Господарський суд Тернопільської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"08" липня 2010 р.
Справа № 6/49-857
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs23863030) )
Господарський суд Тернопільської області
у складі
Розглянув справу
За позовом Тернопільського міжрайонного природоохоронного прокурора Тернопільської області (вул. Білецька, 51,Тернопіль,46000) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області (вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46000)
до відповідача Приватного підприємства "Стандарт-2" (с. Худиківці, Борщівський район, Тернопільська область,48771)
про cтягнення 134839,36 грн. збитків.
За участю представників сторін:
позивача: Мазур Т.В.
відповідача: не з'явився
прокурор: Янків В.В.
Суть справи:
Тернопільський міжрайонний природоохоронний прокурор Тернопільської області звернувся в господарський суд Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Приватного підприємства "Стандарт-2" про cтягнення 134839,36 грн. збитків заподіяних в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферу.
Судове засідання, призначене вперше на 10 червня 2010 року, було відкладено на 25 червня 2010 року, а пізніше на 08 липня 2010 року.
10 червня 2010 року відповідачем подано клопотання про відкладення розгляду справи до вирішення в окружному адміністративному суді справи про скасування акта, складеного за результатами перевірки, на підставі якого здійснено нарахування збитків. Доказів на підтвердження зазначеного відповідачем не представлено.
На запитання суду, в усних поясненнях даних в судовому засіданні 25 червня 2010 року представник позивача та прокурор, повідомили, що дані про відкриття провадження у адміністративній справі про скасування акта перевірки у них відсутні.
З огляду на відсутність доказів, клопотання відповідача судом відхилено.
Представник відповідача, участь якого не визнавалась обов’язковою, в судове засідання жодного разу не з’явився, відзив на позов не представив, хоча про час і місце слухання справи був повідомлений належним чином, в порядку, передбаченому ст. 64, 87 ГПК України, пунктом 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002 N 75 (v0075600-02) , пунктом 19 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 13.08.2008 р. N 01-8/482 (v_482600-08) та пунктом 32 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 29.09.2009р. №01-08/530 (v_530600-09) .
При даних обставинах, суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи за правилами, встановленими ст. 75 ГПК України, за наявними у ній документами.
В засіданні учасникам процесу роз’яснено належні їм права та обов’язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 81-1 ГПК України.
За відсутності відповідного клопотання аудіозапис судового засідання не здійснювався.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, думку прокурора, суд встановив наступне:
19 квітня 2010 року інспектором Державної екологічної інспекції у Тернопільській області проведено перевірку ПП "Стандарт-2"з питань дотримання природоохоронного законодавства, про що складено відповідний Акт.
За змістом Акта, підписаного уповноваженою посадовою особою відповідача без будь-яких заперечень, впродовж 2009 року ПП "Стандарт-2"без спеціального дозволу здійснювало викиди в атмосферне повітря забруднюючі речовини від випалювання вугілля.
Згідно з виданою ПП "Стандарт-2" довідкою №8 від 28.04.10р., за 2009 р. останнім спалено 101 тону вугілля.
За порушення відповідачем порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області винесено постанову №003675 від 01 липня 2009 року про накладення на директора ПП "Стандарт-2"адміністративного стягнення у вигляді 170 грн. штрафу.
Дана постанова відповідачем не оспорювалась, що підтверджується зокрема сплатою штрафу (копія квитанції №ПН20 від 30 липня 2009 року наявна у матеріалах справи).
Крім того, відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639 (z0048-09) , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 21 січня 2009 р. за №48/16064 (z0048-09) , позивачем обраховано розмір збитків заподіяних державі у зв’язку з здійсненням відповідачем викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин без спеціального дозволу, що становить 134839,36 грн.
Несплата товариством збитків, заподіяних державі в результаті викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря без спеціального дозволу, стало підставою для звернення прокурора до суду з позовом про їх стягнення в судовому порядку
Оцінивши зібрані у справі докази, суд прийшов до висновку про необхідність задоволення позовних вимог.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожний повинен не наносити шкоду природі.
В порядку ст. 10 Закону №2707-ХІІ, підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, серед іншого зобов'язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
За приписами ч.5 ст. 11 Закону №2707-ХІІ, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Для забезпечення охорони атмосферного повітря, згідно з ст. 22 Закону №2707-ХІІ впроваджуються організаційно-економічні заходи, що передбачають у т.ч. відшкодування збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону атмосферного повітря.
Відповідно до змісту п.п.2.1.2 п.2.1 ст. 2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639 (z0048-09) , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 21 січня 2009 р. за №48/16064 (z0048-09) (далі –Методика №639), наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства.
Стаття 34 Закону №2707-ХІІ передбачає, що шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, до якої відноситься і шкода в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Вимога про відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища закріплена і пунктом е) ст. 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" №1264-ХІІ від 25.06.91р. (далі – Закон №1264-ХІІ (1264-12) ).
Згідно з ч. 3 ст. 68 Закону №1264-ХІІ, підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Частина 4 цієї статті передбачає, що застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ст. 69 Закону №1264-ХІІ).
Приписи статті 1166 ЦК України закріплюють принцип повного відшкодування збитків особою, винними діями якої заподіяно шкоду.
Пунктом 1.2 роз’яснення ВАСУ №02-5/744 від 27.06.2001р. (v_744800-01) з наступними змінами, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення.
Як зазначалось вище, обрахована позивачем відповідно до Методики №639 (z0048-09) , шкода завдана ПП "Стандарт-2"наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, на які відсутній дозвіл, становить 134839,36 грн.
За таких обставин, вимоги про примусове стягнення 134839,36 грн. є обґрунтованими, належним чином не спростованими і підлягають задоволенню.
Оскільки п.49 ст.6, п.7 ст.47 Закону України "Про державний бюджет на 2010 рік" встановлено, що грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності є джерелом формування спеціального фонду місцевих бюджетів, сума компенсації за завдану шкоду перераховується до спеціального фонду місцевого бюджету Худиківської сільської ради Борщівського району, Тернопільської області.
Відповідно до ст. 44, 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 4-3, 33, 34, 43, 49, 75, 82- 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного підприємства "Стандарт-2" (вул. Заводська,1,с. Худиківці, Борщівський район, Тернопільська область, код 35616887)
- 134 839,36 грн. збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, в доход спеціального фонду місцевого бюджету Худиківської сільської ради Борщівського району Тернопільської області (р/р 33114331700073, код бюджету 2462100, ідентифікаційний код одержувача 23588869 в УДК у Борщівському районі, МФО 838012).
- 1 348,39 грн. державного мита в доход Держбюджету.
- 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в доход держбюджету на р/р31210264700002 у ГУДКУ у Тернопільській області, МФО 838012, код ЗКПО 23588119, одержувач: УДК у м. Тернополі, код 22050003.
Видати накази.
На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор – апеляційне подання, протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення 13 липня 2010р., через місцевий господарський суд.
Суддя