ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"09" червня 2011 р. Справа № 3/043-11
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs25145038) ) ( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs18117054) )
Господарський суд Київської області у складі судді Лопатіна А.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації, м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя", м. Новоярівськ, Яворівський район, Львівська область
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача 1) Київська обласна державна адміністрація, м. Київ
2) Головне управління праці та соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, м. Київ
3) ГУ МНС України в Київській області, м. Вишневе, Київська область
за участю прокуратури Київської області
про визнання права власності та зобов'язання передати майно,
за участю представників: згідно протоколу судового засідання
Обставини справи:
Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (далі позивач) заявлено позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" (далі відповідач) про виконання договірних зобов’язань.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач неналежним чином виконав свої зобов’язання за договором про інвестування житла від 23.12.05р. №3, а саме: не передав 17 квартир збудованих за кошти держави, а отже, позовні вимоги є фактично вимогами про передачу майна.
Ухвалою господарського суду Київської області від 25.03.11р. було порушено провадження у даній справі, а її розгляд призначено на 12.04.11р.
25.03.11р. господарським судом Київської області було направлено судовий запит в порядку статті 38 ГПК України до КП "Білоцерківське міжміське бюро технічної інвентаризації" щодо надання інформації стосовно наявності права власності на квартири №№1-6, 9, 10, 13-16, 18-20, 23-24 в 24-квартирному житловому будинку по вул. Білоцерківській, 92-а у м. Тараща Київської області.
12.04.11р. на адресу господарського суду Київської області від Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації надійшла заява про зміну позовних вимог, відповідно до якої позивач просить суд: 1) визнати право власності на майно збудоване в м. Тараща Київської області, за державні кошти відповідно до інвестиційного договору від 23.12.05р. №3 для громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи: квартири в будинку по вул. Білоцерківській, 92; 2) зобов’язати відповідача передати належним чином 17 квартир в будинку, який введено в експлуатацію за адресою Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, буд. 92; 3) витребувати у відповідача акт готовності об’єкта (будинку) до експлуатації від 04.12.09р. №899-е та свідоцтво №10000835 про відповідність збудованого об’єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, виданих Інспекцією державного архітектурного-будівельного контролю у Київській області.
12.04.11р. на адресу господарського суду Київської області від прокуратури Київської області надійшло повідомлення про вступ у дану справу з метою представництва інтересів держави в особі позивача.
Ухвалою господарського суду Київської області від 12.04.11р. залучено Київську обласну державну адміністрацію до участі у справі в якості 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача та відкладено розгляд даної справи на 12.05.11р.
29.04.11р. на адресу господарського суду Київської області від КП "Білоцерківське міжміське бюро технічної інвентаризації" надійшов лист-відповідь на судовий запит, з якого вбачається, що право власності на квартири №№1-6, 9, 10, 13-16, 18-20, 23-24 в 24-квартирному житловому будинку по вул. Білоцерківській, 92 у м. Тараща Київської області згідно даних МБТІ, не зареєстровано.
12.05.11р. на адресу господарського суду Київської області Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації надійшов лист датований 11.04.11р. №07-45/1183 (який по суті є уточненням позовних вимог), відповідно до якого позивач просить суд: 1) визнати право власності на майно –17 квартир, за адресою вул. Білоцерківська, 92, м. Тараща Київської області згідно договору від 23.12.05р. №3; 2) зобов'язати відповідача передати належним чином 17 квартир, які збудовані за державні кошти; 3) притягнути до кримінальної відповідальності ТОВ "Компанія "Розточчя".
12.05.11р. на адресу господарського суду Київської області ТОВ "Компанія "Розточчя" надійшов лист, відповідно до якого відповідач просить суд залишити позов без розгляду. Вказаний лист мотивований тим, що в господарському суді Львівської області розглядається справа між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав. На підтвердження вказаного факту до листа залучено копію ухвали господарського суду Львівської області від 29.03.11р. у справі №5015/1247/11 за позовом Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" про зобов’язання до вчинення дій. Проте останній господарським судом залишається без задоволення, оскільки позивач до початку розгляду спору по суті змінив свої позовні вимоги, відповідно до яких просить суд визнати право власності на майно –17 квартир, за адресою вул. Білоцерківська, 92, м. Тараща Київської області згідно договору від 23.12.05р. №3, а відповідно до ухвали господарського суду Львівської області від 29.03.11р. предметом спору у справі №5015/1247/11 є зобов’язання до вчинення дій.
12.05.11р. на адресу господарського суду Київської області ТОВ "Компанія "Розточчя" надійшла заява про застосування строків позовної давності та письмові пояснення у даній справі.
В судовому засіданні, яке відбулося 12.05.11р. господарським судом було оголошено перерву до 18.05.11р.
18.05.11р. на адресу господарського суду Київської області від Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації надійшов лист датований 17.05.11р. №07-45/2056 (який по суті є уточненням позовних вимог), відповідно до якого позивач просить суд: 1) визнати право власності на майно –17 квартир, за адресою вул. Білоцерківська, 92, м. Тараща Київської області згідно договору від 23.12.05р. №3 за Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації; 2) зобов'язати відповідача негайно передати належним чином 17 квартир, які збудовані за державні кошти; 3) притягнути до кримінальної відповідальності ТОВ "Компанія "Розточчя".
Ухвалою господарського суду Київської області від 18.05.11р. продовжено строк вирішення справи №3/043-11; залучено Головне управління праці та соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації (04136, Київ-136, вул. маршала Гречка 13) та ГУ МНС України в Київській області (Київська область, м. Вишневе, вул. Київська, 6) в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача; відкладено розгляд справи на 01.06.11р.; зобов’язано позивача: надати копію договору про відступлення права вимоги (договір цесії) між Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації та Головним управлінням праці та соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації від 31.05.11р.; результати перевірки тендерною палатою України умов проведення конкурсу по визначенню переможця на побудову житлового будинку, що розташований за адресою: 09500, Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92-а; відомості (підкріплені доказами), що підтверджували б твердження позивача, що заборгованість відповідача перед позивачем обліковується саме за Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації; зобов’язано відповідача надати письмове пояснення, чи виконуються умови договору №3 від 23.12.05р. як позивачем так і відповідачем по справі, якщо ні –то обґрунтоване пояснення причин; зобов’язано третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору подати пояснення по суті спору.
З залученої до матеріалів справи копії листа Міністерства економіки України (без номеру та дати) вбачається, що Міністерство економіки України не володіє інформацією щодо висновків Тендерної палати України стосовно дотримання процедур закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти.
Відповідно до листа Державного комітету архівів України (від 26.05.11р. №1376/06.1, копія в матеріалах справи), документи Тендерної палати України на зберігання державних архівів системи Державного комітету архівів України не надходили.
31.05.11р. на адресу господарського суду Київської області від Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації надійшов лист-пояснення.
31.05.11р. на адресу господарського суду Київської області від Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації надійшов лист датований 30.05.11р. №07-45/2542 (який по суті є уточненням позовних вимог), відповідно до якого позивач просить суд: 1) визнати право власності на майно –17 квартир, за адресою вул. Білоцерківська, 92, м. Тараща Київської області згідно договору від 23.12.05р. №3; 2) зобов'язати відповідача передати належним чином 17 квартир, які збудовані за державні кошти.
01.06.11р. на адресу господарського суду Київської області від Головного управління праці та соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації надійшов лист-пояснення.
01.06.11р. на адресу господарського суду Київської області від Головного управління в Київській області Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи надійшли письмові пояснення у даній справі (від 31.05.11р. №9/11/3394).
Ухвалою господарського суду Київської області від 01.06.11р. було відкладено розгляд даної справи на 09.06.11р.
09.06.11р. на адресу господарського суду Київської області від Київської обласної державної адміністрації надійшов лист, відповідно до якого остання підтримує позовні вимоги Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації.
09.06.11р. на адресу господарського суду Київської області від Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації надійшов лист-пояснення.
09.06.11р. на адресу господарського суду Київської області від Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації надійшло клопотання (яке по суті є уточненням позовних вимог), відповідно до якого позивач просить суд: 1) визнати право власності на майно збудоване в м. Тараща, Київської області за державні кошти відповідно до інвестиційного договору №3 від 23.12.05р. для громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи: квартир в будинку по вул. Білоцерківській, 92; 2) зобов'язати відповідача передати належним чином 17 квартир в будинку, який введено в експлуатацію за адресою: Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92.
09.06.11р. на адресу господарського суду Київської області від Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" надійшли письмові пояснення у даній справі.
Присутній у судових засіданнях 12.05.11р., 18.05.11р., 01.06.11р. та 09.06.11р. прокурори прокуратури Київської області усно заявляли, що підтримують позов у повному обсязі. Вказаний факт підтверджується технічною фіксацією судового процесу у даній справі, яка здійснена за допомогою комплексу "Оберіг".
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні представників, суд,
встановив:
23.12.05р. між ТОВ "Компанія "Розточчя" (сторона 1 за договором) та Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (сторона 2 за договором) було укладено договір на інвестування житла №3 (далі Договір), відповідно до умов якого сторона 2 доручає стороні 1 вчинити дії з будівництва житла, яке в подальшому сторона 1 передає стороні 2 з метою забезпечення цим житлом громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а сторона 1 зобов'язується збудувати та передати стороні 2 житло в 24-квартирному житловому будинку, що розташований за адресою: 09500, Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92-а, загальною площею 1085,52 кв.м, згідно адресного переліку квартир, що додається (Додаток №1) (п.п. 1.1-1.2 Договору). Вказаний договір підписаний повноважними представниками сторін та скріплений їх печатками.
Додатком №1 до Договору від 23.12.05р. №3 сторони погодили адресний перелік квартир, що підлягають передачі за адресою: 09500, Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92-а. При цьому зазначили, що всього передається 17 квартир загальною площею 1085,52 кв.м. Вказаний додаток підписаний повноважними представниками сторін та скріплений їх печатками.
Приписами п.п. 2.1 Договору передбачено, що сторона 2 здійснює попередню оплату вартості житла, що буде передано стороною 1, за договірною ціною в 1822,75 грн. за 1 кв.м загальної площі. Загальна вартість житла, що передається в кількості 1085,52 кв.м складає 1978631,58 грн. в тому числі ПДВ 329771,93 грн. Оплата повинна бути здійснена не пізніше 27 грудня 2005 року. Вартість одного квадратного метра загальної площі житла визначається фіксованою на момент оплати житла і встановлюється в розмірі 1822,75 грн. з урахуванням ПДВ.
Розрахунки між сторонами здійснюються шляхом перерахування коштів стороною 2 на розрахунковий рахунок стороні 1 (п.п. 2.2 Договору).
Житло, що передаватиметься стороною 1 для сторони 2, за своєю якістю повинно, відповідати вимогам ДБН України та бути готовим до заселення громадян, постраждалих від наслідків Чорнобильської катастрофи та членами їх сімей, які мають право на його отримання згідно законодавства України (п.п. 2.3 Договору).
Згідно п.п. 3.1.1 Договору, сторона 1 (відповідач) зобов'язана в термін до 01 жовтня 2006 року передати стороні 2 (позивачу) квартири загальною площею 1085,52 кв.м згідно адресного переліку (Додаток 1).
Відповідно до п.п. 3.2.1 Договору, сторона 2 (позивач) зобов’язаний сплатити вартість загальної площі у відповідності з умовами п.п. 2.1, п.п 2.2. цього Договору.
Приписами п.п. 3.2.2 Договору передбачено, що сторона 2 має право вимагати передачі їй загальної площі і оплати стороною 1 неустойки, яка викликана затримкою термінів передачі квартир у відповідності з п. 1.2. цього договору і додатку №1 до нього, або зі свого боку відмовитися від виконання договору і вимагати відшкодування неустойки, якщо сторона 1 порушує його і не передає стороні 2 весь обсяг загальної площі житла.
Підпунктом 6.4 Договору передбачено, що термін дії договору –до повного виконання умов Договору.
Відповідно до п.п. 6.5 Договору, жодна із сторін за цим договором не має права віддавати або передавати свої зобов'язання в будь-якій формі третім сторонам, за виключенням своїх законних правонаступників, без письмової згоди на те другої сторони.
На виконання умов Договору позивач перерахував на рахунок відповідача кошти в сумі 1978631,58 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 22.12.05р. №137 (копія в матеріалах справи), призначення платежу: оплата вартості житла відповідно до Договору №3 від 22.12.05р. в т.ч. ПДВ 329771,93 грн. господарським судом досліджено копію вказаного платіжного доручення і встановлено, що останнє оплачене Управлінням державного казначейства у Київській області 23 грудня 2005 року, що підтверджується відповідним штампом Управлінням державного казначейства у Київській області.
В поясненнях Головного управління державного казначейства України у Київській області від 21.02.11р. №15-33/27 (копію залученого до матеріалів справи) зазначено, що 23.12.05р. Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації сплатило Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" 1978631,58 грн. саме 23.12.05р.
Окрім цього, з залученого до матеріалів справи листа Головного управління державного казначейства України у Київській області від 08.06.11р. №11-04/102-4155 вбачається, що списання коштів загального фонду державного бюджету відбулося 23.12.05р. за платіжним дорученням розпорядника від 22.12.05р. №137 в сумі 1978631,58 грн. з рахунку 39210100001 (кошти ЗФ ДБ УДК у Київській області).
Крім того, представник відповідача у своїх поясненнях та виступах в судових засіданнях зазначає, що кошти на його рахунок від позивача дійсно надходили, проте не згідно умов Договору від 23.12.05р. №3, на підставі якого заявлені позовні вимоги, а згідно договору від 22.12.05р. №3, що згідно його доводів підтверджується графою: "призначення платежу" в платіжному дорученні від 22.12.05р. №137.
Проте, представник позивача пояснив, що іншого договору між сторонами не існує (що не спростовано належними та допустимими доказами відповідачем), а зазначення дати договору 22.12.2005 р. в вищевказаному платіжному дорученні є технічною помилкою. Судом досліджено вказані доводи, взята до уваги думка представників сторін, досліджено і надана оцінка тому факту, що сума в платіжному дорученні № 137 співпадає з сумою, обумовлену сторонами, проте існування інших договорів між сторонами по справі, крім договору № 3 від 23.12.2005 року, не знайшло свого підтвердження, а тому вищезазначена заява відповідача є помилковою.
18.11.06р. між ТОВ "Компанія "Розточчя" (сторона 1) та Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (сторона 2) було укладено Договір про внесення змін і доповнень до Договору №3 на інвестування житла від 23.12.05р., відповідно до умов якого сторони пункт 3.1.1 Договору №3 на інвестування житла від 23.12.05р. виклали в іншій редакції, а саме: "В термін до 25.04.07р. передати стороні 2 (позивачу) квартири загальною площею 1085,52 кв.м згідно адресного переліку (Додаток 1)". Вказаний договір підписаний повноважними представниками сторін та скріплений їх печатками. Як вбачається із матеріалів справи, заявляється позивачем і підтверджується і самим відповідачем –умови договору між сторонами в частині передачі квартир позивачеві реалізовано не було, а отже - господарським судом встановлено факт неналежного виконання відповідачем умов Договору від 23.12.05р. №3 щодо передачі позивачу в термін до 25.04.07р. сімнадцяти квартир загальною площею 1085,52 кв.м. згідно додатку №1 до вказаного Договору, за умови сплати позивачем повної вартості загальної площі житла у відповідності з умовами п.п. 2.1-2.2 Договору.
Розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 31.08.06р. №712 (ra0712155-06) "Про додаткові заходи з упорядкування структури Київської обласної державної адміністрації" управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної адміністрації ліквідовується, а виконання його зобов’язань покладено на головне управління праці та соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, яке є його правонаступником. Проте, станом на час розгляду справи, управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної адміністрації не ліквідоване і є окремою юридичною особою.
Розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 31.08.06р. №1002 внесено зміни до розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 31.08.06р. №712 (ra0712155-06) "Про додаткові заходи з упорядкування структури Київської обласної державної адміністрації", а саме: у тексті розпорядження слова "головне управління праці, соціального захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи" у всіх відмінках замінено словами "головне управління праці, соціального захисту населення" у відповідному відмінку. Слово "перейменоване" виключено.
31.05.10р. між Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (цедент-перший кредитор) та Головним управлінням праці та соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, (цесіонарій –новий кредитор) було укладено договір №49 про відступлення права вимоги, відповідно до умов якого, цемент - перший кредитор передає належне йому право вимоги згідно з Договором № 3 від "23" грудня 2005р., а цесіонарій - новий кредитор приймає право вимоги що належне цементу - першому кредитору за основним Договором (п.п. 1.1 Договору). Позивач зазначає, що вказаний договір було укладено з метою завершення ліквідаційної процедури Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації. Вказаний договір цесії фактично не діяв. Крім того, Договором від 23.12.05р. №3 передбачено, що жодна із сторін за цим договором не має права віддавати або передавати свої зобов'язання в будь-якій формі третім сторонам, за виключенням своїх законних правонаступників, без письмової згоди на те другої сторони. Такої згоди ТОВ "Компанія "Розточчя" не надавало.
Як вбачається із пояснень позивача, у зв'язку з тим, що ТОВ "Компанія "Розточчя" не визнає належним правонаступником позивача Головне управління праці та соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації та Головне управління МНС в Київській області, останніми було прийнято рішення про складання акта від 03.03.2011р. про передачу існуючої станом на 21.02.11р. заборгованості по незавершеному будівництву за бюджетною програмою: "Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (КПКВ 3201200) в розмірі 1978631,58 грн., що числиться в Головному управлінні Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Київській області, яке постановою Кабінету міністрів України від 11.04.06р. №482 "Про затвердження Порядку використання у 2006 році коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення житлом громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи" (482-2006-п) визначено розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня по зазначеній програмі, управлінню у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (копія акта в матеріалах справи).
Нормами статті 328 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до акта готовності об’єкта до експлуатації від 04.12.09р. №899-е, який погоджений Виконавчим комітетом Таращанської міської ради (міським головою Горобченко М.І), Таращанською районною санепідемстанцією (головним державним санітарним лікарем Безхлєбновою М.І.) та БРУ ГУ МНС України у Київській області (головним державним інспектором з пожежного нагляду в Таращанському районі Чернявським М.М.), об’єкт: 24-х квартирний житловий будинок за адресою: Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92, слід вважати закінченим будівництвом та готовим до експлуатації (копія акта в матеріалах справи).
Свідоцтвом про відповідність збудованого об’єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил від 07.12.09р. №10000837, яке видане Інспекцією ДАБК у Київській області засвідчено відповідність закінченого будівництва об’єкта: 24-х квартирний житловий будинок за адресою: Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92, кількість квартир -24, загальна площа квартир –1392,6 кв.м. (копія свідоцтва в матеріалах справи).
Приписами п.п. 3.1.4 Договору від 23.12.05р. №3 передбачено, що відповідач зобов’язаний здійснити оформлення технічної документації в БТІ (бюро технічної інвентаризації).
Відповідно до п.п. 3.1.5 Договору між сторонами від 23.12.05р. №3, витрати пов’язані з переоформленням права власності на нього та сплатою всіх передбачених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів) покладаються на сторону 1 (відповідача).
Згідно статті 392 Цивільного кодексу України, власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Аналіз вищевказаних фактів по справі, норм законодавства та не передача відповідачем позивачеві квартир, загальною площею 1085,52 кв.м згідно адресного переліку (Додаток 1 до Договору) і відсутність у останнього документів, необхідних для оформлення права власності, свідчить про порушення права Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації на власність, у вигляді квартир, загальною площею 1085,52 кв.м згідно адресного переліку (Додаток 1 до Договору), що розташовані в будинку №92 по вулиці Білоцерківській у м. Тараща Київської області.
Приписами п. 2 частини другої статті 2 Закону України "Про інвестиційну діяльність", інвестиційна діяльність здійснюється на основі державного інвестування, здійснюваного органами влади і управління України, Кримської АРСР, місцевих Рад народних депутатів за рахунок коштів бюджетів, позабюджетних фондів і позичкових коштів, а також державними підприємствами і установами за рахунок власних і позичкових коштів.
Частиною першою статті 4 Закону України "Про інвестиційну діяльність" визначено, що об'єктами інвестиційної діяльності можуть бути будь-яке майно, в тому числі основні фонди і оборотні кошти в усіх галузях та сферах народного господарства, цінні папери, цільові грошові вклади, науково-технічна продукція, інтелектуальні цінності, інші об'єкти власності, а також майнові права.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про інвестиційну діяльність" основним правовим документом, який регулює взаємовідносини між суб’єктами інвестиційної діяльності, є договір. Укладання договорів, вибір партнерів, визначення зобов’язань, будь-яких інших умов господарських взаємовідносин, є виключною компетенцією суб’єктів інвестиційної діяльності.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про інвестиційну діяльність", при недодержанні договірних зобов'язань суб'єкти інвестиційної діяльності несуть майнову та іншу відповідальність, передбачену законодавством України і укладеними договорами.
Згідно частини другої статті 331 ЦК України, право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.
Матеріалами справи підтверджується, що сторонами акти приймання-передачі квартир згідно договору №3 від 23.12.05р. не підписувались.
При цьому господарським судом встановлено, що сторонами вчинено юридично значимі дії, спрямовані на часткове виконання інвестиційного договору. Зокрема, позивач здійснив інвестування коштів на суму 1978631,58 грн., а відповідач прийняв ці кошти для фінансування будівельних робіт. При цьому відповідач здійснив будівництво житла, проте в порушення умов Договору не передав останнє позивачу.
Згідно зі ст.ст. 525, 526, 629 ЦК України одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов’язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог –відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Договір є обов’язковим для виконання сторонами.
Право власності як і будь-яке інше суб'єктивне право виникає при наявності певних юридичних фактів, конкретних життєвих обставин, з якими закон пов'язує виникнення права власності на конкретне майно у певних осіб. Ці обставини нерідко іменуються "способи набуття права власності".
Відповідно до статті 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Зазначений засіб захисту права власності застосовується в тому випадку, коли власник фактично позбавлений можливості володіти й користуватися належною йому річчю, тобто коли річ незаконно вибуває з його володіння.
Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Доводи відповідача викладені у заяві про застосування строків позовної давності стосовно того, що відповідач відмовився від прав на купівлю житла та передав свої права на отримання від відповідача коштів сплачених платіжним дорученням від 22.12.05р. за попереднім договором укладеним 17.12.05р. (в результаті акцепту тендерної пропозиції) ГУ МНС України у Київській області та доводи стосовно того, що відповідач відступив право вимоги за Договором від 23.12.05р. №3, господарський суд вважає необґрунтованими та такими що спростовуються матеріалами справи, оскільки Договором від 23.12.05р. №3 передбачено, що жодна із сторін за цим договором не має права віддавати або передавати свої зобов'язання в будь-якій формі третім сторонам, за виключенням своїх законних правонаступників, без письмової згоди на те другої сторони. Як зазначено вище, такої згоди відповідачем не надавалось, а законність такої передачі відповідачем заперечується, а отже є диною особою, на користь якої відповідач зобов’язаний виконати умови договору №3 від 23.12.05р. між Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" є саме Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації. Доводи щодо застосування строків позовної давності є недоречними, оскільки п.п. 6.4 Договору від 23.12.05р. №3 передбачено, що останній діє до його повного виконання, що відповідає вимогам п.7 ст. 180 ГК України, а відповідачем умови Договору від 23.12.05р. №3 в повному обсязі не виконані; що ж до аргументів відповідача про необхідність застосування 3-х річного строку позовної давності, в зв’язку з його пропуском позивачем, то вони є необґрунтованими та безпідставними, а отже судом відхиляються, оскільки свідоцтво про відповідність збудованого об’єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил №10000837 видане Інспекцією ДАБК у Київській області 07.12.09р., яке засвідчує відповідність закінченого будівництва об’єкта, а отже тільки після цієї дати у відповідача виникла можливість передати квартири позивачеві відповідно до умов договору, а у позивача виникла можливість вимагати таку передачу. Посилання на те, що Договір від 23.12.05р. №3 є недійсним, господарський суд вважає необґрунтованими та документально не підтвердженими, оскільки відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження вказаного факту.
За таких обставин суд вважає, що позовні вимоги Управління у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" про визнання права власності та зобов’язання передати 17 квартир є обґрунтованими, документально підтверджуються, і відповідно підлягають задоволенню.
Витрати по сплаті державного мита відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу відповідно до статті 44 Господарського процесуального кодексу України судом покладаються на відповідача.
Враховуючи вищезазначене, керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 22, 44, 49, 82-85, Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , господарський суд,
вирішив:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати за Управлінням у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (м. Київ, площа Лесі Українки, 1, код ЄДРПОУ 22883299) право власності на 17 (сімнадцять) квартир згідно адресного переліку:
№ квартири
Поверх
Кількість кімнат
Житлова площа, кв.м
Загальна площа, кв.м
1
перший
3 (три)
43,14
76,78
2
перший
2 (дві)
27,02
59,04
3
перший
1 (одна)
17,96
45,47
4
перший
3 (три)
43,14
75,33
5
другий
3 (три)
43,14
76,78
6
другий
2 (дві)
27,02
59,04
9
третій
3 (три)
43,14
76,78
10
третій
2 (дві)
27,02
59,04
13
перший
3 (три)
43,14
76,78
14
перший
2 (дві)
27,02
59,04
15
перший
1 (одна)
17,96
45,47
16
перший
3 (три)
43,14
75,33
18
другий
2 (дві)
27,02
59,04
19
другий
1 (одна)
17,96
45,47
20
другий
3 (три)
43,14
75,33
23
третій
1 (одна)
17,96
45,47
24
третій
3 (три)
43,14
75,33
Всього:
552,06
1085,52
які знаходяться за адресою: 09500, Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92 згідно Договору №3 від 23.12.05р. на інвестування житла.
3. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" (81053, Львівська область, Яворівський р-н, м. Новоярівськ, вул. Степана Бендери, 30, код ЄДРПОУ 20776004) передати Управлінню у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (м. Київ, площа Лесі Українки, 1, код ЄДРПОУ 22883299) 17 (сімнадцять) квартир згідно адресного переліку:
№ квартири
Поверх
Кількість кімнат
Житлова площа, кв.м
Загальна площа, кв.м
1
перший
3 (три)
43,14
76,78
2
перший
2 (дві)
27,02
59,04
3
перший
1 (одна)
17,96
45,47
4
перший
3 (три)
43,14
75,33
5
другий
3 (три)
43,14
76,78
6
другий
2 (дві)
27,02
59,04
9
третій
3 (три)
43,14
76,78
10
третій
2 (дві)
27,02
59,04
13
перший
3 (три)
43,14
76,78
14
перший
2 (дві)
27,02
59,04
15
перший
1 (одна)
17,96
45,47
16
перший
3 (три)
43,14
75,33
18
другий
2 (дві)
27,02
59,04
19
другий
1 (одна)
17,96
45,47
20
другий
3 (три)
43,14
75,33
23
третій
1 (одна)
17,96
45,47
24
третій
3 (три)
43,14
75,33
Всього:
552,06
1085,52
які знаходяться за адресою: 09500, Київська область, м. Тараща, вул. Білоцерківська, 92 та збудовані за державні кошти.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" (81053, Львівська область, Яворівський р-н, м. Новоярівськ, вул. Степана Бендери, 30, код ЄДРПОУ 20776004) в доход Державного бюджету України (№ рахунку - 31118095700001, Банк –ГУ ДКУ у Київській області, отримувач –ГУ ДКУ у Київській області, МФО 821018, код ЄДРПОУ 24074109, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095) –19786 (дев’ятнадцять тисяч сімсот вісімдесят шість гривень) 31 коп. державного мита.
5. Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Розточчя" (81053, Львівська область, Яворівський р-н, м. Новоярівськ, вул. Степана Бендери, 30, код ЄДРПОУ 20776004) в доход Державного бюджету України (№ рахунку - 31217264700001, Банк –ГУ ДКУ у Київській області, отримувач –ГУ ДКУ у Київській області, МФО 821018, код ЄДРПОУ 24074109, код бюджетної класифікації 22050003) –236 (двісті тридцять шість гривень) 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя
А.В. Лопатін
Дата підписання: 14.06.11р.