ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2010 року Справа №07/1901
( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs13016402) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs14346281) )
За позовом Державної екологічної інспекції в Черкаській області
до Дубіївської сільської ради
про стягнення 32413грн. 08коп.
Суддя Дорошенко М.В.
Секретар судового засідання Сиволовська О.І.
Представники сторін:
від позивача: Бурба Л.В. –за довіреністю від 06.10.2010р.;
від відповідача: Коваленко М.Т. –сільський голова, Топор І.О. –за довіреністю від 19.10.2010р.
Заявлено позов про стягнення з відповідача в доход бюджету 32413грн. 08коп. збитків, завданих державі самовільним використанням відповідачем води.
В обґрунтування позову позивач вказав на самовільне без належного на те дозволу використання відповідачем у період з 01.01.2008р. по 16.03.2010р. 6378 м3 підземних вод із двох свердловин.
У засіданні суду представник позивача позов підтримав з викладених у ньому підстав.
Відповідач проти позову заперечив, вказавши при цьому на безпідставність застосування позивачем у спірних правовідносинах для розрахунку розміру збитків за період з 01.09.2009р. по 16.03.2010р. Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 (z0767-09) , оскільки, виходячи із її змісту, вона застосовується лише у разі порушення суб’єктами господарювання законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до забруднення водних об’єктів, забруднення поверхневих та підземних вод. У даному випадку Дубіївська сільська рада не є суб’єктом господарювання і факту забруднення нею підземних вод не було встановлено.
Також відповідач зазначив, що він не одержував від позивача приписів про усунення виявлених перевіркою порушень.
У засіданні суду представники відповідача підтримали заперечення проти позову.
З 19 по 28 жовтня 2010р. і з 28 жовтня по 2 листопада 2010р. в судовому засіданні оголошувалась перерва.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
18 грудня 2007 Дубіївська сільська рада прийняла рішення №16-5 "Про передачу башт, свердловин та лічильника з балансу СТОВ "Дубіївка", яким вирішила передати свердловини, башти та електролічильник №029292 з балансу СТОВ "Дубіївка" в комунальну власність сільської ради.
16 березня 2010р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області Траченко І.В. у присутності сільського голови Дубіївської сільської ради Коваленка М.Т. була проведене позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства Дубіївської сільською радою.
Цією перевіркою було встановлено, що Дубіївська сільська рада за відсутності дозволу на спеціальне водокористування експлуатує дві артсвердловин для забору води та водопостачання дитячого садка, школи, амбулаторії, жителів вул. Першотравневої, буд. №3 та церкви, що є порушенням вимог ст. ст. 44, 48 Водного кодексу України.
Дубіївська сільська рада не спростувала встановлених перевіркою фактів користування із цих двох артсвердловин, які перебувають у її комунальній власності, підземними водами без спеціального дозволу на водокористування і листом від 26.04.2010р. №148 надала Державній екологічній інспекції в Черкаській області відомості про використання підземних вод у період з 01.01.2008р. по 16.03.2010р. у кількості 6378 м3, у тому числі: 2779 м3 у період з 01.01.2008р. по 31.12.2008р., 1654 м3 у період з 01.01.2009р. по 31.08.2009р., 1253 м3 у період з 01.09.2009р. по 31.12.2009р. і 692 м3 у період з 01.01.2010р. по 16.03.2010р.
За результатами перевірки державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області Траченко І.В. були складені акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 16.03.2010р., та протокол про адміністративне правопорушення від 16.03.2010р. №002115, а також виданий припис від 16.03.2010р. №59 на усунення виявлених перевіркою порушень водного законодавства та прийнята постанова від 16.03.2010р. №001754 про накладення на Коваленка М.Т. адміністративного стягнення у вигляді штрафу у сумі 204грн., який був сплачений ним згідно з квитанцією від 24.03.2010р.
Також державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області Некоз І.В. був зроблений, а старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області Кушніром А.С. перевірений розрахунок розміру збитків внаслідок самовільного використання води Дубіївською сільською радою у період з 01.01.2008р. по 16.03.2010р., загальна сума яких склала 32413грн. 08коп.
При цьому за період водокористування з 01.01.2008р. по 31.08.2009р. розрахунок суми збитків зроблено відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації, затвердженій наказом Державного комітету України по водному господарству від 18.12.2001р. №290 (z0044-02) , а за період водокористування з 01.09.2009р. по 16.03.2010р. - відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженій наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 (z0767-09) .
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Кодексу України про надра землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів і прісні підземні води до 20 метрів та використовувати надра для господарських і побутових потреб.
Пункт 9 ст. 44 Водного кодексу України передбачає, що водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Статтею 48 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Стаття 49 Водного кодексу України встановлено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається:
державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення;
Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими Радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення.
Згідно з п. 6 ч. 3 ст. 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування;
Стаття 111 Водного кодексу України передбачає, що підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Відшкодування збитків, завданих внаслідок порушень водного законодавства, не звільняє винних від збору за спеціальне водокористування, а також від необхідності здійснення заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.
Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001р. №290 (z0044-02) була затверджена Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації.
Як вбачається з назви цієї Методики (z0044-02) вона стосується порушень правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду.
Згідно з ч. 1 ст. 58 Земельного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті:
а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;
б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;
в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;
г) береговими смугами водних шляхів.
У даному випадку порушення водного законодавства відбулося не на землях водного фонду, тому позивач безпідставно застосував для визначення розміру збитків, завданих державі самовільним використанням Дубіївською сільською радою у період з 01.01.2008р. по 31.08.2009р. підземних вод Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації, затверджену Наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001р. №290 (z0044-02) .
У період з 01.01.2008р. по 24.08.2009р. була чинною Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 18.05.1995р. №37 (z0162-95) . Згідно з пунктами 4.1, 4.2 цієї Методики (z0162-95) 4.1 шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації юридичними та фізичними особами, в тому числі іноземними, як правило, в повному обсязі, без застосування норм зниження розміру стягнення і незалежно від плати за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"). Відповідальність юридичних і фізичних осіб настає внаслідок порушення ними встановлених умов водокористування, а саме самовільного водоспоживання, тобто забору води з поверхневих чи підземних джерел без дозволу на спец водокористування. Пунктом 6.1 цієї ж Методики (z0162-95) встановлено, що при самовільному водокористуванні збитки розраховуються за формулою Зс.б. = W х Тар., де W - об'єми води при самовільному водокористуванні, куб. м; Тар. - діючі на час порушення тарифи на воду в одиницях національної валюти за 1 куб. м.
З 25 серпня 2009р. набрала чинності Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 (z0767-09) . Цим же наказом був визнаний таким, що втратив чинність наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 18.05.1995р. №37 (z0162-95) "Про затвердження Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів".
Відповідно до пунктів 1.2, 1.3 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 (z0767-09) , ця Методика (z0767-09) встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до:
забруднення водних об'єктів, у тому числі пов'язаного із самовільними та аварійними скидами у водний об'єкт забруднюючих речовин із зворотними водами або речовин у складі сировини, продукції чи відходів, крім випадків забруднення територіальних і внутрішніх морських вод та виключної морської економічної зони України із суден, кораблів та інших плавучих засобів;
забруднення поверхневих та підземних вод під впливом полігонів (сміттєзвалищ) твердих побутових та промислових відходів
та обумовлені:
самовільним використанням водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування;
забором, використанням води та скидом забруднюючих речовин із зворотними водами з порушенням умов водокористування, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування.
Ця Методика (z0767-09) встановлює єдині вимоги до визначення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів суб'єктами господарювання (фізичними і юридичними особами).
Встановлене проведеною позивачем позаплановою перевіркою порушення відповідачем водного законодавства не призвело до забруднення водних об’єктів, поверхневих та підземних вод, а Дубіївська сільська рада, як орган місцевого самоврядування, не є суб’єктом господарювання у розумінні Господарського кодексу України (436-15) , тому затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 (z0767-09) Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, не стосується спірних правовідносин, тому і не підлягає застосуванню у даному випадку.
Інших розмірів відшкодування збитків, завданих внаслідок самовільного використанням не суб’єктами господарювання водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування законодавством України не встановлено.
З огляду на викладені вище обставини та норми законодавства господарський суд прийшов до таких висновків.
Відповідач, використавши у період з 01.01.2008р. по 16.03.2010р. у кількості 6378 м3 підземних вод, без спеціального дозволу на водокористування, порушив вимоги ст. ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України, тому в силу ст. ст. 110, 111 цього ж Кодексу та ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" повинен відшкодовувати збитки, заподіяні державі цим порушенням, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
У період водокористування з 01.01.2008р. по 24.08.2009р. розмір збитків за користування відповідачем підземними водами без дозволу на спеціальне водокористування був встановлений Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 18.05.1995р. №37 (z0162-95) . Відповідно до п. 6.1 цієї Методики (z0162-95) та розрахунку позивача сума збитків, заподіяних державі вказаним порушенням, яку відповідач має відшкодувати за період водокористування з 01.01.2008р. по 24.08.2009р. становить 663 грн. 18 коп. (4433 м3 х 0,1496 грн.).
Після 24.08.2009р. відсутність законодавчо встановлених розмірів відшкодування збитків, завданих державі внаслідок самовільного використанням не суб’єктами господарювання водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування, унеможливлює застосування до відповідача такої відповідальності як відшкодування збитків.
За таких обставин позов підлягає задоволенню лише в частині стягнення 663 грн. 18 коп. збитків.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України з відповідача підлягає стягненню в доход бюджету 102грн. державного мита та 236грн. витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 82- 84 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Дубіївської сільської ради (вул. Першого Травня, 1, с. Дубіївка, Черкаський район, Черкаська область, 19631, ідентифікаційний код 26323309):
- у доход бюджету через Державну екологічну інспекцію в Черкаській області (вул. Вернигори, 17, м. Черкаси, 18000, ідентифікаційний код 34924240) для зарахування на реєстраційний рахунок управління державного казначейства в Черкаському районі №33118331700484 в головному управлінні державного казначейства України в Черкаській області, МФО 854018, ОКПО 22809110, код платежу 24062100 –663грн. 18коп. збитків;
- у доход Державного бюджету України через державну податкову інспекцію у Черкаському районі (вул. Енгельса, 157, м. Черкаси, 18003) для зарахування на реєстраційний рахунок УДК у м. Черкаси №31117095700002 в головному управлінні державного казначейства України в Черкаській області, МФО 854018, - 102грн. державного мита;
- у доход бюджету через відділ державної виконавчої служби Черкаського районного управління юстиції (вул. Благовісна, 213/1, м. Черкаси, 18000) для зарахування на реєстраційний рахунок УДК у м. Черкаси №31216264700002 в головному управлінні державного казначейства України в Черкаській області, МФО 854018, –236грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
У решті позову відмовити.
Це рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду у порядку та строки, передбачені розділом ХІІ Господарського процесуального кодексу України (1798-12) .
СУДДЯ
М.В. Дорошенко
Повне рішення складено 03.11.2010р.