ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.04.11 Справа № 23/13н/2011.
( Додатково див. постанову Донецького апеляційного господарського суду (rs17317942) )
За позовом Приватного підприємства "ЛУГАВТОГАЗ", м. Луганськ
до Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Луганськ
про скасування рішення
Суддя Воронько В.Д.
представники (присутні в судових засіданнях 22.03.2011, 01.04.2011 та 12.04.2011):
від позивача –Тімічев С.А., директор, паспорт серії ЕК № 962995, виданий Артемівським ВЛМУУМВС України в Луганській області 28.10.1998; Завгородня І.В., довіреність № 1 від 01.02.2011;
від відповідача –Чернігова О.В., довіреність № 2011/1 від 02.03.2011; Задорожня О.Л., довіреність № 2010/7 від 30.03.2010.
Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 22.03.2011 оголошено перерву до 01.04.2011 до 11 год. 00 хв. та 01.04.2011 оголошено перерву до 12.04.2011 до 11 год. 30 хв.
в с т а н о в и в:
28.07.2010 до Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України звернулась громадянка Комлева О.Л., з заявою на дії суб’єктів господарювання, які здійснюють реалізацію скрапленого газу через заправ очні пункти.
Розпорядженням адміністративної колегії Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.10.2010 № 01-28/67 було розпочато розгляд справи № 660 за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції в схожих діях Приватного підприємства "Лугавтогаз"(ідентифікаційний код 36901796), Приватного підприємства "Лутугино-пропан"(ідентифікаційний код 35019130), Товариства з обмеженою відповідальністю "Східні ресурси"(ідентифікаційний код 24049643), Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Екотоп"(ідентифікаційний код 32279143) (далі - Відповідачі) щодо одночасного підвищення у період з 01.06.2010 по 09-10.06.2010 та з 09-10.06.2010 по 21-22.07.2010 роздрібних цін на краплений газ на АГЗП, що кваліфікується за пунктом 1 статті 50 та частиною третьою статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді анти конкурентних узгоджених дій шляхом вчинення суб’єктами господарювання схожих дій на ринку роздрібної торгівлі скрапленим газом через АГЗП в територіальних межах міста Луганськ та прилеглої території які можуть призвести до обмеження конкуренції на цьому ринку, в той час як попередній аналіз ситуації на цьому ринку спростовує наявність об’єктивних причин для вчинення таких дій.
Дослідження ринку роздрібної торгівлі скрапленим газом в якості моторного палива, визначення територіальних (географічних), товарних, часових меж ринків та визначення часток суб’єктів господарювання на ринку, проводилось за підсумками діяльності суб’єктів господарювання за квітень-серпень 2010 року, інформацією наданою Державною податковою адміністрацією в Луганській області згідно з Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженою розпорядженням антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, затверджена в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за № 317/6605 (z0317-02) (надалі - Методика).
Згідно із Правилами роздрібної торгівлі та надання послуг з постачання скрапленого вуглеводневого газу для побутових потреб населення та інших споживачів, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 20.11.2003 № 1790 (1790-2003-п) та Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту, яка затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України від 03.06.2002 № 332 (z0331-03) , зареєстрована в Міністерстві юстиції України 24.04.2003 за № 331/7652 (z0331-03) , роздрібна торгівля газів вуглеводневих скраплених для заправки паливних балонів автотранспортних засобів, двигуни, яких працюють на скрапленому газі здійснюється виключно через авто газозаправні станції (АГЗС) або авто газозаправні пункти (АГЗП) із застосуванням спеціального обладнання з дотриманням відповідних стандартів, норм та правил, передбачених чинним законодавством.
Часові межи ринку визначені за квітень –вересень 2010 року, протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями і споживачами утворювало Ринок товару із сталою структурою. В цих межах визначено період порушення з 01.06.2010 по 09-10.06.2010 та з 09-10.06.2010 по 21-22.07.2010.
В ході проведеної перевірки Луганське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України встановило наступне.
Згідно із даними Державної податкової адміністрації в Луганській області та інформації суб’єктів господарювання у Регіоні реалізацію скрапленого газу у якості моторного палива здійснюють п’ять суб’єктів господарювання через п'ятнадцять АГЗП, які мають відповідні дозволи Держгірпромнагляду.
За результатами дослідження ринку торгівлі скрапленим газом в якості моторного палива частки учасників ринку в Регіоні у період з квітня по вересень 2010 року становили:
- ПП "Лугавтогаз"(юридична адреса: 91022, м. Луганськ, вул. Совєтська, 42, код 36901796, 4 АГЗП –м. Луганськ) 46,5 відсотка;
- МПП "КІП"(поштова адреса: 91000, м. Луганськ, вул. Веселогорівська, 164, код 19073154, 4 АГЗП –м. Луганськ) 21,9 відсотка;
- ПП "Лутугино-пропан"(поштова адреса: 94500, м. Красний Луч, вул.. Карла Маркса, буд. 13, код 35019130, 2 АГЗП –м. Луганську) 10,9 відсотка;
- ТОВ "Східні ресурси"(юридична адреса: 91021, м. Луганськ, вул. Павловська, 2в, код 24049643, 3 АГЗП –м. Луганську) 15.9 відсотка;
- ТОВ "Компанія "Екотоп"(поштова адреса: 91000, м. Луганськ, вул. Фрунзе, буд. 4/1, код 32279143, 2 АГЗП –м. Луганську) 4,7 відсотка.
Отже, у визначеному Регіоні зазначені п’ять суб’єктів господарювання мали сукупну частку на ринку в розмірі 100%.
Згідно з інформацією наданою під час розгляду справи ПП "Лугавтогаз", МПП "КІП", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Східні ресурси", ТОВ "Компанія "Екотоп", зазначені суб’єкти господарювання у розумінні статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" не пов’язані між собою відносинами контролю.
Тобто, найбільшим учасником Ринку у період з квітня по вересень 2010 року було ПП "Лугавтогаз".
Отже, поведінка зазначеного суб’єкта господарювання на Ринку має суттєвий вплив на стан конкуренції на цьому ринку.
Протягом періоду з червня по вересень 2010 року ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп", ТОВ "Східні ресурси"послідовно на підставі наказів або розпоряджень встановлювали на АГЗП однакові ціни на скраплений газ на Ринку на наступному рівні:
- станом на 01.06.2010 –3,70 грн/л з ПДВ (ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп", МПП "КІП");
- з 09.06.2010 по 10.06.2010 –3,90 грн/л з ПДВ (ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп", МПП "КІП");
- з 01.07.2010 –4,10 грн/л з ПДВ (МПП "КІП");
- з 03.07.2010 –4,30 грн/л з ПДВ (МПП "КІП");
- з 16.07.2010 –3,90 грн/л з ПДВ (ТОВ "Східні ресурси");
- з 21.07.2010 по 22.07.2010 –4,10 грн/л з ПДВ (ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп", ТОВ "Східні ресурси");
- з 01.08.2010 по 05.08.2010 –4,30 грн/л з ПДВ (МПП "КІП", ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп", ТОВ "Східні ресурси");
- з 16.09.2010 по 17.09.2010 –4,20 грн/л з ПДВ (ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп", ТОВ "Східні ресурси", МПП "КІП");
З 30.09.2010 по 01.10.2010 –4,10 грн/л з ПДВ (ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп", ТОВ "Східні ресурси", МПП "КІП").
Відповідно отриманої інформації від вищевказаних суб’єктів господарювання встановлено, що протягом періоду з 01.06.2010 по 09-10.06.2010 закупівельні ціни на скраплений газ у :: ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Компанія "Екотоп"залишились без змін та у МПП "КІП"і у ПП "Лугавтогаз"зросли на 2,7% та на 5,7% відповідно. При цьому роздрібна ціна у всіх зазначених учасників Ринку зросла з 3,70 грн/л до 3,90 грн/л (на +0,20 грн/л) або на 5,4%.
Протягом періоду з 09-10.06.2010 по 21-22.07.2010 закупівельні ціни на скраплений газ у: ПП "Лугавтогаз"зросли на 5,4%, у ПП "Лутугино-пропан"зросли на 3,2%, у ТОВ "Компанія "Екотоп"зросли на 12,1%, у ТОВ "Східні ресурси"зросли на 3,0%. При цьому роздрібна ціна зросла з 3,90 грн/л до 4,10 грн/л (на +0,20 грн/л) або ще на 5,1%.
Що стосується МПП "КІП"то воно збільшило роздрібну ціну реалізації скрапленого газу: з 01.07.2010 з 3,90 грн/л до 4,10 грн/л (на +0,20 грн/л) або на 5,1%, а з 03.07.2010 –3 4,10 грн/л до 4,30 грн/л (ще на +0,20 грн/л) або ще на 4,9%. Станом на 21.07.2010 роздрібна ціна не змінилась та склала 4,30 грн/л. При цьому закупівельні ціни зросли на 3,7%.
Протягом періоду з 21-22.07.2010 по 01-05.08.2010 закупівельні ціни на скраплений газ у: ПП "Лугавтогаз", у ТОВ "Компанія "Екотоп"залишились без змін, у ТОВ "Східні ресурси"зросли на 6,1%, у ПП "Лутугино-пропан"зросли на 6,3%. При цьому роздрібна ціна зросла з 4,10 грн/л до 4,30 грн/л (на +0,20 грн/л) або ще на 4,9%.
Протягом періоду з 01-05.08.2010 по 16-17.09.2010 закупівельні ціни на скраплений газ у: МПП "КІП"зменшились на 2,1%, ТОВ "Компанія "Екотоп"зменшились на 1,4%, ПП "Лутугино-пропан"залишились без змін, ПП "Лугавтогаз"зросли на 5,1%, ТОВ "Східні ресурси"зменшились на 4,5%. При цьому роздрібна ціна у всіх зазначених учасників Ринку зменшилась з 4,30 грн/л до 4,20 грн/л (на -0,10 грн/л) або на 2,3%.
Протягом періоду з 16-17.09.2010 по 30.09-01.10.2010 закупівельні ціни на скраплений газ у : МПП "КІП"та ПП "Лутугино-пропан" залишились без змін, ТОВ "Компанія "Екотоп"зменшились на 1,4%, ПП "Лугавтогаз"зменшились на 2,4%, ТОВ "Східні ресурси"зменшились на 3,1%. При цьому роздрібна ціна у всіх зазначених учасників Ринку зменшилась з 4,20 грн/л до 4,10 грн/л (на -0,10 грн/л) або ще на 2,38%.
Інформація по змінам закупівельних, роздрібних цін та торгівельних надбавок у учасників Ринку за період з червня по 06.11.2010 міститься у матеріалах справи.
Аналіз ринкової ситуації свідчить про відсутність об’єктивних причин для схожого зростання на 16,2% роздрібних цін на скраплений газ в якості моторного пального, що реалізовувався відповідачами через АГЗП.
Як вбачається із наведених даних між зазначеними суб’єктами господарювання є незначна конкуренція щодо цін реалізації скрапленого газу на регіональному Ринку м. Луганська та що до них разом узятих на цьому ринку більше немає жодного конкурента.
Зокрема, зазначені суб’єкти господарювання протягом досліджуваного періоду закуповували скраплений газ за різними закупівельними цінами у різних постачальників. При різних закупівельних цінах на скраплений газ протягом досліджуваного періоду учасники визначеного Ринку мали підстави встановлювати різні ціни на АГЗП. Однак, ПП "Лугавтогаз", ПП "Лутугино-пропан", ТОВ "Східні ресурси", ТОВ "Компанія "Екотоп"одночасно встановлювали на скраплений газ у якості моторного палива однакові роздрібні ціни на АГЗП у Регіоні тобто вчиняли схожу цінову поведінку (схожі дії).
рішенням адміністративної колегії Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21.01.2011 у справі № 660 визнано, що схожі дії Приватного підприємства "Лугавтогаз"(м. Луганськ, Луганська область, ідентифікаційний код 36901796), Приватного підприємства "Лутугино-пропан"(м. Красний Луч, Луганська область, ідентифікаційний код 35019130), Малого приватного підприємства "КІП"(м. Луганськ, Луганська область, ідентифікаційний код 19073154), Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Екотоп"(м. Луганськ, луганська область, ідентифікаційний код 32279143) у період з 01.06.2010 по 09.10.06.2010 та з 09-10.06.2010 по 30.06.2010 на ринку роздрібної торгівлі скрапленим газом через АГЗП у якості моторного палива щодо одночасного підвищення та утримання на однаковому рівні роздрібних цін на скраплений газ є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 статті 50 та частиною третьою статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій шляхом вчинення суб’єктами господарювання схожих дій на ринку роздрібної торгівлі скрапленим газом через АГЗП в територіальних межах міста Луганськ та прилеглої території радіусу 11 км., які призвели до обмеження конкуренції на цьому ринку, в той час як аналіз ситуації на цьому ринку спростовує наявність об’єктивних причин для вчинення таких дій;
Крім того, рішенням адміністративної колегії Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21.01.2011 у справі № 660 визнано, що схожі дії Приватного підприємства "Лугавтогаз", Приватного підприємства "Лутугино-пропан", Товариства з обмеженою відповідальністю "Східні ресурси"(м. Луганськ, Луганська область, ідентифікаційний код 24049643), Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Екотоп" (у період з 01.07.2010 по 21-22.07.2010 і з 21-22.07.2010 по 01-05.08.2010) та Малого приватного підприємства "КІП"(у період з 01-05.08.2010) на ринку роздрібної торгівлі скрапленим газом через АГЗП у якості моторного палива щодо одночасного підвищення та утримання на однаковому рівні роздрібних цін на скраплений газ є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 статті 50 та частиною третьою статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій шляхом вчинення суб’єктами господарювання схожих дій на ринку роздрібної торгівлі скрапленим газом через АГЗП в територіальних межах міста Луганськ та прилеглої території радіусу 11 км., які призвели до обмеження конкуренції на цьому ринку, в той час як аналіз ситуації на цьому ринку спростовує наявність об’єктивних причин для вчинення таких дій;
За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пунктах 1, 2 рішення адміністративної колегії Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21.01.2011 у справі № 660 накладено на Приватне підприємство "Лугавтогаз"(ідентифікаційний код 36901796) штраф у розмірі 17000 (сімнадцять тисяч) гривень.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Приватне підприємство "Лугавтогаз"11.02.2011 звернулось до господарського суду Луганської області з даним позовом з вимогою скасувати рішення Адміністративної колегії Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 01-24/01 від 21.01.2011 про застосування штрафних санкцій.
В обґрунтування позову позивач вказує на те, що він не визнає факту наявності порушень в його діях, оскільки відповідачем не здійснювалось належне дослідження ринку реалізації скрапленого газу. Інших доводів позивач не навів.
Відповідач проти позову заперечив та вказав, що дослідження ринку роздрібної торгівлі скрапленим газом в якості моторного палива, визначення територіальних (географічних), товарних, часових меж ринків та визначення суб’єктів господарювання на ринку, ї часток на цьому ринку, проводилось відповідачем за підсумками діяльності суб’єктів господарювання за квітень-вересень 2010 року, інформацією, наданою Державною податковою адміністрацією в Луганській області згідно з Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженою розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за № 317/6605 (z0317-02) .
У зв’язку з тим, що протягом періоду з квітня по вересень 2010 року на визначеному Ринку Регіону відбулась зміна учасників –продавців, то Ринок товару із сталою структурою визначено в наступних часових межах:
- з квітня по червень (включно) 2010 року;
- з липня по вересень (включно) 2010 року.
В цих межах визначено періоди порушення з 01.06.2010 по 09-10.06.2010 та з 09-10.06.2010 по 30.06.2010, з 21-22.07.2010 по 01-05.08.2010.
Крім того, усі інші відповідачі по справі № 660 (ТОВ "Східні ресурси", ТОВ "Компанія "Екотоп", МПП "КІП", ПП "Лутугино-пропан"), визнали факт вчинення ними порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
З урахуванням приписів частини 3 статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" для кваліфікації дій (бездіяльності) суб’єктів господарювання на ринку товарів як анти конкурентних узгоджених дій у вигляді схожих (і які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції) не вимагається обов’язкове встановлення та доведення факту чи фактів формального узгодження зазначених дій, в тому числі укладання відповідної угоди (угод). Це порушення установлюється за результатами такого аналізу органом Антимонопольного комітету України ситуації на ринку товару.
Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд приходить до наступного.
Позивачем надана позовна заява з вимогою скасувати рішення відповідача.
Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Одним із способів зазначено визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади.
Також вказано, що суд може захистити цивільне право іншим способом, що встановлений законом чи договором.
Статтею 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено можливість оскарження рішень Антимонопольного комітету України шляхом заявлення вимог про визнання їх недійсними.
Право скасування рішень статтею 57 Закону України "Про захист економічної конкуренції" надано самим органам Антимонопольного комітету України.
Це ж саме зазначено і в рекомендаціях Вищого господарського суду України від 29.10.2008 № 04-5/247 "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" (v0247600-08) .
Крім того, частиною 3 ст. 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначено, що антиконкурентними узгодженими діями вважається також вчинення суб'єктами господарювання схожих дій (бездіяльності) на ринку товару, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції у разі, якщо аналіз ситуації на ринку товару спростовує наявність об'єктивних причин для вчинення таких дій (бездіяльності).
При цьому Закон України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) не передбачає доказування умислу у сторін на ці дії.
Матеріалами справи підтверджується, що учасники ринку реалізації скрапленого газу у м. Луганську у певні проміжки часу встановлювали однакові ціни на газ при різних умовах його придбання, чим усунули цінову конкуренцію між собою.
При цьому 09.06.2010, 21.07.2010, 03.08.2010 позивач останнім з інших учасників ринку зрівнював ціну газу з ціною газу у інших реалізаторів газу.
Усі інші учасники ринку реалізації скрапленого газу визнали факт вчинення атиконкурентних узгоджених дій.
Враховуючи викладене позов слід визнати необґрунтованим і в його задоволені відмовити.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.
У судовому засіданні відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 49, ст.ст. 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1.У задоволені позову відмовити.
2.Судові витрати покласти на позивача.
3рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
4.Повне рішення складено і підписано - 15.04.2011.
Суддя
В.Д.Воронько