ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"21" вересня 2011 р.
Справа № 5013/1564/11
( Додатково див. постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду (rs19915393) )
Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Коротченко Л.С., розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 5013/1564/11
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Шляхпостач", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "Чарнокіт", смт. Салькове Гайворонського району Кіровоградської області
про стягнення 74 566,66 грн.
представники сторін:
від позивача - участі не брали;
від відповідача - ОСОБА_1, довіреність б/н від 01.10.10 р.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Чарнокіт" звернулося до господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою про стягнення з відповідача на користь позивача основної заборгованості в розмірі 68 256,22 грн., інфляційних нарахувань в розмірі 4 846,20 грн., 3% річних в розмірі 1 464,24 грн.
Відповідач позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити позивачу в задоволенні позову. Відповідно до письмових заперечень на позовну заяву, відповідач стверджує, що позивачем порушено порядок приймання-передачі завершених робіт, визначений п. 5.2. договору підряду, укладеного між сторонами. До того ж, відповідач вважає, що строк остаточного розрахунку за договором підряду для Замовника ще не настав, оскільки Підрядником не проводилось повідомлення Замовника про готовність до передачі завершених робіт, що суперечить п. 6.5. договору підряду (а.с. 119, 124).
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, господарський суд встановив наступні обставини.
07.11.08 р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Шляхпостач" (далі - Підрядник) та товариством з обмеженою відповідальністю "Чарнокіт" (далі - Замовник, ТОВ "Чарнокіт") укладено договір підряду по капітальному ремонту залізничної колії ТОВ "Чарнокіт" № 1007 (далі - Договір, а.с. 48-50).
Відповідно до п. 1.1. Договору, Підрядник зобов'язується виконати роботи по капітальному ремонту залізничної колії ТОВ "Чарнокіт" якісно та в строк, у відповідності до кошторисної документації, а Замовник зобов'язується прийняти в строк виконану роботу та оплатити її. Перелік робіт, їх об'єм та вартість визначається кошторисною документацією (Додаток № 2 до Договору).
Розділом 2 Договору обумовлені строки виконання робіт.
Так, згідно п. 2.1. Договору, початок робіт - на протязі 5 днів від моменту отримання передоплати. Закінчення робіт - через 70 календарних днів від моменту початку робіт. Виконання робіт - поетапне згідно Додатку № 1.
Відповідно до п.п. 3.1., 3.3. Договору, загальна вартість, доручених до виконання Підряднику, згідно затвердженої договірної ціни, складає 2 809 334,72 грн. з урахуванням ПДВ ( в т.ч. матеріали 2 240 743,72 грн. з урахуванням ПДВ).
Перелік робіт, їх об'єм і вартість матеріалів (попередньо погоджена з Замовником) визначається кошторисною документацією, яка є невід'ємною частиною Договору.
Пунктами 5.1.-5.3. Договору встановлено, що Підрядник не пізніше 25 числа поточного місяця передає повноважним представникам Замовника акти здачі-приймання виконаних робіт (ТФ № КБ - 2В) і довідку вартості робіт (ТФ КБ-3), складених згідно ДБН Д. 1.1-1-2000, з урахуванням вимог Держбуду до будівництва об'єктів.
Замовник на протязі 3-х днів з моменту передачі здійснює їх перевірку і за умови відсутності зауважень до якості і складу робіт підписує їх або з письмовими зауваженнями повертає Підряднику.
Приймання-передачі виконаних робіт проводиться по акту здачі-приймання виконаних робіт (ТФ КБ-2в і ТФ КБ-3) після письмового повідомлення Замовника Підрядником про готовність до передачі закінчених робіт.
Право власності на виконані роботи переходить до Замовника з моменту підписання акту здачі-приймання виконаних робіт (ТФ КБ-2в і ТФ КБ-3).
У розділі 6 Договору сторони погодили порядок проведення розрахунків за виконані роботи.
Так, згідно п.п. 6.1. - 6.2. та 6.5. Договору до початку робіт Замовник сплачує Підряднику 30% вартості матеріалів (672 223,00 грн. з урахуванням ПДВ), що використовуються при капітальному ремонту залізничної колії ТОВ "Чарнокіт", згідно ресурсних відомостей Додатку № 2 і 70 % вартості матеріалів, що використовуються (1 568 520,72 грн. з урахуванням ПДВ) на протязі 5-ти банківських днів з моменту їх завезення на територію ТОВ "Чарнокіт".
Оплата виконаних Підрядником робіт здійснюється Замовником щомісячно при наявності оформлених і підписаних належним чином типових форм КБ-2В і КБ -3В за вирахуванням авансу, на протязі 10-ти банківських днів після підписання даних документів та при відсутності з боку Замовника зауважень.
Кінцевий розрахунок за виконані роботи здійснюється Замовником після виконання Підрядником об'ємів робіт згідно кошторисної документації по типовим формам КБ-2В, КБ-3В на протязі десяти банківських днів після підписання форми № КБ-2В і КБ-3.
Даний Договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.08 р. (п. 10.8 Договору).
Договір підписано повноважними представниками Замовника та Підрядника, скріплено круглими печатками сторін.
Замовником та Підрядником підписано також Додаток № 1 та Додаток № 2 до Договору, що є невід'ємними його частинами (а.с. 51-52).
Шляхом підписання Додаткової угоди № 1 до Договору від 25.12.08 р. сторони продовжили строк дії Договору до 31.12.09 р. та доповнили розділ 1 Договору новим пунктом - 1.4. (а.с. 53).
20.08.09 р. позивач та відповідач підписали Додаткову угоду № 3 до Договору, в результаті чого прийшли до згоди виконати роботи по капітальному ремонту залізничного переїзду № 3 (подовжений). Вартість робіт складає 139 800,00 грн. з урахуванням ПДВ, розрахунки за вказані роботи проводяться шляхом перерахування на розрахунковий рахунок Підрядника передоплати в розмірі 100 % (а.с. 54).
Крім того, підписавши Додаткову угоду № 4 до Договору сторонами викладено в наступній редакції п. 10.8. Договору: "Даний Договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.10 р.".
Укладений між сторонами Договір за своєю правовою природою є договором підряду, правовідносини за якими регулюються главою 61 Цивільного кодексу України (435-15) .
Відповідно до ст. 901 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Як вбачається з наявних матеріалів справи, позивач свої зобов'язання виконав в повному обсязі та належним чином, здійснивши підрядні роботи, які були прийняті відповідачем без зауважень, на загальну суму 2 145 639,22 грн. Вказане підтверджується наступними документами:
- акт № 18-11 приймання виконаних підрядних робіт за березень 2008 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18-11 за березень 2008 р. на суму 13 977,60 грн.;
- акт № 18-2 приймання виконаних підрядних робіт за грудень 2008 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18-2 за грудень 2008 р. на суму 25 160,40 грн.;
- акт № 18-3 приймання виконаних підрядних робіт за грудень 2008 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18-3 за грудень 2008 р. на суму 850 512,00 грн.;
- акт № 18-5 приймання виконаних підрядних робіт за грудень 2008 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18-5 за грудень 2008 р. на суму 36 962,40 грн.;
- акт № 18-6 приймання виконаних підрядних робіт за грудень 2008 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18-6 за грудень 2008 р. на суму 222 920,40 грн.;
- акт № 18-8 приймання виконаних підрядних робіт за грудень 2008 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18-8 за грудень 2008 р. на суму 91 782,00 грн.;
- акт № 5 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 5 за травень 2009 р. на суму 4 326,00 грн.;
- акт № 4 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 4 за травень 2009 р. на суму 70 080,00 грн.;
- акт № 3 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 3 за травень 2009 р. на суму 31 603,20 грн.;
- акт № 2 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 2 за травень 2009 р. на суму 28 582,80 грн.;
- акт № 1 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 1 за травень 2009 р. на суму 11 443,20 грн.;
- акт № 18-02-1-11 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18-02-1-11 за травень 2009 р. на суму 4 879,20 грн.;
- акт № 18.1-02-1-1 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18.1-02-1-1 за травень 2009 р. на суму 121 209,60 грн.;
- акт № 18.2-02-1-2 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18.2-02-1-2 за травень 2009 р. на суму 8 226,00 грн.;
- акт № 18.3-02-1-3 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18.3-02-1-3 за травень 2009 р. на суму 282 746,40 грн.;
- акт № 18.5-02-1-5 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18.5-2-1-5 за травень 2009 р. на суму 36 962,40 грн.;
- акт № 18.8-02-1-8 приймання виконаних підрядних робіт за травень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 18.8-02-1-8 за травень 2009 р. на суму 32 703,60 грн.;
- акт № 25-02-25-124 приймання виконаних підрядних робіт за серпень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 25-02-25-124 за серпень 2009 р. на суму 44 475,60 грн.;
- акт № 25-02-25-125 приймання виконаних підрядних робіт за серпень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 25-02-25-125 за серпень 2009 р. на суму 25 524,00 грн.;
- акт № 25-02-25-125/1 приймання виконаних підрядних робіт за серпень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 25-02-25-125/1 за серпень 2009 р. на суму 31 953,60 грн.;
- акт № 25-02-25-126 приймання виконаних підрядних робіт за серпень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 25-02-25-126 за серпень 2009 р. на суму 45 430,42 грн.;
- акт № 6-02-6-17 приймання виконаних підрядних робіт за грудень 2009 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 6-02-6-17 за грудень 2009 р. на суму 10 602,00 грн.;
- акт № 20-02-1-1 приймання виконаних підрядних робіт за жовтень 2010 р. та довідка про вартість виконаних підрядних робіт / і витрат № 20-02-1-1 за жовтень 2009 р. на суму 113 576,40 грн. (а.с.56- 101).
Акти приймання виконаних підрядних робіт та довідки про їх вартість підписані повноважними представниками Підрядника та Замовника, скріплені круглими печатками позивача та відповідача.
Крім того, представник відповідача в судовому засіданні підтвердив факт виконання позивачем та прийняття відповідачем підрядних робіт згідно Договору.
Стаття 525 Цивільного кодексу України передбачає, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу (435-15) , інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Однак, відповідач свої зобов'язання за Договором виконав не належним чином, за виконані позивачем підрядні роботи розрахувався частково в сумі 2 077 383,00 грн., про що свідчать банківські виписки № 1297 від 07.1108 р. на суму 670 000,00 грн., № 1479 від 09.12.08 р. на суму 600 000,00 грн., № 1523 від 05.01.09 р. на суму 200 000,00 грн., № 1598 від 06.02.09 р. на суму 100 000,00 грн., № 1636 від 11.02.09 р. на суму 100 000,00 грн., № 6 від 29.04.09 р. на суму 130 000,00 грн., № 60 від 10.06.09 р. на суму 60 000,00 грн., № 166 від 31.07.09 р. на суму 217 383,00 грн. (а.с. 102-109).
Таким чином, сума заборгованості відповідача перед позивачем складає 68 256,22 грн. (2 145 639,22 грн. - 2 077 383,00 грн. = 68 256,22 грн.).
01.11.10 р. сторонами підписано акт звірки взаєморозрахунків станом на дату підписання, згідно якого заборгованість Замовника на користь Підрядника складає 68 256,22 грн. (а.с. 110).
16.05.11 р. Підрядник звернувся до Замовника з претензією № 0516, що містить вимогу про оплату відповідачем заборгованості в сумі 68 256,22 грн. (а.с. 111-112).
У відповіді на претензію № 1/06-11 відповідач зазначив, що не може ні підтвердити, ні обґрунтовано заперечити по суті заявлених в претензії вимог, у зв'язку з відсутністю на підприємстві документів, на які посилається Підрядник; з метою вирішення спірної ситуації відповідач просить надіслати на адресу Замовника копії документів, зазначених в претензії (а.с. 113).
Листом № 0617 від 17.06.11 р. позивачем направлено на адресу відповідача документи, що підтверджують суму заборгованості (114).
Однак, відповідач відповіді на претензію, з урахуванням надісланих позивачем документів, не надав, заборгованість не сплатив, у зв'язку з чим позивач з метою захисту порушених прав та інтересів звернувся до суду з даним позовом.
Відповідач позовні вимоги заперечив, стверджуючи при цьому, що позивачем порушено порядок приймання-передачі завершених робіт, визначений п. 5.2. договору підряду, укладеного між сторонами. До того ж, відповідач вважає, що строк остаточного розрахунку за договором підряду для Замовника ще не настав, оскільки Підрядником не проводилось повідомлення Замовника про готовність до передачі завершених робіт, що суперечить п. 6.5. договору підряду (а.с. 119, 124).
Господарський суд не приймає до уваги заперечення відповідача, вважає їх не обґрунтованими та такими, що спростовуються наявними матеріалами справи.
Так, посилання відповідача на п. 5.2. та п. 6.5. Договору є безпідставними, виходячи з умов Договору, згідно яких виконання робіт є поетапним (п. 2.1.); оплата виконаних Підрядником робіт здійснюється Замовником щомісячно при наявності оформлених і підписаних належним чином типових форм КБ-2В і КБ-3В за вирахуванням авансу, на протязі 10-ти банківських днів після підписання даних документів та при відсутності з боку Замовника зауважень (п. 6.2. Договору).
Так як Замовником без будь-яких зауважень до Підрядника підписані всі визначені Договором типові форми, господарський суд вважає безпідставними доводи відповідача в цій частині. Підставою для оплати підрядних робіт за умовами Договору є наявність визначених Договором типових форм. Зазначені форми відповідачем були фактично підписані, що свідчить про настання строку та наявності визначених договором підстав для оплати відповідачем отриманим ним підрядних робіт.
Оскільки доказів сплати суми боргу в розмірі 68 256,22 грн. відповідач до суду не подав, в матеріалах справи такі докази відсутні, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають повному задоволенню.
Крім того, позивач просить стягнути з відповідача суму інфляційних нарахувань в розмірі 4 846,20 грн. та 3% річних в розмірі 1 464,24 грн.
Згідно ст. 625 Цивільного кодексу України, боржник який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три відсотка річних від простроченої суми, якщо інший розмір не встановлено договором або законом.
Таким чином, заявлена позивачем вимога про стягнення інфляційних втрат та відсотків річних є нормативно обґрунтованою.
Проте, при здійсненні розрахунку інфляційних втрат позивачем допущено арифметичну помилку, в результаті дещо завищено суму нарахування.
Так, згідно розрахунку, здійсненого господарським судом, стягненню з відповідача підлягають інфляційні втрати в розмірі 3 890,60 грн.
Разом з цим, 3% річних в розмірі 1 464,24 грн. позивачем нараховано обґрунтовано та підлягають стягненню з відповідача в повному обсязі.
Враховуючи вище наведене, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
В іншій частині вимоги позивача є безпідставними, а тому такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати на державне мито та на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 49, 82- 85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ :
Позовні вимоги задовольнити частково.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Чарнокіт" (26332, Кіровоградська область, Гайворонський район, смт. Салькове, вул. Павлова, буд. 1, р/р 26004002143 в АТ "КБ "Союз" МФО 380515, ЄДРПОУ 32954158) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Шляхпостач" (50002, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Лермонтова, буд. 5, кв. 19, п/р 26001056332300 в АТ "УкрСиббанк" МФО 35110, ЄДРПОУ 32693474) заборгованість в сумі 73 611,06 грн., з них: 68 256,22 грн. - основний борг; 3 890,60 грн. - інфляційні втрати; 1 464,24 грн. - 3% річних, а також витрати по сплаті державного мита в сумі 736,11 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 233,64 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В решті позову відмовити.
рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення місцевим господарським судом.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання повного рішення.
Суддя
Л.С. Коротченко
Повне рішення складено - 26.09.2011 року.