УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "15" серпня 2011 р. Справа № 12/5007/75/11
Господарський суд Житомирської області у складі:
Головуючого судді ' Поле для текста '
судді ' Поле для текста '
судді ' Поле для текста '
за участю представників сторін
від позивача не з'явився;
від відповідача ОСОБА_1. - пред. за дов. від 01.02.11 року б/н, ОСОБА_2. - пред. за дов. від 12.08.11 року б/н
третіх осіб ' Поле для текста '
прокурора ' Поле для текста '
розглянув справу за позовом ДП "Одеська залізниця" (м.Одеса) ' В особі(назва) '
до Державного підприємства "Овруцьке спеціалізоване лісове господарство" (м. Овруч)
про стягнення 69270,00 грн.
Позивач звернувся з позовом про стягнення з відповідача штрафу за неправильно зазначену у накладній масу вантажу у сумі 69270,00 грн.
Представник позивача в судовому засіданні 26.07.11р. позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав викладених в позовній заяві. Надала оригінали документів, які суд оглянув в засіданні. В дане судове засідання представник позивача не прибув, надіслано додаткові пояснення по справі від 08.08.11р. (а.с. 45).
Відповідач позовні вимоги не визнає, про що зазначив у відзиві на позовну заяву від 15.08.11р. В заперечення позову відповідач вказує, що виходячи з характеристик вантажу (пиловник хвойний) його маса визначалася умовно, при цьому, вантаж перед відправленням залізницею був перевірений митними органами і його кількість відповідала даним зазначеним у митній декларації.
Також, згідно листа начальника головного комерційного управління від 16.03.2007р., у разі встановлення невідповідності маси вантажу, яка визначалася умовно, фактичній масі, штраф не застосовується, а проводиться стягнення провізної плати за фактичну масу вантажу.
Представники відповідача в судовому засіданні позовні вимоги також заперечили з підстав викладених у відзиві.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з дорожніх відомостей № 32230807, № 32233033 в лютому 2011 року зі станції Бережесть Південно-Західної залізниці ДП "Овруцький спецлісгосп" (відповідач) були відправлені вагони №64015944 та №66565250 з вантажем "пиловник хвойний" масою 57800кг. та 58200 кг. відповідно, станція призначення Одеса-Пересип Одеської залізниці, для вантажоодержувача ТОВ "Продовольча компанія АМ" (а.с. 14, 15).
Як вбачається з накладних маса вантажу була визначена умовно.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.98 (457-98-п) , вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей зазначених у накладній. Залізниця має право перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначається у накладній.
08.02.11 станцією Коростень Південно-Західної залізниці було складено акт загальної форми № 7324, яким засвідчено, що по прибуттю поїзда і одночасному контрольному зважуванні на електронних тензометричних вагах виявлено, вага у вагоні №64015944 нетто по документу 57800 кг, фактично 65300 кг., що більше від маси вказаної в накладній на 7500 кг. У вагоні № 66565250 в накладній вказано вагу 58200 кг, фактично 62900 кг, що більше проти документа на 4700 кг.
14.02.11 на станції Одеса-Пересип Одеської залізниці відбулась комісійна видача вантажу з вагону № 64015944 у результаті чого було складено комерційний акт серії АА № 055233/4 (а.с. 10), яким засвідчено, що при переважуванні вантажу на 100 т. тензометричних вагонних вагах ТОВ "Продовольча компанія АМ" (повірка 03.08.10 р., контроль придатності 03.02.11) виявлено: перевантаження у вагоні № 68804244 більше ніж в документі на 7500 кг.
Також 14.02.11 на станції Одеса-Пересип Одеської залізниці відбулась комісійна видача вантажу з вагону № 66565250 у результаті чого було складено комерційний акт серії АА № 055234/5 (а.с. 11), яким засвідчено, що при переважуванні вантажу на 100 т. тензометричних вагонних вагах ТОВ "Продовольча компанія АМ" (повірка 03.08.10 р., контроль придатності 03.02.11) виявлено: перевантаження у вагоні № 66565250 більше ніж в документі на 4700 кг.
По факту виявлення надлишку вантажу були складені акти загальної форми № 011 А/С від 14.02.11 та №012 А/С від 14.02.11 станції Одеса-Пересип Одеської залізниці, яким нараховано штраф по 34635,00 грн., що в сумі склало 69270грн. (а.с. 18, 19).
Позивач зазначає, що відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України (457-98-п) , вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній, а статтею 122 Статуту залізниць України (457-98-п) , передбачено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно із ст. 118 Статуту залізниць України (457-98-п) .
Так ст. 118 Статуту залізниць України (457-98-п) , передбачено штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Оцінивши в сукупності всі обставини справи, перевіривши їх підтвердження належними доказами, господарський суд вважає, що позов задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт", законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт" (232/94-ВР) , цього Закону (232/94-ВР) , Статуту залізниць України (457-98-п) , який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.
Частиною 2 вищезазначеної статті Закону України "Про залізничний транспорт" (273/96-ВР) передбачено, що нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Згідно з ч.5 ст. 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 2 Статуту залізниць України (457-98-п) визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.
Відповідно до ст.6 Статуту (457-98-п) , накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Згідно з п.2.1 та п.2.2 розділу 2 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. (z0861-00) , графи "Маса вантажу в кг. визначена відправником" та "Спосіб визначення маси" - заповнюються відправником.
Відповідно до ст. 37 вищезазначеного Статуту та п.5 "Правил приймання вантажів до перевезення", затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. (z0861-00) , маса вантажу визначається відправником.
Відповідно до п.2.3 "Правил оформлення перевізних документів" (z0861-00) , правильність внесених в накладну відомостей своїм підписом засвідчує представник відправника.
Згідно ст. 52 Статуту (457-98-п) , на станціях призначення залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача у розмірах, передбачених правилами.
Крім того, згідно з п. 12 "Правил видачі вантажів", затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. (z0861-00) , при наявності на станції призначення або в одержувача вагонних ваг залізниця може здійснювати перевірку маси вантажів, що перевозяться навалом і насипом і прибули без ознак утрати, відповідно до договору між залізницею і одержувачем.
У відповідності зі ст. 129 Статуту (457-98-п) , обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
Як вказувалося вище, за результатами перевірки відповідності вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах було складено комерційні акти АА №055233 та АА №055234 від 14.02.11р.
З наявних в матеріалах справи накладних вбачається, що маса вантажу була визначена відправником (відповідачем) умовно.
Згідно п.2.1. "Правил оформлення перевізних документів" (z0861-00) , в редакції на дату відправки вантажу, у разі перевезення лісоматеріалів і дров навалом вантажовідправником заповнюються графи комплекту перевізних документів про кількість навантажених штабелів і їх висоту в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезень (z0861-00) .
Пунктом 9 Наказу Мінтранс "Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів" №644 від 21.11.2000р. (z0861-00) встановлено, що маса лісоматеріалів і дров визначається відправником умовно, при цьому в накладній повинно бути відображено кількість штабелів і їх висоту.
З огляду на вищевикладене, господарський суд приходить до висновку, що відповідачем було визначено масу вантажу у встановленому порядку, згідно чинних нормативних актів.
Господарський суд погоджується з доводами відповідача, що розрахунок маси вантажу здійснено у відповідності до діючих правил, а саме ГОСТ 2708-75 "Лісоматеріали круглі. Таблиця об'ємів". Вантаж було завантажено по митній декларації в тій же кількості і на ту ж суму поставлена кінцевому вантажоотримувачу з перевіркою правильності оформлених документів і тоннажу митними та іншими контролюючими органами.
Позивачем не спростовується право відповідача на визначення маси вантажу умовно.
Крім того, згідно листа начальника головного комерційного управління від 16.03.2007р. №ЦМКО-1/242, у разі встановлення невідповідності маси вантажу, яка визначалася умовно, фактичній масі, вагон відправляється за призначенням без оформлення відповідних документів для стягнення штрафу згідно ст. 122 Статуту залізниць України (457-98-п) . Про виявлену при зважуванні масу більшу ніж зазначена в перевізних документах, складається загальної форми, один екземпляр якого додається до перевізних документів та надається телеграма станції призначення для стягнення провізної плати за фактичну масу вантажу.
Як вказується позивачем в позовній заяві та підтверджується матеріалами справи, 08.02.11 станцією Коростень Південно-Західної залізниці було складено акт загальної форми № 7324, яким засвідчено, що по прибуттю поїзда і одночасному контрольному зважуванні на електронних тензометричних вагах виявлено, вага у вагоні №64015944 нетто по документу 57800 кг, фактично 65300 кг., що більше від маси вказаної в накладній на 7500 кг. У вагоні № 66565250 в накладній вказано вагу 58200 кг, фактично 62900 кг, що більше проти документа на 4700 кг.
Про даний факт станцією Коростень Південно-Західної залізниці було повідомлено телеграмою станцію Одеса-Пересип Одеської залізниці та вказано, що добір тарифу взято по накопичувальній картці НР10020080 на суму загальну суму 206грн. (а.с. 16).
Тобто, станцією Коростень Південно-Західної залізниці були вчиненні дії згідно припису листа начальника головного комерційного управління від 16.03.2007р. №ЦМКО-1/242 та стягнуто з відповідача плату виходячи з фактичної маси вантажу.
Суд вважає, що позивач в даному випадку також повинен був керуватися зазначеним вище листом.
Господарський суд вважає за необхідне наголосити, що стаття 129 Статуту (457-98-п) розділяє випадки необхідності складання комерційного акту та акту загальної форми.
Зокрема, абзац 2 ст. 129 Статуту (457-98-п) визначає, що комерційний акт складається для засвідчення обставин:
а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах;
б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу;
в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу;
г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.
В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми (абзац 4 ст. 129 Статуту (457-98-п) ).
Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми визначається Наказом Мінтрансу №334 від 28.05.02р., яким затверджено "Правила складання актів (стаття 129 (457-98-п) Статуту (z0567-02) )" (z0567-02) , пункти 2 та 3, якого встановлюються випадки у яких складаються комерційний акт або акт загальної форми.
В пункті 2 Правил складання актів (z0567-02) також чітко визначено, що комерційний акт складається, зокрема, при невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах.
Згідно, п.3 Правил складання актів (z0567-02) , акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності. Однак, вказаний пункт Правил (z0567-02) не передбачає складання акту загальної форми при встановленні невідповідності маси вантажу даним, зазначеним у перевізних документах.
Крім того, в п.3 Правил складання актів (z0567-02) , після зазначення конкретних випадків складання актів загальної форми, вказується, що такий акт складається і в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.
Тобто, господарський суд приходить до висновку, що складання акту загальної форми виключає складання комерційного акту, і навпаки.
Даний висновок суду підтверджується також затвердженою Наказом Мінтрансу №334 від 28.05.02р. формою ГУ-23 акту загальної форми (додаток №6 Наказу), яка містить застереження 1, згідно якого, за цією формою акти складаються, якщо немає потреби складати комерційний акт або акт іншої спеціальної форми.
Як зазначалося вище, невідповідність маси вантажу, яка була визначена відповідачем умовно, фактичній масі було встановлено іще на станції Коростень Південно-Західної залізниці, про що було складено акт загальної форми № 7324 (а.с. 17). Тобто, на станції Коростень Південно-Західної залізниці, склавши акт загальної форми виключили можливість складання комерційного акту та обмежилися добором тарифу, що вбачається з телеграми (а.с. 16) та, що відповідає вказівці начальника головного управління у листі №ЦМКО-1/242 від 16.03.07р. адресованого начальникам служб комерційної роботи та маркетингу залізниць України.
Аналогічні акти № 011 А/С від 14.02.11 та №012 А/С від 14.02.11 були складені на станції призначення Одеса-Пересип Одеської залізниці (а.с. 18, 19).
Однак, після складання актів загальної форми, що виключає можливість складання актів іншої спеціальної форми, позивачем були складені комерційні акти, що суперечить нормам Наказу Мінтрансу №334 від 28.05.02р. про затвердження Правил складання актів.
Позивачем не було доведено правомірність складання за одне й те саме порушення актів різної форми.
Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Враховуючи викладене, в задоволенні позову слід відмовити.
Витрати, пов'язані з оплатою державного мита та за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
рішення господарського суду набирає законної сили у відповідності до ст. 85 ГПК України.
Суддя
Сікорська Н.А.
Повне рішення складено 19 серпня 2011 року.
Віддрукувати: ' Поле для текста '
1 - в справу
2 - позивачу (рек. із зв. повід.)
3 - відповідачу
' Текст '