ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
20.10.11р.
Справа №
31/5005/11735/2011
( Додатково див. постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду (rs21971528) )
За позовом
Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, с. Покровське, Нікопольський район, Дніпропетровська область
до відповідача
Сільського господарського рибодобувного товариства з обмеженою відповідальністю "Хвиля", с. Покровське, Нікопольський район, Дніпропетровська область
Третя особа -1 на стороні позивача
Нікопольська районна державна адміністрація Дніпропетровської області, м. Нікополь, Дніпропетровська область
Третя особа -2 на стороні позивача
Нікопольська об'єднана державна податкова інспекція, м. Нікополь, Дніпропетровська область
про
стягнення 16 107, 66 грн.
Суддя Єременко А.В.
Представники:
Прокурор:
Зіма В.Б., посв. № 117;
Від позивача:
не з'явився;
Від відповідача :
Карнаух С.І., директор;
Від третьої особи - 1:
ОСОБА_1, дов. від 15.04.11р., № 1125;
Від третьої
особи -2:
не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
Нікопольський міжрайонний прокурор Дніпропетровської області звернувся до господарського суду в інтересах держави, в особі Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, з позовом та, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить стягнути з відповідача на користь Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області збитки у розмірі 26882,69 грн., завдані безоплатним користуванням земельною ділянкою площею 2,7094 га в межах населеного пункту с. Покровське Нікопольського району Дніпропетровської області.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідач самовільно займає спірну земельну ділянку, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України. Згідно розрахунку розміру збитків у вигляді недоотриманого доходу (орендної плати), заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 2,7094 га земель забудови для виробничого використання в межах населенного пункту с. Покровське за період з 01.01.2010 р. по 31.08.2011р., розмір заподіяних відповідачем збитків становить 26882,69 грн.
Позивач до судового засідання не з’явився, витребувані судом документи не надав, був належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення, 19.10.2011 р. подав клопотання про розгляд справи без участі представника сільської ради.
Відповідач згідно відзиву на позов вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню та вказує, що предметом правового регулювання норм ст.ст. 156, 157 Земельного кодексу України та Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою КМ України від 19.04.1993 року № 284 (284-93-п) є відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок вилучення земель на користь законних землекористувачів у встановленому порядку, їх тимчасового зайняття такими користувачами та обумовленого цим неодержання власником (позивачем) доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки; в основу здійснення розрахунку збитків, визначення площі земельної ділянки та визначення правопорушення покладено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, складений старшим державним інспектором, завідувачем сектору Держземінспекції відділу Держкомзему у Нікопольському районі, який складений з порушенням Порядку планування та проведення, перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 року № 312 (z1223-03) , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 року за № 1223/8544 (z1223-03) ; комісією не враховано той факт, що на зазначеній земельній ділянці перебуває будівля, яка є розпайована між громадянами і перебуває в оренді СГР ТОВ "Хвиля" згідно договорів оренди майна.
Нікопольська районна державна адміністрація Дніпропетровської області підтримує позов прокурора та вказує, що Розпорядженням голови Нікопольської районної державної адміністрації від 02.09.2011 року № 591-р-11 створено комісії щодо визначення та відшкодування збитків, 5 вересня 2011 року відбулось засідання комісії, проведено розрахунок збитків, складено акт, який був затверджений розпорядженням голови Нікопольської районної державної адміністрації від 05.09.2011 року №594-р-11. Розрахунок був проведений за період з 01.01.2010 року по 31.08.2011 року, загальна сума збитків складає 26 882,63 гривні. Розрахунок проводився у відповідності до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року за № 284 (284-93-п) "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам земельних ділянок".
Нікопольська об'єднана державна податкова інспекція не забезпечила явку свого повноважного представника в засідання, призначені для розгляду справи, письмових пояснень по суті позовних вимог не надала, про дату, час та місце проведення судових засідань повідомлена належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.
В судовому засіданні 20.10.2011 року було оголошено вступну і резолютивну частини рішення.
Вивчивши матеріали справи, вислухавши прокурора, пояснення представників відповідача та третьої особи-1, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 2010 року встановлено, що СР ТОВ "Хвиля" в особі директора Карнауха С.І. використовує земельну ділянку загальною площею 2,7094 га (землі забудови державної власності знаходяться за адресою с. Покровське, вул. Шевченко,1 на підставі договору оренди № 1 від 21.03.2006 р., укладеного між Покровською сільською радою та СР ТОВ "Хвиля" та додаткової угоди від 03.11.2006 р. за № 20. Земельна ділянка використовується без належно оформлених документів, а саме термін дії договору оренди земельної ділянки за № 1 від 21.03.2006 року закінчився 31 грудня 2009 року, а також договір оренди та додаткова угода не пройшли державної реєстрації у відділі ДРФ центру ДЗК, що є порушенням ст. 125 Земельного кодексу України.
Як вбачається з даного акту, який не місить дати складання, його було складено старшим державним інспектором, завідувачем сектору Держземінспекції відділу Держкомзему у Нікопольському районі Косенко Русланом Анатолійовичем за участю ст. помічника Нікопольського міжрайонного прокурора Пучкова О.Ю., нач. лінейного пункту в річковому порту Нікополь ЛВ в річковому порту Дніпропетровського УМВС України в Дніпропетровській області майора міліції Стовби С.С., у присутності директора СР ТОВ "Хвиля" Карнаух Сергія Івановича.
Розглянувши позовні вимоги Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області, господарський суд вважає їх такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Факт самовільного зайняття земельної ділянки (її самовільне використання) встановлюється у порядку, встановленому Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (963-15) (далі –Закон).
Згідно ст.2 Закону основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.
Державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів (ч. 1 ст.5 Закону).
Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у роботі комісій при прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення (ст.9 Закону).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Процедура планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, оформлення матеріалів за їх результатами встановлена Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель (надалі -Порядок), затвердженим Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 р. № 312 (z1223-03) та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2003р. за № 1223/8544 (z1223-03) .
Відповідно до пункту 4.1.Порядку (z1223-03) державні інспектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства; у разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за наявності двох свідків.
Згідно пункту 4.3. Порядку (z1223-03) при виявленні порушення земельного законодавства державний інспектор: з'ясовує обставини та суть скоєного порушення земельного законодавства; установлює особу, яка здійснила порушення земельного законодавства; установлює, чи є в діях чи бездіяльності особи, яка вчинила порушення земельного законодавства, ознаки адміністративного правопорушення або склад злочину; обстежує земельну ділянку і встановлює, чи завдана юридичними чи фізичними особами шкода земельним ресурсам унаслідок їхньої господарської та іншої діяльності.
При проведенні всіх видів перевірок державний інспектор складає акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства (пункт 5.1 Порядку (z1223-03) ); акт складається у двох примірниках; перший примірник акта залишається у державного інспектора, який проводить перевірку, другий - вручається або надсилається керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які перевірялись; при проведенні спільних перевірок з іншими органами контролю копія акта надається цим органам; при врученні акта юридичній чи фізичній особі особисто в примірнику акта, який залишається в інспектора, робиться відмітка про дату вручення акта та ставиться підпис особи, яка його отримує; у разі надсилання акта поштою на примірнику акта, який залишається в інспектора, робиться відповідна відмітка; акт надсилається з повідомленням про вручення (пункт 5.3 Порядку (z1223-03) ).
Відповідно до вимог пункту 5.4. Порядку (z1223-03) в акті державний інспектор зазначає: дату та місце складання акта; посаду та прізвище інспектора (інспекторів), який (які) проводив (проводили) перевірку; посади та прізвища осіб, які були залучені до перевірки; посаду та прізвище представника юридичної особи чи прізвище фізичної особи, які були присутні при перевірці; місцезнаходження юридичної чи фізичної особи, які перевіряються; місце розташування земельної ділянки, її площу згідно із земельно-кадастровою документацією та фактичну площу, яка використовується; категорію земель та склад угідь; цільове призначення та фактичний стан використання (освоєння) земельної ділянки; наявність документів, які посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; обставини порушення земельного законодавства; суть порушення з посиланням на акти чинного законодавства, вимоги яких порушені.
Пунктом 5.5. Порядку (z1223-03) передбачено, що акт підписується державним інспектором (інспекторами), який (які) проводить (проводять) перевірку, представником юридичної особи чи фізичною особою, що використовують земельні ділянки, свідками (за їх наявності).
Як встановлено під час розгляду справи, в порушення вимог вищезазначеного Порядку (z1223-03) , перевірка дотримання вимог земельного законодавства Сільським господарським рибодобувним товариством з обмеженою відповідальністю "Хвиля" та оформлення матеріалів за її результатами, проводилися державним інспектором за відсутності повноважного представника власника земельної ділянки або двох свідків, оскільки в акті відсутні підписи цих осіб. В акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства, копія якого надана до суду, міститься підпис лише особи, яка здійснила перевірку. Акт перевірки від 2010 р. на підпис відповідачу не надавався і на адресу відповідача у встановленому законодавством порядку не надсилався (доказів не надано).
Відповідно до розділу 6 Порядку (z1223-03) у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
З метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення.
При цьому, складання протоколу є обов'язковим у випадку встановлення порушень земельного законодавства, проте зазначені дії державним інспектором не виконані: протокол про адміністративне правопорушення не складався, припис не видавався, винні особи до адміністративної відповідальності не притягалися.
За ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи те, що відомості, відображені в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 2010 р. не відповідають вимогам "Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель", то зазначений акт не є належним доказом по справі, що позбавляє останній доказової сили.
За таких обставин, з урахуванням ст.ст. 33, 34, 43 Господарського процесуального кодексу України, порушення земельного законодавства з боку відповідача прокурором та позивачем належними доказами по справі не доведені.
Також суд враховує, що загальні підстави та порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам встановлені ст.ст. 156, 157 Земельного кодексу України.
Згідно ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до ст. 157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч. 2 ст. 224 ГК України, під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
За ч. 1 ст. 225 ГК України, до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Підставою цивільно-правової відповідальності за заподіяння збитків є правопорушення, яке включає у якості складових елементів: збитки, протиправність поведінки особи, яка заподіяла збитки, причинний зв’язок між ними, а також вину особи, що заподіяла збитки.
Терміном "збитки" позначаються наслідки правопорушення, які виражаються у зменшенні майнової сфери потерпілого у результаті порушення належного йому права або блага. Протиправною поведінкою (дією або бездіяльністю) є будь-яка поведінка, яка суперечить правовим нормам. Причинний зв’язок - це відповідний об’єктивно існуючий зв’язок між явищами, при якому одне явище, яке передує, при відповідних умовах породжує, викликає інше явище - наступне. Відповідальність за заподіяні протиправною поведінкою збитки виникає при наявності вини особи, що заподіяла збитки.
Як вбачається з акту визначення збитків, завданих користуванням земельною ділянкою СГТ ТОВ "Хвиля", затвердженого розпорядженням голови Нікопольської райдержадміністрації № 594-р-11 від 05.09.2011 р., розмір збитків встановлений у вигляді неодержаних позивачем доходів (орендної плати).
Між тим, позивачем не доведено, що він міг би отримати дохід у заявленому прокурором до стягнення розмірі від земельної ділянки площею 27094 кв.м. за умови, що на спірній земельній ділянці знаходяться приміщення та споруди виробничого призначення, з метою використання яких спірна земельна ділянка надавалася відповідачу в оренду згідно договору оренди № 1 від 21.03.06р.
За наведеного, слід дійти висновку, що позовні вимоги прокурора є не обґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст. ст. 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, –
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Суддя
А.В.Єременко