ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
27.12.10р.
Справа № 30/359-10
( Додатково див. постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду (rs19915501) )
За позовом: прокурора м. Першотравенська Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, смт. Петропавлівка Дніпропетровської області
До відповідача: Першотравенського міського житлово-комунального підприємства, м. Першотравенськ Дніпропетровської області
Третя особа: Державна екологічна інспекція України в Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
Про: стягнення 177 590,21 грн.
Суддя Євстигнеєва Н.М.
Секретар судового засідання Ворошило О.М.
Представники:
Від позивача: не з'явився
Від відповідача: Койдан О.В., довіреність від 30.06.2010 року №4306, представник; Волкова Л.Г., довіреність від 06.12.2010 року №5360, представник
Від третьої особи: Кульбака С.О., довіреність від 09.02.2010 року №78, представник; Сабадаш Л.І., довіреність від 27.12.2010 року №89, начальник відділу екологічного та інструментально - лабораторного контролю в Західно-Донбаському регіоні
В засіданні брали участь: Дидюк Н.О., прокурор відділу прокуратури Дніпропетровської області, посвідчення № 32
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор м. Першотравенська Дніпропетровської області звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області з позовом, яким просить стягнути з Першотравенського міського житлово-комунального підприємства на користь Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області збитки від засмічення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в розмірі 177 590,21 грн., судові витрати покласти на відповідача.
Позовні вимоги прокурор обґрунтовує тим, що Першотравенським міським житлово-комунальним підприємством засмічено земельну ділянку сільськогосподарського призначення шлаком від котелень, площею 0,7185 га, яка знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району Дніпропетровської області, про що зазначено в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 16-18 березня 2010 року, складеного Державною екологічною інспекцією України в Дніпропетровській області. На підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, державним інспектором з охорони навколишнього середовища нараховані збитки у розмірі 177 590,21 грн., які підлягають стягненню з відповідача, у зв'язку із засміченням останнім земельних ресурсів.
Петропавлівська районна державна адміністрація Дніпропетровської області позовні вимоги прокурора підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечує та зазначає, що земельна ділянка площею 0,7185 га не засмічувалась, а тимчасово використовувалась для складування шлаку, що використовувався для підсипання ґрунтових доріг міського кладовища, яке експлуатує та утримує Першотравенське МЖКП відповідно до Статуту. Крім того, відповідач зазначає, що розпорядженням голови Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області за №432-р 09 від 06.10.2009 року надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки у постійне користування для розширення існуючого кладовища, який зараз знаходиться у стадії розробки. Також, відповідач зазначає, що ним усунені порушення, виявлені при перевірці, про що складений акт від 27.10.2010 року.
Розгляд справи був відкладений з 07.12.2010 року на 21.12.2010 року. У судовому засіданні 21.12.2010 року оголошувалася перерва до 27.12.2010 року.
В судовому засіданні 27.12.2010 року оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
При розгляді справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Заслухавши пояснення представників відповідача та третьої особи, прокурора відділу прокуратури Дніпропетровської області, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
16-18 березня 2010 року старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Сабадаш Л.І., за участю старшого помічника прокурора Петропавлівського району Смолова Р.О., старшого оперуповноваженого СДСБЕЗ Петропавлівського РВ ГУМВС України в Дніпропетровській області Іванова А.В., в присутності директора Першотравенського міського житлово-комунального підприємства Шандарчука М.С. проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства за фактом законності розміщення промислових відходів (шлаку від котелень) поблизу кладовища м. Першотравенська, за результатами якої складено акт (а.с.12). Перевіркою встановлено, що на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в районі кладовища м. Першотравенська на землях сільськогосподарського призначення загальною площею 2,9817 га (рілля) Першотравенським міським житлово-комунальним підприємством:
- самовільно проведено роботи по розширенню існуючого кладовища, а саме: на земельній ділянці площею 2,2632 га здійснено захоронення мешканців м. Першотравенськ;
- земельні ділянки загальною площею 0,6335 га засмічено промисловими відходами (шлак від котельні) під облаштування дороги;
- на земельній ділянці 0,085 га за складовано промислові відходи (шлак від котельні).
Тобто, загальна площа засмічених земель промисловими відходами (шлаком від котелень) становить 0,7185 га, що є порушенням ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
На момент перевірки документи на право користування цими земельними ділянками у Першотравенського міського житлово-комунального підприємства відсутні, що є порушенням статей 117, 123, 124, 125 Земельного кодексу України, статей 35, 36, 37 Закону України "Про охорону земель". Відповідальність за вище перелічене порушення передбачено статтями 52, 53-1 КУпАП.
Державною екологічною інспекцією України в Дніпропетровській області відповідно до Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №171 від 27.10.1997 року (z0285-98) був складений розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок засмічення земельної ділянки шлаком від котелень (біля кладовища м. Першотравенська), що склала 177 590,21 грн. (а.с. 13).
Прокурор просить стягнути з відповідача збитки від засмічення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у розмірі 177 590,21 грн., проти чого останній заперечує, що є причиною спору. Законом України "Про відходи" (187/98-ВР) визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України.
За статтею 1 Закону України "Про відходи" відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення
З аналізу змісту статей 1, 8 Закону України "Про відходи" вбачається, що речовини, матеріали та предмети, що підпадають під поняття відходів, є об'єктом права власності суб'єктів права, які володіють, користуються та розпоряджаються ними в межах, визначених законом; вказані речовини, матеріали та предмети підлягають обов'язковій утилізації чи видаленню у разі перебування їх поза межами об'єктів поводження з відходами.
Частиною 7 статті 33 Закону України "Про відходи" забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.
Перелік правопорушень у сфері поводження з відходами, наведений у статті 42 Закону України "Про відходи", включає, зокрема, порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків; цивільна відповідальність за таке порушення передбачена статтею 43 цього Закону та може бути застосована до будь-якої особи, що підпадає під регулювання вказаного Закону (187/98-ВР) та зобов'язана додержуватися встановленого порядку. Законом України "Про охорону земель" (962-15) визначено правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля.
Статтею 46 Закону України "Про охорону земель" регулюється охорона земель і ґрунтів від забруднення відходами; зокрема, підприємства, установи та організації, а також громадяни, чия діяльність пов'язана з накопиченням відходів, зобов'язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об'єкти; забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів тощо.
Відповідно до статті 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні та фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом; шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Зі змісту позовних вимог та матеріалів справи вбачається, що предметом спору є застосування до відповідача цивільно-правової відповідальності, передбаченої статтею 43 Закону України "Про відходи" та статтею 56 Закону України "Про охорону земель", для чого необхідно встановити належними та допустимими у справі доказами усі необхідні елементи –складові такої відповідальності: протиправну поведінку, розмір шкоди, причинний зв'язок між допущеним порушенням та шкодою, вину.
Визначення розміру заподіяної шкоди у даних правовідносинах здійснюється відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Мінекобезпеки України № 171 від 27.10.1997 року (z0285-98) ; за пунктом 3.2 вказаної Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
Згідно листа заступника головного державного санітарного лікаря Дніпропетровської області від 04.12.2008 року згідно з Державними санітарними правилами та нормами "Гігієнічні вимоги щодо поводження з промисловими відходами та визначення класу їх небезпеки для здоров'я" ДСанПіН 2.2.7.029-99 (табл. 1, додаток 4) шлаки від котельних, що працюють на вугіллі (код 1.39.11), можуть без обмежень застосовуватися у якості ізолюючого матеріалу на полігонах твердих побутових відходів (ТПВ).
Для прийняття рішення про можливість використання шлаків котельною при засипці вибоїн на міських дорогах, при плануванні території вулиць, кладовищ, тощо, згідно п.2.33 ДСанПіН 2.2.7.029-99 необхідно розробити технічні умови та токсиколого-гігієнічний паспорт на підставі проведених досліджень на лабораторних тваринах.
На технічні умови та виготовлену згідно них продукцію з відходів повинні бути висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
На підставі ст. 25 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" та ст. 24 Закону України "Про відходи" цей документ має обов'язкову силу.
Першотравенським міським житлово-комунальним підприємством наданий до суду токсиколого-гігієнічний паспорт на шлак вугільний (відходи спалювання котелень Першотравенського міського житлово-комунального підприємства) від 16.03.2009 року, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 29.04.2010 року №05.03.02-07/28889, Технічні умови шлаків для підсипки ґрунтових доріг.
Згідно токсиколого-гігієнічного паспорту на шлак вугільний шлак зберігається написом на промислових майданчиках котелень, за дотримання умов транспортування та зберігання, не утворює шкідливих речовин та не є джерелом інших шкідливих факторів.
Акт перевірки від 16-18.03.2010 року не містить об'єму забруднюючої речовини та групу небезпечності, товщини земельного шару, що є розмірною одиницею для розрахунку витрат на ліквідацію забруднення; акт перевірки містить лише перелік земельних ділянок різної площі, схема їх розміру відсутня. Посилання в акті на план-схему самовільно зайнятих та засмічених земель, який додається окремим додатком до листа від 04.12.2009 року №4/08-658 не відповідає даним, вказаним в розрахунку розміру шкоди.
Прокурором не доведено, чи призвело та чи може призвести наявність шлаку від котельні на відкритому ґрунті при проведенні ним відсипки до забруднення навколишнього природного середовища, тобто, яких негативних наслідків заподіяно чи може бути заподіяно земельній ділянці через знаходження на даному відкритому ґрунті шлаку від котельні; не доведено ступеню його небезпеки відповідно до Державного класифікатора відходів та ДСанПіН 2.2.7.029-99 "Державні санітарні правила і норми. Гігієнічні вимоги щодо поводження з промисловими відходами та визначення класу їх небезпеки для здоров'я населення."
За викладених обставин суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог господарський суд також враховує, що до звернення прокурора з позовом до суду (прокурор звернувся в листопаді 2010р.) відповідачем усунено порушення природоохоронного законодавства. 27.10.2010р. старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Сабадаш Л.І. складено акт обстеження земельної ділянки щодо усунення порушень природоохоронного законодавства України за фактом незаконного розміщення шлаку від котелень Першотравенським МЖКП, згідно якого на земельній ділянці площею 0,085 га засмічення шлаком від котелень усунено. Шлак в об'ємі 288 т передано ТОВ "Нібас"; на земельній ділянці площею 0,6335 га насипи шлаку від котелень сплановано під дороги для облаштування секторів кладовища згідно ТУ У 14.2-32598423-00162010 "Шлаки для підсипки ґрунтових доріг" (а.с. 45).
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 1, 43, 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову відмовити.
Суддя
Н.М.Євстигнеєва
Повне рішення складено - 28.12.2010 року