ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 21/32
18.03.10
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs11783878) )
За позовом
Заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі
1) Кабінету Міністрів України,
2) Міністерства регіонального розвитку та будівництва України,
3) Міністерства культури та туризму України
До
Третя особа
Чернігівської обласної ради Українське молодіжне аерокосмічне
об’єднання "Сузір’я"
Про
визнання права державної
власності
Суддя Шевченко Е.О.
Представники:
Від прокуратури
Від позивачів
Красножон О.М. посв. №24 від 12.02.08р.
1)Пантюхова Л.Р. дов. №29-22/571 від 28.12.09р.;
2)Кочур А.В. дов. №12/19-2-15/10-566 від 15.09.09р.;
3)Ващенко Я.Л. дов. №716/22/13-09 від 13.07.09р.
Максак Т.Л. дов. №02-03/153 від 16.02.10р.
Шевчук А.С. дов. від 18.01.10р.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Міністерства культури та туризму України звернувся до Господарського суду міста Києва з позовними вимогами до Чернігівської обласної Ради, третя особа Українське молодіжне аерокосмічне об’єднання "Сузір’я"про визнання за державою в особі Кабінету Міністрів України право власності на пам’ятку архітектури національного значення –Палац О. Рум’янцева - Задунайського, що розташований у с. Вишеньки Коропського району Чернігівської області, витребування у Чернігівської обласної ради пам’ятки архітектури національного значення –Палац О. Рум’янцева - Задунайського, що розташований у с. Вишеньки Коропського району Чернігівської області та повернення його державі в особі Кабінету Міністрів України.
Заявлений позов Заступник Генерального прокурора України обґрунтовує наступним. Перевіркою, проведеною Генеральною прокуратурою України, встановлено протиправне відчуження з державної власності пам'ятки архітектури національного значення - Палац О. Рум’янцева - Задунайського, що розташований у с. Вишеньки Коропського району Чернігівської області. Відповідно до постанови Ради Міністрів УРСР від 24.08.1963 № 970 (970-63-п) "Про впорядкування справи обліку та охорони пам'ятників архітектури та території Української PCP" Палац О. Рум"янцева-Задунайського було включено до переліку пам'ятників архітектури Української PCP, що мають загальнодержавне значення та перебувають під охороною держави. При цьому Держбуду та Мінкультури УРСР доручалось забезпечити контроль та належну охорону з метою збереження таких пам'яток архітектури. Указаній будівлі у 1973 році Чернігівським обласним відділом у справах будівництва і архітектури Державного комітету Ради міністрів УРСР у справах будівництва надано охоронний номер 856.
Згідно з розпорядженням Чернігівської обласної державної адміністрації від 22.04.1997 № 231 "Про передачу пам'яток архітектури державного значення на баланс управління містобудування та архітектури облдержадміністрації" Палац О. Рум"янцева-Задунайського передано на баланс Чернігівської обласної державної адміністрації.
Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 02.06.1999 № 128 на підставі вищезазначеного переліку пам'ятників архітектури затверджено Державний реєстр національного культурного надбання (пам"ятки містобудування й архітектури), до якого було включено Палац О. Рум"янцева-Задунайського 1787 року. Постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 № 311 (311-91-п) затверджено перелік державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності).До зазначеного переліку Палац О. Рум"янцева-Задунайського віднесено не було.
Згідно з п.2 зазначеної постанови державне майно України, крім майна, що належить до комунальної власності, є загальнодержавною власністю.
Відповідно до ст. 5 Закону України " Про приватизацію державного майна" встановлено заборону на приватизацію об'єктів загальнодержавного значення, зокрема об'єктів архітектури загальнонаціонального значення.
Таким чином, відповідно до положень законодавства, а також статті 1 Закону України " Про приватизацію державного майна", якою як приватизація визначається відчуження державного майна, свідчить про те, що Палац як пам"ятка містобудування та архітектури загальнодержавного, національного значення перебуває у власності держави.
Крім того, належність Палацу до державної власності підтверджується пунктом 2.2 охоронно-орендного договору, укладеного 04.11.1999 між управлінням містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації та Київським регіональним відділенням Українського молодіжного аерокосмічного об'єднання "Сузір"я", у якому власником Палацу визначено державу. 25.02.1999 рішенням Чернігівської обласної ради затверджено перелік об'єктів комунальної власності області, до якого безпідставно включено зазначений Палац.
Всупереч вимогам ст. 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" та статті 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності", п.3,5,6 Положення про порядок передачі державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.1996 № 678 (678-96-п) , яка діяла на час прийняття розпорядження про передачу Палацу до комунальної власності, договором уступки від 01.01.2007р., управління містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації уступило управлінню комунального майна Чернігівської обласної ради права орендодавця за договором оренди Палацу, укладеним 29.12.2006 з Українським молодіжним аерокосмічним об'єднанням "Сузір"я". При цьому додатковою угодою № 1 до договору уступки (п.2.2) орендоване майно - Палац було визначено спільною власністю територіальних громад сіл, селиш, міст Чернігівської області.
Перевіркою установлено, що у порушення вищезазначених вимог законодавства передача Палацу у комунальну власність була здійснена Чернігівською обласною радою без рішення Кабінету Міністрів України про передачу майна із загальнодержавної власності до комунальної власності адміністративно-територіальної одиниці. Крім того, відповідні акти-приймання передачі майна з державної у комунальну власність не складались, документи, на підставі яких здійснювалась така передача, відсутні, що підтверджується листами РВ ФДМУ по Чернігівській області від 07.12.2009 та Фонду державного майна України від 16.12.2009 та 28.12.2009.
Комітет України з питань будівництва та архітектури, Міністерство регіонального розвитку та будівництва України і управління містобудування та архітектури обласної державної адміністрації згоди на передачу до комунальної власності пам'ятки архітектури національного значення - Палацу О. Рум"янцева-Задунайського не надавали. Зокрема, Міністерство регіонального розвитку та будівництва України у листі від 30.12.2009 зазначило, що для передачі Палацу до комунальної власності була необхідна згода Міністерства регіонального розвитку та будівництва України і Міністерства культури та туризму України, однак відповідні матеріали на погодження до Міністерства не надходили.
Крім того, передача Палацу до комунальної власності суперечить Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) , стаття 7 якого містить вичерпний перелік об'єктів права державної власності, які можуть бути безоплатно передані у комунальну власність.
Палац, який є пам’яткою архітектури національного значення, до цього переліку не входить.
Таким чином, вибуття Палацу з державної власності є незаконним.
Отже, Заступник Генерального прокурора стверджує, що всі вищезазначені дії по відчуженню і передачі Палацу до комунальної власності порушують права держави як єдиного законного власника пам'ятки архітектури національного значення.
Позивач 2 підтримав позовні вимоги виходячи з наступного. Нормами постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю" (311-91-п) не передбачена передача в комунальну власність об'єктів культури загальнодержавного значення без погодження відповідними відомствами, у цьому випадку позивачем 2 та позивачем 3.
Окрім того, як зазначено у постанові Верховної Ради України 17.06.1992 N 2471-XII "Про право власності на окремі види майна" (2471-12) , набуття права власності на об'єкти, що перебувають на державному обліку як пам'ятки історії та культури можливо лише з відповідного дозволу Мінкультури, Мінінвестбуду і Головархіву України (позивач 2 є правонаступником Мінінвестбуду).
Жодних матеріалів на погодження або наданню дозволів на оренду палацу О. Рум'янцева - Задунайського в с. Вишеньки, Коропського району Чернігівської області до позивача 2 не надходило.
Підпункт 43 пункту 5 Положення про Міністерство регіонального розвитку та будівництва України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 16.05.2007 N 750 (750-2007-п) зазначає, що Міністерство відповідно до покладених на нього завдань здійснює функції з управління об'єктами державної власності, майном підприємств, що належать до сфери його управління.
Згідно зі статтею 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Кабінет Міністрів України є суб'єктом управління, що визначає об'єкти управління державної власності, стосовно яких виконує функції з управління, а також об'єкти управління державної власності, повноваження з управління якими передаються іншим суб'єктам управління, визначеним цим Законом.
Здійснюючи управління об'єктами державної власності, Кабінет Міністрів України, зокрема, визначає органи виконавчої влади, які здійснюють функції з управління об'єктами державної власності.
Виходячи з вищенаведеного, у позивача 2 відсутня будь-яка інформація з питань оренди зазначеної будівлі.
Позивач 3 підтримав позовні вимоги мотивуючи тим, що Палац 18 ст. є пам’яткою культурної спадщини національного значення та відповідно до ч.1 ст.18 ЗУ "Про охорону культурної спадщини", який набрав чинності 12.07.2000р., об’єкти культурної спадщини, що є пам’ятками можуть бути відчужені за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
Згідно з п.25 ст. 5 Закону України "Про охорону культурної спадщини", Положення про Міністерство культури та туризму України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006р. №1566 (1566-2006-п) , Положення про державну службу з питань національної культурної спадщини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.03.2006р. №336 (336-2006-п) повноваження центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини виконує позивач 3, вказані повноваження у складі позивача 3, зокрема виконує Державна служба з питань національної культурної спадщини.
У позивача 3 та Державної служби з питань національної культурної спадщини відсутні відомості щодо погодження передачі Палацу 18 ст. з державної у комунальну власність.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив з огляду на те, що Палац О.Рум'янцева-Задунайського, що розташований у с. Вишеньки Коропського району Чернігівської області, до розмежування майна між загальнодержавною та комунальною власністю області належав до майна обласного відділу у справах будівництва і архітектури виконкому Чернігівської обласної Ради депутатів трудящих. Зазначений факт підтверджується наявністю охоронно-орендного договору від 29.12.1989 року, укладеним облвідділом у справах будівництва і архітектури та Чернігівським "Облшляхбудом".
На підставі норми постанови КМУ № 311 від 05.11.1991 року (311-91-п) , при здійсненні розмежування майна між загальнодержавною та комунальною власністю області Палац О.Румянцева-Задунайського було включено обласною радою у перелік об'єктів, що належить до комунальної власності обласної Ради народних депутатів та відповідно до цього ця пам'ятка архітектури набула статусу об'єкта комунальної власності області.
рішенням Чернігівської обласної ради народних депутатів від 14.07.1992 року об'єкти комунальної власності обласної ради згідно переліку, в тому числі і майно, що знаходилось в користуванні об'єднання "Облшляхбуд", передано в управління Чернігівській обласній державній адміністрації.
Розпорядженням Чернігівської облдержадміністрації "Про передачу пам'яток архітектури державного значення на баланс управління містобудування та архітектури облдержадміністрації"від 22.04.1997 року №231 Палац, що знаходиться у с.Вишеньки Коропського району, передано на баланс управління містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації.
04.11.1999 року, відповідно до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)"від 06.03.1992 року №2171-XII (2171-12) , між Київським регіональним відділенням Українського молодіжного аерокосмічного об'єднання "Сузір'я"(далі - УМАКО "Сузір'я") та Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Чернігівській області було укладено договір купівлі-продажу державного майна - цілісного майнового комплексу пансіонату відпочинку "Дружба", який перебував на балансі Чернігівського обласного дорожнього управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг (Облшляхбуд). Вважаємо за необхідне зазначити, що Палац О.Румянцева-Задунайського ніколи не входив до складу цього пансіонату, що підтверджується відсутністю його в інвентаризаційних відомостях майна, яке входить до складу ЦМК пансіонату, датою введення в експлуатацію об'єктів, що також підтверджується і листом Фонду Державного майна України від 28.12.2009 року №10-24-19027. Однак, зважаючи на те, що пам'ятка архітектури знаходиться поруч з територією ЦМК пансіонату "Дружба"однією з умов договору купівлі-продажу для покупця в особі УМАКО "Сузір'я", було забезпечення збереження пам'ятника архітектури загальнодержавного значення Палаца О. Рум'янцева - Задунайського, згідно з " Основами законодавства України про культуру (2117-12) ", в тому числі шляхом проведення капітального ремонту даху на протязі року після підписання договору та укладання охоронно-орендного договору.
Так, між Управлінням містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації (Органом охорони) та УМАКО "Сузір'я"04.11.1999 року та 01.01.2005 року були укладені охоронні договори на пам'ятку культурної спадщини - Палац О.Рум'янцева-Задунайського, відповідно до якого УМАКО "Сузір'я"взяло на себе зобов'язання щодо охорони Палацу, використання пам'ятки виключно під оздоровчий та туристичний заклад, а також проведення реставраційно-ремонтних робіт. Пункт 2.2. охоронно-орендного договору від 04.11.1999 року, у якому зазначається, що власником об'єкта залишається держава, не може братись до уваги, оскільки охоронний договір не встановлює права власності, а передбачає особливості режиму використання, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, що передбачено Порядком укладення охоронних договорів на пам'ятки культурної спадщини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 року №1768 (1768-2001-п) .
Пунктом 4.1 ст.18 ЗУ №1805 передбачено, що об'єкти культурної спадщини, що є пам'ятками (за винятком пам'яток, відчуження або передача яких обмежується законодавчими актами України) можуть бути передані власником або уповноваженим ним органом у користування іншій юридичній або фізичній особі за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
У відповідності до вимог чинного законодавства між Управлінням містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації (Органом охорони) та УМАКО "Сузір'я"укладено договір оренди від 29.12.2006 року №25, за яким останньому були передані в строкове платне користування нежитлові приміщення в будівлі, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, перебуває на балансі управління містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації і знаходиться за адресою: Чернігівська область, Коропський район, с. Вишеньки (палац П.О. Румянцева-Задунайського), вул. Центральна, 45.
На підставі рішення Чернігівської обласної ради "Про надання повноважень управлінню комунального майна Чернігівської обласної ради щодо укладення договорів оренди приміщень у будівлях, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області"від 29.11.2006 року, керуючись положеннями Цивільного кодексу України (435-15) , 01.01.2007 року між Управлінням містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації (первісний кредитор) та Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради (новий кредитор) укладено договір уступки вимоги. Відповідно до п. 1 договору первісний кредитор уступає, а новий кредитор приймає всі права орендодавця за договором оренди №25 від 29.12.2006 року нежитлових приміщень, розташованих у будівлі, що належить до спільної власності територіальних громад, селищ, міст Чернігівської області між управлінням містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації (орендодавець) та третьою особою.
У зв'язку з укладенням договору уступки вимоги, додатковою угодою № 1 від 01 січня 2007 року до договору оренди № 25 від 29 грудня 2006 року, укладеною між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та УМАКО "Сузір'я", текст договору оренди від 29 грудня 2006 року № 25 було викладено у новій редакції.
Термін дії договору оренди був встановлений сторонами до 28 грудня 2007 року включно. В подальшому, додатковими угодами до договору оренди № 3 від 17 грудня 2007 року та № 4 від 05 червня 2008 року термін дії договору був продовжений сторонами до 30 квітня 2009 року включно.
З огляду на вищевикладене, і обласному відділу у справах будівництва і архітектури виконкому Чернігівської обласної Ради депутатів трудящих (Управління містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації), як органу охорони культурної спадщини, і Чернігівській обласній державній адміністрації починаючи з моменту розмежування майна між загальнодержавною та комунальною власністю області було відомо та не заперечувався факт належності Палаца О.Румянцева-Задунайського до комунальної власності Чернігівської області.
Належність пам'ятки архітектури - Палацу О. Рум ’янцеві - Задунайського до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області підтверджується також листами: Управління містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації від 14.06.2005 року №05-07/333, Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Чернігівській області від 16.10.2009 року (додаються). У листах Регіонального відділення ФДМ України від 21.12.2009 року № 10-6-05115та ФДМ України від 18.12.2009 року № 15-4/1099 також зазначено, що відомості про Палац О. Румянцева-Задунайського від органів державного управління до Фонду Державного майна України для внесення до Єдиного Реєстру об'єктів державної власності не надавалися.
На підставі вищевикладеного, відповідно до ст.ст. 7, 142 Конституції України, ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"пам'ятка архітектури національного значення, що розташована у с. Вишеньки Коропського району на законних підставах має статус об'єкта спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області.
Третя особа підтримала позовні вимоги обґрунтовуючи тим, що у відповідача відсутні докази, що пам'ятник архітектури "Палац О. Рум ’янцеві - Задунайського"загальнонаціонального (загальнодержавного) значення був переданий у комунальну власність, а саме: відсутнє рішення держави про передання цієї пам'ятки у комунальну власність, відсутній акт прийому-передачі, відсутнє рішення уповноваженого органу на підставі якого надається згода прийняти у комунальну власність зазначену пам'ятку, відсутні будь які узгодження та або дозволи на таку передачу з державної у комунальну власність всупереч вимогам закону. Постановою КМУ від 05.11.1991 р. N 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" (311-91-п) було затверджено перелік державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності).
Пам'ятка архітектури "Палац О. Рум'янцева - Задунайського"до зазначеного переліку державного майна, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць, включено не було.
Крім того, Постановою КМУ № 311 (311-91-п) було регламентовано, що державне майно України, крім майна, яке належить до комунальної власності, є загальнодержавною (республіканською) власністю.
Також, з приписів цієї постанови вбачається, що передача державного майна, яке перебуває у віданні міністерств і відомств України, інших органів, уповноважених управляти державним майном у комунальну власність мала здійснюватись у відповідності до порядку, передбаченого постановою Ради Міністрів УРСР від 28 квітня 1980 р. N 285 (285-80-п) "Про порядок передачі підприємств, об'єднань, організацій, установ, будинків і споруд"(ЗП УРСР, 1980 р., N 5, ст. 43), з наступним повідомленням про це органів державної статистики, податкових та фінансових органів.
Відповідно до порядку, передбаченого постановою Ради Міністрів УРСР від 28 квітня 1980 р. N 285 (285-80-п) передача майна у комунальну власність передбачала обов'язкове погодження такої передачі з відповідним міністерством, державним комітетом і відомством УРСР, а також Держпланом УРСР і Міністерством фінансів УРСР та органом уповноваженим управляти державним майном.
Згідно Розпорядження КМУ від 14.12.1991 р. N 399-р передача пам'ятки архітектури "Палац О. Рум'янцева - Задунайського"з державної у комунальну власність мала здійснюватись з обов'язковим погодженням з Міністерством України у справах роздержавлення власності і демонополізації виробництва і Фондом державного майна України.
Крім того, виконкомам місцевих Рад народних депутатів було рекомендовано розпочати підготовчу роботу по роздержавленню і приватизації комунального майна. Подати у двотижневий строк Міністерству України у справах роздержавлення власності і демонополізації виробництва пропозиції щодо приватизації комунального майна для включення до відповідного розділу Державної програми приватизації.
Відповідно до ст. 31 Закону України "Про власність"(закон введено в дію з 15.04.1991р. Постановою Верховної Ради України від 26.03.1991р. N 885-ХІІ (885-12) , втратив чинність згідно із Законом України від 27.04.2007р. N 997-У (997-16) ) до державної власності в Україні належать загальнодержавна (республіканська) власність і власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність).
Згідно ст. 32 цього Закону суб'єктом права загальнодержавної (республіканської) власності є держава в особі Верховної Ради України, а суб'єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів.
Стаття 8 зазначеного закону регламентувала, що особливості здійснення права власності на національні культурні та історичні цінності визначаються спеціальним законодавством України.
Таким чином, третя особа стверджує, що не має жодного доказу, який би свідчив про волевиявлення Держави передати з державної у комунальну власність пам'ятник архітектури "Палац О. Рум'янцева - Задунайського".
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 01.02.10р. позовну заяву прийнято до розгляду, провадження у справі порушено, розгляд справи призначено на 18.02.10р. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Українське молодіжне аерокосмічне об’єднання "Сузір’я".
У судовому засіданні 18.02.10р. було оголошено перерву до 18.03.10р. для виготовлення повного тексту рішення.
Судом заслухані пояснення сторін, досліджені надані суду докази та матеріали. В результаті дослідження наданих суду доказів та матеріалів, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з розпорядженням Чернігівської обласної державної адміністрації від 22.04.1997 № 231 "Про передачу пам'яток архітектури державного значення на баланс управління містобудування та архітектури облдержадміністрації" Палац О. Рум"янцева- Задунайського передано на баланс Чернігівської обласної державної адміністрації.
Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 02.06.1999 № 128 на підставі вищезазначеного переліку пам'ятників архітектури затверджено Державний реєстр національного культурного надбання (пам"ятки містобудування й архітектури), до якого було включено Палац О. Рум"янцева-Задунайського 1787 року.
25.02.1999 рішенням Чернігівської обласної ради затверджено перелік об'єктів комунальної власності області, до якого було включено "Палац О. Рум'янцева - Задунайського".
Відповідно до Закону України №574-VI від 23.09.2008 року "Про перелік пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації" (574-17) , Палац О. Рум'янцева - Задунайського віднесено до цього Переліку.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №311 від 05.11.1991 року (311-91-п) , затверджено перелік державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності). До зазначеного переліку Палац О. Рум"янцева-Задунайського віднесено не було.
Листами Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області від 07.12.2009 та Фонду державного майна України від 16.12.2009 та 28.12.2009 зазначається, що відомості, на підставі яких документів здійснювалась передача Палацу О. Рум'янцева –Задунайського відсутні, а Фонд державного майна України згоди на передачу пам’ятника архітектури національного значення "Палац О. Рум'янцева –Задунайського, який розташований за адресою: Чернігівська обл. Коропський район, с. Вишенки, вул. Центральна, 45"з державної до комунальної власності не надавав.
Листом №12/19-2-15/10-63/7 від 30.12.2009 року Позивач 2 повідомляє, що жодних матеріалів на погодження або наданню дозволів на оренду Палацу О. Рум'янцева –Задунайського не надходило.
04.11.1999 року між Управлінням містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації та Київським регіональним відділенням Українського молодіжного аерокосмічного об’єднання "Сузір’я"(третя особа) був укладений охоронно-орендний договір на використання пам’ятки архітектури. Згідно п.2.2. договору передача об’єкта в орендну не спричиняє до передачі третій особі права власності на цей об’єкт, власником якого залишається держава.
01.01.2007 року між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та третьою особою була укладена додаткова угода №1 до договору оренди №25 від 29.12.2006 року нежитлових приміщень, розташованих за адресою: Чернігівська область, Коропський район, с. Вишеньки, вул. Центральна, 45, за якою текст договору оренди було викладено у іншій редакції. Відповідно до п.2.2. додаткової угоди передача майна в оренду не тягне за собою виникнення в третьої особи права власності на це майно. Майно залишається у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, а третя особа користується ним протягом всього строку оренди.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги Заступника Генерального прокурора підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до п.2 Постановою Кабінету Міністрів України № 311 від 05.11.1991 року (311-91-п) державне майно України, крім майна, що належить до комунальної власності, є загальнодержавною власністю.
Статтею 5 Закону України "Про приватизацію державного майна"встановлено заборону на приватизацію об'єктів загальнодержавного значення, зокрема об'єктів архітектури загальнонаціонального значення. Постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 № 311 (311-91-п) затверджено перелік державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності). До цього переліку Палац О. Рум’яйцева - Задунайського віднесено не було.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про приватизацію державного майна"приватизація державного майна - це відчуження майна, що перебуває у державній власності, і майна, що належить Автономній Республіці Крим, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів на структурну перебудову економіки України.
З наведеного вбачається, що палац є пам’яткою містобудування та архітектури загальнодержавного, національного значення та перебуває у власності держави. Належність Палацу О. Рум'янцева –Задунайського, який розташований за адресою: Чернігівська обл. Коропський район, с. Вишенки, вул. Центральна, 45 до державної власності підтверджується також п.2.2 охоронно-орендного договору від 04.11.1999 року укладеним між Управлінням містобудування та архітектури Чернігівської облдержадміністрації та Київським регіональним відділенням Українського молодіжного аерокосмічного об’єднання "Сузір’я"(третя особа).
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України", ст. 5 Закону України "Про управління об’єктами державної власності"функції у сфері управління об’єктами державної власності віднесено до повноважень Уряду.
Згідно п.3 Положення про порядок передачі державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №678 від 26.06.1996 року (678-96-п) , яка діяла на час прийняття розпорядження Чернігівської обласної державної адміністрації від 22.04.1997 № 231 "Про передачу пам'яток архітектури державного значення на баланс управління містобудування та архітектури облдержадміністрації", яким Палац було передано до комунальної власності, передача державного майна із загальнодержавної власності у власність адміністративно-територіальних одиниць мала здійснюватись на підставі Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пунктів 5, 6 зазначеного Положення пропозиція про передачу об'єкта до комунальної власності направляється Міністерству економіки України, а сама передача оформлюється актом приймання-передачі, який підписується уповноваженими особами. Органи, до сфери управління яких передано майно, у двотижневий термін з дня підписання акта приймання-передачі зобов'язані повідомити про це відповідні державні органи.
Як встановлено судом передача Палацу О. Рум'янцева –Задунайського у комунальну власність була здійснена Чернігівською обласною радою без рішення Кабунету Міністрів України про передачу майна із загальнодержавної власності до комунальної власності адміністративно-територіальної одиниці.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідач жодних актів приймання-передачі майна з державної у комунальну власність, на підставі яких здійснювалась така передача, суду не надав, жодних доказів на підтвердження існування таких документів не подав.
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про охорону культурної спадщини"визначено, що об'єкти культурної спадщини, які є пам'ятками, можуть бути відчужені, а також передані власником або уповноваженим ним органом у володіння, користування чи управління іншій юридичній або фізичній особі лише за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
Відповідно до ст. 3 цього Закону державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України та спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини (центральний орган виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини, органи охорони культурної спадщини районних державних адміністрацій).
Згідно з Постановою Верховної Ради України 17.06.1992 N 2471-XII "Про право власності на окремі види майна" (2471-12) , набуття права власності на об'єкти, що перебувають на державному обліку як пам'ятки історії та культури можливо лише з відповідного дозволу Мінкультури, Мінінвестбуду і Головархіву України (Мінрегіонбуд є правонаступником Мінінвестбуду).
Як встановлено судом спеціально уповноважені органи –Державний комітет України з питань будівництва та архітектури, позивач 2 та управління містобудування та архітектури обласної державної адміністрації згоди на передачу до комунальної власності пам’ятки архітектури національного значення –Палацу О. Рум'янцева –Задунайського, який розташований за адресою: Чернігівська обл. Коропський район, с. Вишенки, вул. Центральна, 45 не надавали.
Щодо заперечення відповідача про те, що Заступником Генерального прокурора було пропущено строк позовної давності, суд встановив що Генеральній прокуратурі України стало відомо про порушення закону при відчуженні державного майна під час перевірки, проведеної за зверненням третьої особи, яке надійшло до Генеральної прокуратури України 15.12.2009 року.
Відповідно до ч.3-5 ст. 267 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.
Суд вважає поважними причини пропущення позовної давності та відновляє строк позовної давності.
Судом не приймається до уваги посилання відповідача на рішення Господарського суду Чернігівської області по справі №13/173 від 22.12.2009 року, яким встановлена відсутність права держави на цей об’єкт, оскільки дане посилання не відповідає вимогам ст. 35 Господарського процесуального кодексу України, а саме: факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори) під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони, в той час як сторонами по справі №13/173 є Українське молодіжне аерокосмічне об’єднання "Сузір’я"до Управління комунального майна Чернігівської обласної ради та Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання договору нікчемним та повернення коштів. Крім того, судове рішення господарського суду Чернігівської області по справі №13/173 від 22.12.2009 року оскаржено на сьогоднішній день прокуратурою Чернігівської області у касаційному порядку. Касаційне подання на цей час не розглянуто. Доказів на підтвердження іншого відповідачем не подано, а отже суд не може вважати встановленими факти, викладені у рішенні Господарського суду Чернігівської області, на які посилається відповідач у своїх запереченнях.
Оскільки судом встановлено, що Палац О. Рум'янцева – Задунайського, який розташований за адресою: Чернігівська обл. Коропський район, с. Вишенки, вул. Центральна, 45 є загальнодержавною власністю, Палац підлягає витребуванню з володіння Чернігівської обласної ради та передачі до державної власності в особі Кабінету Міністрів України у відповідності до ст. 387, 392 Цивільного кодексу України.
За таких обставин суд вважає позовні вимог Заступника Генерального прокурора обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Виходячи з вищенаведеного та керуючись ст.ст. 49, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати за державою в особі Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул.
Грушевського, 12/2) право власності на пам’ятку архітектури національного значення – Палац О. Рум’янцева - Задунайського, що розташований у с. Вишеньки Коропського району Чернігівської області.
3. Витребувати з володіння Чернігівської обласної ради (14000, Чернігівська область,
м. Чернігів, проспект Миру, 43; код 25618741) пам’ятку архітектури національного значення –Палац О. Рум’янцева - Задунайського, що розташований у с. Вишеньки Коропського району Чернігівської області та передати до державної власності в особі Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2).
4. Стягнути з Чернігівської обласної ради (14000, Чернігівська область, м. Чернігів,
проспект Миру, 43; код 25618741) на користь державного бюджету України 85 (вісімдесят п’ять) грн. 00 коп. державного мита та 236 (двісті тридцять шість) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
5. рішення може бути оскаржене у десятиденний термін в порядку, визначеному
законодавством України.
6. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя
Е.О. Шевченко