ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 41/329
17.10.11
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs21441697) ) ( Додатково див. рішення господарського суду м. Києва (rs23886143) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs26532221) ) ( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs25315821) )
За позовом
Заступника прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради
До
Публічного акціонерного товариства "Полюс"
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача
Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
Про
звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки
Суддя Спичак О.М.
Представники сторін:
від позивача: не з’явився;
від відповідача: ОСОБА_1 –дов. № б/н від 15.09.2011 року;
від третьої особи: не з’явився;
прокурор: Василюк О.Г. –посвідчення НОМЕР_1 від 08.07.2011 року;
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до господарського суду міста Києва з позовом Публічного акціонерного товариства "Полюс"про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки.
Крім того, позивач просить стягнути з відповідача сплачене державне мито та витрати за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач в порушення норм чинного законодавства використовує спірну земельну ділянку для розміщення закладу громадського харчування без документів, що засвідчували б на право власності та право користування землею.
Ухвалою від 29.08.2011 року було порушено провадження по справі, залучено до участі в справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача – Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та призначено її розгляд на 16.09.2011 року.
Прокурор в судовому засіданні 16.09.2011 року подав документи на виконання вимог ухвали суду та надав усні пояснення, згідно яких просив суд позов задовольнити повністю.
В судове засідання представники позивача та третьої особи не з’явилися, однак подали через канцелярію суду письмові пояснення по справі, згідно яких просили суд позов задовольнити повністю, а справу розглянути без участі уповноважених представників.
Представник відповідача в судовому засіданні 16.09.2011 року подав відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позовних вимог заперечував.
В судовому засіданні 16.09.2011 року у відповідності до статті 77 Господарського процесуального кодексу України судом оголошено перерву до 17.10.2011 року.
Прокурор в судовому засіданні 17.10.2011 року позовні вимоги підтримав повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні 17.10.2011 року проти задоволення позовних вимог заперечував.
В судове засідання представники позивача та третіх осіб не з’явилися, про причину неявки суд не повідомили, про час та дату проведення судового засідання були повідомлені належним чином.
Відповідно до положень статті 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
В судовому засіданні 17.10.2011 року на підставі ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення учасників процесу, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно з статтею 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", серед основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель"державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
рішенням Київської міської ради від 19 грудня 2002 р. N 182/342 (ra_182023-02) затверджено Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), відповідно до пункту 1.1 якого головне управління земельних ресурсів (далі - Управління) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно з законодавством виконує функції територіального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, є підзвітним та підконтрольним Київській міській раді та безпосередньо підпорядковується Київському міському голові. Управління у межах своєї компетенції здійснює управління земельними ресурсами міста, забезпечує проведення в місті земельної реформи, раціональне використання та охорону земель на території міста.
Відповідно до пункту 2.2 Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (ra_182023-02) (Київської міської державної адміністрації) одним з основних завдань управління є здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земельних ресурсів усіх форм власності відповідно до повноважень, делегованих Київською міською радою.
Згідно з пунктом 4.3 Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (ra_182023-02) (Київської міської державної адміністрації) управління має право складати акти перевірок у сфері використання і охорони земель та подавати в установленому порядку матеріали перевірок до відповідних органів для притягнення винних осіб до відповідальності, а також подавати зібрані документи до Київської міської ради.
04 липня 2011 року Головним управлінням земельних ресурсів складено акт № 418/03 перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки за адресою: вул. Електротехнічна, 18 у Деснянському районі м. Києва, кадастрові номери 62:021:020, 61:021:082, 62:021:083, з якого вбачається, що відповідач використовує земельні ділянки загальною площею 2,16 га для експлуатації та обслуговування оптової бази з адмінбудинком, гостьової автомобільної стоянки та майданчиків для торгівлі сезонними овочами.
В результаті перевірки виявлено, що на земельній ділянці з боку водойми відповідачем розміщено заклад громадського харчування (кафе "Колиба"). Частина території кафе розміщена за межами наданих земельних ділянок. Площа самовільно зайнятої земельної ділянки становить близько 0,07 га.
Стаття 9 Земельного кодексу України встановлює, що до повноважень Київської міської рад у галузі земельних відносин на її території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу (2768-14) ; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу (2768-14) ; організація землеустрою.
Відповідно до пункту 7 частини 2 статті 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до положень ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження міських рад у галузі земельних відносин, до яких належить, зокрема розпорядження землями територіальної громади міста.
Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме та нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об’єкти, визначені відповідно до закону як об’єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України підставами для набуття права на землю є рішення органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Статтями 123 та 124 Земельного кодексу України визначено умови надання земельних ділянок комунальної власності у користування.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України документами, що посвідчують право на земельну ділянку є: державний акт на право власності на земельну ділянку; цивільно-правова угода щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; свідоцтво про право на спадщину (щодо земельної ділянки, набутої у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення); державний акт на право постійного користування земельною ділянкою; договір оренди землі, зареєстрований відповідно до закону.
Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Виходячи зі змісту вказаних норм, суд відзначає, що землею, яка перебуває у комунальній власності міста Києва розпоряджається Київська міська рада шляхом прийняття відповідних рішень про надання зацікавленій особі у користування земельної ділянки.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Пунктом 1 статті 212 Земельного кодексу України передбачено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.
Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що право на розміщення на спірній земельній ділянці малої архітектурної форми йому надають договори пайової участі (внеску) власника тимчасової споруди в утриманні об’єктів благоустрою м. Києва та тимчасові ордери на розміщення тимчасових споруд (далі –ТС).
Положенням про порядок розміщення тимчасових споруд у м. Києві (далі –Положення), затвердженого рішенням Київської міської ради від 21 травня 2009 р. N 462/1518 (raa462023-09) визначено порядок видачі тимчасових ордерів на розміщення ТС.
Відповідно до пункту 2.13 Положення (raa462023-09) тимчасовий ордер на розміщення ТС - документ за формою згідно з додатком N 2 до цього Положення, виданий Головним управлінням містобудування у випадках виключного характеру, передбачених цим Положенням (raa462023-09) , на термін 6 місяців з можливістю подовження на 6 місяців не більше одного разу.
Пунктом 5.2.6 Положення (raa462023-09) передбачено, що надання тимчасового ордера на розміщення ТС не звільняє заявника від необхідності вирішення земельних питань.
Згідно з пунктом 6.8 Положення (raa462023-09) розміщення ТС за відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку є самовільним зайняттям земельної ділянки та спричиняє наслідки, передбачені Земельним кодексом України (2768-14) , Кримінальним кодексом України (2341-14) , Кодексом України про адміністративні правопорушення (80731-10) , цим Положенням (raa462023-09) та Правилами благоустрою м. Києва.
З наведеного вбачається, що особа, якій видано тимчасовий ордер на розміщення ТС у будь –якому випадку повинна узгодити розміщення ТС з власником земельної ділянки, а тому наявність тимчасового ордеру на розміщення ТС не надає відповідачу право використовувати спірну земельну ділянку без відповідних правовстановлюючих документів.
Таким чином, враховуючи те, що власником земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Електротехнічна, 18, площею 0,07 га є територіальна громада, від імені якої діє Київська міська рада, а також зважаючи на те, що відповідач використовує спірну земельну ділянку без наявності правовстановлюючих документів, доказів того, що на згаданій вище земельній ділянці розташоване правомірно набуте відповідачем нерухоме майно також не надано, а тому господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на сторін пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись, ст.ст. 32, 33, 49, 82- 85 ГПК України, суд, –
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Зобов’язати Публічне акціонерне товариство "Полюс"( місцезнаходження: 02225, м. Київ, Деснянський р –н, просп. Маяковського, буд. 5-В, код ЄДРПОУ 19029704) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,07 га по вул. Електротехнічній, 18 у Деснянському районі м. Києва.
3. Зобов’язати Публічне акціонерне товариство "Полюс"( місцезнаходження: 02225, м. Київ, Деснянський р –н, просп. Маяковського, буд. 5-В, код ЄДРПОУ 19029704) привести земельну ділянку площею 0,07 га по вул. Електротехнічній, 18 у Деснянському районі м. Києва у придатний для використання стан.
4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Полюс"( місцезнаходження: 02225, м. Київ, Деснянський р –н, просп. Маяковського, буд. 5-В, код ЄДРПОУ 19029704) на користь Державного бюджету України 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп. державного мита та 236 (двісті тридцять шість) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом
Суддя
Спичак О.М.
Дата підписання рішення
24.10.2011 року