ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" жовтня 2010 р.
Справа № 4/73.
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs14637498) ) ( Додатково див. постанову Львівського апеляційного господарського суду (rs12954825) )
За позовом Приватної медичної установи "Міжнародний науково-практичний
центр східної медицини "Прозріння"
до відповідача Приватного підприємства "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір"
про зобов’язання спростувати недобросовісну рекламу
Суддя О. Г. Проскурняк
Представники:
Від позивача –Волкова Н.О.
Від відповідача –Бурма С.В.
В засіданні приймав участь
СУТЬ СПОРУ: Приватна медична установа "Міжнародний науково-практичний центр східної медицини "Прозріння" звернулося з позовом до Приватного підприємства "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір" про зобов’язання спростувати недобросовісну рекламу.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що приватна медична установа "Міжнародний науково-практичний центр східної медицини "Прозріння" здійснює на території західних областей України діяльність з медичної практики надання офтальмологічних послуг на підставі ліцензії серії АВ № 471542 від 15.06.2009р. Також, у вищезазначеному регіоні діяльність з надання офтальмологічних послуг здійснюється Приватним підприємством "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір". Оскільки сторони надають офтальмологічні послуги в одному регіоні, на думку позивача, між ними існує певна конкуренція. Проте, у своєму прагненні привернути до якомога більше клієнтів відповідач вдається до заходів, що суперечать вимогам чинного конкурентного законодавства та веде недобросовісну конкуренцію, шляхом розповсюдження недобросовісної реклами, чим завдає шкоди позивачу.
Далі позивач стверджує, що у рекламних носіях, П.П. "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір" поширює інформацію про те, що в них знаходиться єдиний в регіоні найдосконаліший комплекс для лікування катаракти ІНФІНІТІ, США з методиками Аквалейз (копія газети "Наше місто" № 1(16)2010 березень, квітень, травень), єдині в регіоні використовують методику Аквалейз для лікування катаракти (копія газети "Від і До" № 32 від 14.08.2009р. додається), проте такі дані є завідомо неправдиві, оскільки в сервісній базі даних приладів компанії Аісоп (фірма-виробник приладів Інфініті) тільки на території Львівської області нараховується 3 (три) факоемульсифікатора Infiniti Vision System, що прийняті на гарантійне обслуговування. Окрім того, відповідно до вищезазначеного листа будь-яке використання торгових марок компанії Аісоn в друкованій, аудіо та відео рекламній продукції є можливим лише після погодження рекламного матеріалу з відділом маркетингу компанії "Алкон". Позивач зазначає, що відповідачем, також поширюється неправдива інформація щодо обсягів виконання робіт, надання послуг, так, зокрема, в газеті "Від і До" № 43(369) від 30.10.2008р. міститься інформація, про те що станом на жовтень 2008 року лікарями клініки проведено понад 20000 успішних операцій (копія газети "Від і До" № 43 (369) від 30.10.2008р.", проте П.П. "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір" була створена та зареєстрована тільки 03 липня 2008 року., що підтверджується довідкою ЄДР, що є неможливим. Також, відповідач у засобах масової інформації повідомляє, що станом на березень 2010р. досвід лікарів клініки - понад 23000 успішних операцій (газета "Наше місто" № 1(16)2010), тоді як ще в жовтні 2009 р. такий досвід був 20000 операцій (газета "Наше місто" № 3(14)2009р.), а отже, проведення 3000 операцій протягом 6 місяців викликає великі сумніви. Позивач вказує, що у рекламі, яка розповсюджувалась відповідачем у вересні 2009 р., зазначалось, що "досвід лікарів клініки - понад 21000 успішних операцій" (копія газети ЗР інформ № 36 від 04.09.2009р.) Отже, недостовірним є зазначає, що у вересні 2009р. лікарями клініки проведено 21000 успішних операцій (газета ЗР інформ № 36 від 04.09.2009р.), а у жовтні того ж року - 20000 операцій (газета Наше місто"№ 3(14)2009р.). За таких обставин, позивач вважає, що дані факти в повній мірі підтверджують неправомірні дії відповідача, що вводить споживачів в оману.
Позивач зазначає, що відповідачем здійснюється розповсюдження недобросовісна реклама через засоби телекомунікації, зокрема у рекламному відеоролику, що транслюється на телеканалі "Інтер", окрім вищезазначених тверджень, П.П. "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір" посилається на те, що робить операції по лазерному видаленню катаракти за допомогою Комплексу екстракції катаракт "Ракот" з 2001 року, чим навмисно вводить споживача в оману, оскільки відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію комплекс лазерної екстракції катаракт "Ракот" тільки з 16 січня 2002 р. був зареєстрований в Україні та дозволений для застосування в медичній практиці. Позивач вказує, що рекламуючи свою діяльність відповідач порушує вимоги пункту 6 статті 21 Закону України "Про рекламу", а саме: у рекламі лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється розміщення, зокрема: посилань на лікарські засоби, медичну техніку, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації як на найбільш ефективні, найбільш безпечні, виняткові щодо відсутності побічних ефектів; зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій. Так, у рекламі діяльності П.П. "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір", що розповсюджується в друкованих засобах масової інформації, зокрема в газеті "Наше місто" містяться наступні твердження: "Ми єдині володіємо всіма сучасними методиками лікування катаракти" (копія газети "Наше місто" № 3(14)2009 серпень, вересень, жовтень), "єдиний в регіоні найдосконаліший комплекс для лікування катаракти ІНФІШТІ, США з методиками АКВАЛЕЙЗ" (копія газети "Наше місто" № 1(16)2010 березень, квітень, травень); Клініка мікрохірургія ока "Ваш зір" єдина в регіоні використовує Аквалейз для лікування катаракти (газета "Від і До" № 32 від 14.08.2009р.)
За таких обставин, позивач вважає, що вищевказані обставини є підтвердженням порушення відповідачем норм конкурентного законодавства України, закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) , "Про захист від недобросовісної конкуренції" та розповсюдження недобросовісної реклами. Окрім того, порушення відповідачем норм конкурентного законодавства України підтверджується, також і висновками експертів, тому відповідач повинен спростувати недобросовісну рекламу.
Відповідач позовні вимоги не визнає та зазначає, що в дійсності є єдиною особою, яка володіє комплексом для лікування ІНФІНІТІ з функціями "Аквалейз" в Чернівецькій області і ця обставина підтверджується листом офіційного дистриб’ютора фірми "Алкон" в Україні ТОВ "Алкон Україна" від 04.12.2009 року. Також вказана обставина підтверджується рекомендаціями № 10 від 14.04.2009 року, що надані позивачу Чернівецьким територіальним відділенням Антимонопольного комітету України. Наявність аналогічного обладнання у інших осіб на території Львівської області не позбавляють відповідача статусу єдиної особи, яка володіє вказаним обладнанням і методикою на території такого регіону України, як Чернівецька область, адже, у відповідності до статті 133 Конституції України Чернівецька та Львівська області є різними та окремими регіонами.
Відповідач зазначає, що газети "Наше місто", "Чернівці сіті плюс" та "Від і До" є місцевими друкованими засобами масової інформації, які розповсюджуються тільки в Чернівецькій області, тому інформація "єдині в регіоні" відповідає визначенню "єдині в Чернівецькій області", що є правдивою інформацією. В газеті "ЗР інформ" № 36, а також в газеті "Наше місто" № 3(14) 2009 вказано інформацію про досвід лікарів, які здійснюють власну медичну практику в тому числі в клініці "Ваш Зір". При цьому така інформація стосується особистого досвіду вказаних лікарів, який здобутий ними протягом всього часу професійної лікарської діяльності з виконання заходів оперативного втручання під час лікування катаракти та інших офтальмологічних захворювань, в тому числі в клініці "Ваш Зір". Під час надання вказаної інформації в зміст реклами відповідач керувався резюме, що надані лікарями-офтальмологами, з якими оформлялися трудові правовідносини. Лікар офтальмолог В.Л. Клименко у власному резюме повідомив, що ним протягом 1989-2008 років проведено понад 18000 офтальмологічних операцій, лікар офтальмолог Пінчук С.В. за змістом власного резюме зазначив про проведення понад 3000 офтальмологічних операцій в період з 1997 по 2008 рік., що в сукупності станом на 2008 рік, провели понад 21000 операцій. При цьому відповідач зазначає, що зі сторони ТОВ "Алкон Україна" відсутні жодні претензії або заборони щодо надання інформації про медичне обладнання, яке використовується.
Відповідач також зазначає, що інформація про використання комплексу екстракції катаракт "Ракот" з 2001 року відповідає дійсності, оскільки такий комплекс був ввезений в Україну в 08.04.2000 року, про що свідчить митна декларація, а протягом 2001 року, до отримання свідоцтва про реєстрацію медичного обладнання 16.01.2002 року, тривали його клінічні випробування, в тому числі шляхом застосування при проведенні офтальмологічних операцій. Відповідач вказує, що не порушує прав позивача, оскільки останній не є споживачем послуг, відсутні посилання про особу позивача, відсутні жодні порівняння методик, медичного обладнання та послуг відповідача з обладнанням, методиками та послугами позивача. На думку відповідача, позивач не вказує доказів порушення його права, за змістом позову не визначено, яке цивільне право порушено, не вказано в чому безпосередньо полягає порушення права, не зазначений обсяг порушення.
20 вересня 2010 року після розгляду справи по суті позивач звернувся до суду із заявою про уточнення позовних вимог. Як вбачається, по суті означеного клопотання позивач просить частково змінити предмет позову.
Статтею 22 ГПК України передбачено право позивача змінити предмет позову до початку розгляду господарським судом справи по суті. Оскільки позивачем подано дану заяву після розгляду справи по суті, суд дійшов висновку відмовити у задоволенні заяви про уточнення позовних вимог.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши їх пояснення, з’ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
Відповідно до ліцензії МОЗ України серія АВ від 15 червня 2009 року, Приватна медична установа "Міжнародний науково практичний центр східної медицини "Прозріння" здійснює медичну практику у сфері офтальмології.
Як вбачається з матеріалів справи позивач здійснює свою діяльність по наданню офтальмологічних послуг на території Чернівецької області. При цьому, Приватне підприємство "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір" також є надавачем послуг в офтальмології на території Чернівецької області.
Так, відповідач у газетах Наше місто № 1 ( 16) 2010 (березень, квітень, травень), №3 (14) 2009 (серпень, вересень, жовтень); Сіті плюс № 32 від 14 серпня 2009 року; ЗР інформ № 36 від 4 вересня 2009 року; Від і До № 43 ( 369) від 20 жовтня 2008 року та на телеканалі "Інтер" розмістив рекламу власних послуг у сфері офтальмології, що надається на території Чернівецької області.
Згідно статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" від 11 січня 2001 року N 2210-III конкуренція - змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.
Згідно статті 1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" від 7 червня 1996 року N 236/96-ВР, недобросовісною конкуренцією є будь-які дії у конкуренції, що суперечать торговим та іншим чесним звичаям у господарській діяльності.
Відповідно до частини 2 статті 1, статті 15-1 Закону N 236/96-ВР недобросовісною конкуренцією є дії у конкуренції, зокрема поширення інформації, що вводить в оману, в тому числі реклами.
Отже, з вищевикладеного вбачається, що сторони є конкурентами на території Чернівецької області щодо надання послуг в офтальмології, а тому поширення реклами власних послуг може вплинути на порушення їх прав щодо однієї із сторін.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про рекламу" від 3 липня 1996 року N 270/96-ВР недобросовісна реклама - реклама, яка вводить або може ввести в оману споживачів реклами, завдати шкоди особам, державі чи суспільству внаслідок неточності, недостовірності, двозначності, перебільшення, замовчування, порушення вимог щодо часу, місця і способу розповсюдження.
Згідно статті 15-1 Закону N 236/96-ВР, інформацією, що вводить в оману, є, зокрема, відомості, які містять посилання на обсяги виробництва, придбання, продажу чи поставки товарів, виконання робіт, надання послуг, яких фактично не було на день поширення інформації.
Частиною 6 статті 21 Закону N 270/96-ВР визначено, що у рекламі лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється розміщення посилань на лікарські засоби, медичну техніку, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації як на найбільш ефективні, найбільш безпечні, виняткові щодо відсутності побічних ефектів;
Так, у рекламі розміщеній відповідачем в газетах Наше місто № 1 (16) 2010 (березень, квітень, травень), містяться відомості наступного змісту: "Єдиний в регіоні найдосконаліший комплекс для лікування катаракти Інфініті, США з методиками еквалейз" ( безпечна ультразвукова методика) досвід лікарів клініки понад 23000 успішних операцій", Наше місто №3 (14) 2009 (серпень, вересень, жовтень) міститься інформація "досвід лікарів клініки мікрохірургії ока "Ваш зір" ( Чернівці) понад 20000 успішних операцій, ми єдині володіємо всіма сучасними методиками лікування катаракти Аквалейз ультразвукова лазерна " у рекламі ЗР інформ № 36 від 4 вересня 2009 року містяться відомості: "єдиний в регіоні найдосконаліший комплекс для лікування катаракти Інфініті, США, досвід лікарів клініки понад 21000 успішних операцій", в рекламі розміщеній відповідачем в газеті Від і До № 43 ( 369) від 20 жовтня 2008 року містяться відомості: "досвід лікарів клініки "Ваш зір" понад 20000 успішних операцій дійсно безпечна методика, повна відсутність шкідливих енергетичних впливів на око, які притаманні лазерній та ультразвуковій методикам" .
Тобто, відповідачем порушено вимоги Закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) в частині заборони посилань на лікарські засоби, медичну техніку, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації як на найбільш ефективні, найбільш безпечні, виняткові щодо відсутності побічних ефектів.
Окрім того, як зазначається вище, у газетах Наше місто № 1 (16) 2010 (березень, квітень, травень), №3 (14) 2009 (серпень, вересень, жовтень); ЗР інформ № 36 від 4 вересня 2009 року, Від і До № 43 ( 369) від 20 жовтня 2008 року, відповідачем розміщено рекламу, яка містить відомості, що можуть ввести в оману щодо обсягів надання послуг, яких фактично не було на день поширення інформації.
Зокрема в рекламі розміщеній у газеті Наше місто №3 (14) 2009 (серпень, вересень, жовтень) міститься інформація "досвід лікарів клініки мікрохірургії ока "Ваш зір" ( Чернівці) понад 20000 успішних операцій", у газеті ЗР інформ № 36 від 4 вересня 2009 року міститься інформація "досвід лікарів клініки понад 21000 успішних операцій", у газеті Від і До № 43 ( 369) від 20 жовтня 2008 року міститься інформація "Досвід лікарів клініки "Ваш зір" понад 20000 успішних операцій". Окрім того, в газеті Наше місто № 1 (16) 2010 (березень, квітень, травень) міститься інформація "досвід лікарів клініки понад 23000 успішних операцій".
Так, відповідач не надав суду доказів щодо проведення лікарями клініки понад 23000 успішних операцій операцій, окрім того з вищевикладеного вбачається розміщення інформації, яка є суперечливою, а саме щодо кількості здійснених операцій, оскільки станом на вересень 2009 року згідно реклами проведено понад 21000 успішних операцій (газета ЗР інформ № 36 від 4 вересня 2009 року), а станом на жовтень 2009 року понад 20000 успішних операцій газеті Наше місто №3 (14) 2009 (серпень, вересень, жовтень). При цьому, не є беззаперечними та достовірними доказами, пояснення лікарів клініки викладених ними у власному резюме щодо кількості проведених, саме успішних операцій.
У рекламі розміщеній на телеканалі "Інтер" міститься відомості, про застосування Клінікою мікрохірургії ока "Ваш зір" лазерного лікування з 2001 року.
Згідно частини 11 статті 21 Закону України "Про рекламу", забороняється реклама нових методів профілактики, діагностики, реабілітації та лікарських засобів, які знаходяться на розгляді в установленому порядку, але ще не допущені до застосування.
Так, комплекс для лазерної екстракції катаракт "Ракот" зареєстрований в Україні та дозволений для застосування в медичній практиці лише 16 січня 2002 року, згідно Свідоцтва про державну реєстрацію № 621/2002.
Отже, враховуючи вищевказані обставини, суд дійшов висновку, що відповідачем у вищезазначених засобах масової інформації розповсюджувалась недобросовісна реклама.
Інших порушень розповсюдження відповідачем недобросовісної реклами, що стосується предмету спору, окрім зазначеного вище, судом не встановлено.
Статтею 28 Закону України "Про рекламу" визначено, що публічне спростування недобросовісної та неправомірної порівняльної реклами здійснюється добровільно або за рішенням суду. Публічне спростування недобросовісної та неправомірної порівняльної реклами здійснюється за рахунок винної особи. Публічне спростування недобросовісної та неправомірної порівняльної реклами здійснюється в такому ж порядку, в якому вона була розміщена.
Таким чином позивач, правомірно визначив спосіб захисту порушеного права у частині щодо зобов’язання відповідача спростувати недобросовісну рекламу.
Згідно частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України встановлено способи захисту цивільних прав та інтересів. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Так, обраний позивачем спосіб захисту права щодо визнання реклами недостовірною не передбачений ЦК України (435-15) , законом або договором. Отже, виходячи із правовідносин, які виникли між сторонами та обставин справи, позивачем неправильно обрано спосіб захисту свої прав та інтересів права щодо визнання реклами недостовірною.
Судові витрати покласти на сторони пропорційно задоволених вимог.
Керуючись статтями 4-2, 4-3, 22, 33, 49, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд —
В И Р І Ш И В :
1. Відмовити у задоволенні заяви про уточнення позовних вимог.
2. Позов задовольнити частково.
3. Зобов’язати Приватне підприємство "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір" (код 36024382, м. Чернівці, вул. Полєтаєва,14/52) спростувати рекламу поширену у газетах: "Наше місто" № 1 (16) 2010року, в частині: "Єдиний в регіоні найдосконаліший комплекс для лікування катаракти ІНФІНІТІ, США з методиками АКВАЛЕЙЗ", "Досвід лікарів клініки - понад 23000 успішних операцій"; "Наше місто" № 3 (14) 2009року, в частині: "Ми єдині володіємо всіма сучасними методиками лікування катаракти", "досвід лікарів клініки - понад 20000 успішних операцій"; "Від і До" № 43(369) від 30.10.2008р., в частині "Досвід лікарів клініки "Ваш зір" понад 20000 успішних операцій"; "ЗР інформ" № 36 від 04.09.2009р., "Досвід лікарів клініки - понад 21000 успішних операцій"; на телеканалі "Інтер", в частині "проведення клінікою "Мікрохірургія ока "Ваш зір" операції по лазерному видаленню катаракти з 2001 року" шляхом розміщення спростування у газетах "Наше місто", "Від і До", "ЗР інформ" та на телеканалі "Інтер".
4. В решті позовних вимог відмовити.
5. Стягнути з Приватного підприємства "Клініка мікрохірургії ока "Ваш зір", вул. Полєтаєва,14/52, м. Чернівці, код 36024382 на користь Приватної медичної установи "Міжнародний науково-практичний центр східної медицини "Прозріння", проїзд Парковий,10-В, код 34803130 —85,00 грн. державного мита, 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Суддя
Повне рішення складено 05 жовтня 2010 року.