ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 32/401
22.10.10
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs13867318) ) ( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs13063469) )
За позовом
до
Товариства з обмеженою відповідальністю "Крупець-Будінвест-С"
Міністерства охорони навколишнього природного середовища України
треті особи
1. Закрите акціонерне товариство "Укргеолбудм"
2. Державна геологічна служба
про
визнання недійсними аукціону
Суддя Хрипун О.О.
Представники сторін:
Від Позивача Редик В.М. –предст.
Від Відповідача Ярема І.В. –предст.
Від Третьої особи -1 Яковенко Д.М. –предст.
Від Третьої особи -2 Губа С.М. –предст.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Крупець-Будінвест-С"(далі –Позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України (далі –Відповідач), в якому просить суд визнати недійсним проведений 22.12.2009 ХІ аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску, розташованої в Славутському районі Хмельницької області на території Славутської районної ради; зобов’язати Відповідача анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску, розташованої в Славутському районі Хмельницької області на території Славутської районної ради; визнати недійсним договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску, розташованої в Славутському районі Хмельницької області на території Славутської районної ради; зобов’язати Відповідача провести повторний аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску, розташованої в Славутському районі Хмельницької області на території Славутської районної ради.
03.09.2010 ухвалою Господарського суду міста Києва залучено до участі у справі закрите акціонерне товариство "Укргеолбудм"третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Відповідача (далі –Третя особа-1).
15.10.2010 ухвалою Господарського суду міста Києва залучено до участі у справі Державну геологічну службу Третьою осбою-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Відповідач як організатор аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску, розташованої в Славутському районі Хмельницької області на території Славутської районної ради, не погодив зі Славутською районною радою пропозицію щодо надання в користування зазначеної ділянки надр, спеціальний дозвіл щодо якої виставлявся на аукціон. Такі дії Відповідача, за твердженням Позивача, є порушенням п. 6 Порядку проведення у 2009 році аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Україин від 17.06.2009 № 609.
Відповідач у поданому до суду відзиві посилається на безпідставність позовних вимог з огляду на наявність чинного погодження Славутської районної ради від 25.10.2007 № 16 "Щодо надання у користування надр Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску з метою геологічного вивчення ТОВ "Крупець-Будінвест-С".
Також 17.09.2010 Відповідачем було заявлене клопотання про припинення провадження у справі у зв’язку з тим, що даний спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Третя особа надала до суду письмовий відзив на позов, в якому просить відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що при проведення спірного аукціону було чинним погодження Славутської районної ради від 25.10.2007 № 16 "Щодо надання у користування надр Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску з метою геологічного вивчення ТОВ "Крупець-Будінвест-С"; Позивачем не доведено порушення його прав та законних інтересів при проведенні аукціону; даний спір не підвідомчий господарським судам.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників осіб, що беруть участь у справі, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
25.10.2007 рішенням Славутської районної ради Хмельницької області № 16 "Про погодження клопотання про надання ТОВ "Крупець-Будінвест-С"спеціального дозволу на користування надрами"погоджено клопотання про надання Позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинського родовища будівельних пісків орієнтовною площею 20 га, яке знаходиться на землях Старокривинської сільської ради за межами населеного пункту.
25.08.2009 Позивач подав Відповідачу заявку, в якій просив виставити на аукціон спеціальний дозвіл на користування ділянкою надр "Старокривинська 3274", родовище "Завитні 1", розташованого в Славутському районі Хмельницької області, з метою видобування, геологічного вивчення, у тому числі, дослідно-промислової розробки.
Додатком до заявки є, поміж інших документів, погодження Славутської районної ради від 25.10.2007.
04.11.2009 Позивач подав Відповідачу заяву про намір узяти участь в аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Старокривинської Північної ділянки надр.
17.12.2009 Відповідач надіслав Позивачу лист № 21752/29/10-09, в якому повідомив останнього про те, що подані ним документи відповідають вимогам Порядку проведення у 2009 році аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 609 (609-2009-п) , та запросив його прийняти участь в аукціоні, призначеному на 22.12.2009.
Як вбачається з протоколу № 43 проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами, в аукціоні на продаж спеціального дозволу на користування надрами (ділянка Старокривинська Північна) приймали участь три учасники, серед яких Позивач та Третя особа-1.
В ході аукціону на кроці № 32 Третя особа-1 прийняла пропозицію ліцитатора щодо ціни об’єкту продажу в розмірі 77 800,00 грн. та була визнана переможцем аукціону.
22.12.2009 між Відповідачем та Третьою особою-1 був укладений договір № 22/11-09 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами ділянки піску Старокривинська Північна ("Завитні-1") з метою геологічного вивчення.
В матеріалах справи знаходиться копія спеціального дозволу на користування надрами № 3793 від 18.02.2010, виданого Відповідачем Третій особі-3 на геологічне вивчення Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки, вид корисної копалини –пісок; мета користування –геологічне вивчення пісків в якості сировини для будівельних розчинів.
В графі дозволу "відомості про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами"зазначене рішення Славутської районної ради від 25.10.2007 №16, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області /екологічна картка від 19.11.2008 № 328/.
15.02.2010 Славутська районна рада Хмельницької області надіслала Відповідачу клопотання від 10.02.2010, вих. № 01-04-16, в якому просить останнього скасувати результати ХІ аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинської Північної ("Завитні-1") ділянки піску, проведеного 22.12.2009, у зв’язку з непогодженням зі Славутською районною радою пропозиції щодо визначення зазначеної ділянки надр.
За твердженням Позивача, проведення Відповідачем 22.12.2009 ХІ аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинської північної ("Завитні-1") ділянки піску без одержання погодження Славутської районної ради Хмельницької області є порушенням вимог законодавства та підставою для скасування результатів такого аукціону.
Відповідач проти наведених доводів Позивача заперечує, посилаючись на наявність рішення Славутської районної ради Хмельницької області від 25.10.2007 № 16 "Про погодження клопотання про надання ТОВ "Крупець-Будінвест-С"спеціального дозволу на користування надрами".
За результатом дослідження встановлених обставин справи суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 7 ст. 16 Кодексу України "Про надра"спеціальні дозволи на користування надрами надаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, як правило, на конкурсних засадах в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 1 Положення про Міністерство охорони навколишнього природного середовища, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 № 1524 (1524-2006-п) , Відповідач є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр.
Підпунктом 15 п. 3 Положення передбачено, що Відповідач видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування ділянками надр.
Процедура продажу на аукціонах спеціальних дозволів на користування надрами в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони в 2009 році визначалася Порядком проведення у 2009 році аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 609 (609-2009-п) (далі –Порядок).
Пунктом 6 Порядку (609-2009-п) передбачено, що організатор аукціону разом з Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними радами, заінтересованими центральними органами виконавчої влади з урахуванням заявок, поданих суб’єктами господарювання, готує пропозиції щодо визначення ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими виставляються на аукціони.
При цьому організатор аукціону залежно від виду корисних копалин погоджує зазначені пропозиції з сільськими, селищними, міськими, районними радами –щодо користування ділянками надр, які містять корисні копалини місцевого значення та територіальними органами Мінприроди –щодо всіх видів користування надрами.
Після погодження пропозицій щодо визначення ділянок надр організатор аукціону складає перелік таких ділянок, затверджує його та приймає рішення про проведення аукціону.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Кодексу України "Про надра"до відання сільських, селищних, міських та районних рад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин місцевого значення.
Враховуючи те, що метою надання спірної ділянки надр в користування є її геологічне вивчення, пропозиція Відповідача про виставлення цієї ділянки на аукціон з огляду на наведені вище норми чинного законодавства повинна бути погодженою зі Славутською районною радою.
Суд відхиляє доводи Позивача про те, що при виставленні спірної ділянки надр на аукціон Відповідачем не було одержане погодження Славутської районної ради, що є підставою для визнання результатів такого аукціону недійсним.
Так судом встановлено, що рішенням Славутської районної ради Хмельницької області № 16 від 25.10.2007 погоджено клопотання про надання Позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Старокривинського родовища будівельних пісків. Зазначене рішення було надано Позивачем Відповідачу разом із заявкою від 25.08.2009 про виставлення на аукціон спеціального дозволу на користування спірною ділянкою надр.
Суд враховує те, що в 2007 році, коли Славутською районною радою було прийняте рішення про погодження надання Позивачу спеціального дозволу, процедура надання спеціальних дозволів на користування надрами визначалася Порядком надання у 2007 році спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2007 № 480 (480-2007-п) , пунктом 7 якого було передбачено, зокрема, що без проведення аукціону дозвіл на користування ділянкою надр надається у разі геологічного вивчення надр та видобування корисних копалин місцевого значення і торфу.
Відтак, рішення Славутської районної ради від 25.10.2007 про погодження надання в користування ділянки надр конкретному суб’єкту господарювання та, відповідно, індивідуальний характер дії такого рішення, зумовлений вимогами законодавства, що діяло на момент його прийняття.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, в 2007 році Позивач не скористався своїм правом на одержання спірної ділянки в користування без проведення аукціону.
Суд звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутні докази скасування чи відкликання Славутською районною радою рішення № 16 від 25.10.2007 про погодження надання спірної ділянки надр в користування.
Разом з тим, статтею 5 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"від 28.12.2007 було встановлено, що у 2008 році продаж спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється на аукціонах, порядок проведення яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Аналогічна норма була закріплена в ст. 5 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік"від 30.12.2008.
Враховуючи викладене, відсутні підстави вважати, що погодження Славутською районною радою на надання в користування спірної ділянки надр не повинно було враховуватися Відповідачем при прийнятті рішення про наявність підстав для виставлення дозволу на користування цією ділянкою надр на аукціон.
Відтак, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог.
Заявлене Відповідачем клопотання про припинення провадження у справі у зв’язку з тим, що спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства не підлягає задоволення, враховуючи наступне.
Частиною 1 ст. 650 ЦК України передбачено, що особливості укладення договорів на біржах, аукціонах, конкурсах тощо встановлюються відповідними актами цивільного законодавства.
Як вбачається з Порядку проведення у 2009 році аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами (609-2009-п) , угода про користування надрами укладається за наслідком проведення спеціального аукціону з продажу відповідного дозволу на користування надрами.
Реалізація Відповідачем передбачених законодавством повноважень з продажу дозволів на користування надрами в конкурсному порядку має на меті забезпечення конкуренції в господарській діяльності, а сам аукціон є способом визначення переможця для укладення з ним відповідного господарського договору.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 12 ГПК України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладенні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів.
Таким чином, справа щодо дійсності результатів аукціону та укладеного на підставі такого аукціону господарського договору підвідомча господарським судам.
В п. 1 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 12.03.2009 № 01-08/163 "Про деякі питання, порушені у доповідних записках про роботу Господарських судів України у другому півріччі 2008 року щодо застосування норм Господарського процесуального кодексу України" (v_163600-09) зазначено, що господарським судам підвідомчі на загальних підставах господарські справи зі спорів між суб’єктами господарювання і органами державної влади, пов’язані з визнанням недійсними угод, укладених шляхом проведення прилюдних торгів (аукціону), а так само актів про проведення відповідних торгів чи аукціону.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 32, 33, 44, 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
В И Р І Ш И В:
В позові відмовити повністю.
рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання та може бути оскаржене у порядку та строки, визначені Господарським процесуальним кодексом України (1798-12) .
Суддя
О.О.Хрипун
Дата підписання рішення: 02.11.2010