ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030,
м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 6/408
21.10.10
( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs13548616) )
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Зараз"
До відповідачів 1) Адміністративної колегії Київського обласного територіального відділення
2) Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
Про визнання протиправним та скасування розпорядження № 67-р від 09.08.2010 р.
Суддя Ковтун С.А.
Представники сторін:
від позивача Мохонько М.А. (за дов.)
від відповідача не з’явились
від відповідача не з’явились
встановив:
До господарського суду міста Києва звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "ЗАРАЗ"з позовом до адміністративної колегії Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним розпорядження адміністративної колегії Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 67-р від 09.08.2010 р. та його скасування.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем з порушенням процедури розгляду справи було прийнято розпорядження № 67-р від 09.08.2010 р. про початок розгляду справи за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції № 428/67-р-02-06-10. Порушення процедури полягає в неправомірному, на думку позивача, надсиланні вимог від 29.04.2010 р. та 12.07.2010 р. про надання інформації, оскільки, як вважає заявник, вказані дії можуть здійснюватись після початку розгляду справи.
Ухвалою суду від 31.08.2010 р. було порушено провадження у справі № 6/408, розгляд справи призначено на 27.09.2010 р.
Одночасно з подачею позову позивачем було подано клопотання про вжиття заходів до забезпечення позову.
Клопотання судом відхилено, оскільки не подано доказів, що вжиття таких заходів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду.
Під час розгляду справи судом на підставі ст. 24 ГПК України залучити до участі у справі іншого відповідача –Київське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України.
Відповідач - Київське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, позовні вимоги відхилив повністю, виклавши свої заперечення у поданому суду відзиві. Відповідач посилається на те, що чинним законодавством України йому надано право перевіряти суб’єктів господарювання за заява про порушення законодавства про захист економічної конкуренції і саме по собі здійснення розгляду справи не порушує прав чи охоронюваних законом інтересів позивача.
Позивачем було подано ряд клопотань. Зокрема, клопотання про залишення позовної заяви без розгляду у зв’язку з вирішенням спору у інший спосіб та про зупинення провадження у справі до вирішення Окружним адміністративним судом міста Києва справи № 2а-13107/10/2670 (ч. 1 ст. 79 ГПК України).
Клопотання про залишення позову без розгляду судом відхилені як таке, що не ґрунтується на приписах ст. 81 ГПК України, якою визначені виключні випадки залишення позову без розгляду.
Також відхилено клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення Окружним адміністративним судом міста Києва справи № 2а-13107/10/2670, оскільки відсутні обставини, які би свідчили про неможливість вирішення даної справи до вирішення справи № 2а-13107/10/2670.
Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, заслухавши пояснення їх представника позивача, всебічно та повно з’ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги і заперечення, об’єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
09.08.2010 р. адміністративною колегією Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято розпорядженням № 67-р (далі –Розпорядження) про початок розгляду справи № 428/67-р-02-06-10 за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку товариства з обмеженою відповідальністю "Зараз"передбаченого пунктом 2 статті 50, та визначеного пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції"у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на вищезазначеному ринку.
Вказане Розпорядження прийнято за результатами розгляду звернень мешканців житлового комплексу "Чайка"по вул. Лобаченвького (с. Чайка Києва-Святошинського району, Київської області) щодо вартості послуг, які надаються позивачем, та неправомірних, на їхню думку, вимог зазначеної організації при укладенні договорів із споживачами вказаних послу.
Антимонопольний комітет України і його територіальні відділення становлять систему органів Антимонопольного комітету України, яку очолює Голова Комітету (ч. 4 ст. 6 Закону України "Про Антимонопольний комітет України").
Стаття 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України"відносить до основних завдань Антимонопольного комітету України, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Адміністративні колегії територіальних відділень Антимонопольного комітету України є органами Антимонопольного комітету України (ч. 6 ст. 6 Закону України "Про Антимонопольний комітет України").
рішення адміністративної колегії територіального відділення Антимонопольного комітету України приймається від імені територіального відділення Антимонопольного комітету України (ч. 7 ст. 12-1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України").
Розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проводити розслідування або дослідження за цими заявами і справами, в силу ст. 14 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", є одним із повноважень адміністративної колегії територіального відділення Антимонопольного комітету України.
Розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції починається з прийняттям розпорядження про початок розгляду справи та закінчується прийняттям рішення у справі (ст. 35 Закону України від 11.01.2001, № 2210-III "Про захист економічної конкуренції").
Однією з підстав для початку розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції є заяви суб'єктів господарювання, громадян, об'єднань, установ, організацій про порушення їх прав внаслідок дій чи бездіяльності, визначених Законом України "Про захист економічної конкуренції' (2210-14) як порушення законодавства про захист економічної конкуренції (ст. 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції").
Отже, виходячи з викладеного, оскаржуване Розпорядження прийнято відповідачем у межах та на виконання покладених на нього повноважень.
Статтею 37 Закону України "Про захист економічної конкуренції"передбачено, що у разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі наслідків такого порушення, органи Антимонопольного комітету України приймають розпорядження про початок розгляду справи.
Для з’ясування фактів, викладених у зверненнях мешканців житлового комплексу "Чайка" по вул. Лобаченвького (с. Чайка Києва-Святошинського району, Київської області) щодо вартості послуг, які надаються позивачем та вимог зазначеної організації при укладенні договорів із споживачами вказаних послу, а також з метою детального вивчення ситуації, що склалася, головою відповідача на підставі ст. 17 Закону України "Про Антимонопольного комітету України"29.04.2010 р. та 12.07.2010 р. було надіслано позивачу вимоги про надання інформації.
Повноваження голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, який очолює територіальне відділення, визначені ст. 17 Закону України "Про Антимонопольний комітет України".
До них, зокрема, віднесені повноваження щодо:
проведення, організації розслідування за заявами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, дослідження за заявами про надання дозволу, попередніх висновків стосовно узгоджених дій, що підвідомчі адміністративним колегіям територіального відділення, а за дорученням Голови чи органів Антимонопольного комітету України - розслідування за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, дослідження за заявами і справами про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію, підвідомчими цим органам;
при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб'єктів господарювання, об'єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом.
Окремі особливості порядку розгляду заяв, справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у тому числі про захист від недобросовісної конкуренції органами Антимонопольного комітету України відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) , Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" (236/96-ВР) , Закону України "Про Антимонопольний комітет України" (3659-12) визначають Тимчасові правила розгляду справ про порушення антимонопольного законодавства України, які затверджені розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994 р. № 5 ( зареєстровані в Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 р. за N 90/299 (z0090-94) ), які встановлюють порядок перевірки та перегляду рішень органів Комітету в цих справах і діють до прийняття відповідних актів законодавства.
Пунктом 19 Тимчасових правил розгляду справ про порушення антимонопольного законодавства України (z0090-94) встановлено, що заява про порушення розглядається протягом 30 календарних днів, а у разі потреби одержання додаткової інформації, яка не може бути надана заявником, строк розгляду заяви може бути подовжений державним уповноваженим, головою відділення на 60 календарних днів, про що письмово повідомляється заявнику.
З огляду на викладене, вимоги голови відповідача від 29.04.2010 р. та 12.07.2010 р. про надання інформації, які пов’язані з розглядом заяви, є правомірними, спрямовані на виконання наданих повноважень щодо розгляду заяви і не суперечать чинному законодавству.
Таким чином, доводи позивача про неправомірне надсилання вимог до початку розгляду справи не ґрунтуються на чинному законодавстві.
Крім того, відповідно до ст. 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції", за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про:
визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
зобов'язання органу влади, органу місцевого самоврядування, органу адміністративно-господарського управління та контролю скасувати або змінити прийняте ним рішення чи розірвати угоди, визнані антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю;
визнання суб'єкта господарювання таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку;
примусовий поділ суб'єкта господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку;
накладення штрафу;
блокування цінних паперів;
усунення наслідків порушень законодавства про захист економічної конкуренції;
скасування дозволу на узгоджені дії у разі вчинення дій, заборонених згідно із статтею 19 цього Закону;
оприлюднення відповідачем за власні кошти офіційної інформації Антимонопольного комітету України чи його територіального відділення стосовно рішення, прийнятого у справі про порушення, в тому числі опублікування рішень у повному обсязі (за вилученням інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою територіального відділення інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі), у строк і спосіб, визначені цим рішенням або законодавством;
закриття провадження у справі.
Отже, початок розгляду справи не тим фактом, який встановлює наявність порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях позивача. Дана обставина встановлюється виключно за результатами розгляду справи, а не заяви, а тому оскаржуване Розпорядження не актом, що покладає на позивача певні обов’язки, тобто не має зобов’язального характеру для позивача.
Статтею 1 Господарського процесуального кодексу України передбачено право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
Статтею 32 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги чи заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Приймаючи рішення, суд зобов’язаний керуватись наданими сторонами доказами.
За таких обставин, оскільки доводи товариства з обмеженою відповідальністю "Зараз"про неправомірне надсилання вимог до початку розгляду справи не ґрунтуються на чинному законодавстві, та позивачем не доведено, яким чином розпорядження Антимонопольного комітету України № 67-р від 09.08.2010 р. порушує його права чи охоронювані законом інтереси, позовні вимоги до Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України не підлягають задоволенню.
Як зазначено вище, адміністративні колегії територіальних відділень Антимонопольного комітету України є органами Антимонопольного комітету України. рішення адміністративної колегії територіального відділення Антимонопольного комітету України приймається від імені територіального відділення Антимонопольного комітету України
Адміністративна колегія Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України не є юридичною особою, у зв’язку з чим, виходячи з положень ст.ст. 1, 21 ГПК України, не може бути в судовому процесі.
Отже, спір до адміністративної колегії Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України не підлягає вирішенню в господарських судах України, що є підставою для припинення провадження згідно з п. 1 ч.1 ст. 80 ГПК України.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 49, 80, 82- 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
У позові до Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України відмовити повністю.
Провадження у справі до адміністративної колегії Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України припинити.
Суддя
С.А.Ковтун
рішення підписано 09.11.2010 р..