ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Невського/Річна, 29/11, к. 309
РІШЕННЯ
Іменем України
05.10.2011
Справа №5002-22/2746-2011
( Додатково див. постанову Севастопольського апеляційного господарського суду (rs19986138) )
за позовом – Заступника прокурора АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 21 в інтересах держави в особі: 1. Ради Міністрів АР Крим, м. Сімферополь, пр. Кірова, 13; 2. Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим, м. Сімферополь, вул. Кечкеметська, 114
до відповідачів – 1. Чорноморської районної державної адміністрації, смт Чорноморське, вул. Кірова, 16
2. Обслуговуючого кооперативу "Зірковий", смт Чорноморське, провулок Лікарняний, 3а, кв. 2
про визнання недійсним розпорядження та договору оренди землі, спонукання до повернення земельної ділянки
Суддя Калініченко А.А.
представники:
від позивачів:
1. Сальков А.С., довіреність № 01-01/409 від 24.02.11, представник;
2. не з’явився
від відповідачів:
1. не з’явився, повідомлений належним чином,
2. Грейдін О.І., довіреність № б/н від 26.07.11, представник;
прокурор Шехірєва Н.Ю., посвідчення №11016;
Обставини справи:
Заступник прокурора АР Крим в інтересах держави в особі Ради Міністрів АР Крим, Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим звернувся до Господарського суду АР Крим з позовною заявою до відповідачів - Чорноморської районної державної адміністрації, Обслуговуючого кооперативу "Зірковий", просить суд визнати недійсним розпорядження Чорноморської районної державної адміністрації від 30.05.2008 року №578-р, визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 74 від 03.06.2008 року, укладений між Чорноморською районною державною адміністрацією та Обслуговуючим кооперативом "Зірковий"; зобов'язати повернути державі в особі Черноморської районної державної адміністрації земельну ділянку площею 8,6122 га, вартість якої складає 986041,00 грн.
14.07.2011 року до суду надійшли пояснення позивача – ради Міністрів АР Крим по суті позовних вимог.
02.08.2011 року до суду надійшла заява відповідача – Чорноморської районної державної адміністрації, відповідно до якої відповідач визнає позовні вимоги у повному обсязі, просить суд заявлений позов задовольнити.
В судовому засіданні 22.08.2011 року відповідач – Обслуговуючий кооператив "Зірковий" надав суду заперечення проти позовних вимог, відповідно до яких просить суд в задоволенні позову відмовити.
Ухвалою Господарського суду АР Крим від 22.08.2011 року продовжено розгляд справи.
28.09.2011 до Господарського суду АР Крим надійшло клопотання відповідача (Обслуговуючого кооперативу "Зірковий") про припинення провадження у справі, у зв’язку з непідвідомчістю цієї справи господарським судам України. На думку відповідача, справа повинна розглядатись у порядку адміністративного судочинства.
Суд, виходячи з того, що у даному випадку спір має вирішуватися в порядку саме господарського судочинства, а не адміністративного, як вважає Обслуговуючий кооператив "Зірковий", відмовив в задоволенні клопотання відповідача про припинення провадження у справі.
Також, представником відповідача (ОК "Зірковий") заявлено клопотання про зупинення провадження у справі до набрання чинності судовим рішенням у справі №2а-10988/11/0170/19.
Як вбачається з матеріалів справи, у Окружному адміністративному суді АР Крим оспорюється теж саме розпорядження Чорноморської районної державної адміністрації, а саме №578-р від 30.05.2008 року.
Оскільки, ухвалою Господарського суду АР Крим від 01.07.2011 року у справі №5002-22/2746-2011 провадження порушено раніше ніж Окружним адміністративним судом АР Крим, суд відмовив в задоволені зазначеного клопотання.
28.09.2011 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву.
Позивач - Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим та відповідача – Чорноморська районна державна адміністрація в судове засідання не з’явились, про причини відсутності суду не повідомили. Про дату розгляду справи повідомлені належним чином.
Розгляд справи відкладався в порядку ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін та прокурора, суд –
встановив:
Розпорядженням Чорноморської районної державної адміністрації від 30.05.2008 року №578-р затверджено проект землеустрою по відводу та передачу в оренду строком на 49 років Обслуговуючому кооперативу "Зірковий" земельної ділянки площею 8, 6112 га для розташування дачного кооперативу, за межами населеного пункту в районі Аблямітського мосту в межах Новоіванівської селищної ради Чорноморського району АРК в контурі 1175 (кадастровий номер 0125685600:07:001:0073), пов'язаного з обслуговуванням мешканців територіальної громади. При цьому, надана земельна ділянка виділена з земель запасу сільськогосподарського призначення (пасовища). В подальшому ділянку буде використовуватись у якості рекреаційної території, на якій буде проводитись будівництво дачного кооперативу.
Відповідно до положення ст.ст. 20, 122 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельної ділянки та надання її у власність або користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Враховуючи місце розташування земельної ділянки, вищенаведені власні повноваження відносно неї здійснюються Чорноморською районною державною адміністрацією.
Так, прокурор зазначає, що в частині надання земельної ділянки у власність або користування, зміни її цільового призначення, повноваження Чорноморської районної державної адміністрації обмежуються положенням ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України та п.8 Постанови Кабінету Міністрів України №502 от 11.04.2002 року (502-2002-п) , а саме: наявності у Чорноморської районної державної адміністрації відповідних повноважень тільки відносно прийняття рішення щодо земельних ділянок, які в майбутньому мають використовуватись під будівництво об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
На підставі розпорядження Чорноморської районної державної адміністрації від 30.05.2008 року №578-р, між Чорноморською районною державною адміністрацією та Обслуговуючим кооперативом "Зірковий" укладено відповідний договір оренди № 74 від 03.06.2008 року строком на 49 років.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до п. 1 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01.01.2008 року передача в оренду таких земельних ділянок з земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).
Враховуючи наведене та ст.ст. 20, 122 Земельного кодексу України положення п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України №502 від 11.04.2002 року (502-2002-п) , прокурор зазначив, що надання у користування земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення, з метою спорудження об'єкту рекреації - для будівництва та обслуговування дачного кооперативу, до повноважень Чорноморської районної державної адміністрації не відноситься.
Крім того, прокурор зауважив, що про наведені обставини прокуратурі АР Крим стало відомо під час проведення перевірки законності факту надання спірної земельної ділянки, яка проводилась у квітні - травні 2011 (запит до Черноморської районної державної адміністрації 28.04.2011 року).
Отже, з урахуванням викладеного, на думку прокурора, вказане розпорядження прийняте, а договір оренди укладений Чорноморською районною державною адміністрацією із перевищенням повноважень, оскільки частини 3 статті 122 ЗК України не надає районній державній адміністрації повноважень на розпорядження земельними ділянками рекреаційного призначення, крім того відповідачем не дотримані вимоги статті 134 ЗК України, щодо проведення земельних торгів (аукціону).
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково виходячи з наступного.
Стосовно перевищення повноважень Чорноморською районною державною адміністрацією щодо розпорядження земельною ділянкою державної власності, суд зазначає наступне.
Згідно частини 3 статті 122 ЗК України в редакції, яка діяла на момент надання відповідачу земельної ділянки в оренду, районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) сільськогосподарського використання;
б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті;
в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
рішенням Чорноморської районної ради №219 від 12 червня 2007 року будівництво дачних котеджів на землях запасу Новоіванівської сільської ради Чорноморського району АР Крим в районі Абляміцького мосту в контурі №1175 віднесено до об’єктів, пов’язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району.
Відповідно до частини 2 статті 4 ГПК України господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України.
На думку суду, вказане рішення Чорноморської районної ради прийнято із перевищенням повноважень районної ради, адже ані Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , ані Земельним кодексом України (2768-14) Чорноморській районній раді не надано повноважень на вирішення питання, який об’єкт можна вважати таким, що пов'язаний з обслуговуванням жителів територіальної громади району.
Більш того, визнання такого роду повноваження за районною радою призводить до фактичного незаконного обмеження права держави Україна в особі відповідної районної державної адміністрації розпоряджатись земельними ділянками, які знаходяться в державній власності обов’язковою умовою, яка не передбачена ЗК України (2768-14) – наявністю рішення районної ради про визнання об’єкту таким, що пов'язаний з обслуговуванням жителів територіальної громади району.
Враховуючи викладене, суд вважає вказане рішення таким, що не відповідає положенням частини 3 статті 122 ЗК України.
Одночасно, суд виходить з того, що повноваження районної державної адміністрації щодо розпорядження земельними ділянками визначені виключно через такі критерії, як характер господарської діяльності на земельній ділянці (п.п а) б) ч.3 статті 122 ЗК України), функціональне призначення об’єкту, який буде розташований на земельні ділянці (п.п в) ч.3 статті 122 ЗК України), без необхідності прийняття будь-яких додаткових рішень, будь-якими органами виконавчої влади або місцевого самоврядування.
При цьому повноваження районної державної адміністрації не визначаються через посилання на категорію земель (стаття 19 ЗК України), що підтверджується наступним.
Так, наприклад, підпунктом б) частини 3 статті 122 ЗК України передбачено повноваження районної державної адміністрації надавати земельні ділянки для ведення водного господарства, в той же час поняття "землі водного фонду" є більш широким, ніж земельні ділянки призначені для ведення водного господарства, адже до земель водного фонду відносяться також ділянки, на яких водне господарство не ведеться.
Також, в пункті в) частині 3 статті 122 ЗК України містяться посилання на землі для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району, хоча така категорія земель статтею 19 ЗК України не передбачена. Більш того, до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування (стаття 38 ЗК України), в той час як згідно частини 3 статті 122 ЗК України районні державні адміністрації уповноважені надавати земельні ділянки для розміщення об’єктів і за межами населених пунктів.
Суд звертає увагу сторін на те, що перелік об’єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району, якій міститься в п.п. в) частини 3 статті 122 ЗК України не є вичерпним, крім того, в цьому переліку присутні об’єкти, які відносяться як до соціальних некомерційних – це школи, заклади культури, лікарні, так і об’єкти, на яких здійснюється підприємницька діяльність – підприємства торгівлі. Основний критерій – це здатність цих об’єктів обслуговувати (надавати послуги) жителям територіальної громади району, виходячи з характеру господарської діяльності, яка буде здійснюватись з використанням цього об’єкту.
Однак об’єкти, які передбачаються для розміщення на земельній ділянці, наданій в оренду ОК "Зірковий" - дачні будівлі (котеджі) не можна віднести до об’єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району, оскільки вони не можуть бути використані у господарській діяльності, пов’язаної з обслуговуванням (наданням послуг) невизначеному колу осіб з числа жителів територіальної громади району, а будуть задовольняти потреби лише конкретних осіб – власників дачних будівель.
Стосовно надання земельної ділянки без проведення земельних торгів (аукціону) суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 3 пункту 1 Розділу X "Перехідні положення" ЗК України (2768-14) у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).
Згідно пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008 №509-VI (509-17) вказані положення частини 3 пункту 1 Розділу X "Перехідні положення" ЗК України (2768-14) діють протягом двох років з дням набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008 №509-VI (509-17) .
Відповідно до пункт 1 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008 №509-VI (509-17) цей Закону набирає чинності з дня його опублікування.
Офіційне опублікування Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008 №509-VI (509-17) відбулось наступним чином: Голос України, 2008, 10, 14.10.2008 № 195; Урядовий кур'єр, 2008, 10, 15.10.2008 №192; Офіційний вісник України, 2008, № 77 (20.10.2008), ст. 2583; Відомості Верховної Ради України, 2008, № 48 (28.11.2008), ст. 358.
Пунктом 1 Указу Президента України "Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності" від 10 червня 1997 року №503/97 (503/97) встановлено, що закони України, інші акти Верховної Ради України, акти Президента України, Кабінету Міністрів України не пізніш як у п'ятнадцятиденний строк після їх прийняття у встановленому порядку і підписання підлягають оприлюдненню державною мовою в офіційних друкованих виданнях. Офіційними друкованими виданнями є: "Офіційний вісник України"; газета "Урядовий кур'єр". Офіційними друкованими виданнями, в яких здійснюється офіційне оприлюднення законів та інших актів Верховної Ради України, є також газета "Голос України", "Відомості Верховної Ради України".
Згідно пункту 6 Указу якщо закон України, інший акт Верховної Ради України опубліковано в будь-якій із газет, зазначених у частинах другій і третій статті 1 цього Указу чи в "Офіційному віснику Президента України", до його опублікування в "Офіційному віснику України", "Відомостях Верховної Ради України", він набирає чинності після опублікування в тій із вказаних газет чи в "Офіційному віснику Президента України", де його опубліковано раніше.
Отже, слід виходити з того, що положення частини 3 пункту 1 Розділу X "Перехідні положення" ЗК України (2768-14) діяли з 14 жовтня 2008 року по 14 жовтня 2010 року включно.
Оскільки судом встановлено перевищення повноважень Чорноморської районної державної адміністрації щодо розпорядження землями державної форми власності та втручання у сферу повноважень Ради міністрів АР Крим, розпорядження Чорноморської районної державної адміністрації №855-р від 15.10.2007 не можна вважати належним погодження місця розташування земельної ділянки або належним дозволом на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Одночасно, відповідачем не надано суду доказів погодження Радою міністрів АР Крим місця розташування земельної ділянки, або надання цим органом дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року. За таких обставин суд погоджується з доводами прокурора щодо недотримання процедури земельних торгів (аукціону), передбаченої статтею 134 ЗК України.
З урахуванням викладених обставин, вимоги прокурора про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 74 від 03.06.2008 та розпорядження Чорноморської районної державної адміністрації від 30.05.2008 року №578-р підлягають задоволенню.
В той же час, суд звертає увагу прокурора на те, що відповідно до статті 2 ГПК України зазначення органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин є його процесуальним обов’язком. Відповідно до частини 2 статті 29 ГПК України саме цей орган набуває статус позивача у справі.
Позов заявлених прокурором в інтересах держави в особі – Ради міністрів АР Крим та Республіканського комітету по земельних ресурсів АР Крим, отже саме ці органи набули статус позивачів у справі.
В той же час, в пункті 5 прохальної частини позовної заяви прокурор просить: "Зобов’язати повернути державі – в особі Чорноморської районної державної адміністрації земельну ділянку площею 8,6122 га, вартість якої складає 986 041 гривень".
Прокурором в позовні заяви не зазначено, кому саме з відповідачів адресована ця вимога, більш того, прокурор просить суд зобов’язати одного з відповідачів вчинити певні дії не по відношенню до позивача, а по відношенню до одного з відповідачів.
За вказаних обставин, позовні вимоги прокурора щодо зобов’язання повернути земельну ділянки задоволенню не підлягають.
Згідно до статей 44, 49 Господарського процесуального кодексу України оплата державного мита та витрат на інформаційно - технічне забезпечення судового процесу покладається на відповідачів, виходячи з суми державного мита, яка підлягає сплаті за дві задоволені позовні вимоги немайнового характеру, тобто 170,00 грн. та витрат на інформаційно – технічне забезпечення судового процесу у розмірі 236,00 грн.
В судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення згідно статті 85 Господарського процесуального кодексу України.
З огляду на викладене, ст. 82- 84 Господарського процесуального Кодексу України, суд –
вирішив:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати недійсним розпорядження Чорноморської районної державної адміністрації від 30.05.2008 року №578-р.
3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 74 від 03.06.2008 року, укладений між Чорноморською районною державною адміністрацією (смт Чорноморське, вул. Кірова, 16, рахунок № 35419009000467 УДК в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, ЄДРПОУ 04055535) та Обслуговуючим кооперативом "Зірковий" (смт Чорноморське, провулок Лікарняний, 3а, кв. 2, рахунок № 26001301326367 АК Промінвестбанк БО № 4 в смт Чорноморське, МФО 324430, ЄДРПОУ 34533326).
4. В задоволені позовних вимог про зобов’язання повернути державі в особі Черноморської районної державної адміністрації земельну ділянку площею 8,6122 га, вартість якої складає 986041,00 грн. – відмовити.
5. Стягнути з Чорноморської районної державної адміністрації (смт Чорноморське, вул. Кірова, 16, рахунок № 35419009000467 УДК в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, ЄДРПОУ 04055535) до місцевого бюджету м. Сімферополя (рахунок № 31115095700002, МФО 824026, ЗКПО 34740405, код платежу: 22090200, в банку одержувача: ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, одержувач: державний бюджет м. Сімферополя) 85,00 грн. державного мита.
6. Стягнути з Чорноморської районної державної адміністрації (смт Чорноморське, вул. Кірова, 16, рахунок № 35419009000467 УДК в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, ЄДРПОУ 04055535) до місцевого бюджету м. Сімферополя (одержувач: 22050000, державний бюджет м. Сімферополя, рахунок № 31218259700002 в УДК в м. Сімферополь ГУ ДКУ в АР Крим, ЗКПО 34740405, МФО 824026, призначення платежу: за інформаційне забезпечення розгляду справи в Господарському суді АР Крим) 118,00 грн. – витрат на інформаційно – технічне забезпечення судового процесу.
7. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Зірковий" (смт Чорноморське, провулок Лікарняний, 3а, кв. 2, рахунок № 26001301326367 АК Промінвестбанк БО № 4 в смт Чорноморське, МФО 324430, ЄДРПОУ 34533326) до місцевого бюджету м. Сімферополя (рахунок № 31115095700002, МФО 824026, ЗКПО 34740405, код платежу: 22090200, в банку одержувача: ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, одержувач: державний бюджет м. Сімферополя) 85,00 грн. державного мита.
8. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Зірковий" (смт Чорноморське, провулок Лікарняний, 3а, кв. 2, рахунок № 26001301326367 АК Промінвестбанк БО № 4 в смт Чорноморське, МФО 324430, ЄДРПОУ 34533326) до місцевого бюджету м. Сімферополя (одержувач: 22050000, державний бюджет м. Сімферополя, рахунок № 31218259700002 в УДК в м. Сімферополь ГУ ДКУ в АР Крим, ЗКПО 34740405, МФО 824026, призначення платежу: за інформаційне забезпечення розгляду справи в Господарському суді АР Крим) 118,00 грн. – витрат на інформаційно – технічне забезпечення судового процесу.
9. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 05.10.2011 року.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим
Калініченко А.А.