ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
18.08.10 Справа№ 19/123
( Додатково див. постанову Львівського апеляційного господарського суду (rs12245627) )
Господарським судом Львівської області розглянуто у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Прокурора Пустомитівського району Львівської області в інтересах держави в особі Уповноважений орган: Львівське обласне головне управління земельних ресурсів в особі:
Позивача-1: Годовицько-Басівської сільської ради, с.Годовиця-Басівка, Пустомитівського р-ну, Львівської обл.;
Позивача-2: Пустомитівсткої районної ради, м.Пустомити, Львівської обл.;
Позивача-3: Львівської обласної ради, м.Львів;
До Відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Експерт-Логіст-Львів", м.Львів;
про: відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 2235257,00грн.
Суддя Левицька Н.Г.
Секретар судового засідання: Байко А.Я.
Представники:
Прокуратури: Шумелда Р.Р. – прокурор відділу прокуратури Львівської області
(посв. №441 від 13.09.2002р.)
позивача-1: не з’явився
позивача-2: не з’явився
позивача-3: не з’явився
відповідача: не з’явився
Представнику прокуратури роз’яснено їх права та обов’язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 29 ГПК України, в тому числі право заявляти відводи.
Суть спору:
Прокурор Пустомитівського району львівської області в інтересах держави в особі Годовицько-Басівської сільської ради, с.Годовиця-Басівка, Пустомитівської районної ради, м.Пустомити, Львівської обл., Львівської обласної ради, м.Львів, звернувся до господарського суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Експерт-Логіст-Львів", м.Львів про відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 2235257,00грн. і просить суд стягнути з відповідача втрати земель сільськогосподарського виробництва, із подальшим зарахуванням суми відшкодування на спеціальні рахунки відповідних місцевих рад у таких розмірах: Львівській обласній раді –25% від загальної суми втрат сільськогосподарського виробництва, а саме: 558814,25грн. Пустомитівській районній раді –15% від загальної суми втрат сільськогосподарського виробництва, а саме –335288,55грн.; Годовицько-Басівській сільській раді– 60% від загальної суми втрат сільськогосподарського виробництва, а саме –1341154,2грн.
Обставини справи:
Ухвалою суду від 30.07.2010 р. порушено провадження у справі та призначено її до розгляду в судовому засіданні на 18.08.2010 р.
Представник прокуратури в судове засідання з’явився, позовні вимоги підтримав повністю. Представники позивачів в судове засідання не з’явилися. Відповідач явки повноважного представника у судове засідання не забезпечив, вимог ухвал суду не виконав, проти позовних вимог у встановленому порядку не заперечив, хоча був повідомлений належним чином про час і місце проведення судового засідання.
Відповідно до вимог ст. 75 ГПК України суд вважає підстави для розгляду справи без участі представників відповідача за наявними у справі матеріалами, яких достатньо для встановлення обставин і вирішення спору по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, повно та об’єктивно дослідивши докази в їх сукупності, суд встановив наступне:
Проведеною Прокуратурою Пустомитівського району Львівської області перевіркою додержання вимог земельного законодавства України, встановлено, що відповідачем, в порушення вимог ст.ст. 207, 209 Земельного кодексу України, не відшкодовано втрати земель сільськогосподарського виробництва.
Статтею 5 Земельного кодексу України встановлено принцип поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва.
Принцип використання землі як основного засобу виробництва визначений у гл. 5 ЗК України (2768-14) , зокрема ст.23, за якою землі, придатні для потреб сільськогосподарського виробництва, повинні надаватись, насамперед, для сільськогосподарського використання.
Втрати земель сільськогосподарського виробництва, внаслідок вилучення їх для потреб, не пов’язаних із сільськогосподарським використанням підлягають відшкодуванню на підставі ч.2 ст.207 ЗК України.
Відшкодування втрат здійснюється незалежно від того, у якій власності перебувають зазначені угіддя, оскільки рілля, багаторічні насадження, перелоги, сінокоси, пасовища, лісові землі та землі під чагарниками втрачають свою функцію головного засобу виробництва та вибувають з господарського обігу. Відшкодування здійснюється громадянами і юридичними особами, яким надаються чи продаються сільськогосподарські та лісові угіддя.
Норми щодо відшкодування втрат спрямовані на забезпечення раціонального використання і охорони цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного та якісного стану, а також передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного та екологічного характеру, що настають внаслідок переведення таких земель до інших категорій.
Законом закріплено лише одну форму проведення компенсації втрат –грошову, а також загальні засади, розміри і порядок використання цих коштів. Так, у ст. 209 цього Кодексу зазначається, що на спеціальні бюджетні рахунки відповідних місцевих рад зараховуються вищезазначені втрати.
Ст. 209 Земельного кодексу України передбачено, що витрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються на спеціальні рахунки відповідних місцевих рад у таких розмірах: Автономній РК, обласним радам –25 %; районним радам –15 %; міським, сільським, селищним радам – 60 %, міським радам Києва та Севастополя –100 відсотків.
Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва регулюється Постановою Кабінету Міністрів України № 1279 від 17.11.1997р. "Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню" (1279-97-п) .
Пунктом 4 "Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню", визначено, що відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського та лісового господарства, проводиться юридичними і фізичними особами у двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок.
У вищезгаданому випадку проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідачу затверджено Розпорядженнями голови Львівської обласної державної адміністрації від 29.03.2010р., а саме:
п.1 Розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації №277/0/5-10, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення, що перебуває у власності ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" для ведення підсобного сільськогосподарського господарства площею 9,8423га, під будівництво кварталів дачної забудови з об’єктами інфраструктури на території Годовицько-Басівської сільської ради, Пустомитівського району (третя черга освоєння); п.2 - змінено цільове призначення зазначеної земельної ділянки та переведено її із категорії земель сільськогосподарського призначення в категорію земель рекреаційного призначення; п.3 - ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" зобов’язано відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва;
- Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації №275/0/5-10: п.1 - затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення, що перебуває у власності ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" для ведення підсобного сільськогосподарського господарства площею 8,0775га, під будівництво кварталів дачної забудови з об’єктами інфраструктури на території Годовицько-Басівської сільської ради, Пустомитівського району (четверта черга освоєння); п.2 - змінено цільове призначення зазначеної в п.1 розпорядження земельної ділянки та переведено її із категорії земель сільськогосподарського призначення в категорію земель рекреаційного призначення; п.3 –ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" зобов’язано відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва;
- Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації №280/0/5-10 –аналогічно: затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення, що перебуває у власності ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" для ведення підсобного сільськогосподарського господарства площею 9,1128га, під будівництво кварталів дачної забудови з об’єктами інфраструктури на території Годовицько-Басівської сільської ради, Пустомитівського району (перша черга освоєння); змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено її із категорії земель сільськогосподарського призначення в категорію земель рекреаційного призначення, а також зобов’язано ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва;
- Розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації №276/0/5-10 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення, що перебуває у власності ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" для ведення підсобного сільськогосподарського господарства площею 7,9674га, під будівництво кварталів дачної забудови з об’єктами інфраструктури на території Годовицько-Басівської сільської ради, Пустомитівського району (друга черга освоєння); змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено її із категорії земель сільськогосподарського призначення в категорію земель рекреаційного призначення; зобов’язано ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва.
Львівським обласним головним управлінням земельних ресурсів проведено розрахунок втрат земель сільськогосподарського виробництва при зміні цільового призначення земельної ділянки, придбаної у власність ТзОВ "Експерт-Логіст-Львів" для ведення підсобного сільськогосподарського господарства, під будівництво кварталів дачної забудови з об’єктами інфраструктури на території Годовицько-Басівської сільської ради, Пустомитівського району –площею 9,8423га, розмір яких визначено у 624,850тис.грн.; площею 8,0775га –розмір яких визначено у 528,788тис.грн.; площею 7,9674га –розмір яких визначено 510,568 тис.грн. та площею 9,1128 –розмір яких становить 571,651тис.грн.
Відшкодування втрат здійснюється незалежно від того, у якій власності перебувають зазначені угіддя, оскільки рілля, багаторічні насадження, перелоги, сінокоси, пасовища, лісові землі та землі під чагарниками втрачають свою функцію головного засобу виробництва та вибувають з господарського обігу. Відшкодування здійснюється громадянами і юридичними особами, яким надаються чи продаються сільськогосподарські та лісові угіддя.
Норми щодо відшкодування втрат спрямовані на забезпечення раціонального використання і охорони цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного та якісного стану, а також передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного та екологічного характеру, що настають внаслідок переведення таких земель до інших категорій.
У відповідності до вимог ст. 14 Конституції України та ст. 1 ЗК України –земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання права власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
Згідно із вимогами ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", до повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належить: контроль за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади та місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно із вимогами ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи наведене, суд вважає, що позовні вимоги Прокуратури Пустомитівського району Львівської області обгрунтовані, підставні та такі, що підлягають задоволенню повністю.
З огляду на викладене, керуючись Конституцією України (254к/96-ВР) , вимогами ст.ст. 1, 5, 207, 209 ЗК України та ст.ст. 4, 33, 34, 35, 44, 49, 75, 82, 83, 84, 85, 115, 116 ГПК України,-
господарський суд –
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задоволити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Експерт-Логіст-Львів", (79000, м.Львів, вул. П’ясецького, 12, інд.код. 34167672) на користь Годовицько-Басівської сільської ради (МФО825014, ЗКПО 23965036, р/р 31512901700399 код платежу-21110000) –60% - 1341154,2грн. Пустомитівської районної ради (МФО 825014, ЗКПО 23965036, р/р 31511901700390) –15 % - 335288,55грн.; Львівської обласної ради (МФО 825014, ЗКПО 23949066, р/р 31516901500001)–25% - 558814,25грн.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Геосистеми", м. Львів, пр. Чорновола, буд. 45а, корпус 7 (р/р 26007395901 в ЛФ АБ "Банк Регіонального Розвитку", МФО 325224, код ЄДРПОУ 33169642) в дохід державного бюджету 22352,57грн. державного мита та 312 грн. 50 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Накази видати відповідно до вимог ст. 116 ГПК України.
рішення вступає в законну силу за вимогами ч.3 ст. 85 ГПК України.
рішення може бути оскаржено до Львівського апеляційного господарського суду, в порядку встановленому розділом ХII ГПК України (1798-12) .
Суддя