ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" листопада 2010 р. Справа № 42/306-10 вх. № 8639/1-42
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs14359447) )
Суддя господарського суду
при секретарі судового засідання
за участю представників сторін:
позивача - не з'явився
відповідача - ОСОБА_1 (дов.)
розглянувши справу за позовом Державної екологічної інспекції в Харківській області, м. Харків
до ФОП ОСОБА_2, с. Горбані Харківського району Харківської області
про стягнення 28442,61 грн.
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Державна екологічна інспекція в Харківській області, звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача, ФОП ОСОБА_2, про стягнення шкоди, що заподіяна державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки в сумі 28442,61 грн.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач вказує на те, що в період 30-31 березня, 01-03 квітня 2009 року Державною екологічною інспекцією в Харківській області було проведено плановий захід - перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства фізичною особою підприємцем ОСОБА_2 яка здійснює свою діяльність за адресою: Харківська область, Зміївський район, сільська рада Задонецька, кафе "Доброго Вам здоров'я"
За результатами даної перевірки Державною екологічною інспекцією в Харківській області було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 30-31 березня, 01-03 квітня 2009 року № 00251, в якому зазначалось, що на момент перевірки представлено договір купівлі - продажу нежитлової будівлі від 09.07.2008 року відповідно до якого ОСОБА_2 купила у ТОВ фірми "Зміїв Білдінг" комплекс номер б/н, що знаходиться: Харківська область, Зміївський район, Задонецька сільська рада, "Доброго Вам здоров'я".
Відповідачем надано також акт прийняття - передачі нежитлової будівлі від 09.07.2008 року, відповідно до якого ОСОБА_2 прийняла Комплекс - нежитлову будівлю (кафе) літ. А-1, загальною площею 249,5 кв. м., житловий будинок літ. Б-1, загальна площа 97кв.м., погріб літ. И, сарай літ. Л, сарай літ. Н., сарай літ. О, навіс літ. К, навіс літ. М, загальною площею 499,3 кв.м.
ФО П ОСОБА_2 представлено державний акт на право постійного користування землею серія ХР НОМЕР_1, який належить ТОФ фірмі "Зміїв -Білдінг", земельна ділянка загальною площею 0,3846 га. Відповідно до розпорядження Зміївської районної державної адміністрації від 30.09.2008 року № 804 "Про припинення ТОВ "Зміїв-Білдінг" право постійного користування земельною ділянкою припинено, ділянку площею 0,3846 передано до земель рекреаційного призначення на території Задонецької сільської ради. Таким чином, площа земель, які використовуються під проходи та проїзди становить 0,21207 га. Документи, що посвідчують право користування земельною ділянкою під проходами та проїздами Відповідачем не представлено, в зв'язку з чим порушено вимоги ст.ст. 124, 125 Земельного Кодексу України.
В зв'язку з виявленими порушенням Державною екологічною інспекцією в Харківській області з урахуванням норм передбачених "Методикою визначення розмірів шкоди, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту без спеціального дозволу) (963-2007-п) , затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2008 року, розраховано суму збитку та складено претензію № 54, щодо добровільного відшкодування шкоди заподіяної державі в розмірі 28 442,61 грн., яку 26.03.2010 року, було направлено на адресу Відповідача, вимоги даної претензії на теперішній час не виконано.
Згідно ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно до ст. 56 Закону України "Про охорону земель", юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосовування заходів дисциплінарної, цивільно - правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Виходячи з положень ст. 1166 Цивільного Кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно ст. 69 Закону "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Відповідач проти позову заперечує повністю, обґрунтовуючи тим, що Нежитловий комплекс кафе "Доброго Вам здоров'я" розміщений на земельній ділянці площею 0,3846 га, що була закріплена на праві постійного користування за продавцем ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" на підставі Державного акту на право постійного користування землею серія ХР №НОМЕР_1, що був виданий 27.09.1999р. Задонецькою сільською радою Змиївського району Харківської області.
Зазначена земельна ділянка перебувала в користуванні ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" з серпня 1999 року та її цільове призначення - для обслуговування виробничих приміщень.
Після відчуження об'єктів нерухомості, ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" 27.08.2008р. звернулось із заявою за вих. № 89 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,3846 га до відповідного органу державної влади. Розпорядженням Зміївської районної державної адміністрації №804 від 30.09.2008р. право користування земельною ділянкою площею 0,3846 га, наданої ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" для обслуговування невиробничих приміщень кафе "Доброго Вам здоров'я", припинено у зв'язку із укладанням договору купівлі-продажу.
Оскільки органом, що припинив право постійного землекористування продавця (ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг") була Зміїівська районна державна адміністрація, відповідач 06.10.2008р. звернулась саме до цього органу державної влади з клопотанням про передачу земельної ділянки площею 0,3846 га в оренду без зміни розміру, меж та цільового призначення.
Відповідно до листа Зміївської районної державної адміністрації від.07.10.2008р. вих. №01-16/1724 звернення відповідача про надання в оренду земельної ділянки було направлено для погодження до Харківської обласної державної адміністрації.
Листом Змїіївської районної державної адміністрації від 05.10.2008р. за вих. № 01-29/К-1195 з посиланням на лист заступника голови ОДА Звєрєва В. від 10.11.2008р. №01-75/7189, ОСОБА_2 рекомендовано для вирішення питання про оформлення земельної ділянки під придбаними будівлями, звернутися безпосередньо до облдержадміністрації, оскільки відповідно до зміненої редакції частини 3 статті 122 Земельного кодексу України, надання земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд кафе відноситься по повноважень обласної державної адміністрації. Цей лист відповідачка отримала на при кінці грудня 2008 року та 11.02.2009р. звернулась з аналогічним клопотанням вже до Харківської обласної державної адміністрації. Під час розгляду питання про оформлення передачі земельної ділянки в оренду, у органу виконавчої влади виникли додаткові питання та необхідність отримання додаткових документів, зокрема листом від 26.03.2009р. вих. №01-49/1747 заступника голови обласної державної адміністрації ОСОБА_2 було запропоновано зібрати додаткові документи, а саме: добровільну відмову ТОВ Фірми "Зміїв Білдінг" від права постійного користування зазначеною земельною ділянкою, інформацію Зміївської райдержадміністрації про виконання умов попереднього використання земельної ділянки ТОВ фірми "Зміїв Білдінг" (сплата податку на землю, використання за цільовим призначенням, охорона земель та інше), нотаріально завірені копії договору купівлі - продажу нежитлової будівлі та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно.
Після отримання всіх вище зазначених документів відповідач 27.05.2009р. ще раз звернулась до Харківської облдержадміністрації з клопотанням про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і складення документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 0,3846га для обслуговування нежитлових приміщень кафе "Доброго Вам здоров'я" в межах раніше встановлених попередньому землекористувачу.
Розпорядженням № 374 від 09.07.2009р. Харківської обласної державної адміністрації клопотання відповідача задоволено, надано відповідний дозвіл та зобов'язано протягом року подати на затвердження технічну документацію із землеустрою.
Розпорядженням № 512 від 14.09.2010р. Харківської обласної державної адміністрації затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку ОСОБА_2 для обслуговування нежитлових приміщень кафе "Доброго Вам здоров'я" із земель рекреаційного призначення та надано її у користування на умовах оренди строком на 49 років за рахунок земель рекреаційного призначення.
Укладення договору оренди земельної ділянки знаходиться у стадії оформлення.
Відповідно до частини другої ст. 377 Цивільного кодексу України, в редакції, що діяла на час оформлення договору купівлі - продажу приміщень кафе, якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.
Аналогічна норма міститься і у частині другій ст. 120 Земельного кодексу України.
Таким чином, на думку відповідача, враховуючи вище зазначені положення чинного законодавства до неї разом із будівлями нежитлового комплексу кафе "Доброго Вам здоров'я", перейшло право користування земельною ділянкою, розміщеною під належним їй нерухомим майном за адресою: Харківська область, Зміївський район, сільська рада Задонецька, та земельною ділянкою, необхідною для обслуговування вказаного нерухомого майна, яке підлягало оформленню у передбаченому земельним законодавством України порядку. Всі дії, необхідні для юридичного оформлення права користування земельною ділянкою, відповідачем вчинені.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Ухвалою суду від 21.10.10р. у позивача було витребувано пояснення з відповідним нормативним та документальним обґрунтуванням стосовно того, яку екологічну шкоду завдано діями відповідача, розгляд справи відкладено на 09.11.10р. о 11:30 год.
Представник позивача до судового засідання 09.11.10р. не з'явився, про дату засідання був повідомлений під розпис, про причини неявки суд не повідомив, витребувані ухвалою суду пояснення не надав. Таким чином суд розглядає справу за наявними матеріалами та обґрунтуванням позовних вимог.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, відповідно до Договору купівлі - продажу, що укладений 09.07.2008р. з ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" та посвідчений приватним нотаріусом Зміївського районного нотаріального округу, реєстраційний № 959, ОСОБА_2 як фізичній особі на праві приватної власності належать приміщення кафе "Доброго Вам здоров'я", розташовані за межами населеного пункту на території Задонецької сільської ради Зміївського району.
За актом приймання - передачі, який складено 09.07.2008р., ОСОБА_2 у власність передані наступні приміщення - нежитлова будівля (кафе) (літ. А-1) загальною площею 249,50 кв. м., виробничий будинок (літ. Б-1) загальною площею 97,0 кв. м., погріб (літ. В), павільйону експозиції №1 (літ. Г) загальною площею 102,30 кв. м., павільйон експозиції №2 (літ. Д) загальною площею 50,50 кв. м., сарай (літ. 3), сарай (літ. И), сарай (літ. Л), сарай (літ. Н), сарай (літ. О), навіс (літ.К); навіс (літ.М).
Право власності на зазначений нежитловий комплекс зареєстровано Комунальним підприємством "Зміївське бюро технічної інвентаризації" 16.07.2008р. за № 15253627 за відповідачем.
Нежитловий комплекс кафе "Доброго Вам здоров'я" розміщений на земельній ділянці площею 0,3846 га, що була закріплена на праві постійного користування за продавцем ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" на підставі Державного акту на право постійного користування землею серія ХР №НОМЕР_1, що був виданий 27.09.1999р. Задонецькою сільською радою Змиївського району Харківської області.
Зазначена земельна ділянка перебувала в користуванні ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" з серпня 1999 року та її цільове призначення - для обслуговування виробничих приміщень.
Після відчуження об'єктів нерухомості, ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" 27.08.2008р. звернулось із заявою за вих. №89 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,3846 га до відповідного органу державної влади. Розпорядженням Зміївської районної державної адміністрації № 804 від 30.09.2008р. право користування земельною ділянкою площею 0,3846 га, наданої ТОВ Фірма "Зміїв Білдінг" для обслуговування невиробничих приміщень кафе "Доброго Вам здоров'я", припинено у зв'язку із укладенням договору купівлі-продажу.
06.10.08р. відповідач звернулась до Зміївської райдержадміністрації з клопотанням про передачу їй земельної ділянки площею 0,3846 га в оренду без зміни розміру, меж та цільового призначення.
Відповідно до листа Зміївської районної державної адміністрації від.07.10.2008р. вих. №01-16/1724 звернення відповідача про надання в оренду земельної ділянки було направлено для погодження до Харківської обласної державної адміністрації.
Розпорядженням № 512 від 14.09.2010р. Харківської обласної державної адміністрації затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку ОСОБА_2 для обслуговування нежитлових приміщень кафе "Доброго Вам здоров'я" із земель рекреаційного призначення та надано її у користування на умовах оренди строком на 49 років за рахунок земель рекреаційного призначення.
В період 30-31 березня, 01-03 квітня 2009 року позивачем було проведено плановий захід - перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства відповідачем.
За результатами даної перевірки Державною екологічною інспекцією в Харківській області було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 30-31 березня, 01-03 квітня 2009 року № 00251, в якому зазначалось, що на момент перевірки відповідач самовільно без правовстановлюючих документів зайняв та використовує земельну ділянку площею 0,21207 га.
Відповідно до ст. 377 ЦК України, до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Викладене свідчить, що відповідач не здійснювала самовільного зайняття земельної ділянки за адресою: Харківська область, Зміївський район, сільська рада Задонецька, кафе "Доброго Вам здоров'я", оскільки до неї на підставі ст. 377 Цивільного кодексу України, ст. 120 Земельного кодексу України перейшло право користування земельною ділянкою, розміщеною під належним їй нерухомим майном за цією адресою та земельною ділянкою, необхідною для обслуговування вказаного нерухомого майна, яке підлягало оформленню у передбаченому земельним законодавством України порядку, а відтак її дії з користування цією ділянкою у визначений позивачем період не є самовільним зайняттям земельної ділянки, виходячи з визначення, наведеного у ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Суд зазначає, що відповідно до ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель у частині:
- додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
- виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;
- додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок та ін. є спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель .
Відповідно ж до ст. 7 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів у сфері державного контролю за додержанням вимог законодавства України про охорону земель належать:
- здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства України про охорону земель у частині:
- додержання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами вимог законодавства України про охорону земель;
- консервації деградованих і малопродуктивних земель;
- збереження водно-болотних угідь;
- виконання екологічних вимог при наданні у власність і користування, в тому числі в оренду, земельних ділянок;
- здійснення заходів щодо запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами.
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи.
Державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів здійснює Державна екологічна інспекція та її територіальні органи.
Відповідно до ст. 19 Закону України "Про охорону земель", державний контроль за використанням та охороною земель здійснює центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать, зокрема: подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища; складання протоколів та розгляд справ про адміністративні правопорушення в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів та ін.
Відповідно до ст. 188 Земельного Кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється уповноваженими органами виконавчої влади по земельних ресурсах, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - спеціально уповноваженими органами з питань екології та природних ресурсів.
Таким чином, як вбачається з наведених норм чинного законодавства, до повноважень та компетенції позивача відноситься перевірка додержання вимог законодавства виключно про охорону навколишнього середовища, в т.ч. і земельних ресурсів, а не порядок їх надання та використання, що відноситься до компетенції органу влади з питань земельних ресурсів.
Як зазначено позивачем в акті перевірки відповідач допустив саме порушення порядку надання та використання земельної ділянки, і не зазначено, яким чином відсутність договору оренди земельної ділянки завдає шкоди охороні навколишнього середовища, контроль за яким відноситься до компетенції позивача.
Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища передбачена ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", якою не встановлено відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки, чи використання її не за цільовим призначенням.
На підставі наведеного суд вважає, що позивач перевищив свої повноваження при визначенні виду порушень та складанні припису стосовно порушень відповідачем вимог ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України.
Таким чином, даний спір виник внаслідок не компетенції позивача з питань перевірки порядку надання та використання земельної ділянки, що вбачається з самих позовних вимог, в яких позивач просить суд стягнути з відповідача шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки у розмірі 28442,61 грн., але як вбачається з наданого ж позивачем розрахунку, розмір такої шкоди становить лише 538,86 грн.
Також позивачем додатково нараховано розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у сумі 27903,75грн.
Суд зазначає, що висновки позивача про порушення відповідачем вимог ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України та в зв'язку з цим проведені розрахунки спричиненої шкоди, зроблені при довільному трактуванні чинного законодавства без врахування ст. 377 ЦК України та ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", що також свідчить про некомпетентність позивача з перевірки вказаних питань.
На підставі наведеного суд відмовляє в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 1, 4, 12, 22, 32- 34, 43, 44, 49, 82- 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні позовних вимог.
Суддя
рішення підписано 12.11.2010 р.