ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 52/239
16.11.11
( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs21399995) )
Господарський суд міста Києва у складі колегії суддів Чебикіної С.О. (головуюча), Спичака О.М. та Мельника С.М., розглянувши справу за позовом заступника прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів України до 1. Київської міської ради, 2. Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), 3. Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп" про визнання недійсним рішення № 363/402 від 21.12.2006р. (ra-363023-06) та договору оренди земельної ділянки за участю представників прокуратури –не з’явився, позивача –не з’явився, відповідача1 –ОСОБА_1, довіреність № 225-КР-1231 від 30.08.2011р., відповідача2 –не з’явився, відповідача 3 –ОСОБА_2 довіреність № б/н від 01.07.2011р.,
ВСТАНОВИВ:
У червні 2011 року заступник прокурора м. Києва звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів України до Київської міської ради, Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп" про визнання недійсним рішення № 363/402 від 21.12.2006р. (ra-363023-06) , договору оренди земельної ділянки, визнання відсутності у Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"права користування земельною ділянкою, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва, площею 6, 0047 га, кадастровий номер 8000000000:90:295:0001 та зобов’язання відповідача 2 внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва площею 6,0047 га кадастровий номер 8000000000:90:295:0001 вартістю 3 394 406,20 грн.
У позовній заяві прокурор просить суд вжити заходи до забезпечення позову шляхом накладення арешту на земельну ділянку, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва площею 6,0047 га кадастровий номер 8000000000:90:295:0001 та заборонити ТОВ "АВ-Медгруп"та будь-яким іншим особам вчиняти будь-які дії з вищезазначеною земельною ділянкою.
Проте, прокурором не було наведено суду жодних підстав, які б унеможливили захист його прав, свобод та інтересів без вжиття відповідних заходів, не надано суду належних доказів наявності обставин, які б вказували на очевидну небезпеку заподіянню шкоди правам, свободам та інтересам позивача. Окрім того, прокурором не наведено доказів того, що невжиття заходів до забезпечення позову якимось чином може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення суду.
Враховуючи вищевикладене, клопотання прокурора про вжиття заходів до забезпечення позову не підлягає задоволенню.
Також не підлягає задоволенню клопотання прокурора про поновлення строку позовної давності з огляду на частину четверту статті 268 Цивільного кодексу України, оскільки на заявлені вимоги позовна давність не поширюється.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 27.06.2011 року порушено провадження у справі та призначено до розгляду на 13.07.2011р.
12.07.2011 року через канцелярію суду відповідачем3 було подано відзив на позовну заяву, заперечення проти клопотання про відновлення строку звернення до суду та заперечення проти заяви про забезпечення позову.
13.07.2011 року через канцелярію суду від відповідача2 надійшов відзив на позовну заяву.
У судовому засіданні 13.07.2011р. оголошувалась перерва на 21.07.2011р.
У судовому засіданні 21.07.2011р. відповідачем1 надано відзив на позовну заяву.
У судовому засіданні 21.07.2011р. оголошувалась перерва на 03.08.2011р.
Ухвалою господарського суду міста від 21.07.2011 року припинено провадження у справі в частині вимог про визнання недійсним рішення Київської міської ради від 21.12.2006р. № 363/420 (ra-363023-06) з підстав, що були предметом розгляду у справі № 35/562.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 03.08.2011 року призначено колегіальний розгляд справи.
Розпорядженням голови господарського суду міста Києва від 03.08.2011 року розгляд справи № 52/239 доручено здійснювати колегії суддів у складі Чебикіної С.О. (головуюча), Спичака О.М. та Пригунової А.Б.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 05.08.2011 року прийнято справу до провадження колегії суддів та призначено розгляд справи на 20.09.2011 року.
Розпорядженням голови господарського суду міста Києва від 20.09.2011р. у зв’язку з перебуванням судді Пригунової А.Б. у відпустці, справу № 52/178 передано на розгляд колегії суддів у складі Чебикіної С.О. (головуюча), Спичака О.М. та Мельника С.М.
20.09.2011 року через канцелярію суду від позивача надійшли письмові пояснення по справі.
У судовому засіданні 12.10.2011р. оголошувалась перерва на 26.10.2011р.
У судовому засіданні 26.10.2011р. оголошувалась перерва на 16.11.2011р.
Представники прокуратури, позивача та відповідача2 у судове засідання 16.11.2011р. не з’явились, про час і місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином.
Враховуючи те, що нез’явлення представників прокуратури, позивача та відповідача2 не перешкоджає розгляду справи по суті, а матеріали справи є достатніми для вирішення спору в даному судовому засіданні, суд вважає за можливе розглянути позов у відсутності представників прокуратури, позивача та відповідача2.
Заслухавши пояснення представників відповідачів1 та 3, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково з наступних підстав.
Судом встановлено, що 24 червня 2011 року заступник прокурора міста Києва звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів України до Київської міської ради, Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп" про визнання недійсним рішення № 363/402 від 21.12.2006р. (ra-363023-06) , договору оренди земельної ділянки, визнання відсутності у Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"права користування земельною ділянкою, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва, площею 6, 0047 га, кадастровий номер 8000000000:90:295:0001 та зобов’язання відповідача 2 внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва площею 6,0047 га кадастровий номер 8000000000:90:295:0001 вартістю 3 394 406,20 грн.
рішенням Київської міської ради № 363/420 від 21.12.2006 року (ra-363023-06) внесено зміни до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затверджених рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 N 806/3381 (ra0806023-05) , виключивши з переліку територій і об'єктів природного заповідного фонду (таблиця N 23) земельну ділянку площею 6,00 га на о. Жуків, припинено Київському комунальному об'єднанню зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста "Київзеленбуд" право користування частиною земельної ділянки площею 6,00 га, відведеної відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 04.08.59 N 1249 "Про розведення швидкоростучих деревних порід на землях м. Києва", та віднести частину лісових земель площею 6,00 га у кварталі 30 Голосіївського лісництва лісопаркового господарства "Конча-Заспа" до земель запасу рекреаційного призначення з виключенням їх з категорії земель лісового фонду (лист-згода від 22.06.2004 N 148-997), затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп" для влаштування реабілітаційно-оздоровчого центру, зони відпочинку на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва та передано товариству з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп", за умови виконання пункту 5 цього рішення, у довгострокову оренду на 10 років земельну ділянку загальною площею 6,00 га, у тому числі площею 3,29 га в межах прибережної захисної смуги, для влаштування реабілітаційно-оздоровчого центру, зони відпочинку на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.
Ухвалою господарського суду міста від 21.07.2011 року припинено провадження у справі в частині вимог про визнання недійсним рішення Київської міської ради від 21.12.2006р. № 363/420 (ra-363023-06) з підстав, що були предметом розгляду у справі № 35/562.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
В задоволенні позову в частині визнання недійсним рішення Київської міської ради від 21.12.2006р. № 363/420 (ra-363023-06) з підстав порушення вимог Регламенту Київської міської ради слід відмовити у зв’язку з необґрунтованістю та недоведеністю наявності тих обставин, з якими закон пов’язує визнання недійсними актів органів місцевого самоврядування.
25 квітня 2007 року між Київською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення Київської міської ради від 21.12.2006р. за № 363/420 (ra-363023-06) , за актом приймання-передачі передав, а орендар прийняв в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку з наступними характеристиками: місце розташування - о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва; розмір - 6,0047 (шість цілих і сорок сім десятитисячних) га, у тому числі площею 3,2924 (три цілих і дві тисячі дев'ятсот двадцять чотири десятитисячних) га в межах прибережної захисної смуги; цільове призначення - для влаштування реабілітаційно-оздоровчого центру, зони відпочинку; кадастровий номер - 8000000000:90:295:0001.
Відповідно до витягу з технічної документації № Ю-43272/2007 Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) від 24.04.2007р. за № 459 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3394406 (три мільйони триста дев'яносто чотири тисячі чотириста шість) грн. 21 коп. (п. 2.2. договору).
Згідно п. 3.1. договору оренди, зазначений договір укладено на 10 (десять) років.
Зазначений договір оренди земельної ділянки посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Щербаковим Віктором Захаровичем, зареєстрований в реєстрі за № 181, та зареєстрованим Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 26 квітня 2007 року за № 79-6-00503 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі –це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ч.2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України (2768-14) , Цивільним кодексом України (435-15) , цим та іншими законами України і договором оренди землі.
У відповідності до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України (2768-14) , або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 2 ст. 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов’язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов’язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов’язків, зокрема є договори та інші правочини.
Згідно ч.1 та ч.4 ст. 202 Цивільного кодексу України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків. Двостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі"істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Згідно ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити Цивільному кодексу України (435-15) , іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Згідно ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Частиною 1 ст. 207 Господарського кодексу України передбачено, що господарське зобов’язання, яке не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади, визнано судом недійсним повністю або в частині.
рішенням Київської міської ради № 147/649 від 02.12.1999 року (ra0147023-99) "Про оголошення природних об’єктів пам’ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві"оголошено природні об'єкти пам'ятками природи та заказниками місцевого значення згідно з додатком та вказано Державному управлінню екологічної безпеки в м. Києві забезпечити передачу зазначених природних об'єктів їх власникам і користувачам під охорону з оформленням зобов'язань щодо забезпечення режиму охорони та збереження цих об'єктів. У пункті 14 додатку до рішення Київської міської ради № 147/649 від 02.12.1999 року (ra0147023-99) визначено острів Жуків ландшафтним заказником місцевого значення, оскільки в урочищі збереглося виняткове багатство тваринного, рослинного світу, цінні нерестилища, незаймані луки.
рішенням Київської міської ради від 19.07.2005р. № 806/3381 (ra0806023-05) затверджено "Програму розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепцію формування зелених насаджень в центральній частині міста", згідно якого територія заказника "Жуків острів" (о. Жуків) включена до переліку територій і об’єктів природного заповідного фонду.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про природно-заповідний фонд України"до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища; штучно створені об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва.
В силу положень ст. 43 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду – це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об’єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" рішення про організацію чи оголошення територій та об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об’єктів природно-заповідного фонду приймається обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
У відповідності до статті 61 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ділянки суші та водного простору, природні комплекси й об'єкти, які мають особливу екологічну, наукову, естетичну і народногосподарську цінність і призначені для збереження природної різноманітності, генофонду видів тварин і рослин, підтримання загального екологічного балансу та фонового моніторингу навколишнього природного середовища, вилучаються з господарського використання повністю або частково і оголошуються територією чи об'єктом природно-заповідного фонду України. До складу природно-заповідного фонду України входять державні заповідники, природні національні парки, заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні та зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва, заповідні урочища.
Відповідно до статей 60, 61 та 63 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ці природні території та об'єкти підлягають особливій охороні.
Частиною третьою статті 7 Закону "Про природно-заповідний фонд України" встановлено імперативний правовий припис, яким на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. Межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
Згідно ст. 47 Закону України "Про землеустрій", проектами землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення визначаються місце розташування і розміри земельних ділянок, власники земельних ділянок, землекористувачі, у тому числі орендарі, а також встановлюється режим використання та охорони територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення. Порядок розробки проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до положень пункту 10 Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1094 (1094-2004-п) , проект землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду розглядається та затверджується сільською, селищною, міською радою, обласною, районною, Київською або Севастопольською міською держадміністрацією чи в установленому порядку подається іншим органам, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
Згідно з п. 1 рішення від 22.08.2007 року № 162/1996 (ra_162023-07) "Про питання створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" Київською міською радою було схвалено схему меж ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" у складі детального плану території острова Жуків, п. 3 вказаного рішення Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в м. Києві доручено забезпечити розробку проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів", а п. 4 рішення Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) на підставі детального плану території острова Жуків та проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів", після їх затвердження в установленому порядку, забезпечити організацію виконання робіт щодо встановлення меж заказника.
Зазначене рішення ради має організаційний характер врегулювання поточних питань і містить в собі лише проект створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів".
В свою чергу, рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 року № 806/3381 (ra0806023-05) регламентовано утриматись до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення острів Жуків від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.1999 № 147/649 (ra0147023-99) "Про оголошення природних об’єктів пам’ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві" (згідно якого ландшафтний заказник оголошено заказником місцевого значення), можуть бути включені до складу заказника.
На підставі наведеного, Київська міська рада до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення "Острів Жуків" повинна була утриматись від укладення договорів оренди земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.1999 № 147/649 (ra0147023-99) "Про оголошення природних об’єктів пам’ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві" можуть бути включені до складу заказника.
Згідно ст. 48 Закону України "Про землеустрій"з метою врахування громадських інтересів при здійсненні землеустрою органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень: а) інформують у разі необхідності населення через засоби масової інформації про заходи, передбачені землеустроєм; б) залучають представників громадських організацій та об'єднань громадян до участі в обговоренні загальнодержавних і регіональних програм використання та охорони земель, схем землеустрою адміністративно-територіальних утворень; в) готують пропозиції щодо врахування інтересів територіальних громад при здійсненні землеустрою.
В порушення вищезазначених вимог при розробленні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"для влаштування реабілітаційно - оздоровчого центру, зони відпочинку на острові Жуків у Голосіївському районі м. Києва не було дотримано вищезазначених вимог та як наслідок не було враховано громадські інтереси при здійсненні землеустрою.
Крім того, з висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2006р. № 1767-06 вбачається, що в експлікації невірно вказаний вид угід, відсутній затверджений генплан будівництва та відсутня схема обмежень та обтяжень (п. 10).
Відповідно до вищезазначеного висновку державної експертизи землевпорядної документації визначено, що проект відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"для влаштування реабілітаційно-оздоровчого центру, зони відпочинку на острові Жуків у Голосіївському районі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно при умові врахування зауважень, вказаних в п. 10 висновку; контроль за усуненням зауважень покладається на Київське міське головне управління земельних ресурсів.
Матеріали справи не містять доказів усунення відповідачем-3 зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2006р. № 1767-06.
Крім того, відповідно до п. 8.4. договору оренди орендар зобов’язаний завершити влаштування об’єкта в строки, встановлені проектною документацією, затвердженою в установленому порядку, але не пізніше, ніж через три роки з моменту державної реєстрації договору.
Проте, в матеріалах справи відсутні докази влаштування об’єкта оренди, хоча з моменту державної реєстрації договору (26.04.2007 року) вже минуло три роки.
З пояснювальної записки до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"для влаштування реабілітаційно-оздоровчого центру, зони відпочинку на острові Жуків у Голосіївському районі м. Києва вбачається, що спірна земельна ділянка розташована в Голосіївському лісництві квартал 30 загальною площею 6,00 га, в тому числі 5,50 га покриті лісом і представлена тополево - дубово - кленовим насадженням 40-170 річного віку із загальним запасом деревини 1181 м3; земельна ділянка знаходиться на землях водного фонду України, розташована частково в прибережно - захисній смузі р. Дніпро та штучної водойми Коник; ділянка розташована в південній правобережній планувальній зоні, за функціональним призначенням належить до території зелених насаджень загального користування, зона охоронювального ландшафту. Ділянка вільна від забудови, рельєф спокійний, грунт піщаний, висота стояння ґрунтових вод - 1,0-1,2 м; на земельній ділянці проходить високовольтна лінія ЛЕП-110, яка має охорону зону 4 метри в кожну сторону від крайніх проводів; частина земельної ділянки, на якій передбачається влаштування реабілітаційно - оздоровчого центру, знаходиться частково у прибережній захисній смузі.
Згідно статті 58 Земельного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті: а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; г) береговими смугами водних шляхів. Для створення сприятливого режиму водних об'єктів уздовж морів, навколо озер, водосховищ та інших водойм встановлюються водоохоронні зони, розміри яких визначаються за проектами землеустрою.
Відповідно до ст. 60 Земельного кодексу України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: а) для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; в) для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів. При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.
Тобто, ширина прибережної захисної смуги р. Дніпро складає 100 м, а ширина прибережної захисної смуги протоки Коник - 50м.
Згідно статті 61 Земельного кодексу України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: а) розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; б) зберігання та застосування пестицидів і добрив; в) влаштування літніх таборів для худоби; г) будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів; ґ) влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо; д) миття та обслуговування транспортних засобів і техніки. Об'єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватися, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг. Режим господарської діяльності на земельних ділянках прибережних захисних смуг уздовж річок, навколо водойм та на островах встановлюється законом.
Відповідно до листа Головного управління культури, мистецтв та охорони культурної спадщини № 001-07/2361 спірна земельна ділянка входить до зони охоронюваного природного ландшафту.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
У ч. 2 ст. 19 Конституції України закріплено обов'язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Статтею 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради віднесено розпорядження землями територіальної громади міста Києва та передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України (254к/96-ВР) , цим та іншими законами.
Таким чином, з правового аналізу наведених правових норм вбачається, що реалізуючи надані Конституцією та законодавством України повноваження у галузі земельних відносин Київська міська рада зобов’язана діяти виключно в інтересах її територіальної громади, не порушуючи при цьому баланс інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян.
Укладення спірного договору оренди до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення "Острів Жуків" та до затвердження генплану будівництва, схеми обмежень та обтяжень, в яких би сторонами узгоджувався та визначався режим правомірного використання земельної ділянки, що знаходиться в прибережній захисній смузі, зони охоронювального ландшафту, охорони наявних на земельні ділянці насаджень, не може кваліфікуватись судом як належне виконання місцевою радою покладених на неї Конституцією і Законами повноважень, такі дії місцевої ради не узгоджуються з наведеними вище правовими приписами. Відсутність в умовах договору оренди вищезазначених обмежень та обтяжень, не виконання вимог п. 8.4. договору оренди, не врахування громадських інтересів при здійсненні землеустрою та не усунення відповідачем-3 зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2006р. № 1767-06 прямо порушує права і законні інтереси територіальної громади столиці України, суперечать вимогам чинного законодавства України та є підставою для визнання договору недійсним у відповідності до статті 15 Закону України "Про оренду землі"та ст.ст. 203, 215 Цивільного кодексу України.
З огляду на вищевикладене, договір оренди земельної ділянки від 25 квітня 2007 року підлягає визнанню недійсним, а позов прокурора в цій частині підлягає задоволенню.
У зв’язку з визнанням недійсним договору оренди від 25.04.2007 року у Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"відсутнє право користування земельною ділянкою, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва, площею 6, 0047 га, кадастровий номер 8000000000:90:295:0001, у зв’язку з чим позовні вимоги прокурора в цій частині також підлягають задоволенню.
Заявлені прокурором вимоги про зобов’язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва площею 6,0047 га кадастровий номер 8000000000:90:295:0001 вартістю 3 394 406,20 грн. задоволенню не підлягають, оскільки в цій частині права та інтереси держави Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) не порушені, а норми процесуального закону не передбачають вирішення спору на майбутнє, що зокрема визначено у п. 4 ч. 1 ст. 84 ГПК, де зазначено, що резолютивна частина рішення має містити висновок про задоволення позову або про відмову в позові повністю чи частково по кожній з заявлених вимог; висновок не може залежати від настання або ненастання якихось обставин (умовне рішення).
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідачів1 та 3 пропорційно розміру задоволених позовних вимог та підлягають стягнення в доход Державного бюджету України.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 32, 33, 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, –
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 79-6-00503 від 25.04.2007р., укладений Київською міською радою (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код 22883141) з Товариством з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"(04071, м. Київ, вул. Борисоглібська, 6, літ. Б, код 32620715), що посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Щербаковим Віктором Захаровичем, зареєстрованим в реєстрі за № 181, та зареєстрованим Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 26 квітня 2007 року за № 79-6-00503 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Визнати відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп"(04071, м. Київ, вул. Борисоглібська, 6, літ. Б, код 32620715) права користування земельною ділянкою, що розташована на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва, площею 6,0047 га, кадастровий номер 8000000000:90:295:0001.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-Медгруп" (04071, м. Київ, вул. Борисоглібська, 6, літ. Б, код 32620715) в доход Державного бюджету України 127 (сто двадцять сім) грн. 50 коп. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код 22883141) в доход Державного бюджету України 42 (сорок дві) грн. 50 коп. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
В іншій частині в позові відмовити.
Після вступу рішення в законну силу видати наказ.
рішення набирає законної сили відповідно до вимог ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.
Судді
С.О.Чебикіна (головуюча)
О.М. Спичак
С.М. Мельник