ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 54/70
20.05.11
( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs20021219) )
Господарський суд м. Києва у складі судді Шкурдової Л.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Державної екологічної інспекції України Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, м. Київ
до Комунального підприємства "Святошинське лісопаркове господарство", м. Київ
про стягнення 67546,10 грн.
при секретарі судового засідання Білову М.В.
представники:
від позивача –ОСОБА_1 (дов. № 1/1-17-113 від 29.03.2011 р.), ОСОБА_2 (дов. № 1/1-17-201 від 30.03.2011 р.);
від відповідача –ОСОБА_3 (дов. від 22.02.2011 р.);
СУТЬ СПОРУ:
Державна екологічна інспекція в місті Києві (далі-позивач) звернулась до господарського суду міста Києва з позовом до Комунального підприємства "Святошинське лісопаркове господарство"(далі-відповідач) про стягнення 67546,10 грн. шкоди, завданої порушенням вимог чинного природоохоронного законодавства.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що діями відповідача, внаслідок порушення вимог чинного природоохоронного законодавства знищенням дерев на територіях: Святошинського лісництва, Київського лісництва, Пуща-Водицького лісництва КП "Святошинського ЛПГ", державі заподіяну збитки у розмірі 67546,10 грн.
Представники позивача в судовому засіданні 31 березня 2011 р., 29 квітня 2011 р. та 20 травня 2011 р. підтримали позов.
Представник відповідача в судових засіданнях 31 березня 2011 р., 29 квітня 2011 р. та 20 травня 2011 р. заперечував проти позову з підстав, викладених у відзиві, а саме посилаючись на розбіжності в актах перевірки та в розрахунках розміру шкоди в кількості, породах зрубаних дерев та кубомасі, а також нечіткого встановлення меж на планшеті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до повноважень, наданих ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього середовища", на підставі Наказу Державної екологічної інспекції в м. Києві від 20.02.2008 р. № 37 та від 29.02.2008 № 44 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища в м. Києві Мекашком О.Г., Штогрином В.М. та Поповичем М.В. із залученням представників КП "Святошинське ЛПГ" Крука І.Й. та Крутька А.М. проведено планову перевірку дотримання вимог чинного природоохоронного законодавства на території Комунального підприємства "Святошинське ЛПГ" за адресою: м. Київ, вул. Святошинська, 24.
Відповідно до п. 1 ст. 4 Положення "Про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі", затвердженого Наказом Мінприроди України від 19.12.2006 за № 548 (z0120-07) , Інспекція, відповідно до покладених на неї завдань, здійснює державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів, екологічну та в межах своєї компетенції радіаційну безпеку, у сфері поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органами виконавчої влади, суб'єктами господарювання, фізичними особами.
Результатами зазначеної перевірки встановлено, що на території Київського лісництва Комунального підприємства "Святошинського ЛПГ" було виявлено факти порушення природоохоронного законодавства, а саме:
при обстеженні лісовідновної рубки 2007 року в кварталі 40 виділі 5 Святошинського лісництва встановлено, що без спеціального на те дозволу (лісорубного квитка), незаконно зрубано частину насадження сусіднього виділа 9 цього ж кварталу, який межує з лісовідновною рубкою. Зафіксовано 25 пнів незаконно зрубаних дерев породи дуб звичайний, 16 пнів незаконно зрубаних дерев породи сосна звичайна та 1 пень незаконно зрубаного дерева породи граб звичайний.
при обстеженні вибіркової санітарної рубки 2008 року в кварталі 6 виділ 9, 10, 13,20, 22 Київського лісництва виявлено З дерева породи липа дрібнолиста пошкоджених до ступеня припинення росту. Стовбури даних дерев були зламані при звалюванні відведених в рубку дерев.
при обстеженні вибіркової санітарної рубки 2008 року в кварталі 12 виділі 1-11 Київського лісництва виявлено 1 пень незаконно зрубаного дерева породи вільха. Дана порода не зазначена в відомості переліку дерев, які призначені в рубку та не зазначена в матеріально-грошовій оцінці лісосіки.
при обстеженні лісовідновної рубки 2007 року в кварталі 30 виділі 10 Пуща-Водицького лісництва виявлено 10 пнів незаконно зрубаних дерев породи дуб, 10 пнів незаконно зрубаних дерев породи клен, 1 пень незаконно зрубаного дерева породи осика, 4 пні незаконно зрубаних дерев породи сосна, З пні незаконно зрубаних дерев породи береза та 1 пень незаконно зрубаного дерева породи черешня. Дані дерева не включені в матеріали відводу і зрубані працівниками відповідача при розробці рубки.
при обстеженні лісовідновної рубки 2007 року в кварталі 60 виділі 4, 5 Пуща-Водицького лісництва кварталі 60 виділі 4, 5 Пуща-Водицького лісництва виявлено 25 пнів незаконно зрубаних дерев породи черешня, 2 пні незаконно зрубаних дерев породи граб, 2 пні незаконно зрубаних дерев породи в'яз, 8 пнів незаконно зрубаних дерев породи клен та 4 пні незаконно зрубаних дерев породи берест. Дані породи не включені в матеріали відводу (не зазначені в польовій переліковій відомості дерев, що підлягають вирубуванню та не зазначені в матеріально-грошовій оцінці лісосіки).
За межею даної лісовідновної рубки виявлено 1 пень незаконно зрубаного дерева породи сосна. Дане дерево було зрубане в процесі проведення лісосічних робіт.
при обстеженні вибіркової санітарної рубки 2008 року в кварталі 100 виділі 1-17 Пуща-Водицького лісництва виявлено 1 пень незаконно зрубаного дерева породи береза, 1 пень незаконно зрубаного дерева породи клен та 1 пень незаконно зрубаного дерева породи акація біла. Дані породи дерев не включені в матеріали відводу (не зазначені в польовій ереліковій відомості дерев, що підлягають вирубуванню та не зазначені в матеріально-грошовій оцінці лісосіки).
Державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища в місті Києві відповідно до Такс обчислення розміру шкоди, заподіяної лісовому господарству, затверджених постановою КМ України від 05.12.1996 р. за № 1464 (1464-96-п) , було проведено розрахунок шкоди, завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства Відповідачем.
Особи, винні у порушенні вимог природоохоронного законодавства, до адміністративної відповідальності не притягувалися.
Відповідно до ст. 105 Лісового кодексу України порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні, зокрема, у незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників; порушенні строків лісовідновлення та інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів. Законом може бути встановлено відповідальність і за інші порушення лісового законодавства.
Статтею 107 Лісового кодексу України встановлено, що підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Позивачем на адресу відповідача направлено претензію № 4/6-19-15 від 27.08.2008 р. з вимогою відшкодувати шкоду у розмірі 67540,10 грн., завдану внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
Відповідач відповіді на претензію не надав, відшкодування збитків не здійснив.
Пунктом 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Доказів оплати шкоди, завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, в сумі 67540,10 грн. матеріали справи не містять відповідачем до матеріалів справи не надано. Обставини, викладені у позовній заяві в обґрунтування заявлених вимог відповідачем належними та допустимими доказами не спростовані.
Заперечуючи проти позову відповідач посилається на наявність розбіжностей в актах перевірки та в розрахунках розміру шкоди в кількості, породах зрубаних дерев та кубомасі, а також на нечітке встановлення меж на планшеті.
Відповідно до Такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної природним комплексам територій та об’єктів природно-заповідного фонду внаслідок незаконної рубки або пошкодження деревних видів рослин і таких, що мають здерев’яніле стебло, до ступеня припинення росту, затверджених Постановою кабінету Міністрів України від 21.04.1998 р. № 521 (521-98-п) , під незаконною рубкою слід розуміти рубку без спеціального на те дозволу або за наявності дозволу, але не тих рослин, не на тих площах, ділянках, не в тій кількості (понад ліміт), не в ті терміни, що передбачені дозволом.
Методичними вказівками з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Держкомлісгоспу, затвердженими Наказом Державного комітету лісового господарства України від 22.11.2010 р. № 403 (v0403245-10) , визначений порядок дій при проведенні робіт з відведення лісових ділянок для проведення рубок та інших заходів, пов’язаних з веденням лісового господарства.
Так, відповідно до п. 2.6 зазначених вище Методичних (v0403245-10) вказівок, якщо у процесі відведення лісосік встановлено, що деревостани не можуть бути відведені в рубку через виявлені розбіжності з даними лісовпорядкування (невірне визначення віку, переважаючої породи, тощо), складається акт про виявлені розбіжності у матеріалах лісовпорядкування, який направляється органам Держкомлісгоспу для затвердження, та внесення змін до матеріалів лісовпорядкування в установленому порядку.
Як на доказ своїх заперечень відповідач не надав акта, складеного відповідно до п. 2.6 зазначених вище Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Держкомлісгоспу, затверджених Наказом Державного комітету лісового господарства України від 22.11.2010 р. № 403 (v0403245-10) .
Враховуючи вищезазначене, заперечення відповідача не приймаються судом до уваги.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що вимога позивача про стягнення 67546,10 грн. шкоди, завданої внаслідок порушення природоохоронного законодавства, є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Оскільки позов подано особою, яка звільнена від сплати державного мита при подачі даного позову, державне мито та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу відповідно до ч.ч. 2, 3, 5 статті 49 ГПК України підлягають стягненню з відповідача в доход бюджету.
Керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 49, 78, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з комунального підприємства "Святошинське лісопаркове господарство"(03680, м. Київ-680, МСП, вул.. Святошинська, 24, код 03359687) в доход Державного бюджету України (поточний рахунок 35214021000717 в ГУДКУ м. Києва, МФО 820019, код 05387389) 67546,10 грн . (шістдесят сім тисяч п’ятсот сорок шість грн.. 10коп.) шкоди, завданої порушенням природоохоронного законодавства.
Стягнути з комунального підприємства "Святошинське лісопаркове господарство"(03680, м. Київ-680, МСП, вул. Святошинська, 24, код 03359687) в доход Державного бюджету України (№ рахунку - 31110095700011, Банк – ГУДКУ у м. Києві, отримувач –УДК у Шевченківському районі м. Києва, МФО 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095) 675,46 грн . (шістсот сімдесят п’ять грн. 46 коп.) державного мита.
Стягнути з комунального підприємства "Святошинське лісопаркове господарство"(03680, м. Київ-680, МСП, вул. Святошинська, 24, код 03359687) в доход Державного бюджету України (№ рахунку - 31218264700001, Банк – ГУДКУ у м. Києві, отримувач –ГУДКУ у м. Києві, МФО 820019, код ЄДРПОУ 24262621, код бюджетної класифікації 22050003, символ звітності банку 264) 236,00 грн. (двісті тридцять шість грн. 00коп.) витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя
Л.М. Шкурдова
рішення підписано 27.05.2011 р.