ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 травня 2011 року Справа № 07-12/1684
( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs21400256) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs24303181) )
За позовом державної екологічної інспекції в Черкаській області
до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин"
про стягнення 40822 грн. 32коп.
Суддя Дорошенко М.В.
Секретар судового засідання Ковба І.М.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1 –за довіреністю від 26.04.2011р.;
від відповідача: ОСОБА_2 –за довіреністю від 01.03.2011р.
Державна екологічна інспекції в Черкаській області звернулася до господарського суду Черкаської області із позовом до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" про стягнення з відповідача на користь бюджету в особі позивача для зарахування на рахунок Новоселицької сільської ради 40822 грн. 32 коп. збитків, завданих самовільним водокористуванням.
В обґрунтування позову позивач вказав на встановлений проведеною ним перевіркою факт самовільного (без належного на те спеціального дозволу) використання відповідачем поверхневої води у 2008р. у кількості 3600 м3, у період з 01.01.2009р. по 31.08.2009р. у кількості 3600 м3 і з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. у кількості 2754 м3, що завдало державі шкоди, яка підлягає відшкодуванню шляхом стягнення збитків у сумі 40822 грн. 32 коп.
Відповідач заперечив проти позову в частині стягнення 34430 грн. 51 коп. збитків, оскільки вважає безпідставним застосування позивачем для визначення розміру збитків за самовільне використання поверхневих вод у період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 (z0767-09) (далі –Методика №389).
рішенням від 04.10.2010р. у цій справі господарський суд Черкаської області позов задовольнив частково в сумі 2728 грн. 06 коп., а в задоволенні решти позову відмовив, погодившись при цьому з доводами відповідача про безпідставність застосування позивачем для визначення розміру збитків за самовільне використання відповідачем поверхневих вод у період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методики №389 (z0767-09) .
Постановою від 22.11.2010р. Київський апеляційний господарський суд рішення господарського суду Черкаської області від 04.10.2010р. в частині відмови у задоволені позовних вимог скасував і прийняв нове рішення, яким позов в частині стягнення 38094 грн. 26 коп. збитків задовольнив, визнавши при цьому підставним застосування позивачем для визначення розміру збитків за самовільне використання відповідачем поверхневих вод у період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методики №389 (z0767-09) .
Постановою від 16.03.2011р. Вищий господарський суд України скасував прийняті у цій справі рішення господарського суду Черкаської області від 04.10.2010р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 22.11.2010р. і передав справу до господарського суду Черкаської області на новий розгляд. При цьому Вищий господарський суд України погодився з висновком суду апеляційної інстанції про підставність застосування позивачем для визначення розміру збитків за самовільне використання відповідачем поверхневих вод у період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методики №389 (z0767-09) .
Разом з тим, Вищий господарський суд України у своїй постанові від 16.03.2011р. зазначив, що суди попередніх інстанцій, стягуючи присуджену суму збитків в доход бюджету із зарахуванням на рахунок Новоселицької сільської ради, не дали правової оцінки вимогам позивача про стягнення коштів на користь бюджету в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській області, не перевірили чи має ця інспекція право ототожнювати себе з відповідним бюджетом і не дослідили у якій частині заявлених до стягнення коштів розпорядниками їх є відповідний бюджет, не перевірили чи підлягають стягненню кошти на користь лише одного бюджету і прийняли рішення про права та обов’язки особи, яка не була залучена до участі у справі.
У письмових поясненнях від 12.05.20011р. (а. с. 127) і у засіданні суду представник позивача уточнив позовні вимоги і просив стягнути заявлену суму збитків на користь держави.
У засіданні суду представник відповідача підтримав заперечення проти позову.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
9 липня 2010р. старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області Бобухом І.П. та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області Осокіним А.В. в присутності директора сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" Куришка О.М. була проведене позапланова перевірка дотримання цим товариством вимог природоохоронного законодавства.
Цією перевіркою було встановлено, що водопостачання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" здійснюється з поверхневого водоймища за допомогою насосу (технічного пристрою) за відсутності дозволу на спеціальне водокористування і відповідних типових облікових документів, що є порушенням вимог ст. ст. 44, 48, 49, 105, 110 Водного кодексу України Водного кодексу України (213/95-ВР) , ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
За результатами перевірки складено акт від 09.07.2010р. та протокол про адміністративне правопорушення від 09.07.2010р. №002957 відносно керівника товариства.
Постановою державної екологічної інспекції в Черкаській області від 12.07.2010р. №002415 директора сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" на підставі ст. 36, 48, 60, 61 ч. 2 Кодексу України про адміністративні правопорушення притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.
Згідно з довідкою сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" від 09.07.2010р. №52 ним було використано води з відкритого водоймища без дозволу на спеціальне водокористування у 2008р. - 3600 м3, у період з 01.01.2009р. по 31.08.2009р. - 3360 м3 та з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. - 2754 м3 .
На підставі даних сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" про кількість використаної ним води державна екологічна інспекція в Черкаській області зробила розрахунок розміру збитків, завданих самовільним використанням води на суму 40822 грн. 32 коп., у тому числі: 4579 грн. 68 коп. за 2008 р. і за період з 01.01.2009р. по 31.08.2009р. на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації, затвердженої наказом Державного комітету України по водному господарству 18.12.2001р. №290 (z0044-02) (далі –Методика №290) і 36242 грн. 64 коп. за період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. на підставі Методики №389 (z0767-09) .
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Тясмин" не спростувало встановлений перевіркою факт користування ним водою без дозволу на спеціальне водокористування.
Стаття 1 Водного кодексу України визначає водокористування як використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів).
Пункт 9 ст. 44 Водного кодексу України передбачає, що водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Статтею 48 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Стаття 49 Водного кодексу України встановлено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається:
державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення;
Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими Радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення.
Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
До такого законодавства відносяться, зокрема, Методика №290 (z0044-02) і Методика №389 (z0767-09) .
Розділом 6 Методики №290 (z0044-02) встановлений порядок розрахунку розмірів відшкодування збитків при самовільному водокористуванні, переуступці права водокористування, заборі води з порушенням планів водокористування, при безгосподарському використанні води, при порушенні правил ведення первинного обліку кількості води, що забирається з водних об'єктів і скидається до них.
Розділом 9 Методики №389 (z0767-09) встановлений порядок розрахунку розмірів збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування та порушенням умов водокористування, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування
Таким чином, обидві вказані Методики регулюють відносини, пов’язані із здійсненням розрахунку розмірів збитків, завданих самовільним водокористуванням, проте Методика №389 (z0767-09) , як спеціальний нормативний акт, регулює відносини, пов’язані із здійсненням розрахунку розмірів збитків, завданих саме використанням води без дозволу на спеціальне водокористування, а не взагалі самовільним водокористуванням.
Відтак застосування державною екологічною інспекцією в Черкаській області для визначення розміру збитків за самовільне використання відповідачем поверхневих вод без дозволу на спеціальне водокористування за 2008 р. та за період з 01.01.2009р. по 31.08.2009р. Методики №290 (z0044-02) , а за період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методики №389 (z0767-09) , є правомірним.
Сам розрахунок стягуваної суми збитків зроблено вірно.
Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (254к/96-ВР) .
Аналогічні норми передбачає ст. 324 Цивільного кодексу України.
Відповідно до п. 3 ст. 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує проведення політики у сферах охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.
Згідно з п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2001р. №1520 (1520-2001-п) в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2004р. №770 (770-2004-п) , з урахуванням подальших змін і доповнень, державна екологічна інспекція України є урядовим органом державного управління, який діє у складі Мінприроди і йому підпорядковується.
Відповідно до п. 4 та п. 5 цього Положення Державна екологічна інспекція України організовує та здійснює державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорони природних ресурсів. Їй надано право вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів та подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Такі ж повноваження має державна екологічна інспекція у Черкаській області відповідно до Положення про неї, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 19.02.2007р. №55.
Отже, державна екологічна інспекція у Черкаській області є органом державної виконавчої влади, уповноваженим державою здійснювати функції щодо відшкодування у судовому порядку втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Частина 2 ст. 1 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що у випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право звертатися державні органи.
Таким чином, у даному випадку державна екологічна інспекція в Черкаській області, як державний орган, правомірно подала позов про відшкодування збитків, завданих державі внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно з ч. 2 ст. 2 Цивільного кодексу України держава Україна є учасником цивільних відносин.
Вимога державної екологічної інспекції в Черкаській області про стягнення із сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" на користь держави в особі позивача 40822 грн. 32 коп. збитків відповідає такому, передбаченому ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України, способу захисту цивільних прав та інтересів як відшкодування збитків та вимогам Господарського процесуального кодексу України (1798-12) .
Даний спір є спором про право держави Україна на відшкодування збитків, завданих їй внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Питання про зарахування стягуваної суми збитків до відповідного бюджету (відповідних бюджетів) не має значення для вирішення цього спору, тому не має потреби у його вирішенні при розгляді даної справи. Це питання має значення і повинно вирішуватися стягувачем та органами державної виконавчої служби під час виконання рішення суду у відповідності із вимогами Закону України про Державний бюджет України на той рік, у якому відбудеться стягнення збитків із боржника.
За таких обставин позов підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України з відповідача підлягає стягненню в доход Державного бюджету України 408 грн. 22 коп. державного мита та 236 грн. витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 80, 82- 84 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тясмин" (с. Новоселиця, Чигиринський район, Черкаська область, ідентифікаційний код 03793768):
- на користь держави Україна через державну екологічну інспекцію в Черкаській області (вул. Вернигори, 17, м. Черкаси, 18000, ідентифікаційний код 34924240) –40822 грн. 32 коп. шкоди;
- у доход Державного бюджету України через державну податкову інспекцію у Чигиринському районі (вул. Б. Хмельницького, буд. 25, м. Чигирин, Черкаська область, 20901) для зарахування на реєстраційний рахунок УДК у м. Черкаси №31117095700002 в головному управлінні державного казначейства України в Черкаській області, МФО 854018, –408 грн. 22 коп. державного мита;
- у доход бюджету через відділ державної виконавчої служби Чигиринського районного управління юстиції (вул. Грушевського, 23, м. Чигирин, 20900) для зарахування на реєстраційний рахунок УДК у м. Черкаси №31216264700002 в головному управлінні державного казначейства України в Черкаській області, МФО 854018, –236грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Це рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду у порядку та строки, передбачені розділом ХІІ Господарського процесуального кодексу України (1798-12) .
СУДДЯ
М.В. Дорошенко
Повне рішення складено і підписано 16.05.2011р.