ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 206
РІШЕННЯ
Іменем України
17.08.2010
Справа №2-6/3572-2010
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs13835275) ) ( Додатково див. постанову Севастопольського апеляційного господарського суду (rs12203780) )
За позовом заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Державного комітету України з державного матеріального резерву, м. Київ,
до відповідача Відкритого акціонерного товариства "Кримм’ясо", м. Сімферополь,
про спонукання до виконання певних дій та стягнення 1996774,11 грн.
Суддя Шкуро В.Н.
представники:
Від позивача – не з'явився, повідомлений належним чином.
Від відповідача – Павленко В.І., генеральний директор, Сидоренко К.С., юрист, довіреність від 21.07.2010р., Єрмоленко В.Г., юрист, довіреність від 21.07.2010р.
За участю прокуратури АР Крим – Яковлев О.О., прокурор відділу прокуратури АР Крим.
Суть спору: заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Державного комітету України з державного матеріального резерву звернувся до господарського суду АР Крим з позовом про зобов’язання ВАТ "Кримм’ясо" повернути до державного резерву м'ясо свинини охолодженої у півтушах у кількості 63,3537 тонн та стягнення штрафних санкцій в сумі 1996774,11 грн., в тому числі 1504650,38 грн. штрафу, 492123,73 грн. пені.
Позовні вимоги мотивовані тим, що в результаті перевірки наявності якісного стану, обліку та звітності, умов зберігання матеріальних цінностей державного резерву, які знаходяться на відповідальному зберіганні на ВАТ "Кримм’ясо", проведеною контрольно-ревізійним відділом Південного регіону Контрольно-ревізійного департаменту Держкомрезерву України на підставі припису на виконання завдання від 17.11.2008р. №438/п встановлено факт самовільного відчуження відповідачем м’яса свинини охолодженого 2 категорії (півтушки) у кількості 63,3537 тонн, про що складено акт від 09.12.2008р.
Відповідач позов не визнав, у відзиві на позовну заяву вказав, що повинен був реалізувати м'ясо свинини без дозвільної документації з метою недопущення його порчі, у зв'язку із збігом строку придатності. Вказані дії були усно узгоджені з Держкомрезервом України. Несвоєчасне надання дозвільної документації на реалізацію охолодженого м’яса свинини Державним підприємством "Ресурспостач" відповідно до договору купівлі-продажу матеріальних цінностей державного резерву №1-2062 від 22.04.2008р. мало привести до порушення строків зберігання продукції, що в свою чергу призвело б до заборони санітарної епідеміологічної станції м.Сімферополя на реалізацію 228,2941 тон м’яса на загальну суму 4,5 млн. грн., що в свою чергу спричинило б матеріальні збитки державі на суму вартості товару.
Розглянувши матеріали справи, заслухав пояснення представників відповідача та прокурора, суд -
ВСТАНОВИВ:
Державний комітет України з державного матеріального резерву (далі – Держкомрезерв) є центральним органом виконавчої влади. Відповідно до Закону України "Про державний матеріальний резерв" від 24.01.1997 №51/97-ВР (51/97-ВР) та постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про Державний комітет України з державного матеріального резерву" від 08.06.2006 № 810 (810-2006-п) , основним завданням Держкомрезерву України є управління державним резервом.
Для виконання цього завдання Держкомрезерв наділений повноваженнями щодо організації відповідального зберігання матеріальних цінностей державного, в тому числі мобілізаційного, резерву відповідно до встановлених мобілізаційних та інших спеціальних завдань, а також повноваженнями щодо контролю за виконанням підприємствами відповідальними зберігачами зобов'язань щодо зберігання, освіження (поновлення) матеріальних цінностей державного резерву, за дотриманням порядку їх відпуску, своєчасного повернення позичених матеріальних цінностей, а також за відповідністю даних цінностей затвердженій номенклатурі.
На відповідальному зберіганні відповідача знаходилося м'ясо свинини охолодженого 2 категорії у півтушках згідно договору відповідального зберігання №76зб, укладеного 10.07.2008р. між Відкритим акціонерним товариством "Кримм’ясо" та Державним підприємством "Ресурспостач" (далі – договір зберігання, т.1, а.с.44-47).
На підставі припису на виконання завдання №438/п від 17.11.2008р. працівниками Контрольно-ревізійного відділу Південного регіону Контрольно-ревізійного департаменту Держкомрезерву проведена позапланова перевірка наявності, якісного стану, обліку та звітності, умов зберігання матеріальних цінностей державного резерву, які перебувають на відповідальному зберіганні Відкритого акціонерного товариства "Кримм’ясо". Перевіркою встановлено, що кількісне зберігання матеріальних цінностей держрезерву не забезпечено, має місце самовільне відчуження м’яса свинини охолодженої 2-ї категорії (півтушки) в кількості 63,3537 тон, облік відповідає порядку, встановленому чинним законодавством, про що складено акт від 09.12.2008р. (т.1, а.с.23-27).
Вартість матеріальних цінностей державного резерву станом на день виявлення факту самовільного використання становить 1504650,38 грн.
В подальшому Державний комітет України з державного матеріального резерву направив відповідачу претензію, в якій зазначив про встановлення факту незабезпечення зберігання матеріальних цінностей державного резерву в результаті неналежного виконання підприємством своїх зобов’язань, передбачених статтями 936, 942, 949 Цивільного кодексу України, Законом України "Про державний матеріальний резерв" (51/97-ВР) , Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.1997р. № 1129 (1129-97-п) . Просить в термін до 15.04.2009р. перерахувати на рахунок Держкомрезерву вартість самовільно відчужених матеріальних цінностей, що складає 1504650,38 грн. (т.1, а.с. 13-15).
Дослідивши надані сторонами у підтвердження своїх доводів і заперечень докази, заслухав представників відповідача, суд приходить до висновку, що позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Відповідальним зберіганням матеріальних цінностей державного резерву у розумінні, статті 2 Закону України "Про державний матеріальний резерв" є зберігання закладених до державного резерву матеріальних цінностей (прийнятих на зберігання) у постачальника (виробника) або одержувача (споживача) без надання йому права користуватися цими матеріальними цінностями до прийняття у встановленому порядку рішення про відпуск їх з державного резерву. При цьому зберігач має забезпечувати якісне зберігання закладених до держрезерву товарно-матеріальних цінностей та звітувати перед Держкомрезервом України в установленому законодавством порядку.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про державний матеріальний резерв" контроль за створенням, відпуском та використанням державного матеріального резерву здійснює Верховна Рада України.
Відповідно до постанови Верховної Ради України від 20.02.1996 № 57/96 "Про механізм застосування міри відповідальності юридичних осіб, на зберіганні яких знаходяться матеріальні цінності державного резерву, за самовільне їх відчуження (використання, реалізацію)" (57/96-ВР) проведення перевірок на підприємствах (відповідальних зберігачах) доручено уповноваженим представникам Держкомрезерву України або його територіальних органів.
Відповідно до вказаної постанови документом, який підтверджує факт самовільного використання матеріальних цінностей матеріального резерву є акт перевірки, складений представниками Держкомрезерву у встановленій формі.
Відповідач не заперечує самовільного, тобто без отримання у встановленому порядку рішення (розпорядження) про відпуск матеріальних цінностей з державного резерву відчуження м’яса свинини охолодженої. Однак, таку поведінку пояснює тим, що не мав можливості чекати офіційного (документального) підтвердження дозволу на реалізацію м’яса свинини, оскільки це призвело б до її псування і завдало б реальних збитків державі.
Так, відповідно до пункту 1.1 договору зберігання замовник передає м'ясо, а зберігач зобов’язується прийняти і власними засобами та за плату зберігати товар, переданий йому замовником відповідно до актів прийому-передачі, що додаються і повернути товар у схоронності замовнику, у тій же кількості та якості та/або передати товар відповідно до письмового розпорядження про відпуск Державного комітету України з державного матеріального резерву, встановленої форми.
Пунктом 1.2 обумовлено, що зберігач приймає товар від замовника за якістю і кількістю, відповідно до вимог встановлених п.1.1 договору зберігання та відповідними інструкціями Держкомрезерву України. У разі відповідності товару встановленим вимогам, зберігач оформляє та надає замовнику приймальний акт форми Р-16.
Згідно пункту 1.4 договору зберігання м'ясо, що передане замовником на зберігання, відповідно до умов договору, не переходить у власність зберігача, а є власністю Державного комітету України з державного матеріального резерву з дати видачі приймального акту форми Р-16.
Відповідно до приймальних актів (зберігальні зобов’язання) форми Р-16 відповідач прийняв до державного резерву від позивача м'ясо свинини охолодженої 2-ї категорії у півтушках ГОСТ 7724-77 у кількості 228,286 тон на загальну суму 4835527,15 грн. (а.с.133-140).
В подальшому відповідачем одержано розпоряджень про відпуск м’яса свинини охолодженої з державного резерву загальною кількістю 172,9892 тонн (т.1, а.с.62-73).
Таким чином, кількість самовільно відчуженого м’яса свинини склала 55,2968 тон (228,286-172,9892)
Розбіжність з актом перевірки щодо кількості самовільно відчуженого м’яса свинини охолодженої (63,3537 тон) обумовлене тим, що позивачем при проведенні перевірки не враховано два розпорядження від 09.12.2008р. на відпуск з державного резерву м’яса свинини охолодженої загальною вагою 8,0488 тон (т.1, а.с.72-73).
Відповідно до пункту 6.12.1 Інструкції про порядок і умови поставки, закладення, зберігання і відпуску охолодженого м’яса і м’ясних продуктів державного резерву, призначених для здійснення заходів стабілізації на ринку, затвердженої наказом Державного комітету України з державного матеріального резерву №138 від 22.04.2008р. (z0359-08) (далі – Інструкція), термін придатності охолодженого м’яса свинини з урахуванням транспортування складає 12 діб.
Пунктом 5.2 договору зберігання встановлено, що збитки, завдані пошкодження товару, відшкодовуються зберігачем:
- у разі втрати (нестачі) товару – у розмірі його заставної вартості;
- у разі пошкодження товару, втрати товарного вигляду – у розмірі суми, на яку знизилася його вартість.
Згідно товарно-транспортних накладних поставка на відповідальне зберігання м'яса свинини відбувалася у період з 21 липня по 05 вересня 2008р. (т.1, а.с.52-61).
Отже згідно пункту 6.12.1 вказаної вище Інструкція (z0359-08) термін придатності м’яса збігав відповідно 02 серпня першої партії поставки та 17 вересня 2008р. останньої.
Але перше розпорядження наряд №1244/6-5 на відпуск 18,9320 тон м’яса свинини охолодженої 2 категорії у півтушах Державним комітетом України з державного матеріального резерву видано тільки 22.09.2008р., тобто майже через два місяці після закінчення строку придатності першої партії м’яса і через 5 днів останньої (т.1, а.с. 62).
Відповідно до частини 2 статті 218 Господарського кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Статтею 945 Цивільного кодексу України передбачено, що, якщо річ пошкоджена або виникла реальна загроза її пошкодження чи інші обставини, що не дають змоги забезпечити її схоронність, а вжиття заходів з боку поклажодавця очікувати неможливо, зберігач має право продати річ або її частину.
З огляду на викладене, суд вважає дії відповідача у цій ситуації доцільними і виправданими, оскільки продовження зберігання охолодженого м’яса свинини понад термін його придатності неминуче призвело б до псування 228,2941 тони м’яса та спричинило б державі реальні збитки на суму понад 4,8 млн. грн.
Таким чином, дії відповідача є адекватними ситуації і направлені на недопущення псування товару та спричиненню матеріальної шкоди державі.
Натомість Державним комітетом України з державного матеріального резерву проігноровано положення власної Інструкції щодо терміну придатності охолодженого м’яса свинини та не вжито жодних заходів для забезпечення своєчасного його відпуску з державного резерву для унеможливлення його псування.
Проведеною Контрольно-ревізійним управлінням в АР Крим зустрічною звіркою у ВАТ "Кримм’ясо" з питання зберігання та законності операцій з матеріальними цінностями державного резерву та взаєморозрахунків з Деркомрезервом України за період з 01.01.2008р. по 01.04.2010р. встановлено, що ВАТ "Кримм’ясо" станом на 01.04.2010р. має заборгованість перед ДП "Ресурспостач" у сумі 552228,41 грн. за 27,858047 тон охолодженого м’яса свинини (довідка № 06-31/55 від 13.04.2010р., т.1, а.с.125-129).
Стягнення цієї заборгованості можливе на підставі укладеного 22.04.2008р. між Державним підприємством "Ресурспостач" (продавець) та Відкритим акціонерним товариством "Кримм’ясо" (покупець) договору №1-2062 купівлі-продажу матеріальних цінностей державного резерву (т.1, а.с. 48-49).
Щодо вимоги про стягнення з відповідача 1996774,11 грн. штрафних санкцій, в тому числі 1504650,38 грн. штрафу та 492123,73 грн. пені, суд виходить з того, що відповідно до пункту 10 статті 14 Закону України "Про державний матеріальний резерв" штраф у розмірі 100 відсотків вартості матеріальних цінностей та пеня є мірою відповідальності за самовільне відчуження матеріальних цінностей державного резерву.
Відмова у зобов’язанні повернути до державного резерву м’ясо свинини у кількості 63,3537 тон тягне за собою і відмову у позові про стягнення штрафних санкцій у сумі 1996774,11 грн., оскільки ця вимога є похідною від вимоги про повернення до державного резерву матеріальних цінностей.
Вступна і резолютивна частити рішення оголошені в судовому засіданні 17 серпня 2010 року.
рішення оформлене відповідно до ст. 84 ГПК України і підписане 25 серпня 2010 року.
На підставі викладено, керуючись ст. 82- 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд –
В И Р І Ш И В :
В позові відмовити повністю.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим
Шкуро В.М.