'єкту, а саме: під кіоск 15 кв. м, під майданчиком 38 кв.м по АДРЕСА_2.
рішенням Скадовської міської ради від 18 червня 2010р. №981 було затверджено проект землеустрою щодо відведення (розширення) земельної ділянки в оренду та складання договору оренди за рахунок земель житлової та громадської забудови Скадовської міської ради: ПП ОСОБА_1 для обслуговування кіоску "Островок" з літнім майданчиком у АДРЕСА_2 (біля готелю "Хвиля") площею 81 кв. м, з яких 15 кв.м - під кіоском, а 66 кв.м - під літнім майданчиком, строком оренди до 31.03.2011р. та зобов'язано ПП ОСОБА_1 та головного спеціаліста виконкому міської ради забезпечити оформлення договору оренди землі.
Пізніше 28.09.10 відбулася новація правовідносин і сторони уклали договір оренди земельної ділянки площею 81 кв.м, з яких 15 кв.м-під кафе, а 66 кв.м під літнім майданчиком.. За розділом договору " Строки дії договору" договір укладено до 31.03.11 року тобто на шість місяців, але державна реєстрація зазначеного договору відбулася 17 лютого 2011 року за №652471014000044.
Відповідно до ст. 604 ЦК України зобов'язання припиняються за домовленістю сторін про заміну первісного зобов'язання новим зобов'язанням між тими ж сторонами (новація).
Таким чином, у зв'язку з укладенням нового договору зобов'язання за договором від 12.01.06 були припиненні, а сторони прийняли на себе виконання зобов'язань за договором від 28.09.10.
Судом встановлено, що позивач 17.02.11 звернувся до Скадовської міської ради з пропозицією про продовження дії договору.
Листом №2-23-220 від 22.03.2011 року Скадовською міською радою, у відповідь на заяву позивача було повідомлено що питання про продовження дії договору оренди землі у АДРЕСА_2 під кіоском "Островок" та літнім майданчиком було розглянуто на засіданні виконкому міської ради 16.03.2011р.
За п. 4 рішення Скадовської міської ради № 65 від 15.04.11 позивачу відмовлено у продовженні строку оренди зазначеної земельної ділянки у зв'язку з прийняттям міською радою рішення від 22.12.2006 року №154 "Про затвердження коригування генерального плану м. Скадовська по вул. Набережній від вул. Пролетарської до вул. Колгоспної".
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За статтями 142- 144 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
За статтею 9 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить, зокрема, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
За статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України (2768-14) , Цивільним кодексом України (435-15) , цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Із положень Цивільного кодексу України (435-15) та ЗУ "Про оренду землі" (161-14) вбачається, що у випадках та в порядку, встановлених чинним законодавством договір оренди землі може бути або змінено, або припинено або поновлено.
При цьому, відповідно до п.1 ч. 1 ст. 31 ЗУ "Про оренду землі" по закінченню терміну дії - договір оренди землі припиняється.
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (254к/96-ВР) .
Відповідно до ст. 2 ЗК України суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до п. 3 ст. 78, ст. 80 ЗК України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Суб'єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності.
Отже, у спірних правовідносинах Скадовська міська рада виступає суб'єктом земельних відносин реалізуючі права власника на земельну ділянку.
Відповідно до Роз'яснень ВАС України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" (v5_35800-00) акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Відповідно до п.4 ч.3 ст. 129 Конституції України та ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на яких ґрунтуються її позовні вимоги.
Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу Ради. Повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, зміст встановлено ст. 12 Земельного кодексу України (чинного з 01.01.02), відповідно до вимог якої, радам надано право розпорядження землями територіальних громад, зокрема, передачу земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу (2768-14) .
Відповідно до ст. 19 Конституції України п.3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Система, засади організації та діяльність органів місцевого самоврядування в Україні визначені законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) . За змістом статті 2 вказаного Закону місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Із огляду на встановлені факти та проаналізувавши норми чинного законодавства суд дійшов висновку, що Скадовська міська Рада, прийнявши спірний п.4 рішення № 65 від 15.04.11 перевищила свої повноваження, що визначені чинним законодавством, оскільки відмова у продовженні договору оренди земельної ділянки, є надуманою, яка не ґрунтується ні на чинному законодавстві, ні на фактичних об'єктивних обставинах.
Скадовська міська рада, обґрунтувала відмову у продовженні договору рішенням Скадовської міської ради від 22.12.2006 року № 154 "Про затвердження коригування генерального плану м. Скадовська по вул. Набережній від вул. Пролетарської до вул. Колгоспної".
В ході розгляду справи суд дійшов до висновку. що позивачем не доведено факту, що коригування генерального плану м. Скадовська ніяким чином не стосується орендованої земельної ділянки позивача. Більше того, сторони не надали доказів, що на виконання рішення № 154 Скадовською міською радою починаючи з 2006 року приймалися будь-які дії та заходи впливу щодо спірної орендованої земельної ділянки та позивача, як орендатора цієї ділянки.
Більше того відповідач довів, що протягом вищезазначеного часу Скадовська міська рада вчиняла дії які свідчать, що до оренди земельної ділянки позивача у 2010 році у неї не було жодних претензій, оскільки вона вирішила питання про збільшення площі орендної земельної ділянки.
Відповідач на підтвердження вищезазначеного надав у матеріали справи рішення Скадовської міської ради № 981 від 18.06.10, яким затверджено проект землеустрою про відведення в оренду земельної ділянки у збільшеному розмірі. Складовою проекту із землеустрою був, зокрема ситуаційний план, який підписаний начальником відділу містобудування та архітектури. Зазначене свідчить, що з боку управління містобудування та архітектури будь-яких заперечень у 2010 році щодо використання земельної ділянки на умовах оренди не було.
Таким чином, посилання у спірному рішенні в якості обгрунтвання відмови в продовженні дії договору оренди на рішення ради № 154 безпідставно.
Також до матеріалів справи долучено рішення Скадовської міської ради № 854 від 21.08.09, яким було затверджено Програми розробки містобудівної документації міста Скадовська на період 2009-2011років. Оскільки договір оренди (із збільшенням площі орендованої земельної ділянки) був укладений 28 вересня 2010року, то ця обставина спростовує твердження відповідача, що нібито у діючому генеральному плані міста Скадовська не передбачено розміщення об'єкту ОСОБА_1 по вул. Набережна між вулицею Радянська та вулицею Пролетарська. Судом вставлено, що крім довідки від 31 жовтня 2011 року № 10-11-202, відповідач не надав у матеріали справи доказів того які б підтвердили твердження відповідача.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивачем доведені та підлягають задоволенню в частині визнання недійсним п. 4 рішення Скадовської міської ради від 15.04.2011 р. № 65.
Суд також задовольняє позовні вимоги щодо зобов'язання відповіда-1 повторно розглянути заяву приватного підприємця ОСОБА_1Г щодо продовження дії договору, оскільки п.4 спірного рішення, де викладені результати розгляду зазначеної заяви визнаний недійсним.
В частині позовних вимог щодо визнання недійсним рішення виконавчого комітету Скадовської міської ради від 16.03.2011 р. № 40 про відмову ОСОБА_1 в продовженні строку дії договору оренди земельної ділянки від 28.09.2010 р., суд припиняє провадження на підставі п. 1 ст. 80 ГПК України, в зв'язку з тим, що, оглядом зазначеного рішення встановлено, що останнє не порушує ніякі права позивача, бо за цим рішенням не розглядались будь-які заяви позивача. При таких обставинах позовні вимоги до відповідача-2 не заявлені.
Понесені позивачем витрати зі сплати державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу відшкодовуються йому за рахунок відповідача, з вини якого спір доведено до врегулювання в судовому порядку. Керуючись п.1 ст. 80, ст.ст. 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити в частині визнання недійсним п. 4 рішення Скадовської міської ради від 15.04.2011р. №65 та зобов'язання Скадовської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про продовження дії договору оренди. В частині позовних вимог щодо визнання недійсним рішення виконавчого комітету Скадовської міської ради від 16.03.2011 р. № 40 припинити провадження.
2. Визнати недійсним п. 4 рішення Скадовської міської ради (75700 Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Гагаріна,63, код 26285017) від 15.04.2011 р. № 65 в частині відмови ОСОБА_1 (65496 АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) в продовженні строку дії договору оренди земельної ділянки від 28.09.2010 р., який зареєстровано в відділі Держкомзему у Скадовському районі 17.02.11 за №652471014000044.
3. Зобов'язати Скадовську міську раду (75700 Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Гагаріна,63, код 26285017) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (65496 АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) про продовження дії договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого в відділі Держкомзему у Скадовському районі 17.02.11 за №652471014000044.
4. Стягнути з Скадовської міської ради (75700 Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Гагаріна,63, код 26285017) на користь ОСОБА_1 (65496 АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) 85 грн. в рахунок відшкодування витрат по сплаті державного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
5.Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя
Л.М. Немченко
Дата підписання рішення
відповідно до вимог ст. 84 ГПК України 06.12.2011р.