ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Невського/Річна, 29/11, к. 319
РІШЕННЯ
Іменем України
11.10.2011
Справа №5002-12/3299-2011
( Додатково див. постанову Севастопольського апеляційного господарського суду (rs20613685) )
За позовом заступника прокурора міста Ялта (98600, м. Ялта, вул. Кірова, 18) в інтересах держави в особі Ради міністрів АР Крим (95000, м. Сімферополь, пр. Кірова, 13) в особі Республіканського комітету із земельних ресурсів АР Крим ( 95038, м. Сімферополь, вул. Кечкеметська, 114)
до відповідача фізичної особи – підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1)
про спонукання до звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та стягнення шкоди у розмірі 300,95 грн.
Суддя Іллічов М.М.
ПРЕДСТАВНИКИ:
Від позивачів – 1) не з’явився; 2) ОСОБА_2, представник, довіреність №1376/10-29 від 26.08.2010 р.
Від відповідача – ОСОБА_1, паспорт, ОСОБА_3, представник, довіреність від 05.10.2011р.
Прокурор – Шехірєва Н.Ю., посвідчення №11016
Суть спору: заступник прокурора міста Ялта звернувся до господарського суду АР Крим в інтересах держави в особі Ради міністрів АР Крим в особі Республіканського комітету із земельних ресурсів АР Крим з позовом до відповідача – фізичної особи підприємця ОСОБА_1 про спонукання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,007 га, розташовану за адресою: м. Ялта, с. Охотніче, в районі Метеостанції, шляхом знесення будівлі існуючого кафе, за його рахунок та повернення зазначеної земельної ділянки Раді міністрів АР Крим, також заявлені вимоги про стягнення з ОСОБА_1 шкоди у розмірі 300,95 грн.
Заявою від 26.08.2011 року вих. №110-10503 вих-4 прокурор просив суд вважати пункт 2 резолютивної частини позову викладеним у наступній редакції: "Зобов’язати фізичну особу – підприємця ОСОБА_1 звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,007 га, розташовану за адресою: м. Ялта, с. Охотніче, в районі Метеостанції, шляхом знесення будівлі існуючого кафе, за його рахунок та повернути зазначену земельну ділянку Раді міністрів АР Крим" та пункт 3 резолютивної частини позову викладеним у наступній редакції "стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 на користь республіканського бюджету шкоду, заподіяну самовільним зайняттям земельної ділянки орієнтованою площею 0,0070 га, розташовану за адресою м. Ялта, с. Охотніче, в районі Метеостанції в розмірі 300,95 грн. на код бюджетної класифікації по доходам 21080600 "суми стягнені з винних осіб за шкоду заподіяну державі, підприємствам, установам, організаціям".
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач самовільно, без відповідних правовстановлюючих документів, займає земельну ділянку площею 0,0070 га, розташовану за адресою: м. Ялта, с. Охотніче, в районі Метеостанції. Факт вказаного порушення підтверджується відповідними документами, складеними Державною інспекцією по контролю за використанням і охороною земель АР Крим.
Представник позивача та прокурор у судовому засіданні підтримали позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач, згідно до наявного в матеріалах справи відзиву, проти позову заперечує та просить суд провадження у справі припинити по п. 2 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України, оскільки, рішенням господарського суду АР Крим від 10.02.2004р. у справі № 2-4/3275-2004 у позові заступника прокурора м. Ялта в інтересах держави в особі Лівадійської селищної ради до суб’єкта підприємницької діяльності ОСОБА_1 про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки відмовлено.
Розглянувши заявлене відповідачем клопотання, суд не вбачає підстав для його задоволення, оскільки, пунктом 2 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд припиняє провадження у справі, якщо є рішення господарського суду або іншого органу, який в межах своєї компетенції вирішив господарський спір між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав.
Як зазначає сам відповідач у клопотанні, сторони у справі № 2-4/3275-2004 інші, ніж учасники даного спору, у зв’язку з чим, законні підстави для припинення провадження у справі № 5002-12/3299-2011 відсутні.
Розгляд справи відкладався в порядку ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.
Строк розгляду справи продовжувався в порядку ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, суд -
ВСТАНОВИВ:
26 лютого 2011р. посадовими особами Відділу Державної інспекції Управління Держкомзему у м. Ялта Автономної Республіки Крим була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства на території плато Ай-Петрі, за результатами якої був складений Акт б/н (а.с.4-5).
З Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 26.02.2011р. вбачається, що в ході перевірки було встановлено, що за адресою: м. Ялта, с. Охотніче, плато Ай-Петрі, розміщені земельні ділянки, яки самовільно зайняті (використовуються без правовстановлюючих документів) та на яких знаходяться кафе та забудови, в тому числі, кафе "У Сережи", площею 70 кв.м., що належить фізичної особи-підприємцю ОСОБА_1
Відносно відповідача був складений протокол про адміністративне правопорушення № 0000614 від 04.03.2011р. (а.с.7), а також був винесений припис № 000607 від 04.03.2011р. про усунення виявленого порушення (а.с.8).
Також відносно ОСОБА_1 була винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 0000614 від 10.03.2011р. у вигляді штрафу в розмірі 170,00 грн. (а.с.6).
Доказів оскарження постанови про накладання адміністративного стягнення відповідачем господарському суду не подавалося.
Відповідно до статті 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) , до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
На підставі пункту "а" ч. 1 статті 13 та п. "а" ч. 1 статті 16 Земельного кодексу України, розпорядження землями державної власності відноситься до повноважень Кабінету Міністрів України та Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
Частинами 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, юридичні особи набувають право власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об’єкти, яки підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Стаття 125 Земельного кодексу України визначає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 Земельного кодексу України визначені документи, що посвідчують право на земельну ділянку. Так, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Згідно із ст. 1 закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 р. № 963-IV під самовільним зайняттям земельної ділянки мають вважатися будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно до вимог ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.
Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
З аналізу вищенаведених норм права випливає, що приступати до використання земельної ділянки без отримання відповідних правовстановлюючих документів на таку ділянку забороняється.
Згідно пункту 7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007р. (963-2007-п) , розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок проводиться інспекціями Мін природи або Державною інспекцією з контролю за використанням та охороною земель та її територіальними органами.
Відповідно до розрахунку, здійсненому Управлінням Держкомзему у м. Ялта Автономної Республіки Крим, розмір шкоди, заподіяної державі відповідачем – самовільним зайняттям земельної ділянки площею 0,0070 га, за адресою: м. Ялта, с. Охотніче, в районі Метеостанції, складає 300,95 грн.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідач не скористався наданими йому Господарським процесуальним кодексом (1798-12) правами, зокрема, не довів суду, що він на законних підставах використовує спірну земельну ділянку або отримав відповідні правовстановлюючі документи на таку земельну ділянку та, відповідно, не надав суду таких доказів.
Судові витрати суд покладає на відповідача у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 49, 82 - 84 Господарського процесуального кодексу України, суд –
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Зобов’язати фізичну особу – підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,007 га, розташовану за адресою: м. Ялта, с. Охотніче, в районі Метеостанції, шляхом знесення будівлі існуючого кафе, за його рахунок та повернути зазначену земельну ділянку Раді міністрів АР Крим.
3. Стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) на користь республіканського бюджету шкоду, заподіяну самовільним зайняттям земельної ділянки орієнтованою площею 0,0070 га, розташовану за адресою м. Ялта, с. Охотніче, в районі Метеостанції в розмірі 300,95 грн. на код бюджетної класифікації по доходам 21080600 "суми стягнені з винних осіб за шкоду заподіяну державі, підприємствам, установам, організаціям".
4. Стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) в доход держбюджету м. Сімферополя (р/р 31115095700002, в банку одержувача: ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, МФО 824026, код платежу 22090200, ЗКПО 34740405, одержувач: державний бюджет м. Сімферополь) 102,0 грн. державного мита.
5. Стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) в доход Державного бюджету м. Сімферополь (р/р 31218259700002, в банку одержувача: Управління Держбюджет, м. Сімферополь, код платежу 22050000, ЄДРПОУ 34740405) 236,0 грн. витрат за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
6. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено та підписано 14.10.2011 р.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим
Іллічов М.М.