ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"16" травня 2011 р.
Справа № 19/17-806-2011
За позовом : Головного управління МНС України в Одеській області, м. Одеса
до відповідача : публічного акціонерного товариства "Лукойл-Одеський нафтопереробний завод", м. Одеса
про стягнення 97776,00
Суддя Петренко Н.Д.
при секретарі Гавриловій А.А.
За участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1., довіреність у матеріалах справи
від відповідача: ОСОБА_2, довіреність у матеріалах справи
СУТЬ СПОРУ: позивачем у справі заявлені вимоги про стягнення з відповідача 97776,00 грн., з яких 81480,00 грн. грошових коштів на виплату одноразової грошової допомоги по інвалідності, 16296,00 ПДВ.
Відповідач у справі проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позов та додаткових поясненнях.
18 березня 2011 року позивачем у справі надано клопотання про зупинення провадження у справі № 19/17-806-2011 до вирішення по суті справи № 20/154-10-5233 господарським Одеської області.
В судовому засідання, яке відбулося 8 квітня 2011 року позивач відмовився від заявленого клопотання, оскільки позов у справі № 20/154-10-5233 ухвалою від 21 березня 2011 року був залишений без розгляду.
В судовому засіданні оголошувалась перерва до 14 квітня 2011 року о 16 год. 30 хв., 29 квітня 2011 року о 10 год. 30 хв., 16 травня 2011 року о 10 год. 30 хв.
Розглядом матеріалів справи
встановлено:
1 серпня 2009 року між публічним акціонерним товариством "Лукойл-Одеський нафтопереробний завод"(замовник, ПАТ "Лукойл-ОНПЗ") та Головним управлінням Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Одеській області (виконавець, ГУ МНС України в Одеській області) був укладений договір № 09/465 про організацію державної пожежної охорони МНС України на об’єктах ПАТ "Лукойл-ОНПЗ".
Положеннями розділу 2 сторони визначили, що предметом договору є взаємовідносини сторін щодо організації виконавцем охорони від пожеж та здійснення пожежно-технічного обслуговування території, будівель і споруд замовника, розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, Шкодова гора,1, Шкодова гора, 16 м. Одеса, вул. Налівна, 15 та Хаджибейська дорога, 4 (об’єкти), їх права, обов’язки і відповідальність (п. 2.1.)
В порядку та на умовах, визначених цим договором, виконавець в особі свого підрозділу –державної пожежної частини № 15 (далі –ДПЧ-15) за дорученням замовника зобов’язується протягом строку дії договору організовувати цілодобову охорону від пожеж та здійснювати пожежно-технічне обслуговування об’єктів замовника (п. 2.2., 2.3.). Перелік локальних об’єктів відповідача, штатну чисельності особового складу виконавця, засоби, дислокацію дільниць, секторів, безперервних постів і дозорів, порядок здійснення оплати послуг сторони погоджували відповідними додатками до договору.
Відповідними положеннями договору сторони визначили взаємні права і обов’язки, порядок розрахунків, відповідальність тощо.
Серед інших обов’язків замовника сторони погодили обов’язок здійснювати відшкодування шкоди в разі загибелі або каліцтва працівників виконавця та інші витрати, згідно з вимогами Закону України "Про пожежну безпеку" (3745-12) та законодавства з питань охорони праці (п. 3.4.8.).
Положеннями п. 4.1. договору сторони визначили, що вартість послуг за договором за один місяць враховуючи ПДВ (звітний період) встановлюється згідно з кошторисом (додаток № 5), складеним відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від Чорнобильської катастрофи, переліком локальних об’єктів ПАТ "Лукойл-ОНПЗ", що охороняється ДПЧ-15 на території об’єкту. Замовник може здійснювати для працівників виконавця інші виплати за рахунок власних коштів.
Документом, що підтверджує факт надання виконавцем послуг за звітний період є акт приймання-передачі наданих послуг, підписаний сторонами та засвідчений їх печатками (п. 4.2.).
При зміні витрат на утримання виконавця сума договору змінюється згідно з наданим виконавцем розрахунком, шляхом внесення змін до кошторису видатків, який додається до договору і є додатком №5 (п. 4.3.).
Сторони визначили, що договір набуває чинності з моменту його підписання та діє протягом трьох років (п. 7.1.). Зміни та/або доповнення, додаткові угоди та додатки до договору є його невід’ємною частиною і мають юридичну силу у разі, якщо вони викладені у письмовій формі, підписані уповноваженими представниками сторін та засвідчені печатками підприємств (п. 7.3.)
8 грудня 2009 року сторони підписали додаткову угоду № 1 до договору № 09/465 від 1 серпня 2009 року, згідно умов якої був скасований кошторис видатків на 2010 рік та затверджений в новій редакції кошторис видатків на 2011 рік.
27 січня 2011 року сторони уклали додаткову угоду №3 до Договору №09/465 від 01 серпня 2009 року, згідно умов якої був скасований кошторис видатків на 2010 рік та затверджений в новій редакції кошторис видатків на 2011 рік.
Наприкінці 2009 року троє працівників ДПЧ-15 Гусляков С.В., Стратьєва Л.Ф., ОСОБА_5 за результатами огляду МСЕК були визнані інвалідами 2-ї групи та в подальшому звільнені наказами ГУ МНС України в Одеській області № 1096 від 26 листопада 2009 року, № 1076 від 23 листопада 2009 року, № 1221 від 31 грудня 2009 року відповідно за станом здоров’я згідно п. 99 пп.3 положення "Про проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту", затвердженого постановою КМУ № 629 від 21 липня 2005 (629-2005-п) року.
Положеннями ст. 23 Закону України "Про пожежну безпеку"у відповідній редакції визначено, що у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного особі рядового чи начальницького складу державної пожежної охорони під час виконання службових обов’язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби, пов’язаного з виконанням службових обов’язків, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі до п’ятирічного грошового забезпечення за останньою посадою в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності особою рядового та начальницького складу державної пожежної охорони у період проходження служби у кожному випадку ушкодження здорово’я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.
Вказівками ст. 32 Положення "Про Державну пожежну охорону", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1994 року № 508 "Про заходи щодо виконання Закону України "Про пожежну безпеку" (508-94-п) в редакції станом на дату виникнення права на виплату визначено, що особовий склад Державної пожежної охорони підлягає обов’язковому державному страхуванню відповідно до Закону України "Про пожежну безпеку" (3745-12) . Обов’язкове державне особисте страхування особового складу Державної пожежної охорони на випадок загибелі (смерті), поранення (контузії), травми, каліцтва або захворювання, одержаних у період проходження служби, здійснюється за рахунок коштів, передбачених в кошторисах на утримання цієї охорони, а також за рахунок коштів, одержаних за договорами від підприємств, установ і організацій, що охороняються.
У зв’язку з визнанням ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5. інвалідами 2 групи вказані особи згідно положень Закону України "Про пожежну безпеку" (3745-12) набули право на отримання одноразової грошової допомоги при інвалідності.
Комісія МНС України з призначення одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту вирішила виплатити одноразову грошову допомогу ОСОБА_3. у сумі 34830, 00 грн., ОСОБА_4. у сумі 30240, 00 грн., ОСОБА_5 у сумі 25410, 00 грн. (без ПДВ), що відображено в протоколах засідання комісії № 4 від 14 червня 2010 року (щодо ОСОБА_6. та ОСОБА_4.) та № 8 від 1 листопада 2010 року (щодо ОСОБА_5.).
На запит ГУ МНС України в Одеській області "Про виплату одноразової грошової допомоги"Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи листами № 04-7858/201 від 22 червня 2010 року та № 08/15241/201 від 5 листопада 2010 року роз’яснило, що виплату одноразової грошової допомоги ОСОБА_6., ОСОБА_4 ОСОБА_5 здійснити за рахунок коштів спеціального фонду.
Враховуючи, що звільнені працівники утримувалися в ДПЧ-15, з посиланням на положення п. 4.3. договору ГУ МНС України в Одеській області звернулось з пропозицією до ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"про внесення змін до кошторису видатків.
У своїх зверненнях ГУ МНС вказувало, що згідно положень постанови КМУ від 26 липня 1994 року №508 "Про заходи щодо виконання Закону України "Про пожежну безпеку" (508-94-п) виплату грошової допомоги слід здійснювати за рахунок коштів спеціального фонду, який формується за рахунок видатків по КЕКВ 1343 "Інші поточні трансферти"та КЕКВ 1135 "Інші видатки"при виконанні договорів з обслуговування об’єктів, акумулюються на спеціальних реєстраційних рахунках Головного управління спеціального фонду Державного бюджету України.
ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"у листах –відповідях на пропозицію про внесення змін до договору (№ 2.7.1.-05/4399 від 28 липня 2010 року та № 2.7.1.-05/6166 від 13 жовтня 2010 року) з посиланням на положення постанови КМУ від 11 липня 2007 року № 908 "Про затвердження Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту" (908-2007-п) повідомило про відсутність законних підстав для перегляду кошторису видатків на 2010 рік і внесення відповідних змін до договору.
Вказана постанова КМУ № 908 (908-2007-п) видана на виконання ст. 56 Закону України "Про правові засади цивільного захисту". Пунктом 2 даної Постанови (908-2007-п) зобов’язано Міністерство з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи: здійснювати згідно з цією постановою виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, що сталися після 1 січня 2007 р., за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для утримання Міністерства; завершити виплату страхової суми та одноразової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, що сталися до 1 січня 2007 року.
ПАТ "Лукойл –ОНПЗ"звертає увагу на законодавчу вказівку щодо здійснення виплат грошової допомоги за рахунок державних коштів.
Одноразова грошова допомога звільненим працівникам ДПЧ -15 була виплачена ГУ МНС в Одеській області у розмірі 90480,00 грн., а саме – ОСОБА_3. у сумі 34830, 00 грн., ОСОБА_4. у сумі 30240, 00 грн., ОСОБА_5 у сумі 25410, 00 грн. без ПДВ.
Враховуючи збільшення у 2010 року витрат по КЕКВ 1343 на суму 9000,00 грн. на сплату одноразової грошової допомоги і сплату цих коштів а також ПДВ, ГУ МНС в Одеській області звернувся до господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"97776,00 грн., з яких 81480,00 грн. сплаченої допомоги за винятком 9000,00 грн. та 16296,00 грн. на оплату ПДВ (34860,00+30240,00+25410,00-9000,00)х20% ПДВ=81480,00+(81480,00х20%)=81480,00+16296,00=97776,00 грн.
Позивач вважає, що відмова вносити зміни до кошторису витрат до договору № 09/465 від 1 серпня 2009 року є свідомим порушенням договірних зобов’язань з боку ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"і з посиланням на порушення положень п. 3.4.8. та 4.3. договору № 09/465 від 1 серпня 2009 року, ст.ст. 16, 526, 610, 611, 629 ЦК України, ст. 193 ГК України, положення постанови КМУ від 26 липня 1994 року № 508 "Про заходи щодо виконання Закону України "Про пожежну безпеку" (508-94-п) (в редакції постанови від 3 лютого 2010 року)", Закон України "Про пожежну безпеку" (3745-12) просить суд стягнути з ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"грошові кошти на виплату одноразової грошової допомоги по інвалідності та на оплату ПДВ.
За твердженням позивача договір № 09/465 був укладений на виконання та у відповідності з наказом МНС України № 164 від 10 березня 2009 року (v0164666-09) "Про затвердження примірного договору про організацію державної пожежної охорони МНС України на об’єктах", а також Постанови КМУ від 26 липня 1994 року № 508 "Про заходи щодо виконання Закону України "Про пожежну безпеку" (508-94-п) .
В додатку № 1 до наказу МНС № 164 (v0164666-09) від 10 березня 2009 року серед переліку статей видатків з грошового забезпечення, які включаються до розрахунку вартості утримання підрозділів МНС на об’єктах, серед яких передбачена стаття видатків по КЕКВ 1343 "одноразова грошова допомога при інвалідності".
Відповідач у справі, не згодний з заявленим позовом у наданому суду відзиві вказує на договірний характер відносин з ГУ МЧС України в Одеській області, з посиланням на положення ст.ст. 632, 903 ЦК України зазначає, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін і що, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов’язаний оплатити надані йому послуги в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. За твердженням відповідача він добросовісно виконує свої договірні зобов’язання, у т.ч. визначені кошторисом. На думку відповідача, суми, що позивач вимагає стягнути, звернувшись з таким позовом до суду, не є частиною ціни договору № 09/465 від 1 серпня 2009 року, у т.ч. щодо стягнення ПДВ.
Також відповідач вважає посилання позивача на порушення ним положень п. 3.4.8. укладеного між ними договору є безпідставними, оскільки положеннями Закону України "Про пожежну безпеку" (3745-12) не передбачено здійснення витрат з виплати одноразової грошової допомоги за рахунок підприємств, установ та організацій. На думку відповідача з тексту пункту договору (3.4.8.) не вбачається обов’язку відповідача зі сплати одноразової грошової допомоги працівникам позивача.
Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд дійшов висновку про відмову з задоволенні заявлених позовних вимог, виходячи з наступного:
- положеннями ст. 11 ЦК України визначено, що підставами виникнення цивільних прав та обов’язків є, зокрема, договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов’язковим для виконання сторонами. Статтями 526 ЦК України, 193 ГК України (436-15) визначено, що зобов’язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного (435-15) з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексами України (436-15) , інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Згідно зі статтею 610 ЦК України порушення зобов’язання це є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Сукупний аналіз умов укладеного між сторонами договору № 09/465 від 1 серпня 2009 року свідчить, що обов’язку замовника, зокрема визначеному п. 3.4.8. "здійснювати відшкодування шкоди в разі загибелі або каліцтва працівників виконавця та інші витрати, згідно з вимогами Закону України "Про пожежну безпеку" (3745-12) та законодавства з питань охорони праці"кореспондуються положення п. 4.1., 4.2., 4.3. про порядок здійснення розрахунків і внесення змін до кошторису видатків, який є додатком № 5 до договору.
Договірний характер правовідносин, що склалися між сторонами, передбачає обов’язок боржника виконувати, а кредитора –приймати виконання на умовах, визначених договором або законом, якщо інше не випливає із суті зобов’язань чи звичаїв ділового обороту.
Сторонами договору про надання організацію державної пожежної охорони МНС України на об’єктах ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"підписаний додаток № 5 вказаного договору (кошторис витрат на 2010 рік) і у січні 2011 року до нього вносилися відповідні зміни.
З матеріалів справи вбачається, що 6 грудня 2010 року ГУ МНС України в Одеській області звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"про внесення змін до додатку № 5 до договору № 09/465 від 1 серпня 2009 року про організацію державної пожежної охорони МНС України на об’єктах ПАТ "Лукойл-ОНПЗ"шляхом затвердження змін до кошторису за 2010 рік в редакції ГУ МНС України в Одеській області від 14 вересня 2010 року, яким додатково перебачити видатки по КЕКВ 1343 у сумі 56070,00 грн. на виплату одноразової грошової допомоги по інвалідності ОСОБА_3. та ОСОБА_4. та по КЕКВ 1135 у сумі 11214,00 грн. на оплату ПДВ і 10 грудня 2010 року провадження у справі № 20/154-10-5233 було порушено.
21 березня 2011 року провадження у справі № 20/154-10-5233 було залишено судом без розгляду у зв’язку з невиконанням позивачем вимог ухвал суду про відкладення провадження у справі.
Вимоги про внесення змін до укладеного між сторонами договору в судовому засіданні по справі № 19/17-806-2011 не заявлялись, а господарський суд позбавлений права виходити за межі заявлених позовних вимог без відповідного клопотання заінтересованої сторони.
Викладене позбавляє суд правових підстав для задоволення заявленого позову.
Судові витрати по справі покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 44- 49; 82-85 ГПК України (1798-12) , суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову по справі № 19/17-806-2011 відмовити.
рішення суду набирає законної сили у порядку ст. 85 ГПК України.
Повний текст рішення складений та підписаний 23 травня 2011 року.
Суддя Петренко Н.Д.